Fitness Seller

Muscle-Specific Hypertrophy by Menno Henselmans

Ik ben het eens met het zinnetje: 'de relatie tussen intensiteit en hypertrofie is zwak'. Dat is de kern van mijn interpretatie van de data in mijn vorige post. Voor aanbevelingen zou ik dan zeggen dat op basis van deze data te concluderen valt dat een vrij brede reprange effectief is en dat fibre type compositie niet zo heel relevant is voor de selectie van deze reprange.
Voor de type I vezels. Voor type II vezels is de relatie zelfs zonder de outliers weg te halen twee keer zo sterk.

Maar het lijkt er niet op dat er een systematisch verband is tussen volume en intensiteit in de opzet van de study's. Althans, als alle study's aan 1 zijde van het intensiteit-spectrum allemaal laag volume zouden gebruiken in hun opzet, zou de effectiviteit van die intensiteits-range onderbelicht zijn. Dat lijkt echter niet zo te zijn, dus dan is volume bias in mijn ogen geen reden om de grafieken anders te interpreteren. De variatie ligt natuurlijk wel hoger door dit gegeven.
Er is wel degelijk een systematisch verband en dat verband is dat er in veel studies gecontrolleerd wordt voor volume. Dat is een enorme bias.

Hoe een lineare fitline zich verhoudt wanneer je willekeurig onderzoeken zou uitsluiten, puur en alleen op basis van hun plek in de grafiek, dat is ook niet erg relevant.
Ten eerste hoort een goede statisticus de fitlijn te kiezen op basis van de data en niet zomaar een lineaire fit te nemen. Ten tweede sluit een goede statisticus wel degelijk subjects/studies uit van de analyse. Fry noemt ook z'n uitsluitingscriteria. Als ik naar die grafiek kijk en een studie zie waar type I vezels zo'n 3x zo hard groeiden als in het gemiddelde van 15 andere studies, harder dan type II vezels in enige andere studie gegroeid hebben, dan lijkt het me wijs om die uit te sluiten.

Voor het testen van 1RM zijn richtlijnen opgesteld. Ik heb het gezien, ze gaan dan telkens een stapje zwaarder totdat de proefpersoon met een bepaald gewicht geen herhaling meer kan maken. Er is geen aanwijzing dat hier veel bias in zou zitten.
En die ongetrainde Bachelorstudenten geven natuurlijk alles? Beginners kunnen geen 1RM geven en niemand kan een 1RM geven uit een dead stop (leg extension).

10x8 @ 80%1rm lijkt me niet een veelgebruikte opzet in studies, meeste intensiteit studies die ik heb doorgelezen daar verhoudt de 1-rm% bij bepaalde reps zich wel ongeveer met die van de serieuze krachtsporter in de gym. Bij de 2 studies die je in punt 1 opnoemt bijvoorbeeld alleen al komt het goed overeen. (3x10 op 12rm en 10x3 op 6rm) Jij zegt hier dat de intensiteit systematisch verkeerd is aangegeven en dat zie ik hier niet in.
Die RM nummers heb ik er bijgezet ter illustratie en komen niet uit de studies.

Het lijkt wat tegenstrijdig dat bbers zo'n relatief hoog aandeel aan type 1-vezels heeft, als je bedenkt dat type 2 vezels toch een stuk gevoeliger zijn voor groei. Mijn verklaringen zouden zijn: 1. mogelijk de fiber type conversie die optreed onder krachttraining (in het artikel staat de mate van conversie van type 2 naar 1 helaas niet besproken overigens) 2. de vaak lagere intensiteit die bodybuilders voeren (blessurepreventie) stimuleert in relatief grote mate type 1 groei.
1. Type IIa is optimaal voor krachttraining/bodybuilding. Dat is goed gedocumenteerd: Fry zegt het ook.
2. En dit is exact mijn conclusie die je niet wil geloven.

Je moet overigens naar figuur 10 kijken. Ik heb het ruw afgerond ja, omdat het niet uitmaakt wat de exacte getallen zijn. Het verschil tussen bodybuilders en power/weightlifters is duidelijk en significant.

De opmerking die je in de laatste alinea maakt is een interessante gedachte, maar ik heb dit nog nooit in de literatuur zien terugkomen. Ook al bemerk ik bij mezelf inderdaad een (vrij klein) verschil - dit zou echter ook verklaard kunnen worden door de vrij korte ROM die bij kuittraining gebruikt wordt.

