AndroidHealthClinic

Mijn cutdieet

RubenSossa zei:
Vet verliezen is toch gewoon een questie van meer Kc verbranden dan je binnen krijgt?

Waarom is mn koolhydraatinname dan te hoog? 350 gram vind ik echt niet veel. Vertel me dan eens waarom ik beter lager in koolhydraten kan gaan dan in vet?

je zou je misschien wat meer moeten verdiepen in het cutten dan en jezelf nu al beginnen af te vragen waarom elk dieet gebaseerd is op weinig carbs en veel eiwitten/vetten..

ik vraag me af hoe goed jij je verdiept hebt in het cutten, dat je denkt dat cutten alleen draait om meer kcal verbranden dan je binnenkrijgt..
het meer verbranden dan binnenkrijgen is slechts een klein aspect van het grote geheel... ikzelf denk dat je voeding het allerbelangrijkste is..

ik weet dat ik hiermee geen helder antwoord gegeven heb, maar ik heb mn cut redelijk goed voorbereid door me een lange tijd van te voren al flink te verdiepen in de stof.. om toch nog tot een antwoord te komen

hoog in eiwitten voor spierbehoud
low carbs omdat carbs vocht vasthouden en je lichaam niet teveel energie vanuit carbs moet hebben zodat ze op andere vormen overgaat (eiwit/vet)
vetten voor de aanmaak van bepaalde hormonen (zoals testosteron)

en niet te vergeten: refeeden (aantal keer is afhankelijk van je vetpercentage) om de aanmaak van leptine in stand te houden en het metabolisme op gang te houden

wow, alleen al als ik na die hoveelheid melk kijk wordt ik al dik!

Nou, RvR heeft wel gelijk hoor...

Vetten zou ik omhoog gooien en carbs omlaag zoals gezegd. Inderdaad de melk eruit, niet allemaal, bij het ontbijt kan het wel (mss 300ml ipv 500) vind ik.

Je kan bijvoorbeeld ook een eenvoudige carb cycle doen.
3 dagen hoog in eiwitten, 1 dag hoog in carbs. Vetten blijven constant en tussen 30-40 van je energie-inname. Hoe lager je carbs, hoe hoger het aandeel van je vetten mag zijn.

Zorg er wel voor dat je eiwitdagen en carbdagen voldoende verschil hebben, is mijn fout geweest bij huidige cut. Plus het feit dat als je van een bulk van 4000 cal naar een cut van 2500 cal gaat mijn lichaam in "spaarstand" is gegaan, dat kan je pas tegengaan als je refeeds of carbdays voldoende effect hebben.

Voorbeeld kan zijn voor jou (ik ken je stats of je natuurlijk metabolisme echter niet volledig):

eiwitdag: 2500kcal: 250gr eiwit, 155gr KH, 95gr vet
carb dag: 3100kcal: 210gr eiwit, 350gr KH, 95gr vet

Afhankelijk van je metabolisme kan dit zelf veel zijn, en moet je mss beter gaan naar

2200-2800

Uiteraard aanpassen naarmate je afvalt.

• Topic Starter Topic Starter
Thx all!

@Daxie: dat high protein, low carbs idee bevalt me wel. Denk dat ik zoiets eens ga proberen.

@RVR: mijn kennis qua dieten is niet super, maar ik heb ook BFFM gelezen. Ik geloof alleen niet altijd alles wat ik lees.

Verder moet cutten voor mij geen hel zijn, ik wil een acceptabel bf% bereiken, geen 5%. Het moet geen obsessie worden en ik wil ook niet als een freak bezig zijn met dieten. Zowiezo meer dan 200-250 gram eiwit per dag vind ik echt grote BS, ook als je laag in carbs zit. Aan 150 gram eiwit heeft een BB-er in principe al genoeg.

btw, ik ben met mn huidig dieet nu 1,5 kg afgevallen en 2 cm van mn midsection kwijt (94>92) in zo'n 4 a 5 weken tijd. Eigenlijk vrij langzaam, maar wel beter lijkt me.

Doel is 88-90 kg met 8-9% bf.

RubenSossa zei:
Verder moet cutten voor mij geen hel zijn, ik wil een acceptabel bf% bereiken, geen 5%. Het moet geen obsessie worden en ik wil ook niet als een freak bezig zijn met dieten. Zowiezo meer dan 200-250 gram eiwit per dag vind ik echt grote BS, ook als je laag in carbs zit. Aan 150 gram eiwit heeft een BB-er in principe al genoeg.

Niet mee eens.

Ik kan enkel voor mezelf spreken, mss als specialleke, dunno, maar onder de 200gr mag ik niet gaan of ik verlies te snel spiermassa... En ik weeg maar 70kg.. (67 nu in de cut).

