Fitness Seller

Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

Peiling Peiling Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?

• Ja, als onafhankelijk(e) land (staat) in Europa

Stemmen: 40 44,9%
  • Ja, en samenvoegen bij Nederland

Stemmen: 28 31,5%
  • Nee

Stemmen: 16 18,0%
  • Ik weet het niet

Stemmen: 5 5,6%

• Totaal stemmers
    89
Dat taalprobleem is toch wel een beetje triest. Europa heeft er meer aan als we 1 taal spreken zoals Esperanto. Meertaligheid kost alleen maar geld. Er is sinds kort een nieuwe politieke beweging genaamd Europa Demokratie Esperanto afgekort E-D-E, die als doel heeft: democratisering van de Europese Unie door gebruikmaking van o.a. Esperanto.

http://www.e-d-e.org/spip.php?rubrique44&lang=nl

Sporters, vooral topsporters zoals voetballers binnen de EU hebben hier zeer grote voordelen van omdat je nu als Nederlander bijv. Spaans of Italiaans moet spreken, slimmeriken nemen de moeite nog wel, maar uiteindelijk haken velen af met 3 of meer talen terwijl het wel talent is dat iets kan regelen als is het maar bij een subtopper.

Kortom Europa moet Esperanto verplicht stellen als vak voor alle leerlingen vanaf de basisschool t/m het einddiploma op de Middelbare school

Laatst bewerkt:
Meeste mensen spreken wel Engels, hoor.

Vlaanderen bij Nederland,

zoals allemaal al verteld is.
Wallonië zorgt alleen maar voor last en samen met Nederland heeft (bijna) alleen maar voordelen hoewel ik niet direkt op nadelen kan komen. ok die klote regering van heel belgië dat dan opnieuw gevormd moet worden maar dat is het enige :rolleyes:

1 gestemd
onafhankelijk
en niet samen met Nederland

Dat taalprobleem is toch wel een beetje triest. Europa heeft er meer aan als we 1 taal spreken zoals Esperanto. Meertaligheid kost alleen maar geld. Er is sinds kort een nieuwe politieke beweging genaamd Europa Demokratie Esperanto afgekort E-D-E, die als doel heeft: democratisering van de Europese Unie door gebruikmaking van o.a. Esperanto.

http://www.e-d-e.org/spip.php?rubrique44&lang=nl

Sporters, vooral topsporters zoals voetballers binnen de EU hebben hier zeer grote voordelen van omdat je nu als Nederlander bijv. Spaans of Italiaans moet spreken, slimmeriken nemen de moeite nog wel, maar uiteindelijk haken velen af met 3 of meer talen terwijl het wel talent is dat iets kan regelen als is het maar bij een subtopper.

Kortom Europa moet Esperanto verplicht stellen als vak voor alle leerlingen vanaf de basisschool t/m het einddiploma op de Middelbare school

Zo een taal bestaat toch al die iedereen in Europa in principe hoort te kunnen. Engels noemen ze die taal dacht ik.

Ik heb ik weet het niet gestemd. Aan de ene kant denk ik ja als beide partijen het willen. Aan de andere kant als je een stuk gaat afstoten omdat dat een minder rijk gebied is en alle landen dat gaan doen in Europa zal het wel een lekker zooitje worden.

Zo een taal bestaat toch al die iedereen in Europa in principe hoort te kunnen. Engels noemen ze die taal dacht ik.

Ik heb ik weet het niet gestemd. Aan de ene kant denk ik ja als beide partijen het willen. Aan de andere kant als je een stuk gaat afstoten omdat dat een minder rijk gebied is en alle landen dat gaan doen in Europa zal het wel lekker zooitje worden.

Probeer dat maar eens uit te leggen aan de Fransen en Spanjaarden. Spaans en Portugees is eveneens een wereldtaal.

• Topic Starter Topic Starter
Aan de andere kant als je een stuk gaat afstoten omdat dat een minder rijk gebied is en alle landen dat gaan doen in Europa zal het wel een lekker zooitje worden.
Ook als dat arme gebied al jaren miljarden euro's kost om te onderhouden, het 'rijke' gebied in begrotingsproblemen brengt, en onvoldoende meewerkt aan het verbeteren van de welvaart in eigen regio? Bovendien elk voorstel weigert dat komt van de 'rijke' regio?