Desondanks is het verschil waarschijnlijk zo klein dat de intensiteit-weergave in de grafiek nog steeds vrij correct is.
Je hebt duidelijk nooit de 80% test gedaan. Het verschil is enkele reps, soms tientallen (lees Poliquin's reports) en dit verschil alleen is al genoeg reden om spier-specifieke rep ranges te gebruiken.

Stel dat 80% de optimum intensity is. Met 80% kan je verschillende reps doen met verschillende spiergroepen en dus is het optimum voor elke spiergroep anders.

Voor de type I vezels. Voor type II vezels is de relatie zelfs zonder de outliers weg te halen twee keer zo sterk.

De correlatie is alsnog zwak en daarbij liggen de 'toppen' van de grafiek voor type 1 en 2 erg dicht bij elkaar.

Er is wel degelijk een systematisch verband en dat verband is dat er in veel studies gecontrolleerd wordt voor volume. Dat is een enorme bias.

Ik heb het over een systematisch verband dat de intensiteit van de studies een voorspellende factor is of het volume te laag ligt of niet.

Ten eerste hoort een goede statisticus de fitlijn te kiezen op basis van de data en niet zomaar een lineaire fit te nemen. Ten tweede sluit een goede statisticus wel degelijk subjects/studies uit van de analyse. Fry noemt ook z'n uitsluitingscriteria. Als ik naar die grafiek kijk en een studie zie waar type I vezels zo'n 3x zo hard groeiden als in het gemiddelde van 15 andere studies, harder dan type II vezels in enige andere studie gegroeid hebben, dan lijkt het me wijs om die uit te sluiten.

Ik snap je punt dat kan het vermoeden wekken tot een onjuiste studie, maar resultaat mag geen uitsluitingscriterium zijn, gebruik dan liever andere argumenten om een studie uit te sluiten.

En die ongetrainde Bachelorstudenten geven natuurlijk alles? Beginners kunnen geen 1RM geven en niemand kan een 1RM geven uit een dead stop (leg extension).

Tja, in het verleden heb ik veel beginners mee gehad naar de sportschool en op de vrij simpele oefeningen die mentaal niet zoveel vergen (ik heb het natuurlijk niet over de squat) zie ik dat ze goed tot falen kunnen komen. 1RM correct testen is natuurlijk wat anders, maar waar jij op wijst is het mentale aspect en daar zie ik niet veel problemen in.

Die RM nummers heb ik er bijgezet ter illustratie en komen niet uit de studies.

Ok, maar de studies hadden veelal niet de fout dat ze de intensiteit onjuist weergeven en dat was een beetje mijn punt.

1. Type IIa is optimaal voor krachttraining/bodybuilding. Dat is goed gedocumenteerd: Fry zegt het ook.
2. En dit is exact mijn conclusie die je niet wil geloven.

Het zou een verklaring kunnen zijn... eentje die voornamelijk volgt uit de theorie. Dit is alles wat ik kan bedenken als eventuele verklaringen dus daarom heb ik dit hier neergezet. Het is wel een beetje dubbel ja. Maar mijn punt blijft dat het uit deze data niet heel sterk blijkt.

Je moet overigens naar figuur 10 kijken. Ik heb het ruw afgerond ja, omdat het niet uitmaakt wat de exacte getallen zijn. Het verschil tussen bodybuilders en power/weightlifters is duidelijk en significant.

Ah ik zie het, my bad, nr. 11 geeft weer verschil van grootte van een individuele vezel. Ok 55% dan ;) Maar zoals ik al zei, dat rond je natuurlijk af naar 1/2 en niet naar 2/3, dat noem ik niet meer ruw afronden...

Je hebt duidelijk nooit de 80% test gedaan. Het verschil is enkele reps, soms tientallen (lees Poliquin's reports) en dit verschil alleen is al genoeg reden om spier-specifieke rep ranges te gebruiken.

Stel dat 80% de optimum intensity is. Met 80% kan je verschillende reps doen met verschillende spiergroepen en dus is het optimum voor elke spiergroep anders.

Ja wanneer dit voor jou individueel zo geldt zou ik dat inderdaad ook zo zeggen. Is dan wel voor iedere persoon anders. Maar ik kan me vinden in je gedachtegang.

Dan wil ik nog wel even benadrukken dat het dan wel erop lijkt dat de optimum intensity range niet erg nauw is.

