XXL Nutrition

Gestopt Muscle mommy mode activated (somehow)

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
Om nog even mee te nemen: ik ben na een vorige cut zo ver gegaan dat ik flinke oestrogene dominantie had en bij metingen in extreme burn-out uitkwam. Dit speelt wel mee in mijn achterhoofd. Ik wil het graag efficiënt en goed doen. Maar ja geduld is wellicht wel een dingetje.
Voor de meeste mensen kan alles niet snel genoeg gaan, maar geduld hebben hoort ook bij het spelletje 😉
Mijn tip is: wees niet te streng voor jezelf, en doe vooral dingen die je energie geven, geniet eerst even lekker van je vakantie met de familie.
Je bent echt wel goed bezig, maar je moet er ook weer niet aan onder door gaan natuurlijk.

Volgens mij komen we nu tot de kern..

Ik dacht dat 1450 kcal met 3* per week kracht en 10-25 uur per week interval training wel een flink tekort was.
Maar als ik jullie goed begrijp is dat geen groot tekort.
Dat blijkt uit het gewicht dat je bent verloren afgelopen maanden.

Dus ofwel ligt je onderhoud gewoon erg laag, zijn die cheatmeals groter dan je denkt (waardoor ze het tekort voor een groot stuk ongedaan maken), of er gaat ergens iets mis met het tracken.
Was het een enorm tekort geweest had je in de afgelopen maanden namelijk veel meer gewicht verloren dan 0.5kg per maand.

• Topic Starter Topic Starter
Dat blijkt uit het gewicht dat je bent verloren afgelopen maanden.

Dus ofwel ligt je onderhoud gewoon erg laag, zijn die cheatmeals groter dan je denkt (waardoor ze het tekort voor een groot stuk ongedaan maken), of er gaat ergens iets mis met het tracken.
Was het een enorm tekort geweest had je in de afgelopen maanden namelijk veel meer gewicht verloren dan 0.5kg per maand.
Ik hoopte vrees ik op dat het terugwinnen van oude spiermassa daar een deel van kon verklaren maar dan zou tegelijk ook een lager vetpercentage dan nu te zien is moeten zijn.

Behalve restaurants (misschien drie keer, is allemaal terug te vinden hier 😂) omdat ik daar niet exact weet wat er in gaat natuurlijk, zijn mijn cheatmeals tussen de 200 en 400 kcal extra geweest.

Mijn standaard Cheatmeal is friet dag met de kids: 100 gram airfryer friet, kroket en 15 gram zero mayo. Kom ik uit op op 390 kcal.

Even voor mijn begrip dan...

Jullie geven aan bij een groot te kort een dieet break na een maand of zes als progressie stagneert, het mentaal en hormonaal lastig wordt etc.

Na hoeveel maanden doorgaans bij een recomp? Of is een verandering dan: richting een cut bv, ook al een aanzet?

Ik hoopte vrees ik op dat het terugwinnen van oude spiermassa daar een deel van kon verklaren maar dan zou tegelijk ook een lager vetpercentage dan nu te zien is moeten zijn.

Behalve restaurants (misschien drie keer, is allemaal terug te vinden hier 😂) omdat ik daar niet exact weet wat er in gaat natuurlijk, zijn mijn cheatmeals tussen de 200 en 400 kcal extra geweest.

Mijn standaard Cheatmeal is friet dag met de kids: 100 gram airfryer friet, kroket en 15 gram zero mayo. Kom ik uit op op 390 kcal.
Dan misschien (helaas) de eerste situatie :o Join the club!
Even voor mijn begrip dan...

Jullie geven aan bij een groot te kort een dieet break na een maand of zes als progressie stagneert, het mentaal en hormonaal lastig wordt etc.

Na hoeveel maanden doorgaans bij een recomp? Of is een verandering dan: richting een cut bv, ook al een aanzet?
6 maanden is wel heel lang.
Als je diet breaks wilt toepassen, wordt meestal aangeraden dit elke 5 à 6 weken te doen bij een normaal/lean vetpercentage. Met een heel laag vetpercentage sneller, met een hoger vetpercentage wat later.

Bij een recomp worden diet breaks niet echt aangeraden, want je eet rond onderhoud dus er valt van niets "een break" te hebben. Een diet break = op onderhoud eten.

• Like
Waarderingen: Krnl
Dan misschien (helaas) de eerste situatie :o Join the club!

:sad:
6 maanden is wel heel lang.
Als je diet breaks wilt toepassen, wordt meestal aangeraden dit elke 5 à 6 weken te doen bij een normaal vetpercentage (of misschien ook zoals in jouw geval: als je gewoon al laag zit en dat is kut voor lange tijd). Met een heel laag vetpercentage sneller, met een hoger vetpercentage wat later.

Bij een recomp worden diet breaks niet echt aangeraden, want je eet rond onderhoud dus er valt van niets "een break" te hebben. Een diet break = op onderhoud eten.
Helder, tnx again 😘

Ook Thnx aan de rest trouwens.

Morgen nog trainen, dan vertrekken we op vakantie.

De aanpak die overigens gevolgd wordt vanuit de begeleiding is wel degelijk cutten hoor, wat Nicky bedoelt met recompen is dat ze tijdens de cut nog spiermassa opbouwde, wat waarschijnlijk gewoon oude massa is.

Zou heel goed kunnen dat haar onderhoud laag ligt, maar het hele psychologische geneuzel wat er nu bij gehaald wordt gaat wel wat ver (kan je het gevoel terughalen…).

Ja het is zeker een groot gedeelte mentaal, zeker als mensen super laag gaan zoals jij bijvoorbeeld @AK naar een wedstrijd toe, maar daar ligt het bij Nicky echt niet aan.

Wat er in alles niet meegenomen wordt is het startpunt wat na een bizarre trainingsperiode geweest is voor Holland’s Got Talent (30u per week voor meerdere maanden) en daarna een wk met bijna net zoveel uren training.

Het lijf is gewoon op, niks mentaals, maar heeft gewoon even een break nodig.

Ik ben het dus volledig met @Kathlinoo eens.

• Like
Waarderingen: Loca
Als je diet breaks wilt toepassen, wordt meestal aangeraden dit elke 5 à 6 weken te doen bij een normaal vetpercentage
Huh elke 5-6 weken? Na 5-6 weken in een kcal tekort begin je net een beetje resultaat te zien, en dan zou je alweer terug naar onderhoud gaan.

Als je een diet break na 5-6 weken nodig hebt, is je dieet niet goed. Te beperkend/ strikt of te agressief. IMHO, moet je een "dieet" (ik geef overigens de voorkeur aan het woord "fase") makkelijk 10+ weken vol kunnen houden. Als het te maken heeft met willen cheaten of snaaien, dan is de oplossing imo je eten lekkerder maken - danwel "ongezonde" snacks onderdeel maken van en incalculeren in je dieet, of "gezonde" opties kiezen die je lekker vindt. Als kracht zo snel al afneemt, of hormonen uit balans raken, dan gaat er iets anders heel erg mis.

(dit is een wat meer generieke reactie op cutten, niet per sé specifiek voor Nicky of op de extra context die @DieNase zojuist heeft gedeeld)

@Nicky! fijne vakantie! Welverdiend zo te lezen :)

Huh elke 5-6 weken? Na 5-6 weken in een kcal tekort begin je net een beetje resultaat te zien, en dan zou je alweer terug naar onderhoud gaan.

Als je een diet break na 5-6 weken nodig hebt, is je dieet niet goed. Te beperkend/ strikt of te agressief. IMHO, moet je een "dieet" (ik geef overigens de voorkeur aan het woord "fase") makkelijk 10+ weken vol kunnen houden. Als het te maken heeft met willen cheaten of snaaien, dan is de oplossing imo je eten lekkerder maken - danwel "ongezonde" snacks onderdeel maken van en incalculeren in je dieet, of "gezonde" opties kiezen die je lekker vindt. Als kracht zo snel al afneemt, of hormonen uit balans raken, dan gaat er iets anders heel erg mis.

(dit is een wat meer generieke reactie op cutten, niet per sé specifiek voor Nicky of op de extra context die @DieNase zojuist heeft gedeeld)

@Nicky! fijne vakantie! Welverdiend zo te lezen :)
Dat heeft vrij weinig te maken met een dieet dat niet goed zou zijn, maar met het feit dat (bij een normaal vetpercentage) die adaptaties starten na zo'n 5-6 6-7 weken. Mag jij nog zo'n goed en lekker dieet hebben als jij wil, het energietekort op zichzelf zorgt daar uiteindelijk voor. Leptine daalt, T3 daalt, NEAT daalt, testosteron daalt, IGF-1 daalt,..
Bij een laag vetpercentage gebeurt dit een pak sneller, bij een hoog vetpercentage wat trager.

Met een tekort van 20% zit je rond die 6-7 weken. Ga je dieper, gebeuren die adaptaties ook sneller dan 6-7 weken. Ga je minder diep, is het wat minder snel (meer richting de 10-12, maar dan ben je ook weer langer bezig met je cut).

Heel het principe van diet breaks is om het dieet te "breken" op het punt dat de adapaties starten, zodat je dit op dat moment (deels) kan omkeren.
Kan je het langer doortrekken? Sure.
Kan je het doen zonder breaks? Sure.

Ik heb zelf in 8 maanden tijd 2 diet breaks gedaan, gewoon wanneer ik dacht dat het wel nodig was. Het zijn richtlijnen, geen verplichtingen.

Edit: even terug opgezocht, het is 6-7 weken ipv 5-6. Excusez-moi.

Reden: Ff m'n boek er terug bij gepakt
Laatst bewerkt:
Dat heeft vrij weinig te maken met een dieet dat niet goed zou zijn, maar met het feit dat (bij een normaal vetpercentage) die adaptaties starten na zo'n 5-6 weken. Mag jij nog zo'n goed en lekker dieet hebben als jij wil, het energietekort op zichzelf zorgt daar uiteindelijk voor. Leptine daalt, T3 daalt, NEAT daalt, testosteron daalt, IGF-1 daalt,..
Bij een laag vetpercentage gebeurt dit een pak sneller, bij een hoog vetpercentage wat trager.

Met een tekort van 20% zit je op die 5-6 weken. Ga je dieper, gebeuren die adaptaties ook sneller dan 5-6 weken. Ga je minder diep, is het wat minder snel (meer richting de 8, maar dan ben je ook weer langer bezig met je cut).

Heel het principe van diet breaks is om het dieet te "breken" op het punt dat de adapaties starten, zodat je dit op dat moment (deels) kan omkeren.
Kan je het langer doortrekken? Sure.
Kan je het doen zonder breaks? Sure.
Hebben vrouwen ook meer nood aan/baat bij diet breaks dan mannen ziek fysiologisch als psychologisch?

Ben niet zo bekend met de onderzoeken hierin (dat is wel duidelijk) maar vraag me ook af of er studies naar gedaan zijn, daar de meeste studies toch tijdig het mannenlijf werden gedaan.

Fijn, maar het is nooit bewezen dat één dag vasten invloed heeft op metabole adaptaties
Je hebt het nooit geprobeerd denk ik? Anders zou je dit volgens mij niet doodgewoon kunnen beweren. Het heeft op allerlei manieren invloed, en dat valt duidelijk te merken als je het probeert. Het is niet wetenschappelijk aangetoond inderdaad. Dat maakt het niet onwaar.

dat heeft hij volgens mij ook zelf aangegeven.
En toch is dat zijn overtuiging.

Je haalt er een study bij die uitgevoerd is geweest op niet-trainende, obese mannen met een vetpercentage van 30+. Met andere woorden: niet relevant.
Jazeker is dat relevant, want ik heb er (goede) ervaring mee. Na een x-aantal dagen slaat de honger toe, en dan eenzelfde aantal dagen op onderhoud eten brengt me metabool (ongeveer) terug naar het beginpunt. Dat kun je jezelf ook wel bedenken als je jezelf een diet break van 10 - 14 dagen voorstelt neem ik aan. Ik voel mezelf dan in ieder geval weer helemaal opgeladen, en dat heb ik niet als ik ineens door cut. Ook denkt Lyle McDonald inmiddels dat die verhouding ongeveer nodig is om metabool te herstellen.

En ra ra ra wat daaruit kwam?
Geen verschil in metabole adaptaties, vetverlies of spierbehoud.
Oké.. je voelt jezelf blijkbaar gesteund door een studie. Mijn ervaring is dat de conclusie metabool gezien niet klopt. Dat er geen verschil is in vetverlies zou moeten kloppen daar het deficit gemiddeld genomen gelijk is. Dat het spierbehoud hetzelfde is klinkt ook wel logisch wanneer er goed wordt gegeten. Al met al werkt een intermittent dieet sowieso.

Ondanks mijn verzoek om het niet te doen heb je de laptop erbij gepakt en een stuk tekst de ether in geslingerd in een poging om je eigen inzichten boven die van Meadows te stellen en mij te vertellen dat wat voor mij werkt niet klopt. Wat je motivering is weet ik niet, maar ik vind het een vreemde en respectloze actie.

Ik heb gezegd wat ik denk dat belangrijk is en ik ga dit topic er in ieder geval niet verder mee vervuilen.

Zou heel goed kunnen dat haar onderhoud laag ligt, maar het hele psychologische geneuzel wat er nu bij gehaald wordt gaat wel wat ver (kan je het gevoel terughalen…)
Dat was fysiologisch..

Hebben vrouwen ook meer nood aan/baat bij diet breaks dan mannen ziek fysiologisch als psychologisch?

Ben niet zo bekend met de onderzoeken hierin (dat is wel duidelijk) maar vraag me ook af of er studies naar gedaan zijn, daar de meeste studies toch tijdig het mannenlijf werden gedaan.
Volgens mij nog nooit iets over gelezen, dus geen ide tbh.
Je hebt het nooit geprobeerd denk ik? Anders zou je dit volgens mij niet doodgewoon kunnen beweren. Het heeft op allerlei manieren invloed, en dat valt duidelijk te merken als je het probeert. Het is niet wetenschappelijk aangetoond inderdaad. Dat maakt het niet onwaar.

En toch is dat zijn overtuiging.

Jazeker is dat relevant, want ik heb er (goede) ervaring mee. Na een x-aantal dagen slaat de honger toe, en dan eenzelfde aantal dagen op onderhoud eten brengt me metabool (ongeveer) terug naar het beginpunt. Dat kun je jezelf ook wel bedenken als je jezelf een diet break van 10 - 14 dagen voorstelt neem ik aan. Ik voel mezelf dan in ieder geval weer helemaal opgeladen, en dat heb ik niet als ik ineens door cut. Ook denkt Lyle McDonald inmiddels dat die verhouding ongeveer nodig is om metabool te herstellen.

Oké.. je voelt jezelf blijkbaar gesteund door een studie. Mijn ervaring is dat de conclusie metabool gezien niet klopt. Dat er geen verschil is in vetverlies zou moeten kloppen daar het deficit gemiddeld genomen gelijk is. Dat het spierbehoud hetzelfde is klinkt ook wel logisch wanneer er goed wordt gegeten. Al met al werkt een intermittent dieet sowieso.

Ondanks mijn verzoek om het niet te doen heb je de laptop erbij gepakt en een stuk tekst de ether in geslingerd in een poging om je eigen inzichten boven die van Meadows te stellen en mij te vertellen dat wat voor mij werkt niet klopt. Wat je motivering is weet ik niet, maar ik vind het een vreemde en respectloze actie.

Ik heb gezegd wat ik denk dat belangrijk is en ik ga dit topic er in ieder geval niet verder mee vervuilen.

Dat was fysiologisch..
Oké BigGuy, N=1, zijn we verder helemaal niets mee. Fijn dat bepaalde dingen voor jou werken, vooral blijven doen dan, maar daar is de massa vrij weinig mee.
Jij "voelt" blijkbaar ook wanneer je te weinig cholesterol aanmaakt en dat kan de gemiddelde mens ook niet.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik het idee dat je soms wat doorschiet in de details en selectief gegevens uit onderzoeken haalt die jouw standpunt (op dat moment) ondersteunen. Je verwijst bijvoorbeeld zelf naar de MATADOR-studie om je theorie kracht bij te zetten, maar als iemand dan vervolgens opmerkt dat die studie is uitgevoerd bij obese mannen en daarom niet toepasbaar is op jouw/de situatie, dan mag dat ineens niet en is dat "respectloos"? Oké, gekkigheid.

Wat merk je dan en praat je dan over enkele weken laag in vet of kan je al na 1 dag te weinig vetten wat voelen?

Ik merk persoonlijk als je veel koolhydraten in een meal eet icm weinig vetten je glucose wat stijgt, moeilijk te voelen maar wel te meten. Maar daarna een “food coma”, spreid ik de vetten evenredig op elke meal dan ervaar je minder dips doordat de vetten het allemaal wat vertragen.

Als we alleen op broscience en persoonlijke ervaringen gaan blindvaren hoeft er ook niks meer onderzocht te worden. :o

Over de effecten van vasten is heel veel onderzocht overigens ook dat het voor vrouwen minder handig is bijvoorbeeld.

Wat merk je dan en praat je dan over enkele weken laag in vet of kan je al na 1 dag te weinig vetten wat voelen?
Puur cravings naar vetten, na een bepaalde tijd. Hoe lang kan ik je zo niet precies vertellen, maar mogelijk een dag of 4/5.

Ik merk persoonlijk als je veel koolhydraten in een meal eet icm weinig vetten je glucose wat stijgt, moeilijk te voelen maar wel te meten.
Voel ik ook, evenals (doorgaans) een snellere drop. Zo eet ik voor en tijdens mijn training vooral koolhydraten, en na de training wat vet om mijn bloedsuiker te stabiliseren. Anders ga ik geheid een dip in mijn bloedsuiker krijgen. Het maakt ook nog uit wat voor koolhydraten ik eet. Na volkorenbrood heb ik veel sneller weer honger dan na witte rijst bijvoorbeeld.

Ja, tuurlijk niet.

Ik doelde op deze comment.
Kan het zijn dat je lichaam nu meer vetten kan gebruiken omdat je natty traint? Of gebruik je nog/weer gear? Met de hoeveelheid vet die jij binnen krijgt, krijg ik geheid cravings naar vette hap. M'n lichaam kan dat verschil in cholesterol zelf niet opvangen om hormonen als testosteron aan te maken naar mijn idee.

maar met het feit dat (bij een normaal vetpercentage) die adaptaties starten na zo'n 5-6 6-7 weken. Mag jij nog zo'n goed en lekker dieet hebben als jij wil, het energietekort op zichzelf zorgt daar uiteindelijk voor. Leptine daalt, T3 daalt, NEAT daalt, testosteron daalt, IGF-1 daalt,..
Voor een gemiddeld, gezond persoon en niet extreem calorie tekort dalen al die waardes toch niet dusdanig in 5-7 weken dat een diet break nodig is om dat allemaal te resetten? Letterlijk nog nooit van gehoord, en heb toch best wat mensen door een 12+ weken cut zien gaan zonder problemen die hiermee te maken hadden of uberhaupt een diet break.

Ben heel benieuwd wat je bron hiervoor is, wellicht valt er nog wat te optimaliseren :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven