Fitness Seller

Mind-muscle connection achterhaalde bro science? (studie review door Menno Henselmans)

Bezoekers in dit topic

MMC is niets meer dan een term om uit te leggen dat je bewust de target muscle aan moet spannen, en is gewoon onderdeel van "de juiste techniek".

Je kunt bankdrukken maar dat je alleen je schouders of triceps voelt, je kunt rug oefeningen doen waar je alleen maar je onderarmen of rear delts voelt..
Een target muscle aanspannen doe je bij onzin isolaties.

Dus voelen is gelijk aan gebruiken? Ik voel mijn benen nooit met squats toch heb ik grotere benen dan de gemiddelde bodybuilder, zonder ze ooit maar gevoeld te hebben. Je kunt met een full rom bench niet je borst uit de oefening halen net als je schouders en triceps.

Maar dat is dus het probleem, bodybuilders denken dat je iets moet voelen om het te laten groeien maar het is iets gecompliceerder dan dat ene gevoel op dat moment. In dat opzicht zijn powerlifters veel verder qua programmering dan bodybuilders die eigenlijk maar wat doen en pompen.
 
Maar dat is dus het probleem, bodybuilders denken dat je iets moet voelen om het te laten groeien maar het is iets gecompliceerder dan dat ene gevoel op dat moment. In dat opzicht zijn powerlifters veel verder qua programmering dan bodybuilders die eigenlijk maar wat doen en pompen.

Het valt mij op dat veel mensen zeggen dat bodybuilding slechts 'grammen rammen en pompen' is. Volgens dezelfde redenatie is powerlifting dus 'iets minder grammen rammen, teveel eten en dom gewicht verplaatsen'

???
 
Het valt mij op dat veel mensen zeggen dat bodybuilding slechts 'grammen rammen en pompen' is. Volgens dezelfde redenatie is powerlifting dus 'iets minder grammen rammen, teveel eten en dom gewicht verplaatsen'

???
Is het eigenlijk ook, maar wij willen slimmer lijken.
 
Doe je ding waar je je goed bij voelt maak het niet te spannend is maar hobby.
Lekker trennen beetje pompe soms lekker zwaar lifte moet kunnen.
Meerdere wegen gaan naar gainsville.
 
Hoe pas je eigenlijk MMC toe bij compound oefeningen?
En als jij bijvoorbeeld legextensions uitvoert, hoe zorg je ervoor dat je connectie maakt met je gehele quadriceps en bijvoorbeeld niet alleen je rectus femoris?
 
Vind het een gruwelijk domme naam, mind muscle connection, voor zo ver ik weet zijn die altijd Connected anders heb je een handicap ???
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen je lichaam gebruiken alleen maar om de stang omhoog te krijgen, of een bench press gebruiken om de borstspier zoveel mogelijk te activeren.
 
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen je lichaam gebruiken alleen maar om de stang omhoog te krijgen, of een bench press gebruiken om de borstspier zoveel mogelijk te activeren.

Knap als jij een benchpress kunt uitvoeren zonder je borst aan te spreken.
 
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?
Zijn daar andere oefeningen daar dan niet beter voor geschikt?
En in het verlengde van mijn vraag over je quads, wat versta je onder borst? Pec major, pec minor, beiden?
 
Knap als jij een benchpress kunt uitvoeren zonder je borst aan te spreken.
Je begrijpt heus wel dat er bij oefeningen andere spieren het over kunnen nemen bij een verkeerde uitvoering. Voornamelijk front delts en triceps bij een bench, onderarmen en rear delts bij rugoefeningen etc.

Natuurlijk helpt je borst mee, maar ik mag aannemen dat je bij een borstoefening 100% activatie wilt hebben en niet bv 20%?
 
