Fitness Seller

Langdurende rug blessure gaat niet weg.

Bezoekers in dit topic

Luister naar Starx6673 of zoek een fysiotherapeut die op de hoogte is van de evidentie rondom rugklachten en ook zo behandelt.
Dit betekent: geen fysiotherapeut die met crap aan komt zetten als: "je staat scheef, ik zet je wervel recht" of "het ligt aan je houding".

De afgelopen 20 jaar heeft de fysiotherapie een verandering doorgemaakt als het gaat om rugklachten, waarbij in 90% van de gevallen (aspecifieke rugpijn) niet meer een structuur wordt gezocht die de oorzaak kan zijn van de pijn. Dit betekent dat bulging discs, facetartrose e.d. niet meer als oorzaak worden gezien van de rugpijn. Er is voldoende evidentie ondertussen dat de groep met rugklachten qua beeldvorming niet veel afwijkt van de groep die geen rugklachten heeft, in beide groepen worden veranderingen gezien op anatomisch niveau wat passend is bij de leeftijd.
In de jaren dat er werd behandeld op basis van structuur is de efficiëntie van de fysiotherapie met betrekking tot lage rugpijn sterk achteruit gegaan, door andere de dingen die dr Austin Baraki beschrijft in de youtube videos.
Door rustig middels een geleidelijke opbouw van bewegen aan de slag te gaan zien we ondertussen dat het probleem daarentegen beter te verhelpen is, waarbij een specifieke anatomische diagnose achterwege wordt gelaten. Immers we weten dat deze niet veelzeggend is.

Dit is onder andere de reden waarom ik in het verleden sterk tegen UnCompress in ben gegaan toen het ging over een blueprint voor een perfecte posture, maar dat is weer een hele andere discussie.

Dat bulging discs niet echt een oorzaak van de rugpijn gezien worden klinkt redelijk logisch, als je het zo vergelijkt met dat er een grote menigte is die hoge gewichten squat terwijl ze rondlopen met een hernia.

Is een fysio ook crap als die zegt dat je bekken scheef staan en in de eerste instantie verder niks onderzoeken? Bij mijn 3e fysio was dit namelijk het geval, uiteindelijk had die wel verder gezocht maar kon niks vinden. Ook al ga ik echt aardig de goeie kant op denk ik dat ik nog steeds wel profijt kan hebben van wat extra hulp erbij, wat zou jij me aanraden (qua het opzoeken van hulp)?

Aan het begin geloofde ik uncompress ook wel echt, maar nu echt alles behalve dat. Structuur in een lichaam klinkt meer als iets voor autisten :trollface:.
Edit; Dit bedoel ik overigens niet aanvallend, een grapje moet nu wel kunnen toch?
 
Is een fysio ook crap als die zegt dat je bekken scheef staan en in de eerste instantie verder niks onderzoeken? Bij mijn 3e fysio was dit namelijk het geval, uiteindelijk had die wel verder gezocht maar kon niks vinden. Ook al ga ik echt aardig de goeie kant op denk ik dat ik nog steeds wel profijt kan hebben van wat extra hulp erbij, wat zou jij me aanraden (qua het opzoeken van hulp)?
Zoek anders eens een goede fysio. Ik hoor echt goede dingen over kazamafury, ik weet zeker dat hij je problemen gaat oplossen.
 
Is een fysio ook crap als die zegt dat je bekken scheef staan en in de eerste instantie verder niks onderzoeken? Bij mijn 3e fysio was dit namelijk het geval, uiteindelijk had die wel verder gezocht maar kon niks vinden. Ook al ga ik echt aardig de goeie kant op denk ik dat ik nog steeds wel profijt kan hebben van wat extra hulp erbij, wat zou jij me aanraden (qua het opzoeken van hulp)?
Ik denk niet of je daaruit op zou moeten maken of het een goede fysio is of niet. Bijna ieder mens heeft wel ongelijke benen, scheve heupen of andere afwijkingen die zo vaak voorkomen dat je eigenlijk niet eens meer van een afwijking kunt spreken tenzij het heel extreem is. Buiten wat corrigerende oefeningen kan een fysio daar ook niet veel mee doen. Of het de oorzaak van je klachten (pijn!) is, dat valt niet te zeggen, maar een grote kans dat dat dus niet het geval is en het je brein is die overijverig bezig is het lichaam te beschermen en je vooral niet wil laten squaten en deadliften.
 
