Fitness Seller

Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

Peiling Peiling Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

• Ja, als onafhankelijk(e) land (staat) in Europa

Stemmen: 40 44,9%
  • Ja, en samenvoegen bij Nederland

Stemmen: 28 31,5%
  • Nee

Stemmen: 16 18,0%
  • Ik weet het niet

Stemmen: 5 5,6%

• Totaal stemmers
    89
  • Topic Starter Topic Starter
Ik vond dit eigenlijk wel een verduidelijkend artikel over de materie:

België onderweg naar confederatie?
“Het overlegmodel op louter federaal niveau heeft zijn limieten bereikt”, zei Yves Leterme maandagnacht, nadat hij de koning het ontslag van zijn regering had aangeboden. Meer dan ooit lijkt onze federale staatsstructuur plaats te moeten ruimen voor een confederatie. Maar wat is dat voor een beest?

In principe zijn er drie staatsvormen mogelijk voor België:

1 Federalisme
Een federale staat met één centrale overheid en drie deelgebieden. Die hebben elk een eigen parlement en regering met bevoegdheden die niet door het centrale gezag kunnen worden ingeperkt. Ons land functioneert zo.

2 Confederalisme
Een confederale staat is een staatsvorm van onafhankelijke deelstaten die afspreken wat ze op federaal niveau samen willen doen, bijvoorbeeld het buitenlands beleid, veiligheid, defensie... In deze staatsvorm zullen Vlaanderen, Wallonië en Brussel dus de bouwstenen van België zijn. De federale grondwet verdwijnt en wordt vervangen door een samenwerkingsverdrag. Dat kan op elk ogenblik door elke deelstaat worden opgezegd.

3 Separatisme
België houdt op te bestaan en gaat, net zoals Tsjechoslowakije, over in het onafhankelijke Vlaanderen en Wallonië. Brussel kan kiezen bij welke deelstaat het wil of krijgt een apart statuut.

Echt confederalisme staat gelijk met de ‘copernicaanse revolutie’ waar minister-president Kris Peeters (CD&V) onlangs voor pleitte. De federale bevoegdheden worden dan ingeperkt tot een uiterst beperkt lijstje. In dit confederale scenario zou het logisch zijn om enkel nog de deelstaatparlementen te verkiezen. De verenigde deelstaatparlementen zouden dan het confederale parlement vormen, dat echter maar weinig om handen zou hebben.

De confederale regering zou dan voornamelijk fungeren als een permanent overlegorgaan tussen de verschillende deelstaatregeringen. Confederalisme is wezenlijk dus iets helemaal anders dan federalisme, want het veronderstelt de onafhankelijkheid van de betrokken deelstaten.

Feit is dat heel wat politici deze staatsvorm vandaag niet rigoureus zouden willen invoeren, maar wel een afgeslankte versie ervan waarbij de federale staat toch het nodige gewicht blijft behouden.

Anderzijds willen confederalisten en separatisten eigenlijk hetzelfde: de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Alleen beloven confederalisten om met de overige, voormalige deelstaten een internationaal verdrag te sluiten, terwijl de separatisten zelfs dat een brug te ver vinden.

Zoals een gezin
Om de zaken heel duidelijk te stellen, kan je onze huidige staatsvorm vergelijken met een gezin: een ouderpaar (België) met drie kinderen (Vlaanderen, Wallonië en Brussel). De voorbije jaren heeft dat ouderpaar goed voor de kinderen gezorgd - vooral financieel - en hen meer verantwoordelijkheid gegeven.

Vandaag zit dat ouderpaar financieel aan de grond en is het zwaar ziek. De kinderen moeten beslissen hoe het verder moet, ook al klikt het niet tussen hen: blijft het gezin samenwonen? Gaan ze op eigen benen staan terwijl ze het ouderpaar verzorgen? Wordt het geëuthanaseerd en verkopen ze het huis?

In elk geval zijn confederaties anno 2008 erg zeldzaam. Zwitserland is de enige echte confederale staat in Europa. Het telt 26 kantons die elk hun eigen grondwet hebben.

http://www.gva.be/nieuws/politiek/default.asp?art={EE685C23-78DD-4864-8964-EEDBE4C9BB87}

Interessante tekst. Ikzelf denk dat de kans dat een confederatie tot stand komt of zal werken in België uiterst klein is. België bestaat voor een groot deel dankzij de geldtransfers naar het Zuiden, als die opdrogen zullen Waalse politici steeds meer neigen naar het rattachisme. Om een confederatie te starten moet je sowieso eerst onafhankelijk worden denk ik. Pas daarna kunnen soevereine landen beslissen wat ze samen willen gaan doen. En zelfs als die onafhankelijkheid er komt, denk ik dat we beter aan een confederatie met Nederland denken. Mijn voorspelling is dat België binnen dit en 5 jaar niet meer zal bestaan. Toch zéker niet zoals we het nu kennen.