Zijn daar andere oefeningen daar dan niet beter voor geschikt?
En in het verlengde van mijn vraag over je quads, wat versta je onder borst? Pec major, pec minor, beiden?
Bij een borsttraining ga ik ervanuit dat je je borst vanuit alle hoeken aanpakt. Een borsttraining bestaat niet alleen uit een bench press.

Bij powerlifting is een benchpress al 33,3% van de gehele sport, dus ik snap de verwarring :p
 
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen je lichaam gebruiken alleen maar om de stang omhoog te krijgen, of een bench press gebruiken om de borstspier zoveel mogelijk te activeren.

Gewoon een kwestie van vorm pik. Weet je niet hoe je moet banken dan ga je minder uit je borst halen en meer uit andere werkende spieren. Heb je zwakke triceps/schouders zal je het daar ook eerder voelen. Je gaat je borst echt niet ineens met tientallen procenten meer gebruiken wanneer je tijdens elke rep al je energie steekt in het aanspannen van je borst. Hiernaast heeft dit obsessief gedrag wel een negatief effect op de hoeveelheid gewicht/herhalingen van je bankrukkerd. Wellicht laat je daar wel gains liggen:trollface:

Gelukkig kan je dan altijd nog gainen op 20 reppers met 10 kg db flyes enzo.
 
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen je lichaam gebruiken alleen maar om de stang omhoog te krijgen, of een bench press gebruiken om de borstspier zoveel mogelijk te activeren.
Dan zit je fout want dat verschil is er niet
 
Gewoon een kwestie van vorm pik. Weet je niet hoe je moet banken dan ga je minder uit je borst halen en meer uit andere werkende spieren. Heb je zwakke triceps/schouders zal je het daar ook eerder voelen. Je gaat je borst echt niet ineens met tientallen procenten meer gebruiken wanneer je tijdens elke rep al je energie steekt in het aanspannen van je borst. Hiernaast heeft dit obsessief gedrag wel een negatief effect op de hoeveelheid gewicht/herhalingen van je bankrukkerd. Wellicht laat je daar wel gains liggen:trollface:
Het is voor mij geen obsessief gedrag omdat het er al dusdanig in geprogrammeerd zit dat ik er niet aan hoef te denken.

Man man man dit is echt hetzelfde als een voetballer die uitlegt aan een basketballer dat je niet met je handen de bal mag raken.

Dan zit je fout want dat verschil is er niet
Oke man :thumb:
 
Gewoon een kwestie van vorm pik. Weet je niet hoe je moet banken dan ga je minder uit je borst halen en meer uit andere werkende spieren. Heb je zwakke triceps/schouders zal je het daar ook eerder voelen. Je gaat je borst echt niet ineens met tientallen procenten meer gebruiken wanneer je tijdens elke rep al je energie steekt in het aanspannen van je borst. Hiernaast heeft dit obsessief gedrag wel een negatief effect op de hoeveelheid gewicht/herhalingen van je bankrukkerd. Wellicht laat je daar wel gains liggen:trollface:

Gelukkig kan je dan altijd nog gainen op 20 reppers met 10 kg db flyes enzo.
Je doet het weer man, voor mij invullen hoeveel reps ik doe en met hoeveel kg ik een oefening doe terwijl je dat helemaal niet weet :roflol:
 
Dus het zit wel goed zolang je maar bij bijvoorbeeld een bench press de stang omhoog krijgt? Ook zonder te focussen dat je echt je borst aanspreekt in plaats van 90% front delts of triceps?

Ik vind dat er een groot verschil is tussen je lichaam gebruiken alleen maar om de stang omhoog te krijgen, of een bench press gebruiken om de borstspier zoveel mogelijk te activeren.
Ik zeg gewoon dat het een benaming is die kant nog wal raakt...
 
Je doet het weer man, voor mij invullen hoeveel reps ik doe en met hoeveel kg ik een oefening doe terwijl je dat helemaal niet weet :roflol:

max 2x130 toch? :D

*verder nergens een aantal genoemd, waar lees je dat?
 
Back
Naar boven