Ik had ook wel eens langdurig rugklachtjes onderin.
Heb eens naar mijn houding, training, schoeisel en slaaphouding gekeken.

Ik zat 6 uur per dag op een bureaustoel op kantoor en 's avonds op de bank altijd in dezelfde (zij-)houding.

Op de bureaustoel heb ik me een betere houding aangenomen, eenzijdig op de bank liggen doe ik niet meer.
Heb een paar weekjes mijn rug en schouders wat meer prioriteit gegeven in de gym.
Bovenstaande werkte voor mij, ben er vanaf.

Mocht er nu een rugspiertje pijn doen train ik daar ook gewoon (veel lichter) doorheen, dan is het veel sneller bij me weg.

Ook die psychologische angst voor je rug kan ik beamen. Onbewust verstijfde ik daardoor gewoon een beetje.
Dat op zich werkt dan weer averechts zodat je weer een andere spier overbelast.

Bij mij was het dus eigenlijk mijn algehele houding die niet goed was.
 
Dat bulging discs niet echt een oorzaak van de rugpijn gezien worden klinkt redelijk logisch, als je het zo vergelijkt met dat er een grote menigte is die hoge gewichten squat terwijl ze rondlopen met een hernia.

Is een fysio ook crap als die zegt dat je bekken scheef staan en in de eerste instantie verder niks onderzoeken? Bij mijn 3e fysio was dit namelijk het geval, uiteindelijk had die wel verder gezocht maar kon niks vinden. Ook al ga ik echt aardig de goeie kant op denk ik dat ik nog steeds wel profijt kan hebben van wat extra hulp erbij, wat zou jij me aanraden (qua het opzoeken van hulp)?

Aan het begin geloofde ik uncompress ook wel echt, maar nu echt alles behalve dat. Structuur in een lichaam klinkt meer als iets voor autisten :trollface:.
Edit; Dit bedoel ik overigens niet aanvallend, een grapje moet nu wel kunnen toch?
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Bijgaand kort en bondig de resultaten van een asymptomatische groep patienten met betrekking tot veranderingen op basis van MRI. Er zijn hier nog vele andere studies die hetzelfde laten zien.

Met betrekking tot het bekken: Het SI gewricht is zo'n beetje het sterkste gewricht in het gehele lichaam en er komen enorme krachten doorheen. Het SI gewricht is hierop gemaakt en er is totaal geen bewijs dat het scheef kan komen te staan. Zelfs al zou dit gebeuren dan zouden wij als mensen niet de kracht hebben om het weer "recht" te zetten.
Ondanks dat het SI gewricht wel kan bewegen is deze beweging minimaal met ongeveer 0.3-0.8 graden. (Kibsgard 2017, Stuge 2014). Als fysiotherapeut kunnen wij totaal niet betrouwbaar vaststellen of wel of niet beweegt door deze enorm kleine mogelijkheid tot beweging. Hiernaast ligt het gewricht dusdanig diep dat we het ook hierdoor niet goed kunnen "voelen"....dus. Uitspraken zoals "je bekken staat scheef" zijn dus onzin uitspraken en zullen leiden tot verhoogde mate van angst, angst om te bewegen en ontwijkingsgedrag, dingen die je vooral niet moet doen en zijn gerelateerd aan een langere duur van herstel. Deze gedachtegang en onzinnige uitspraken hebben ertoe geleid dat de afgelopen 20 jaar exponentiele toename is geweest van fysiotherapie bij rugklachten, pijninjecties, medicatiegebruik en zelfs operaties is geweest.
DQG5JZcXcAAOGiq.jpg


Wat wij denk ik als fysiotherapeut redelijk goed kunnen is het aantonen dan wel uitsluiten of het bekken een rol speelt in jouw pijn.
Een eventuele manipulatie van het SI gewricht kan helpen in dit geval is mijn ervaring als manueel therapeut.
Ik zet dan het gewricht niet "recht", echter is gebleken dat een manipulatie een invloed kan uitoefenen op het pijnsysteem (neurodynamisch effect). Dit kan ook middels andere modaliteiten.
Wil je meer weten met betrekking tot bekkenpijn kun je eens kijken naar onderstaand filmpje, dan ben je meteen redelijk bij met betrekking tot wat we nu weten:
 
Laatst bewerkt:
kazamafury Thanks, ik zal de video even bekijken!

Dat angst zorgde voor andere beweegpatronen heb ik zeker wel meegemaakt, ik dacht dat mijn voeten bijvoorbeeld recht naar voren moesten staan en niet "duckfeet" mochten zijn. Hierdoor ging ik geforceerd recht naar voren lopen/staan met mijn voeten, zelfs onbewust deed ik dit! Doordat bij mij is gezegd dat mijn bekken scheef staan ging ik dit ook echt denken, dus voelde het soms alsof mijn lichaam niet goed staat zeg maar.

edit: Het rare aan mijn blessures was eigenlijk vooral dat ik tijdens de oefeningen zelf de pijn niet ge-ervaart heb, maar meestal na de training of de dag erna. Tijdens de oefeningen zelf was het vooral krachtverlies (deadlift) of vasthaken (bench press). Met krachtverlies bedoel ik dan ook echte krachtverlies als in normaliter 140 KG x 5 reps deadliften en de een op andere dag ineens maar 1x120 kg kunnen.
 
Laatst bewerkt:
kazamafury Thanks, ik zal de video even bekijken!

Dat angst zorgde voor andere beweegpatronen heb ik zeker wel meegemaakt, ik dacht dat mijn voeten bijvoorbeeld recht naar voren moesten staan en niet "duckfeet" mochten zijn. Hierdoor ging ik geforceerd recht naar voren lopen/staan met mijn voeten, zelfs onbewust deed ik dit! Doordat bij mij is gezegd dat mijn bekken scheef staan ging ik dit ook echt denken, dus voelde het soms alsof mijn lichaam niet goed staat zeg maar.

edit: Het rare aan mijn blessures was eigenlijk vooral dat ik tijdens de oefeningen zelf de pijn niet ge-ervaart heb, maar meestal na de training of de dag erna. Tijdens de oefeningen zelf was het vooral krachtverlies (deadlift) of vasthaken (bench press). Met krachtverlies bedoel ik dan ook echte krachtverlies als in normaliter 140 KG x 5 reps deadliften en de een op andere dag ineens maar 1x120 kg kunnen.

Jammer dat je dit verhaal ook echt zo bent gaan ervaren. Een perfect voorbeeld van een "nocebo" prikkel van de fysiotherapeut helaas. Gelukkig begrijp ik uit je verhaal dat je zijn/haar uitleg met een korreltje zout bent gaan nemen.

Met betrekking tot je klachten zou je het beste misschien eens kunnen kijken naar een fysiotherapeut of manueeltherapeut die ervaring heeft met krachtsport (en dit niet bij voorbaat ziet als iets slechts). Ik zit zelf in een uithoek van het land (Zeeland) maar er zullen zeker genoeg goede therapeuten ook bij jou in de buurt zitten. Probeer bij een uitleg van de therapeut altijd kritisch te luisteren naar wat hij aangeeft als oorzaak van de pijn en in hoeverre de behandelstrategie onderbouwd is. Ik denk dat een fysiotherapeut die affiniteit heeft met het vak dit als prettig en leuk zal ervaren en niet als iets negatiefs.
Hiernaast is het denk ik goed om niet afhankelijk te worden van de therapeut. Veel doelen van een behandeling kun je prima zelf bereiken:

- voor een verbetering in mobiliteit hoeft de therapeut niet te mobiliseren maar zijn er mobiliserende zelfstandige oefeningen
- Spierontspanning is te bereiken middels rektechnieken of algemene ontspanningsoefeningen ipv een massage
- Dry needling kan worden vervangen door druk met een lacrosse bal

Waar een fysiotherapeut vroeger de medicus was die jou beter maakte is de therapeut van nu denk ik meer veranderd in hoofdzakelijk een coach in jouw revalidatietraject. Samen maken jullie een plan en hij begeleid je als het ware door alle fases van herstel tot je weer op het oude niveau bent.

Ik wens je veel succes!
 
Jammer dat je dit verhaal ook echt zo bent gaan ervaren. Een perfect voorbeeld van een "nocebo" prikkel van de fysiotherapeut helaas. Gelukkig begrijp ik uit je verhaal dat je zijn/haar uitleg met een korreltje zout bent gaan nemen.

Met betrekking tot je klachten zou je het beste misschien eens kunnen kijken naar een fysiotherapeut of manueeltherapeut die ervaring heeft met krachtsport (en dit niet bij voorbaat ziet als iets slechts). Ik zit zelf in een uithoek van het land (Zeeland) maar er zullen zeker genoeg goede therapeuten ook bij jou in de buurt zitten. Probeer bij een uitleg van de therapeut altijd kritisch te luisteren naar wat hij aangeeft als oorzaak van de pijn en in hoeverre de behandelstrategie onderbouwd is. Ik denk dat een fysiotherapeut die affiniteit heeft met het vak dit als prettig en leuk zal ervaren en niet als iets negatiefs.
Hiernaast is het denk ik goed om niet afhankelijk te worden van de therapeut. Veel doelen van een behandeling kun je prima zelf bereiken:

- voor een verbetering in mobiliteit hoeft de therapeut niet te mobiliseren maar zijn er mobiliserende zelfstandige oefeningen
- Spierontspanning is te bereiken middels rektechnieken of algemene ontspanningsoefeningen ipv een massage
- Dry needling kan worden vervangen door druk met een lacrosse bal

Waar een fysiotherapeut vroeger de medicus was die jou beter maakte is de therapeut van nu denk ik meer veranderd in hoofdzakelijk een coach in jouw revalidatietraject. Samen maken jullie een plan en hij begeleid je als het ware door alle fases van herstel tot je weer op het oude niveau bent.

Ik wens je veel succes!

Bedankt voor je advies! Zal hier zeker iets mee doen. Een fysiotherapeut zie ik nu sowieso al als een coach in het stadium waar ik ben. Kramp nu al enige tijd met blessures zonder oplossing gevonden te hebben, nu na een half jaar tot een jaar geen fysiotherapeut gezien te hebben begint het de goeie kant op te gaan. Op dit moment wil ik alleen een fysiotherapeut om te beoordelen hoe het nu gaat en als coach inderdaad.
 
Ik zat 6 uur per dag op een bureaustoel op kantoor en 's avonds op de bank altijd in dezelfde (zij-)houding.

Op de bureaustoel heb ik me een betere houding aangenomen, eenzijdig op de bank liggen doe ik niet meer.
Heb een paar weekjes mijn rug en schouders wat meer prioriteit gegeven in de gym.
Bovenstaande werkte voor mij, ben er vanaf.

Mocht er nu een rugspiertje pijn doen train ik daar ook gewoon (veel lichter) doorheen, dan is het veel sneller bij me weg.

Ook die psychologische angst voor je rug kan ik beamen. Onbewust verstijfde ik daardoor gewoon een beetje.
Dat op zich werkt dan weer averechts zodat je weer een andere spier overbelast.

Bij mij was het dus eigenlijk mijn algehele houding die niet goed was.
Dat kan niet, onmogelijk dat dit de oorzaak was. :p
 
Back
Naar boven