Menno ik wil nog iets met je delen en dat is dat ik me zeker wel in jouw gedachtengang kan vinden om spierspecifiek repranges aan te bevelen. Als je aan mij vraagt of ik het vermoeden heb dat type 1 relatief meer door highrep en type 2 meer door lowrep wordt gestimuleerd dan ga ik daar in mee. Er zijn genoeg aanwijzingen naar. Alleen bevestigt de data dit idee helaas niet zo sterk, wat natuurlijk ook erg lastig is vanwege de limitaties.
Daarom zou ik toch voorzichtig zijn en hierop niet teveel nadruk leggen. En de notie geven dat de optimale strategie toch meer een grijs vlak is met mogelijk een lichte neiging naar highrep danwel lowrep. Ipv zo strikt de aanbevelingen willen inperkingen, wat ik natuurlijk wel snap, want dat zou gouden informatie zijn voor de sporter.

Menno, wat is je mening over myo reps? Zouden die hier niet perfect toepasbaar zijn om alle factoren uit te sluiten en de prestatie van spieren zelf direct hun stimulans te laten bepalen?

Menno ik wil nog iets met je delen en dat is dat ik me zeker wel in jouw gedachtengang kan vinden om spierspecifiek repranges aan te bevelen. Als je aan mij vraagt of ik het vermoeden heb dat type 1 relatief meer door highrep en type 2 meer door lowrep wordt gestimuleerd dan ga ik daar in mee. Er zijn genoeg aanwijzingen naar. Alleen bevestigt de data dit idee helaas niet zo sterk, wat natuurlijk ook erg lastig is vanwege de limitaties.
Daarom zou ik toch voorzichtig zijn en hierop niet teveel nadruk leggen. En de notie geven dat de optimale strategie toch meer een grijs vlak is met mogelijk een lichte neiging naar highrep danwel lowrep. Ipv zo strikt de aanbevelingen willen inperkingen, wat ik natuurlijk wel snap, want dat zou gouden informatie zijn voor de sporter.
De specifieke rep ranges zijn inderdaad heel individueel. Het zijn veelal gemiddeldes van gemiddeldes waar ik het over heb in de artikelen. Dit is ook waarom ik heel bewust heb gekozen om low/medium/high reps niet te definiëren, ondanks dat veel mensen willen horen 'doe X reps voor de quads, Y reps voor je biceps' etc.

Menno, wat is je mening over myo reps? Zouden die hier niet perfect toepasbaar zijn om alle factoren uit te sluiten en de prestatie van spieren zelf direct hun stimulans te laten bepalen?
Welk soort myo-reps bedoel je? Ik ken twee varianten. De eerste is dat je een betrekkelijk licht gewicht (bv. 10-20RM) pakt en dan lift tot het zwaar wordt en daarna met ~10s RI nog sets van een paar reps doet, e.g. 10 + 3 + 3 + 3 (failure). Dit is eigenlijk DC training zonder de failure component. De tweede variant is een zwaarder gewicht pakken (e.g. 6RM) en steeds ~2 reps doet met heel korte rust tot je (bijna) niet meer kan. Soort cluster sets dus.

Ik heb beide methodes geprobeerd en ben vind de eerste variant matig tot slecht en de tweede variant gelimiteerd nuttig. Als ik weinig tijd heb gebruik ik dit soort methodes soms om toch een redelijk training effect te bewerkstelligen.

Dat eerste klinkt als rest-pause zoals inderdaad bij DC training, dat tweede is inderdaad een voorbeeld van myo reps die afgeleid zijn van rest-pause maar daarbij moet wel gezegd worden dat de snelheid van de reps essentieel is omdat je stopt bij die eerste tekenen van falen en zo autoregulatie toepast.

%RM en aantal reps kan je enorm mee varieren. En zo weet ik dat er coaches zijn die dit op verschillende niveau's met succes toepassen, zowel voor directe krachtprestaties in sport als voor hypertrophy zowel bij atleten en bij hobbyisten.

Mij lijkt het dus ideaal om toe te lichten in een artikel over specifiek trainen van spier(groepen). De toepasbaarheid in de praktijk maakt het naar mijn idee een stuk minder gebrekkig dan een incidentele 80% test wat een erg gelimiteerde momentopname is en wat bij elkaar getheoriseerde grafieken van gebrekkige onderzoeken.

