MuscleMeat

Locken met oefeningen

Ik zou niet locken, ook al is het misschien kwa oefening beter. Je knieën lijden er sterk onder.

Ik doe dan geen leg press maar lock ook gewoon bij alle oefeningen. Nooit ergens last van en met sommige oefeningen heeft locken en een tel of wat vasthouden zelfs toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld trap/schouder stabilisatie bij military press.

Ik ga altijd tot het punt net voor ik zou locken om constante spanning op de spieren te houden.

• Topic Starter Topic Starter
Ik lock zelf niet maar had een discussie met een maat die wel locked.. vandaar dat ik jullie meningen wilde horen. Maar zo te lezen is het het beste waar jij je goed bij voelt...

Lock enkel wanneer in aan het einde van een set zit en nog net even die extra seconden rust nodig heb om die laatste rep eruit te knallen.

Met squats lock ik wel vaker in een sets, deadlift niet.

in het begin van mijn beentrainingen wist ik ook nog niet wat ik deed. en bij de legpress strekte ik ook helemaal uit. begon toen na een paar maanden last te krijgen van mijn knieën en ben toen naar de dokter geweest en die zei dat locken slecht was voor je knieën.. sindsdien ook niet meer gedaan en de pijn is helemaal weggegaan en geen last meer van gehad.

Locken, is normale functie van gewricht. En een squat of press is niet af voordat je hem heb gelocked.

Ik denk dat we allemaal wel begrepen dat het niet om de enkel ging :D

Wat de knie aangaat, gewoon locken. Locken brengt de hamstrings op lengte die op hun beurt de gastrocnemius op lengte trekken en bij een spier op lengte worden meer vezels aangesprokene dan bij een verkorte spier.

Ben zelf geen voorstander van locken. Spanning komt op gewrichten terecht. Geen onderbouwing echter door onderzoeken, meer eigen ervaring.

Voorbeelden die genoemd worden:
Bij triceps pushdown is locken wel mogelijk, spanning is namelijk van het gewricht af/uit het gewicht. Dit is bij bijvoorbeeld leg extensions ook zo.

Bij legpress, chest press etc. 'duwt' het gewicht echter 'in' het gewricht. Bij leg curls is de spanning op het gewicht bij gelockde stand ook 'in' het gewricht/naar het gewricht toe.

In de gewrichten zijn altijd drukkrachten aan het werk hoor, ook bij tricpes pushdown en leg extension. Door hefboomwerkingen treden er in gewrichten drukkkrachten op, en in spieren/pezen trekkrachten.

Uiteraard is er dan ook spanning op bet gewricht, de pezen en spieren. Deze spanning is echter 'uit het gewricht/van het gewricht vandaan' gericht. Een tekening zou eem duidelijkere uitleg geven, maar zit op mij Ipod en kan dit dus niet uittekenen.

Uiteraard is er dan ook spanning op bet gewricht, de pezen en spieren. Deze spanning is echter 'uit het gewricht/van het gewricht vandaan' gericht. Een tekening zou eem duidelijkere uitleg geven, maar zit op mij Ipod en kan dit dus niet uittekenen.

Ook als de resultante uit het gewricht ligt, zullen er ter plaatse in het gewricht altijd drukkrachten optreden.

Ik lock al meer dan 30jaar, nooi problemen met m'n gewrichten gehad.

Niet locken is trouwens schadelijker voor de structuur van je gewrichten dan locken, omdat bij niet locken de belasting overgenomen wordt door pezen ed ipv de botstructuur die er op gemaakt is om belasti ng in de lengterichting op te vangen.

---------- Post toegevoegd Fri 15 Jul 2011 om 19:53 ----------

Waarom zou locken niet goed zijn? (zie hierboven)

Ik denk dat mensen locken(strekken) verwarren met overstrekken
Je knieën en heel je lichaam is niet helemaal 1 rechte plank. Als je met genoeg gewicht in je nek helemaal uitstrekt, voel je gewoon de druk op je knieën, waar die dus tegen het gewricht in wordt geduwd. Merk je al helemaal als je 2 stapjes naar achter doen vanaf t squatrek met dat ding in je nek..
Mss dat jij er geen toevallig last van hebt naar al die jaren, dat is heel mooi.(srs) maar veel mensen krijgen hier op den duur toch last van.

Je knieën en heel je lichaam is niet helemaal 1 rechte plank. Als je met genoeg gewicht in je nek helemaal uitstrekt, voel je gewoon de druk op je knieën, waar die dus tegen het gewricht in wordt geduwd. Merk je al helemaal als je 2 stapjes naar achter doen vanaf t squatrek met dat ding in je nek..
Mss dat jij er geen toevallig last van hebt naar al die jaren, dat is heel mooi.(srs) maar veel mensen krijgen hier op den duur toch last van.

waar jij op doelt is overstrekken en niet gewoon locken.

lock stock and two smoking barbells.

Kan me trouwens best voorstellen als je al 4 jaar traint zonder te locken dat het dan raar aanvoelt als je het eens een keer wel doet. En als je vanaf het begin doet locken je gewrichten op dat gebied structureel beter aangepast zijn.

Met je lichaamsgewicht ja, niet met een flinke hoeveel schijven op de stang. Locken is niet goed voor je ellebogen en ook niet voor knieën.

En nee hoef geen onderzoeken, dat is gewoon wat ik zelf voel.
Sinds ik locken doe heb ik geen last meer van mijn knien.

Terug
Naar boven