Straks nog een burgeroorlog in Belgie!
Die kans lijkt me eerder klein. Hoewel er zeker wel relletjes en (geweldadige) betogingen kunnen ontstaan.

En de Voerstreek als Vlaamse enclave in Wallonie?

Taalgrens moet staatsgrens worden dus ja dat lijkt me logisch.

Alleen Brussel is moeilijk ivm 90 procent Franstaligen op Vlaams grondgebied.

Brussel is een gewest zoals een ander en dus kunnen wij niet bepalen wat zij willen doen mocht het tot een splitsing komen. Ze zijn welkom om zich aan te sluiten bij Vlaanderen, maar zelf zou ik er niet rouwig om zijn als ze dat niet doen. Anders dan wet velen beweren kunnen we Brussel wél missen. Zij zijn financieel afhankelijk van ons, wij niet van hen. Als het buitenland wordt zullen veel Vlaamse bedrijven wegtrekken uit Brussel en zich vestigen in Vlaanderen. Gezien de hoge werkloosheid en criminaliteit is er nog heel wat werk aan de winkel daar, het lijkt me voor hen minder interessant om aan te sluiten bij Wallonië, dat amper voor zichzelf kan zorgen en haast even hoge werkloosheidscijfers heeft.

Slovenie is ook een land apart, dat kan ook zelf bestaan met slechts 1 miljoen inwoners.

Oostenrijk, Tjechie, Slowakije zijn ook kleine staten.

Daarnaast zijn Vlaanderen en Wallonië aparte gebieden verenigd in 1 land. Het ene gebied steunt op het andere gebied (financieel gezien).

De strijd bestaat al sinds 1200/1300. Denk oa aan de Guldensporenslag 1302.

Het land wordt slechts bij elkaar gehouden door de linkse kliek, belgicisten en het koningshuis.

Vlaanderen onafhankelijk.

Na een jaar of 10 a 20 bij Nederland en als groot land verder.

Vraagje hierover, een Vlaming wees me op 2 soorten vlaggen. De geel zwarte en die met een rode tong en nog iets roods, die tweede is dus de officiële want heeft de belgische driekleur net als de Waalse uit die drie kleuren bestaat. Is die zonder rood een symbool van Vlaams onafhankelijkheid zoals die Belg zei of zit die symboliek daar niet in?

Vraagje hierover, een Vlaming wees me op 2 soorten vlaggen. De geel zwarte en die met een rode tong en nog iets roods, die tweede is dus de officiële want heeft de belgische driekleur net als de Waalse uit die drie kleuren bestaat. Is die zonder rood een symbool van Vlaams onafhankelijkheid zoals die Belg zei of zit die symboliek daar niet in?
De 'officiële' is rood geklauwd en getongd, de Vlaamse beweging (waarvan velen achter de onafhankelijkheid staan, of tenminste meer bevoegdheden) heeft tot op heden steeds geijverd voor een geheel geel-zwarte vlag. Je zal bij bijeenkomsten van flaminganten altijd de geel-zwarte vlag zien, vaak met een meer strijdlustige leeuw erop. Het gaat om deze variant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_strijdvlag.

Dank voor je antwoord,voor een Hollander is het opvallend om te zien hoe het leeft. Tientallen gezien tijdens 100km wandelen met een vlag van zo 2x1 meter en altijd de strijdvlag (die vlag met stok is zeker 2 kilo!). De tocht was tussen Mechelen en Antwerpen ongeveer in en kwamen oa langs het 'midden' van Vlaanderen. Langs o.a. de Palm en de Duvel in Moortgat. Kan het zijn dat men daar in die regio een beetje hardcore Vlaming is. Dat gevoel had ik namelijk wel.

Laatst bewerkt:
Het verschilt inderdaad wel per streek. Volgens mij is Oost-Vlaanderen één van de meest Vlaamsgezinde provincies. Maar het flamingantisme wint over heel Vlaanderen terrein de laatste tijd.

Terug
Naar boven