Ik weet ook niet hoe ver het wetenschappelijk onderzoek hierin is, maar ik bedoel, wat is de afweging geweest om zulke technieken of factoren er niet bij te betrekken?

Laatst bewerkt:
Het grootste probleem van myo reps is dat het onmogelijk is om progressie te meten. 'Als de snelheid van de reps achteruit gaat' is een arbitrair punt. De korte RIs daarna zijn ook niet goed bij te houden. Cluster sets zijn een acceptabele manier om in korte tijd relatief veel volume met zwaar gewicht op te bouwen, maar als primaire trainingstechniek zijn ze vrij waardeloos.

Autoregulatie is ook een erg fuzzy concept. Mensen die in staat zijn het goed toe te passen met myo reps zouden aan de hand van hun warm-up sets hetzelfde moeten kunnen doen. Daarnaast maakt goed fatigue management in een programma autoregulatie overbodig.

Nvm.

Laatst bewerkt:
Ik zou ze vooral op de assistance oefeningen toepassen, maar progressie, de snelheid en rest intervals zijn toch prima bij te houden?

In de sprint wereld is snelheid/intensiteit op gevoel meer dan geaccepteerd en zelfs essentieel om tijdens training of een prestatie zelf te reguleren, waarom zou dat stilstaand/zittend met een simpelere en dus makkelijker te observeren beweging niet zo zijn? Granted, hier is ervaring, begrip, en observatie voor nodig en dus is het niet geschikt voor absolute beginners, wat net zo zeer geld bij sprinten, maar met een beetje ervaring en bewustzijn moet het toch vrij exact te volgen zijn.

De rest intervals zijn tot op de seconde precies uit te voeren met een klok of stopwatch, ik zelf tel af tot 0 waardoor je een leuk 3..2..1.. GO idee krijgt. Ik denk alleen wel dat die er het minst toe doen, het exacte aantal seconden rust hoort bij de 20% van de 80/20.

Ik denk ook dat de minder belangrijke details van autoregulatie het (onnodig?) fuzzy maken. Vanuit een coaching/practise-based oogpunt is het het simpelste meest logische wat er bestaat, ten opzichte van nummers op papier volgen, en ik zou zelfs willen zeggen dat je sowieso al observatie moet gebruiken om je training te reguleren en goede fatigue management en autoregulatie is dan eigenlijk hetzelfde?

Misschien snap ik verkeerd wat je bedoelt met de onmogelijkheid van het meten van progressie, maar hiervoor kun je het weer in een rep/set doel plaatsen. Neem bijv 5 clustersets van 3 reps als doel, als dat lukt verhoog je het gewicht, en anders niet. Dit rep/set doel komt dan vanuit je trainingsdoelen i.p.v. een hypothetisch kunnen van een spier en de observatie per training vervangt een incidentele rep-out test. Dat lijkt mij een betere benadering.

De combinatie van kortere rustperiodes en behoud van snelheid voor de RDE/CNS trigger voor hypertrophy moet ze efficient maken voor zowel kracht progressie als massa toename.

Mij lijkt het perfect voor deze doeleinden, dus het is food for thought. Ik wil het topic niet overnemen naar enkel myo reps discussie. :)

Het grootste probleem van myo reps is dat het onmogelijk is om progressie te meten. 'Als de snelheid van de reps achteruit gaat' is een arbitrair punt. De korte RIs daarna zijn ook niet goed bij te houden.

Het valt me op dat je (blijkbaar) erg veel belang hecht aan de kwantificeerbaarheid/meetbaarheid van zaken. Vanuit empirisch onderzoek en wetenschappelijk oogpunt is dit natuurlijk begrijpelijk en noodzakelijk.
(Je bent duidelijk een echte academicus, Menno ;))

For the record: Het is niet zo dat de myo-reps methode mijn 'troetelkindje' is welke ik met hand en tand zal verdedigen. :)
Echter, de aspecten waar jij vraagtekens bij zet, doen imo in de trainingspraktijk niet ZO gedetailleerd terzake.
In DIE context is het geen wet van Meden en Perzen.

- Progressie op myo reps betekend simpelweg meer of langere sets kunnen maken met een geleidelijk hogere intensiteit/belasting.
Dat is in mijn ogen prima meetbare progressie.

- Zaken als toenemende 'arbeid' in termen van Volume/Tonnage per tijdseenheid is makkelijk te berekenen en registreren.
Ook progressie trends zijn dan gewoon zichtbaar te maken.

- Snelheid van reps is (meen ik) ook niet zozeer een kriterium bij myo reps, maar meer het 'in de tank laten' van 1 of 2 reps.
Dat dit inschatten van hoeveel reps-je-nog-kunt-doen-in-goede-vorm soms ook moeilijk is ben ik me van bewust.
De ene keer kun je misschien nog 2 reps doen, terwijl je dacht dat het er nog maar 1 was of omgekeerd, maar soit, ook dit is geen showstopper.
Waar het om gaat is dat iemand redelijkerwijs leert niet te snel zijn kruit te verschieten en dat werkt doorgaans prima zo.

- RI's goed bijhouden? Ik zou het niet eens strict willen proberen.
Een paar seconden eerder of later de volgende set doen is ook hier niet significant genoeg om het effect van de methode te niet te doen, integendeel. Je kunt met redelijk ruime marges werken, wat het trainen een stuk comfortabeler maakt en beter afgestemd op de persoon.

Cluster sets zijn een acceptabele manier om in korte tijd relatief veel volume met zwaar gewicht op te bouwen, maar als primaire trainingstechniek zijn ze vrij waardeloos.

Waarom, wat is jou rationele hier achter?

Autoregulatie is ook een erg fuzzy concept.

Daar heb je een belangrijk punt, alhoewel de introductie van zaken als de RPE scale, fatique % e.d. een betere houvast zijn gaan bieden.
Het moeilijke hierbij is, dat het een methode is die de subjectieve beleving van personen in de trainingscontext moet kunnen interpreteren binnen een algemeen toepasbaar model.

Autoregulatie is per definitie iets wat pas goed KAN werken, als de trainee al redelijk ervaren is.
Eigenlijk is dat ook helemaal geen probleem, omdat autoregulatie vaak beter past cq. noodzakelijk is bij de meer gevorderde trainee en het voor hen ook niet zo snel 'fuzzy' meer is.
Ze hebben immers een aanzienlijk betere vermogen tot interne feedback ontwikkeld.

Mensen die in staat zijn het goed toe te passen met myo reps zouden aan de hand van hun warm-up sets hetzelfde moeten kunnen doen.

Deze snap ik even niet.

Daarnaast maakt goed fatigue management in een programma autoregulatie overbodig.

Ben ik het niet mee eens.

Autoregulatie IS in principe een goede vorm van fatique management, maar niet meteen voor iedereen geschikt.
Autoregulatie is ook een mechanisme dat prima geintegreerd kan worden binnen load/deload systemen en andere waving/tapering periodisatie.

Net als veel progressiemodellen, vind ik fatique management modellen zelf vaak nogal star, ondanks alle moeite die er in gestoken is om dit niet zo te laten zijn.
In ieder geval niet plooibaar genoeg om optimaal te voorzien in de moeilijk te voorspellen en snel fluctuerende vorm van de dag bij het organisme 'mensch'.

Veel hier van is terug te voeren op het feit dat deze progressie/fatique management modellen te veel aanpassing van de trainee aan het systeem vergen, terwijl autoregulatie het tegenovergestelde doet.
De gebruikte trainingsmethode wordt (tot op zekere hoogte natuurlijk) per moment gemanipuleerd conform de behoefte van de trainee.

Ik vind dit zo'n enorm pluspunt dat - hoe goed het fatique management ook is - autoregulatie als rodedraad-concept NOOIT geheel overbodig zal worden.

Als je je RIs bijhoudt met een timer en die volgt alsof je leven ervanaf hangt, dan kan je myo reps gebruiken om progressie te meten. Naar mijn ervaring is het echter niet goed genoeg. Verlies van concentratie en oefening set-ups maken de meting te variabel. Progressie komt met grote moeite op intermediate-advanced niveau en het verschil tussen 2 trainingsessies is vaak minder dan 2.5kg. Ik vind het al problematisch om ademen bij te houden. Als je net een paar seconden meer ademt tijdens een set squats dan de vorige keer, kan je vaak 2.5kg meer gebruiken, maar dan weet je niet of je vooruit bent gegaan. Met myo reps is het net zo.

Wat betreft auto-regulatie, hetgene wat je reguleert met myo reps is de vermoeidheid binnen een set (overigens ontbreekt het auto in autoregulatie compleet, aangezien je zelf de set moet stoppen). Ik zie niet in waarom dit positief is. Speed work moet je termineren als de bar speed afneemt, omdat het doel van de oefening is om explosiever te worden, maar dat is niet het doel van bodybuilderoefeningen.

Het valt me op dat je (blijkbaar) erg veel belang hecht aan de kwantificeerbaarheid/meetbaarheid van zaken. Vanuit empirisch onderzoek en wetenschappelijk oogpunt is dit natuurlijk begrijpelijk en noodzakelijk.
(Je bent duidelijk een echte academicus, Menno ;)).
Goed gespot. ;)

- Snelheid van reps is (meen ik) ook niet zozeer een kriterium bij myo reps, maar meer het 'in de tank laten' van 1 of 2 reps.
Waarom heb je hier myo reps voor nodig?

Waarom, wat is jou rationele hier achter? [cluster sets]
Voor ~3RM compound oefeningen zou ik bijvoorbeeld het volgende protocol aanraden: eerst een set van 3 en na voldoende rust sets van 1 met ~10-30s rust, afhankelijk van de oefening. Meestal bereik je dan maximaal 6 reps. De eerste set is om je progressie te meten. De tweede rest-pause/cluster set is om in relatief korte tijd veel volume met hoge intensiteit toe te voegen. Het is meer een praktische overweging dan dat ik denk dat het superieur is aan straight sets. De meeste mensen houden niet van herhaaldelijk >3min wachten en super/trisets zijn niet altijd mogelijk.

Veel hier van is terug te voeren op het feit dat deze progressie/fatique management modellen te veel aanpassing van de trainee aan het systeem vergen, terwijl autoregulatie het tegenovergestelde doet.
De gebruikte trainingsmethode wordt (tot op zekere hoogte natuurlijk) per moment gemanipuleerd conform de behoefte van de trainee.
Ik ben meer van het 'je lichaam liegt'. Er is te veel onderzoek wat aantoont dat mensen compleet hopeloos zijn in het interpreteren van hun lichaamssensaties. Vaak zie ik auto-regulatie ook meer als een marketing term dan een bruikbaar concept. Een set tot failure is ook auto-regulatie. Je stopt zodra je niet meer kan.

Wat betreft het voorspellen van overreaching, dat kan vaak beter rationeel gedaan worden dan op gevoel. Diegenen die het wel kunnen voelen, zullen het zoals ik al zei tijdens hun warm-up al voelen.

p.s. Niemand hoeft voor mijn part on-topic te blijven. Vraag/discussieer wat je wilt.

Progressie is in meerdere factoren te meten/behalen, zo hoef je bijvoorbeeld krachttoename niet als ongeldig te beschouwen omdat je een paar seconden meer rust nam. Dat kun je bij de volgende trainingen weer als uitgangspunt nemen om vervolgens de rust omlaag te trimmen. In dat geval werkt de planning van rust als regulerende factor.

Wat je ook doet zul je op de een of andere manier reguleren en afstemmen op resultaten. Wat ik raar vind is dat jij dat lijkt te willen doen door te plannen alsof je je performance kunt voorspellen. Aantal secondes rust of aantal ademhalingen zullen andere prestaties mogelijk maken, maar je kunt nooit zeker weten dat als je x aantal ademhalingen inplant je ook y prestatie zul halen omdat er gewoon teveel factoren buiten je controle liggen.

Andersom, zoals bij myo reps, de performance je regulatie direct laten bepalen, lijkt mij veel logischer. En daarbij komt het woordje auto om de hoek kijken, omdat je je prestatie zichzelf laat reguleren.

auto-, aut- +. (Greek: self, same, spontaneous; directed from within)

Speed work moet je termineren als de bar speed afneemt, omdat het doel van de oefening is om explosiever te worden, maar dat is niet het doel van bodybuilderoefeningen.
Myo reps gaan niet zo zeer om absolute bar speed zoals bij speed work, maar om consistentie van de bar speed ongeacht hoe snel die daadwerkelijk is. Je kunt ze uiteraard ook voor speed work toepassen, of kracht, of hypertrophy, of uithouding.

Waarom heb je hier myo reps voor nodig?
Om herstel laag te houden. De vertraagde grind reps die je bij (het dichter benaderen van) failure doet kosten meer moeite om van te herstellen. Wat dat betreft is failure ook autoregulatie, maar beperkt het de frequentie van presteren vanwege het grotere benodigde herstel. En frequentie is bij verdere gevorderdheid juist wenselijk voor kracht progressie.

Sterker nog, als je verder gevorderd bent wil je toch zo vaak mogelijk met zo hoog mogelijk %RM trainen? Grind reps tot failure kan progressie op dat niveau dus belemmeren omdat je dan maar weinig trainingen een hoog genoeg %RM kunt gebruiken.

Vaak zie ik auto-regulatie ook meer als een marketing term dan een bruikbaar concept.
Een buzzword, wat handig is om kennis te delen. Marketing term vind ik wat ver gegrepen gezien het in meer of mindere mate al door iedereen toegepast wordt en niemand er financieel baat bij heeft om het te gebruiken.

Ik bedoel, T-Nation 'publiceert' voor elke mogelijke term/methode wel wat.. Dan is alles een marketing term, zo ook muscle-specific hypertrophy. ;)

Wat betreft het voorspellen van overreaching, dat kan vaak beter rationeel gedaan worden dan op gevoel. Diegenen die het wel kunnen voelen, zullen het zoals ik al zei tijdens hun warm-up al voelen.
Kun je hier een voorbeeld van geven? Ik ken echt alleen maar overreaching constateren/bijhouden/voorspellen gebaseerd op observaties van fysieke en mentale stress, oftewel gevoel. Is dat anders dan wat jij rationeel noemt?

Ik vind myo reps mooi omdat het gevoel dat ik meer en meer krijg met (voor mij) nieuwe onderzoeken/informatie is dat volume ten koste van rusttijd of frequentie een enorm verouderde methode is. Nu wil ik niet zeggen dat myo reps specifiek het antwoord zijn, maar wel dat de bb wereld ten opzichte van andere takken van fysieke training vast lijkt te zitten in 100+ jaar oude doctrine.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wetenschap is mooi, zeker interessant, maar komt niet in de buurt van het verklaren van real-world results.

Myo-reps ben ik een paar maanden terug gaan toepassen op de bench press en verschillende isolatieoefeningen voor alle spiergroepen. Met name mijn 10 rep max op de oefeningen voor benen is significant toegenomen. Dit heeft voor mijn gevoel ook een carry-over gehad naar mijn squat, die ook toegenomen is. Dit is voor mij meer dan voldoende om myo-reps serieus te nemen, of er nu een wetenschappelijke verklaring is of niet.

De stelling dat het "onmogelijk is om progressie te meten" moet volledig gebaseerd zijn op het feit dat 'expolsive failure' niet kwantificeerbaar is. Dit is voor de wetenschap wellicht onoverkomenlijk, maar niet of nauwelijks een beperking voor een lifter met ervaring. Vanwege mijn eigen ervaring en redenen die krisk hierboven al aangaf, is trainen tot 'expolsive failure' een van mijn basisprincipes geworden. Dit in tegenstelling tot trainen tot 'absolute failure' of 'grinden.'

Wat betreft progressie met myo-reps, acht ik dit zelf een van de sterkste punten van de methode. Elke training begin je elke myo-reps oefening met een x-rep max test. Of dit nu je 6-, 10-, of 15-rep max is.

Explosive failure is in real time absoluut kwantificeerbaar met accelerometers, force platforms, camera's en vast nog veel meer apparaten.

• Topic Starter Topic Starter
Progressie is in meerdere factoren te meten/behalen, zo hoef je bijvoorbeeld krachttoename niet als ongeldig te beschouwen omdat je een paar seconden meer rust nam. Dat kun je bij de volgende trainingen weer als uitgangspunt nemen om vervolgens de rust omlaag te trimmen. In dat geval werkt de planning van rust als regulerende factor.
Dan heb je steeds 2 trainingsessies nodig om progressie te meten, 4+ als het niet goed uitkwam.

Wat je ook doet zul je op de een of andere manier reguleren en afstemmen op resultaten. Wat ik raar vind is dat jij dat lijkt te willen doen door te plannen alsof je je performance kunt voorspellen.
Dat is de essentie van periodisatie.

Andersom, zoals bij myo reps, de performance je regulatie direct laten bepalen, lijkt mij veel logischer. En daarbij komt het woordje auto om de hoek kijken, omdat je je prestatie zichzelf laat reguleren.
De prestatie doet helemaal niets. Jij termineert de set als jij vindt dat de snelheid achteruit ging. Failure training is autoregulatie omdat wat je ook doet de set ophoudt op hetzelfde moment (spierfalen).

