Universiteit Maastricht afdeling Geneeskunde/Gezondheidswetenschappen. De metingen zijn bedoeld om de nauwkeurigheid van een apparaatje te meten, de Omnical IV, die de maximale zuurstofopname meet. Hierbij moet ter nauwkeurigheid ook het vetpercentage en het basismetabolisme worden gemeten.
Vetpercentage wordt d.m.v. urinemonsters plus drinken van zwaar water (meet vochtsamenstelling van je lichaam) en de onderwaterweging gemeten.
Basismetabolisme wordt d.m.v. 30 min. stil liggen op een bed met een kap over je hoofd gemeten, die de zuurstofopname in rust plus CO2 uitstoot meet.
Maximale zuurstofopname wordt mede gemeten d.m.v. zo lang mogelijk op een ergometer te fietsen met kapje dat zuurstofopname plus CO2 uistoot meet, waarbij om de 2,5 min. de weerstand met 50 Watt omhoog gaat. Ik hield het vol tot 350 Watt (15 min. totaal) en toen was ik brak en de beentjes verzuurd. Was boven gemiddeld zeiden ze.
Ter nauwkeurigheid van de test moet ik nog 2x terug komen. Helaas wordt maar eenmaal het vetpercentage gemeten en dat was vandaag. Resultaat weet ik niet, weet alleen dat ik ongveer 3,5 kg onder water woog, wat behoorlijk hoog was, zei de onderzoeker.
Hoe meer je onderwater weegt, hoe minder vet je hebt.
Ben benieuwd!
@Rob G: Thx voor het schema, ziet er goed uit!