Nog een argument tegen melk in je cut.
In melk zit lactose, melksuikers. Dat gaat op de wand van je darmen zitten, zodat je voedsel minder goed wordt opgenomen (dus minder goed wordt verteerd).
Deze tip heb ik gekregen van de sportschooleigenaar, zelf een ex-bb'er toen ik m'n plannen voor de bulk liet zien. Ik blijf gewoon melk drinken, een liter per dag, maar dan weet je dat in elk geval.

daxie zei:
Niet mee eens.

Ik kan enkel voor mezelf spreken, mss als specialleke, dunno, maar onder de 200gr mag ik niet gaan of ik verlies te snel spiermassa... En ik weeg maar 70kg.. (67 nu in de cut).

Je kan het er niet mee eens zijn, maar ik heb echt geen 200+ gram eiwit per dag nodig en ik weeg 95 kg. In de zomervakantie zit ik 2 maanden lang op zo'n 150-180 gram eiwit en merk er niks van. Ik denk dat het zelfs goed is om je nieren af en toe eens wat meer rust te geven.

Die 2 gram per kg lichaamsgewicht of meer is door de supplementenindustie enorm opgeblazen. Vind je het gek?

1,5-2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht is genoeg voor een krachtsporter en ook voor een BB-er, geloof het of niet.

RubenSossa zei:
9.00-10.00:

-50 cl halfvolle melk
-30 gram whey
-100 gram havermout
-1 banaan

12.00-13.00:

-90 gram volkoren brood
-50 gram kalkoen/kipfilet
-30 cl halfvolle melk

na training:

-30 cl halfvolle melk
-1 banaan

avondeten:

-250 gram aardappelen/rijst/pasta
-200 gram mager vlees
-150 groenten

21.00:

-1 mueslireep
-40 cl halfvolle melk

23.00:

-150 gram vruchtenkwark
-200 gram magere kwark

totaal: 2800 Kc, waarvan zo'n 200 gram eiwitten, 350 gram Kh, 50-60 gram vetten

Oke, ik zal even mijn mening geven.

- eerst en vooral zou ik de melk eruit halen of allesinds beperken tot een minimum, cutten en zuivel gaan nu eenmaal niet zo goed samen én nog belangrijker imo is da je de melk teveel als eiwitbron gebruikt.

- Zaken zoals vruchtenkwark zowiezo eruit, mueslireep s'avonds idem, banaan zou ik weglaten na de training ( in plaatz zou ik géén koolhydraten direct na de training nemen, ik zou whey en bcaa's TIJDENS de training gebruiken ( 1.5 scoop whey + 30-40 gram bcaa's ) en een half uur na de training een vaste maaltijd met event. carbs zoals basmati rijst )

- Brood zou ik er zeker uitlaten, behalve als je het zelf maakt, anders weet je imo nooit 100% wat erin zit. vervang het door havermout ? :)

- Ga véél lager in koolhydraatinname én voeg bij elke maaltijd met koolhydraten 10-15 gram GOEDE vetten toe ( avocados, amandelen etc .. )

- Eiwitbronnen ( ipv de melk ) zou ik gaan voor Kip, magere steak , kabeljouw, zalm, tonijn, EIEREN !

- Als je lager gaat in koolhydraten zou ik event. een refeed invoegen

- Aangezien niet oeveral uren bijstaan ben ik niet zeker of deze opmerking van toepassing is, maar ik zou zéker om de 2 uur eten en telkens 30-40 gram eiwit proberen binnen te krijgen

- Laatste zaak; beperk je koolhydraatiname s'avonds, indien je dit toch doet pak dan ZEKER geen mueslireep of vruchtenkwark etc ..

Hopelijk heb je hier iets aan.

RubenSossa zei:
Je kan het er niet mee eens zijn, maar ik heb echt geen 200+ gram eiwit per dag nodig en ik weeg 95 kg. In de zomervakantie zit ik 2 maanden lang op zo'n 150-180 gram eiwit en merk er niks van. Ik denk dat het zelfs goed is om je nieren af en toe eens wat meer rust te geven.

Die 2 gram per kg lichaamsgewicht of meer is door de supplementenindustie enorm opgeblazen. Vind je het gek?

1,5-2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht is genoeg voor een krachtsporter en ook voor een BB-er, geloof het of niet.

Ik hoef het niet te geloven, ik merk het bij mezelf :-). Ik zeg het, ik kan enkel voor mezelf spreken.

En behalve tijdens de cut neem ik geen supps (behalve rond workout), dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen :-)

Ik ga na mijn cut wel nog eens proberen rond de 200 te hangen, en mijn vetten wat beter te verzorgen...Denk dat daar ook een deel van mijn probleem zit, maar is off topic.

Ik zou wat je dan minder neemt aan eiwitten niet volledig compenseren met carbs (mss wel op de carbday), maar eventueel je vetten wat verhogen.

RubenSossa zei:

het lijkt me logisch dat je nog een bepaald aantal kcal binnen moet krijgen..

uit 150 a 200 gram eiwitten krijg je 600-800 kcal, ik vind dit aan de weinige kant, zeker als je op een EKV van 40/30/30 moet zitten, want dan kom je uiteindelijk op 2000kcal ofzo per dag..
mijn EKV is overigens geen 40/30/30 ; ik neem veeeeeel minder carbs..

zelf zit ik op 4 gram eiwit per kg lichaams gewicht en ik ben sinds begin van mn cut (ongeveer 10 weken nu) meer dan 4 kilo kwijt, 8 a 9 cm van mn taille en zit inmiddels op <8%.. (ik gebruik geen speciale supplementen in mn cut)

ik zou in ieder geval van nu af aan gaan beginnen met elke week in carbs omlaag te gaan.. kleine stapjes van ongeveer 30 gram ofzo.. en eens in de week een refeed waar je 500 kcal boven je onderhoud gaat zitten (dit voornamelijk uit carbs en eiwitten, maar (bijna) geen vetten)

cutten hoeft geen hel te zijn. maar probeer je, op een zo eenvoudig mogelijke manier, te houden aan de basisprincipes..

Laatst bewerkt:
om te cutten naar 8% hoef je echt niet alles te laten. En superschoon hoef je ook niet te eten. Belangrijkste is dat je altijd hoog in de EW zit. Dus probeer toch iedere 3 uur EW te eten. En als je geen haast heb, netals ik, hoef je ook geen honger te leiden........

Oké, thx guys. Blijkbaar hebben jullie meer ervaring met cutten dan ik, dus ik zal het van jullie aannemen.

Wat RVR zegt is idd logisch, 1 gram eiwit is maar 4 Kc, dus om aan 2600-2800 Kc te komen met weinig carbs zal ik toch mn eiwitten of vetten moeten verhogen.

@RVR: Hoever raad je me aan om in carbs terug te gaan uiteindelijk? zo'n 100 gram carbs per dag?

Je vraagt het wel aan Rvr, maar mss mag ik ook antwoorden :-p

In het begin zou ik zeker zo ver nog niet teruggaan. Als je rond de 8-9% zit kan je daar naartoe gaan, alhoewel dat niet echt nodig is.

Low carb days rond 120-150-170 is goed hoor vind ik persoonlijk, zeker voor zo'n flinke jongen :D

daxie zei:
Je vraagt het wel aan Rvr, maar mss mag ik ook antwoorden :-p

In het begin zou ik zeker zo ver nog niet teruggaan. Als je rond de 8-9% zit kan je daar naartoe gaan, alhoewel dat niet echt nodig is.

Low carb days rond 120-150-170 is goed hoor vind ik persoonlijk, zeker voor zo'n flinke jongen :D

Thx! Uiteraard mag jij ook daarop antwoorden. ;)

RubenSossa zei:
Oké, thx guys. Blijkbaar hebben jullie meer ervaring met cutten dan ik, dus ik zal het van jullie aannemen.

Wat RVR zegt is idd logisch, 1 gram eiwit is maar 4 Kc, dus om aan 2600-2800 Kc te komen met weinig carbs zal ik toch mn eiwitten of vetten moeten verhogen.

@RVR: Hoever raad je me aan om in carbs terug te gaan uiteindelijk? zo'n 100 gram carbs per dag?

ik raad je alleen aan om geleidelijk aan terug te gaan in carbs.. niks overhaasten.. ik heb de tijd genomen voor mn cut en ben van 400+ gram naar <100 gram gegaan, maar wel geleidelijk.. (ik heb iedere vrijdag een refeed)

ik heb net mn vetpercentage laten meten in de sportschool.. ik zit nu op 6,9

overigens ben ik geen cut goeroe he :P dit is ook pas mijn eerste cut..
ik denk gewoon dat cutten voor iedereen een soort kennismaking is met je lichaam; je leert het op een andere manier kennen..

ik wens je in ieder geval heel veel succes en houd ons op de hoogte..

Vindt het te hoog in kh, te laag in eiwit en ik zou de carbs er id laatste 2-3 maaltijden uitlaten.

RubenSossa zei:

Eiwit is 2x zo thermogeen als een kh en vet dus als je doel vet verliezen is (en zo snel mogelijk neem ik aan) wil je wel zo thermogeen mogelijk bezig zijn

Moen zei:
Eiwit is 2x zo thermogeen als een kh en vet dus als je doel vet verliezen is (en zo snel mogelijk neem ik aan) wil je wel zo thermogeen mogelijk bezig zijn

dat is een sterk punt idd.

Terug
Naar boven