Ik ben het zeker eens dat je niet zomaar gaat splitsen om rijk van arm te scheiden, maar wel als er over zowat alles meningsverschillen zijn, daar draait het namelijk écht om in België.

Vlaanderen met Nederland samen in één groot land heeft op zich op de langere termijn wel potentie, maar ik denk dat de overgang vrij ingrijpend is en de politici niet de capaciteiten hebben om het, zowel praktisch als emotioneel, in goede banen te leiden.

Samenwerking lijkt me beter als Vlaanderen zich toch afsplitst, misschien een gezamelijke buitenlandse politiek en proberen wat sterke punten van elkaar over te nemen.

Wat gaan de Walen eigenlijk doen? Zich bij Frankrijk voegen?

Het is nog maar de vraag of Frankijk de Walen wel wilt. Ze zouden ook bij Luxemburg kunnen aansluiten.

Luxemburg als rijkste staat binnen Europa samen met 1 van de armere gebieden binnen West-Europa. Lijkt me een goede combo.

Bij afsplitsing zie ik ik geen aansluitingen bij andere landen, zou redelijk in strijd zijn met hoe de EU moet gaan functioneren.

Even wat nadelen opsommen:

Er staan in de grondwet geen regels voor een splitsing.
Grenzen zijn niet duidelijk, wel met de buurlanden, maar niet met Wallonië aangezien de taalgrens geen internationaal erkende grens is. Denk maar aan de polemiek rond Brussel die dan zal ontstaan.
Als Vlaanderen zichzelf het recht geeft zich af te splitsen moet het die keuze ook laten aan het Brusselse gewest, de kans is groot dat die zich als Frankssprekenden bij Wallonië zullen voegen.
Vlaanderen moet een EU-aanvraag indienen, en de EU zal zeker één en ander van Vlaanderen veranderen.
De Staatsschuld zal moeten verdeeld worden en daar is nog niks over bepaald.
Politie en justitie zullen ook gesplitst moeten worden.

Dus een splitsing is geen voor de hand liggende optie imo.

Een splitsing is geen gemakkelijke opdracht nee, en er zijn zeker nadelen aan verbonden. In principe moet je een splitsing echt proberen vermijden (van nature zijn weinig Vlamingen trouwens separatistisch ingesteld.) De reden dat men nu toch die optie in overweging kan nemen is dat de nadelen van samenblijven nóg groter zijn of gaan worden.

We werpen een bom op Wallonie en noemen dat stuk vanaf dan Waalderen

Het is nog maar de vraag of Frankijk de Walen wel wilt. Ze zouden ook bij Luxemburg kunnen aansluiten.

Noord Frankrijk is trouwens ook een vrij troosteloos gebied. Veel werkloosheid, slechte economie. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat Walen en Fransen voor elkaar voelen.

Laatst bewerkt:
Idd en ik denk dat eric ook gelijk heeft; welk land wil er nu een regio bij die jaarlijks meer kost dan dat ze opbrengt? En dan op de koop toe nog een arrogant bestuur heeft waar niet mee te praten valt. Als België splitst dan is Wallonië het Afrika van Europa, waar iedereen liever uit wegblijft. Misschien een idee om het vol te bouwen met kerncentrales en opslagplaatsen voor kernafval van uit heel Europa? Hun economie min of meer gered en wij van de rotzooi af :p

Walen spreken alleen een Frans dialect

Niet waal. Sommige dialecten worden ook door Vlamingen gesproken of elders. Ik weet niet of je het mag geloven, maar er is me verteld dat er ook Duitse dialecten zijn en dat ze sterk lijken op wat in Nederland gesproken wordt met een zuiders accent.

Ik spreek een aardig mondje.

Als -of als ik het hier zo lees beter 'wanneer'- vlaanderen afsplitst dan hebben de Belgen een oplossing minder nodig.

Strekten de Nederlanden (Vlaanderen incluis) vroeger niet tot Atrecht (Arras)? Ik herken een patroon. If you can't beat them, join them!

Ja ja, eerst Vlaanderen en dan is Nederland aan de beurt. Kan iemand alvast de Zweden waarschuwen?

Gezien de vele vragen van de Nederlanders (en wellicht ook sommige Belgen) over de reden van onafhankelijkheid is dit een goede brochure die het allemaal uitlegt, echt de moeite waard om eens te lezen:

Bijlagen

Terug
Naar boven