- Waardering
- 99
om het tweede deel eraan vast te plakken "Maar die zijn niet zo veel anders dan de waarden en normen van de doorsnee-Nederlander" dit geeft dus aan dat ze naar een samenleving streven die bijna identiek is aan de nederlandse. ik denk dus dat je xenofobe angst voor assimilatie wel mee zal vallen.
zoals ik eerder al zei, welke waarden zijn dit dan?
Waarom een partij oprichten die hetzelfde nastreeft als wat we al hebben? Het zal in dat geval omdat verschillende deel gaan: maar daar blijft Kreeft stil over.
religieuze overtuigingen vormen voor een groot deel van de mensen hun normen en waarden. net zoals wetenschap/retorica dat bij veel atheisten doen. politiek draait ook om wat mensen ethisch verantwoord achten, de twee lijken me niet ver uit elkaar te liggen.
Ik begeef me hier op gebied waar je veel verder in bent dan ik, maar is sinds Machiavelli de scheiding tussen ethiek en politiek niet een stuk groter?
Religieuze overtuigingen als basis voor normen en waarden zijn ook maar een vinger lang en dat de wetenschap voor normen en waarden zorgt is ook niet 1,2,3 het geval (imo). Wel kan de wetenschap kennis aanleveren die we gebruiken in onze ethische overtuigingen. En de gemiddelde religieuze zal ook een heleboel wetenschappelijke zaken gebruiken als basis voor diens normen en waarden; mijn vraag is dan: wat voegt een religie toe?
Zolang Kreeft niet wat specifieker is, vind ik zijn argumentatie wel aardig slecht, maar ik heb me verder ook niet verdiept in zijn ideeën.

dan heb je geen standpunten nodig) uitspraken daarover doen in dit stadium lijkt mij dan ook niet slim. mijn vermoedens zijn dat het een zeer gematigde partij wordt die vooral mikt op punten die goed verenigbaar zijn met de huidige samenleving. als je kijkt naar wat hij nu zegt over het karakter van de partij lijkt dat mij het meest logisch.

:shoot: