Fitness Seller

Gestopt Muscle mommy mode activated (somehow)

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jullie luisteren te veel naar jullie brein.
Lol....dan waren we niet met mannen samen 😂
Ik snap op zich wel wat Vntl bedoelt denk ik.
Ik merk dat ik hormonaal verstoringen heb.
Ik heb veel veel spierpijn, herstel trager en pijntjes bij trainen.
Merk minder energie.
Dat is natuurlijk normaal als je in een tekort zit. Hormonen gaan zich aanpassen naar de situatie, van zodra je terug in een tekort zit gebeurt dit na een paar dagen voor de meeste hormonen alweer opnieuw. Dat hoort er (helaas) bij.
Minder energie is ook niet gek, je zit dan ook in een energietekort nu. Al helemaal als je moet zakken tot 1200 om een significant tekort te creëren, been there :o
Als ik kijk naar gewicht zit ik gewoon op plateau.
Klopt het dat je je de afgelopen week niet hebt gewogen? Of het althans niet hebt ingevoerd? Moeilijk te bepalen of er echt een plateau is zonder volledige data.
Screenshot_2025-07-17-10-47-02-77_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

Niet gek na 9 maanden op enorm tekort.
Je hebt de afgelopen maanden zitten recompen toch? Net onder/ rond onderhoud. Was even gaan kijken in je vorige log en je bent blijkbaar gestart in december op 64.1 kilo, je zit nu op 63.1kg dus in 6 maanden (minus die paar weken op onderhoud tijdens de danscompetitie) tijd is er zo'n 3 kilo af, zo'n 0.5 kg per maand. Daaruit blijkt dat je niet echt in een enorm tekort zat? Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling bij een recomp.
Ik ga een reset doen tot na mijn vakantie (volgende week vrijdag).
Dit is verder helemaal prima natuurlijk, denk dat zowat niemand zin heeft om te cutten op vakantie.

Maar ik denk dus ook ook dat dit meer de psychologische fuckerij is van het cutten en niet zo zeer het fysiologische.
Helemaal oké en begrijpelijk als je er even genoeg van hebt natuurlijk, je hebt de afgelopen maanden ook niet veel ruimte gehad gezien je onderhoud waarschijnlijk best laag ligt, maar ik vrees dat je gewoon terug tegen dezelfde dingen zal aanbotsen als je dan beslist om toch verder te cutten. De hormonen, weinig energie, plateaus,.. zijn allemaal zaken waar we allemaal door moeten tijdens het cutten. Des te meer als vrouw zijnde, met onze cyclus en onze hormonen die zich nog sneller (en harder) aanpassen (want kennelijk zijn wij de belangrijkste factor om onze soort in stand te houden en moeten wij bijgevolg lang genoeg (lees: 9 maanden + zoogperiode) kunnen overleven tijdens voedselschaartes ed :emo:)

• Topic Starter Topic Starter
Gewicht afgelopen maand:
1000073395.png

Mijn onderhoud zit vrees ik inderdaad heel laag.
Zat vanaf november op 1450 kcal. Een Cheatmeal per week. Drie keer per week krachttrainen en tussen de tien en 25 uur hiphop per week in aanloop naar EK.

Gewicht afgelopen maand:
1000073395.png

Mijn onderhoud zit vrees ik inderdaad heel laag.
Zat vanaf november op 1450 kcal. Een Cheatmeal per week. Drie keer per week krachttrainen en tussen de tien en 25 uur hiphop per week in aanloop naar EK.
Uit deze grafiek kan ik ook niet echt afleiden dat je op een plateau zou zitten. Je zit onder de lijn van je vorige cyclus, en aangezien je week 1 met week 1 (enzo verder) moet vergelijken ben je gewoon nog aan het afvallen.
Je ziet dat je vorige maand rond deze periode ook even omhoog ging (door vermoedelijk de menstruele waterretentie) en dat gebeurt nu ook terug.

Edit: al de signalen die je benoemt en de data laten eigenlijk juist zien dat je nu echt in een energietekort zit en je lichaam vetreserves zal moeten gaan aanspreken (en je dus eigenlijk goed bezig bent :p)

Hmz... Ik denk er nog even over na.

Jezus lijk nu bijna net zo labiel hiermee als @DieNase

Jezus lijk nu bijna net zo labiel hiermee als @DieNase
Cutten is naast een fysiek spelletje ook gewoon een enorm mentaal spelletje.

Dat "luisteren naar je lichaam" werkt ook gewoon niet tijdens een cut.
Je lichaam wíl helemaal geen vet verliezen, evolutionair gezien is dat namelijk een bedreiging. Vetreserves waren (vroeger) essentieel om te overleven in tijden van schaarste. Zodra je begint met cutten, zal je lichaam dan ook op allerlei manieren ingrijpen: het stuurt signalen van honger, vermoeidheid, prikkelbaarheid en traagheid. Alles wordt in het werk gesteld om energie te besparen en je te ontmoedigen door te gaan met je cut.

Ik zou tijdens je vakantie het sowieso even laten voor wat het is en genieten van je vakantie.

Hormonen gaan zich aanpassen naar de situatie, van zodra je terug in een tekort zit gebeurt dit na een paar dagen voor de meeste hormonen alweer opnieuw.
Aanpassing gaat vrij snel, maar welke aanpassing er plaatsvindt is afhankelijk van de aanpak en bovendien gaan de hormonen niet direct terug naar de oude niveaus. Meadows paste bijvoorbeeld 1x p.w. vasten toe om een tekort te creëren én het metabolisme te verhogen. Ook kan metabole aanpassing voorkomen worden door het matador dieet. Wat ik momenteel doe is een 16/8 vast, waarbij ik in de ochtend (of nacht eigenlijk) wandel. Zodoende houd ik mijn metabolisme hoog terwijl ik niet eet, en eet ik een groot deel van de dag alsnog op onderhoud. Tezamen met dat ik koolhydraten voor en tijdens de training eet voel ik mezelf prima.

De hormonen, weinig energie, plateaus,.. zijn allemaal zaken waar we allemaal door moeten tijdens het cutten.
Ja, maar dat hoeft niet perse door stug door te gaan en steeds minder te gaan eten. Als het metabolisme naar beneden kan, kan je het ook (weer) omhoog brengen. En een diet-break hoeft ook niet verkeerd te zijn.

Uit deze grafiek kan ik ook niet echt afleiden dat je op een plateau zou zitten. Je zit onder de lijn van je vorige cyclus, en aangezien je week 1 met week 1 (enzo verder) moet vergelijken ben je gewoon nog aan het afvallen.
Scherp!

Mijn advies is luister naar jezelf. De grootste fout die ik hier heb gemaakt is aan mezelf gaan twijfelen. Zo heb ik het advies gevolgd om door te cutten op 3200kcal terwijl ik 2x per dag sportte, slecht sliep. stagneerde en twijfelde wat ik moest doen. Het heeft heel wat maanden geduurd en veel voedsel gekost om m'n lichaam vervolgens weer tot rust te brengen, met de nodige extra kilo's tot gevolg. En nee, dat was niet (alleen) psychisch. Of jij ook op zo'n punt zit of het gewoon je motivatie is weet ik niet, en misschien moet je dat nog ontdekken, maar daar kun je het beste zelf een antwoord op (leren) geven denk ik.

Bodybuilding is een sport waarin eetstoornissen en middelafhankelijkheid worden beloond, maar niet iedereen is daar geschikt voor.

Dat "luisteren naar je lichaam" werkt ook gewoon niet tijdens een cut.
Dat werkt prima voor mij!

Aanpassing gaat vrij snel, maar welke aanpassing er plaatsvindt is afhankelijk van de aanpak en bovendien gaan de hormonen niet direct terug naar de oude niveaus. Meadows paste bijvoorbeeld 1x p.w. vasten toe om een tekort te creëren én het metabolisme te verhogen. Ook kan metabole aanpassing voorkomen worden door het matador dieet. Wat ik momenteel doe is een 16/8 vast, waarbij ik in de ochtend (of nacht eigenlijk) wandel. Zodoende houd ik mijn metabolisme hoog terwijl ik niet eet, en eet ik een groot deel van de dag alsnog op onderhoud. Tezamen met dat ik koolhydraten voor en tijdens de training eet voel ik mezelf prima.

Ja, maar dat hoeft niet perse door stug door te gaan en steeds minder te gaan eten. Als het metabolisme naar beneden kan, kan je het ook (weer) omhoog brengen. En een diet-break hoeft ook niet verkeerd te zijn.

Scherp!

Mijn advies is luister naar jezelf. De grootste fout die ik hier heb gemaakt is aan mezelf gaan twijfelen. Zo heb ik het advies gevolgd om door te cutten op 3200kcal terwijl ik 2x per dag sportte, slecht sliep. stagneerde en twijfelde wat ik moest doen. Het heeft heel wat maanden geduurd en veel voedsel gekost om m'n lichaam vervolgens weer tot rust te brengen, met de nodige extra kilo's tot gevolg. En nee, dat was niet (alleen) psychisch. Of jij ook op zo'n punt zit of het gewoon je motivatie is weet ik niet, en misschien moet je dat nog ontdekken, maar daar kun je het beste zelf een antwoord op (leren) geven denk ik.

Bodybuilding is een sport waarin eetstoornissen en middelafhankelijkheid worden beloond, maar niet iedereen is daar geschikt voor.

Dat werkt prima voor mij!
Ik reageer straks wel even wanneer ik thuis zit achter de laptop, al heb ik momenteel vrij weinig zin om weer in discussie te gaan over al die insignificante details die je er weer bijhaalt tbh :o

Ik reageer straks wel even wanneer ik thuis zit achter de laptop, al heb ik momenteel vrij weinig zin om weer in discussie te gaan over al die insignificante details die je er weer bijhaalt :o
Je hoeft ook niet in discussie te gaan. Ik weet wat voor mij werkt, en ik zou het op prijs stellen als je er niet zo denigrerend over doet.

idd niet iedereen is geschikt voor deze sport of überhaupt diëten en afvallen omdat de meeste mensen mentaal te zwak zijn.

Ik ben hier niet op het forum om vriendjes te zijn met mensen en naar wat ik zie vooral in de vrouwelijke logs veren in hun reed te stoppen.

Waarom denk je dat ozempic zo goed werkt? Omdat mensen eindelijk geen signaal meer krijgen van hun brein dat ze moeten eten, he brein is je grootste vijand tijdens een cut.

Je boekt progressie als het oncomfortabel voelt, dat een leek daar meteen een eetstoornis sticker aanplakt is vanwege kennis gebrek.

Kunt het ook andersom zien dat het gedisciplineerd is en doen wat nodig is voor resultaat en niet dat hele circus eromheen.

sport of überhaupt diëten en afvallen omdat de meeste mensen mentaal te zwak zijn.
En jij bent zo sterk omdat je een eetstoornis krijgt als je teveel van je plannen afwijkt?
We hebben allemaal onze zwakke punten. Het gaat vooral om hoe we ermee omgaan.

Ik ben hier niet op het forum om vriendjes te zijn met mensen en naar wat ik zie vooral in de vrouwelijke logs veren in hun reed te stoppen.
Ik ook niet, dus daar staan we hetzelfde in.

Waarom denk je dat ozempic zo goed werkt? Omdat mensen eindelijk geen signaal meer krijgen van hun brein dat ze moeten eten, he brein is je grootste vijand tijdens een cut.
Dingen als kennis en inzicht zijn ook belangrijk, zoals in de hoeveelheid vezels die ze eten bijvoorbeeld. Dat heeft weer invloed op de hoeveel glp1 die het lichaam zelf aanmaakt en..

Je boekt progressie als het oncomfortabel voelt, dat een leek daar meteen een eetstoornis sticker aanplakt is vanwege kennis gebrek.
Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een eetstoornis.

Kunt het ook andersom zien dat het gedisciplineerd is en doen wat nodig is voor resultaat en niet dat hele circus eromheen.
Of het kan beide. De ene doet het beter op variatie, en de ander op consistentie.
Helaas lijkt daar hier weinig ruimte voor.

Laatst bewerkt:
En jij bent zo sterk omdat je een eetstoornis krijgt als je teveel van je plannen afwijkt?
We hebben allemaal onze zwakke punten. Het gaat vooral om hoe we ermee omgaan.

Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een eetstoornis.

Of het kan beide. De ene doet het beter op variatie, en de ander op consistentie.
Uiteraard iedereen moet een aanpak kiezen wat duurzaam is. De een tolereert meer dan wen ander.

Ook kan metabole aanpassing voorkomen worden door het matador dieet. Wat ik momenteel doe is een 16/8 vast, waarbij ik in de ochtend (of nacht eigenlijk) wandel. Zodoende houd ik mijn metabolisme hoog terwijl ik niet eet, en eet ik een groot deel van de dag alsnog op onderhoud
t*ring ik moet ChatGPT vragen , wat je nou hiermee bedoelt echt zo ingewikkeld allemaal.

Even om de discussie te doorbreken;
Ik geloof niet dat ik een eetstoornis heb, noch gebrek aan motivatie.
Vraag is wat verstandig is voor iemand in de peri- menopauze na een groot tekort van 9 maanden, aangezien ik teleurgesteld ben in de vooruitgang.

Vraag is wat verstandig is voor iemand in de peri- menopauze na een groot tekort van 9 maanden, aangezien ik teleurgesteld ben in de vooruitgang.
Blijf zo doorgaan lieverd. Heb geduld. De resultaten komen echt wel.

Om nog even mee te nemen: ik ben na een vorige cut zo ver gegaan dat ik flinke oestrogene dominantie had en bij metingen in extreme burn-out uitkwam. Dit speelt wel mee in mijn achterhoofd. Ik wil het graag efficiënt en goed doen. Maar ja geduld is wellicht wel een dingetje.

aangezien ik teleurgesteld ben in de vooruitgang
Als dit het euvel is; waarschijnlijk een manier vinden om met je teleurstelling om te gaan en doorgaan.

Om nog even mee te nemen: ik ben na een vorige cut zo ver gegaan dat ik flinke oestrogene dominantie had
Kan je dat gevoel nog terughalen, en vergelijken met hoe je jezelf nu voelt?
Ik herken het zelf bijvoorbeeld aan een sterke spanning in de onderbuik als ik te ver ga.

Zoals @Kathlinoo aangaf maak je vooruitgang en is het "groot tekort van 9 maanden" niet zo groot als je wellicht dacht, omdat een groot gedeelte daarvan recompen was (= eten rondom onderhoud). Kijken naar het grotere geheel dus.

Uiteindelijk zal ook jij in een negatieve energiebalans verkeren als je aan het afvallen bent. Als je meer beweegt dan normaal (meer activiteit) en op onderhoud eet, dan zal het extra bewegen ervoor zorgen dat je in een negatieve balans verkeerd.

Aanpassing gaat vrij snel, maar welke aanpassing er plaatsvindt is afhankelijk van de aanpak en bovendien gaan de hormonen niet direct terug naar de oude niveaus. Meadows paste bijvoorbeeld 1x p.w. vasten toe om een tekort te creëren én het metabolisme te verhogen.
Fijn, maar het is nooit bewezen dat één dag vasten invloed heeft op metabole adaptaties, en dat heeft hij volgens mij ook zelf aangegeven. Dat je afvalt wanneer je één dag vast (en in zijn geval waarschijnlijk een tekort creërt van een kcal of 5000) en de andere dagen op onderhoud eet is nogal logisch.
Ook kan metabole aanpassing voorkomen worden door het matador dieet. Wat ik momenteel doe is een 16/8 vast, waarbij ik in de ochtend (of nacht eigenlijk) wandel. Zodoende houd ik mijn metabolisme hoog terwijl ik niet eet, en eet ik een groot deel van de dag alsnog op onderhoud. Tezamen met dat ik koolhydraten voor en tijdens de training eet voel ik mezelf prima.
Je haalt er een study bij die uitgevoerd is geweest op niet-trainende, obese mannen met een vetpercentage van 30+. Met andere woorden: niet relevant.
We weten al langer dat de metabole processen en adaptaties bij mensen met obesitas helemaal anders zijn dan bij iemand met een gezond vetpercentage (en iemand die traint), dit hebben de onderzoekers überhaupt zelf aangegeven.
De study is verder ook gewoon raar opgezet (beide groepen hadden evenveel dieetweken maar de diet break groep deed er dubbel zo lang over, bijvoorbeeld), met als gevolg dat er ook veel kritiek op is gekomen.

Ze hebben een aantal jaren later een nieuwe study gedaan (ICECAP trial) die geïnspireerd is door de MATADOR study, maar dan met trainende, niet-obese volwassenen (en ook vrouwen). En ra ra ra wat daaruit kwam?
Geen verschil in metabole adaptaties, vetverlies of spierbehoud.
Heb ook nergens gezegd dat ze nog minder moet eten.
Als je in mijn geschiedenis gaat teruglezen kan je zien dat ik diet breaks wel vaker aanraadt na x weken cutten. TS is echter net 2 weken bezig met een (significant) tekort.

• Like
Waarderingen: Onit
Volgens mij komen we nu tot de kern..

Ik dacht dat 1450 kcal met 3* per week kracht en 10-25 uur per week interval training wel een flink tekort was.
Maar als ik jullie goed begrijp is dat geen groot tekort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven