AndroidHealthClinic

Kuiten moeten groeien

Ik doe ze gewoon 2 x per week op 8-10 reps. Zie bijna iedereen altijd 15+ reps doen, heb je vrij weinig aan. Alleen bij seated calf raises zou dat handig zijn gezien de soleus(kuitspier onder de gastrocnemius) slow-twitch dominant is. Maar de gastrocnemius(de dikke grote spier die opvalt) is fast-twich dominant en moet dus aangepakt worden met low reps en heavy ass weights.

En zelfs bij de soleus wil je ook wel eens de fast-twitch vezels aanspreken, ook al is die slow-twitch dominant. Slow-twitch vezels maken je geen beest. Dus ook de kleinere deel aan fast-twitch pakken.

4,5cm aan m'n kuiten gegained de afgelopen 4 maand, maar dan begon ik ook al op 40,6:D.

*EDIT: Oh lol zie nu dat 3XL alles al wel heeft gezegd.

Mijn kuiten groeien ook erg langzaam, ik doe ook tussen de 15 en 18 reps bij staand kuit heffen.
Ik heb alleen het probleem, als ik weinig herhalingen met zwaar gewicht doe en hem boven vast houdt, ik soms last van mijn knieën krijg.
Iemand een idee of dit met de stand van mijn voeten te maken kan hebben?

Wat 3xxxxl zegt:

Spiergroepen die gewend zijn aan regelmatige belasting moet je juist kort/hard aanpakken met een minimum aan volume in combi met een maximum aan intensiteit.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga vandaag de kuiten weer aanpakken, even samengevat:

• Hoge intensiteit, niet teveel volume, alleen als je massa wilt in de soleus is high reps goed
  • Standing en seated calf raises zodat alle kanten goed aangepakt worden, de oefeningen met 1 been tegelijk uitvoeren is een interessante variatie om te doen, je krijgt zo een grotere ROM dan vaak lukt met 2 benen tegelijk
  • Goed pre-stretchen onderin de beweging zodat de bounce met je achillespees helemaal geëlimineerd wordt dmv pauze, bovenin 2 seconde vast houden en squeezen
  • Oefening(en) voor de tibialis toevoegen

Ik ga vandaag de kuiten weer aanpakken, even samengevat:

• Hoge intensiteit, niet teveel volume, alleen als je massa wilt in de soleus is high reps goed
  • Standing en seated calf raises zodat alle kanten goed aangepakt worden, de oefeningen met 1 been tegelijk uitvoeren is een interessante variatie om te doen, je krijgt zo een grotere ROM dan vaak lukt met 2 benen tegelijk
  • Goed pre-stretchen onderin de beweging zodat de bounce met je achillespees helemaal geëlimineerd wordt dmv pauze, bovenin 2 seconde vast houden en squeezen
  • Oefening(en) voor de tibialis toevoegen

Goed samengevat imo.

Succes, kalfje ! :)

Ik doe ze gewoon 2 x per week op 8-10 reps. Zie bijna iedereen altijd 15+ reps doen, heb je vrij weinig aan. Alleen bij seated calf raises zou dat handig zijn gezien de soleus(kuitspier onder de gastrocnemius) slow-twitch dominant is. Maar de gastrocnemius(de dikke grote spier die opvalt) is fast-twich dominant en moet dus aangepakt worden met low reps en heavy ass weights. En zelfs bij de soleus wil je ook wel eens de fast-twitch vezels aanspreken, ook al is die slow-twitch dominant. Slow-twitch vezels maken je geen beest. Dus ook de kleinere deel aan fast-twitch pakken. 4,5cm aan m'n kuiten gegained de afgelopen 4 maand, maar dan begon ik ook al op 40,6:D. *EDIT: Oh lol zie nu dat 3XL alles al wel heeft gezegd.

Lekker springtouwen ;-)

Terug
Naar boven