MuscleMeat

Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

Peiling Peiling Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

• Ja, als onafhankelijk(e) land (staat) in Europa

Stemmen: 40 44,9%
  • Ja, en samenvoegen bij Nederland

Stemmen: 28 31,5%
  • Nee

Stemmen: 16 18,0%
  • Ik weet het niet

Stemmen: 5 5,6%

• Totaal stemmers
    89
Idd en ik denk dat eric ook gelijk heeft; welk land wil er nu een regio bij die jaarlijks meer kost dan dat ze opbrengt? En dan op de koop toe nog een arrogant bestuur heeft waar niet mee te praten valt. Als België splitst dan is Wallonië het Afrika van Europa, waar iedereen liever uit wegblijft. Misschien een idee om het vol te bouwen met kerncentrales en opslagplaatsen voor kernafval van uit heel Europa? Hun economie min of meer gered en wij van de rotzooi af :p

Jij hebt het echt niet op die Walen begrepen hé:D

• Topic Starter Topic Starter
Ach de meerderheid van de Walen zullen heus geen 'slechte mensen' zijn. Het gaat mij om hun politici, daar ligt het echte probleem.

Ach de meerderheid van de Walen zullen heus geen 'slechte mensen' zijn. Het gaat mij om hun politici, daar ligt het echte probleem.

Inderdaad en ze worden gewoon misleidt door hun politici. Op kop de PS die tracht hun volk dom te houden. Ze doen aan goedkoop populistisch geleuter en vertellen hoe slecht Vlaanderen is. Beter zouden ze zich bezig houden met Wallonië vooruit te helpen in plaats zich constant anti-vlaams te profileren.

Ja, maar wat is onafhankelijk als je betaalt met een Euro, je grenzen open moeten en de regering van Europa in je hoofdstad huist? Ik wil niet lullig doen, maar wat heb je dan nog in te brengen in een Europees Parlement (waar over 20 jaar toch de belangrijkste regelgeving vandaan komt)

Ja, maar wat is onafhankelijk als je betaalt met een Euro, je grenzen open moeten en de regering van Europa in je hoofdstad huist? Ik wil niet lullig doen, maar wat heb je dan nog in te brengen in een Europees Parlement (waar over 20 jaar toch de belangrijkste regelgeving vandaan komt)
Volgens mij snap je 'm niet helemaal, Vlaanderen zou gewoon een staat/lid van de EU worden, niets aan de hand ;)

Volgens mij snap je 'm niet helemaal, Vlaanderen zou gewoon een staat/lid van de EU worden, niets aan de hand ;)

Volgens mij snap je mij niet helemaal. Nu ik het teruglees is het ook niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk dat het onafhankelijk worden relatief is en tijdelijk omdat we binnen afzienbare tijd allemaal onder dezelfde federale regeing vallen. Uiteraard met behoud van nationale regeringen maar die hebben dan veel minder invloed. Wat dat betreft lopen jullie al voor met de scheiding Wallonië en Vlaanderen in een zelfde soort stelsel maar dan kleiner.

De Europese grondwet/verdrag gaat heus niet zo ver. Elk land behoudt gewoon de eigen regering en onafhankelijkheid, alleen dus onder Europees dak. Dan moeten ze zich wel houden aan Europese doelstellingen, richtlijnen ed.

De onafhankelijkheid is dus niet tijdelijk, het zorgt alleen voor een andere indeling van de staten binnen Europa. In het geval van Vlaanderen is deze evolutie alleen maar positief, want een beleid op maat is niet mogelijk binnen de huidige Belgische structuur. Ik durf er absoluut alles op te verwedden dat de Vlaamse onafhankelijkheid en het einde van België enorm positief zou uitdraaien voor alle bestaande regio's binnen het huidige België.

Waar gaat 'B-H-V' dan heen,of wordt dat een aparte stadstaat ?

Waar gaat 'B-H-V' dan heen,of wordt dat een aparte stadstaat ?
Halle en Vilvoorde zijn Vlaams grondgebied, uiteraard blijven ze altijd bij Vlaanderen horen. Brussel zal volgens mij noch Waals noch Vlaams worden bij een splitsing, er zal een andere oplossing voor gezocht moeten worden. Ofwel kiezen ze zelf wat ze willen.

Halle en Vilvoorde zijn Vlaams grondgebied, uiteraard blijven ze altijd bij Vlaanderen horen. Brussel zal volgens mij noch Waals noch Vlaams worden bij een splitsing, er zal een andere oplossing voor gezocht moeten worden. Ofwel kiezen ze zelf wat ze willen.

De Walen willen een corridor maken naar Brussel dus kijk maar uit voor je hoofdstad.

Oplossing in Belgie ? Hoop dat ze tot een compromis kunnen komen met Madame Non en die andere Waalse hardliners.

Die corridor komt er toch niet, Vlamingen willen geen mm grond afstaan (en maar normaal ook).

Een compromis voor tijdelijke lapmiddelen naar Belgische gewoonte zal nog wel kunnen, maar dit land is zo totaal verrot dat het ooit wel moet barsten.

Wat wil jij eigenlijk wat er met Belgie gebeurt, Big T? ,of blijf je politiek correct?

Wat wil jij eigenlijk wat er met Belgie gebeurt, Big T? ,of blijf je politiek correct?
Ik sta volledig achter de NVA. NVA vind dat als goed bestuur binnen de Belgische structuur niet meer mogelijk is, het land best geleidelijk kan 'verdampen' tussen een Vlaams en Europees niveau. Zodat Vlaanderen, maar ook de andere regio's, onafhankelijk beter kunnen functioneren.

Als je graag cash hebt zou ik als Vlaming voor afscheiding zijn ivm BBP per capita als je ziet wat voor geldstromen er naar Wallonie toe gaan.
Dat is volgens mij ook een van de hoofdredenen waarom veel Vlamingen onafhankelijkheid willen.

Als je graag cash hebt zou ik als Vlaming voor afscheiding zijn ivm BBP per capita als je ziet wat voor geldstromen er naar Wallonie toe gaan.
Dat is volgens mij ook een van de hoofdredenen waarom veel Vlamingen onafhankelijkheid willen.
Niet echt, het is slechts één van de vele redenen, de hoofdreden is dat de Walen zich overal mee bemoeien en ons hun wil opleggen terwijl ze in de minderheid zijn (arrogantie). Je moet je eens voorstellen dat 40% van de Nederlanders zou zeggen hoe 60% van de Nederlanders hun wetten moeten regelen, zou ook niet blijven werken he? Wel, zo gaat het al decennia lang in België.

En de Duitstalige minderheid maar naar Duitsland toe als een soort Anschluss?

Ja, samen met nederland, samen sta je sterk.
Hebben we eindelijk echte lekkere patat !

Ik vond dit eigenlijk wel een verduidelijkend artikel over de materie:

België onderweg naar confederatie?
“Het overlegmodel op louter federaal niveau heeft zijn limieten bereikt”, zei Yves Leterme maandagnacht, nadat hij de koning het ontslag van zijn regering had aangeboden. Meer dan ooit lijkt onze federale staatsstructuur plaats te moeten ruimen voor een confederatie. Maar wat is dat voor een beest?

In principe zijn er drie staatsvormen mogelijk voor België:

1 Federalisme
Een federale staat met één centrale overheid en drie deelgebieden. Die hebben elk een eigen parlement en regering met bevoegdheden die niet door het centrale gezag kunnen worden ingeperkt. Ons land functioneert zo.

2 Confederalisme
Een confederale staat is een staatsvorm van onafhankelijke deelstaten die afspreken wat ze op federaal niveau samen willen doen, bijvoorbeeld het buitenlands beleid, veiligheid, defensie... In deze staatsvorm zullen Vlaanderen, Wallonië en Brussel dus de bouwstenen van België zijn. De federale grondwet verdwijnt en wordt vervangen door een samenwerkingsverdrag. Dat kan op elk ogenblik door elke deelstaat worden opgezegd.

3 Separatisme
België houdt op te bestaan en gaat, net zoals Tsjechoslowakije, over in het onafhankelijke Vlaanderen en Wallonië. Brussel kan kiezen bij welke deelstaat het wil of krijgt een apart statuut.

Echt confederalisme staat gelijk met de ‘copernicaanse revolutie’ waar minister-president Kris Peeters (CD&V) onlangs voor pleitte. De federale bevoegdheden worden dan ingeperkt tot een uiterst beperkt lijstje. In dit confederale scenario zou het logisch zijn om enkel nog de deelstaatparlementen te verkiezen. De verenigde deelstaatparlementen zouden dan het confederale parlement vormen, dat echter maar weinig om handen zou hebben.

De confederale regering zou dan voornamelijk fungeren als een permanent overlegorgaan tussen de verschillende deelstaatregeringen. Confederalisme is wezenlijk dus iets helemaal anders dan federalisme, want het veronderstelt de onafhankelijkheid van de betrokken deelstaten.

Feit is dat heel wat politici deze staatsvorm vandaag niet rigoureus zouden willen invoeren, maar wel een afgeslankte versie ervan waarbij de federale staat toch het nodige gewicht blijft behouden.

Anderzijds willen confederalisten en separatisten eigenlijk hetzelfde: de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Alleen beloven confederalisten om met de overige, voormalige deelstaten een internationaal verdrag te sluiten, terwijl de separatisten zelfs dat een brug te ver vinden.

Zoals een gezin
Om de zaken heel duidelijk te stellen, kan je onze huidige staatsvorm vergelijken met een gezin: een ouderpaar (België) met drie kinderen (Vlaanderen, Wallonië en Brussel). De voorbije jaren heeft dat ouderpaar goed voor de kinderen gezorgd - vooral financieel - en hen meer verantwoordelijkheid gegeven.

Vandaag zit dat ouderpaar financieel aan de grond en is het zwaar ziek. De kinderen moeten beslissen hoe het verder moet, ook al klikt het niet tussen hen: blijft het gezin samenwonen? Gaan ze op eigen benen staan terwijl ze het ouderpaar verzorgen? Wordt het geëuthanaseerd en verkopen ze het huis?

In elk geval zijn confederaties anno 2008 erg zeldzaam. Zwitserland is de enige echte confederale staat in Europa. Het telt 26 kantons die elk hun eigen grondwet hebben.

http://www.gva.be/nieuws/politiek/default.asp?art={EE685C23-78DD-4864-8964-EEDBE4C9BB87}

Straks nog een burgeroorlog in Belgie!

ja T, en alleen in de EU...

Terug
Naar boven