Je kunt het afkeuren, maar mensen doen dit uit onvrede omdat ze niet worden gehoord door de Nederlandse politiek en politie. Dan gaan ze maar zelf op pad.
Net als door politie worden er ook door burgers fouten gemaakt. De politie is extreem inefficiënt en onderbemand. Daardoor is de pakkans hier ontzettend laag en zijn mensen het op den duur beu. Ik heb drie keer in mijn leven aangifte gedaan en elke keer kreeg ik een brief na een week of 2 dat ze te weinig aanknopingspunten hadden om de zaak verder te onderzoeken. Een winkel had zelfs camerabeelden en alles en ik gaf aan dat ze de ruwe data konden opvragen bij de winkel waar ik de beelden had gezien. Nooit gebeurd. De politie heeft op geen enkele manier de zaak onderzocht en gewoon de standaardbrief opgestuurd dat ze niet genoeg aanknopingspunten hadden.
In Duitsland is de politie overigens verplicht om de zaak te onderzoeken, waar in NL de politie enkel verplicht is om de aangifte op te nemen. Daarna kunnen ze heel gemakkelijk een afwijsbrief versturen wanneer het ze teveel moeite kost of de prio niet hoog genoeg is. In sommige gevallen zijn ze wel verplicht om de zaak te onderzoeken, maar waar de grens precies ligt kan ik niet zeggen.
Onze oosterburen hebben een heel wat beter oplossingspercentage:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...06/19/Politie-moet-haar-werk-beter-doen.dhtml
Als ik zelf de dader zou vinden bracht ik hem ook niet meer naar de politie. Door onze geweldige overheid staat hij dezelfde dag nog op straat en gaat hij weer gewoon verder met zijn praktijken. Misdaad loont tegenwoordig serieus in NL.