Om herstel laag te houden. De vertraagde grind reps die je bij (het dichter benaderen van) failure doet kosten meer moeite om van te herstellen.
Je hebt geen myo-reps nodig om niet tot failure te trainen.

Kun je hier een voorbeeld van geven? Ik ken echt alleen maar overreaching constateren/bijhouden/voorspellen gebaseerd op observaties van fysieke en mentale stress, oftewel gevoel. Is dat anders dan wat jij rationeel noemt?
Tijdens je warm-up sets voel je of je die dag een record kan zetten. Als 80% van wat je wilt gaan gebruiken al loodzwaar voelt, zit een PR er waarschijnlijk niet in.
Ik prefereer o.a. hartslag, stagnatie, lichaamstemperatuur en gripkracht boven gevoel. 'Ik voel me niet goed. Ik zal wel overreached zijn.' is erg feilbaar.

Explosive failure is in real time absoluut kwantificeerbaar met accelerometers, force platforms, camera's en vast nog veel meer apparaten.
Ik neem zelf ook altijd een force platform en een accelerometer mee in m'n sporttas. ;)

Dan heb je steeds 2 trainingsessies nodig om progressie te meten, 4+ als het niet goed uitkwam.
Je maakt nog steeds progressie per training, alleen de ene training maakte je progressie in kracht en de andere in kracht-uithouding/herstel.

Dat is de essentie van periodisatie.
Maar is het zo goed te voorspellen? Bij atleten op niveau is het al onmogelijk om te voorspellen hoe de exacte prestatie in een willekeurige training zal zijn, laat staan bij de gemiddelde gym rat die ook nog full time werkt/studeert, normaal eet, en geen ondersteunend medici heeft voor herstel therapie en monitoring van hormoonpeilen en weet ik het wat. Hoewel, bij absolute beginners zal het wat makkelijker te voorspellen zijn.

En wat als je een ademhaling te weinig nam waardoor je je doel van die dag niet haalt? Daar gaat je 3-maandelijkse periodisatie model.

De prestatie doet helemaal niets. Jij termineert de set als jij vindt dat de snelheid achteruit ging. Failure training is autoregulatie omdat wat je ook doet de set ophoudt op hetzelfde moment (spierfalen).
Dat zijn inderdaad beiden regulatiemethoden o.b.v. prestatie (in een training).

Je hebt geen myo-reps nodig om niet tot failure te trainen.
Klopt, het kan ook prima met een gewoon rep/set schema of zelfs HIT. Maar myo reps geven natuurlijk nog andere voordelen, bijvoorbeeld qua tijdsindeling en efficiente toepassing van hoge %1RM met snelheid en zo goede stimulatie vanuit het CNS/RFD. Zoals ik zei, is het tradiotionele rep/set idee erg oud en wellicht zelfs achterhaald, terwijl myo reps nieuwe principes demonstreren - die op hoger niveau of voor sporttraining essentieel te noemen zijn - al dan niet specifiek toegepast met myo reps.

Tijdens je warm-up sets voel je of je die dag een record kan zetten. Als 80% van wat je wilt gaan gebruiken al loodzwaar voelt, zit een PR er waarschijnlijk niet in.
Ah zo, ik snap wat je bedoelt. Zelf vind ik dat nog wel erg moeilijk om zo toe te passen, ik heb namelijk wel eens dagen dat een opwarm set/rep niet lekker gaat maar er toch een PR in zit. Potentiatie van het CNS, opwarmen, en juist nog wat extra herstel tussen de sets, of een aangepaste verhoging in gewicht tussen de sets, kan hiervoor zorgen. Of psyched up raken - hoewel dat bij mij meestal averechts werkt.

De vraag is natuurlijk of je die poging wilt wagen als je de volgende dag net zo goed weer aan de slag kunt, met het extra herstel van een 1RM poging minder.

Ik prefereer o.a. hartslag, stagnatie, lichaamstemperatuur en gripkracht boven gevoel. 'Ik voel me niet goed. Ik zal wel overreached zijn.' is erg feilbaar.
Klopt, dat wou ik ook niet als (enige) meting voordragen. Mentaal kun je (en/of je coach) met ervaring op specifieke manieren je motivatie en agitatie bekijken, wat dan ook weer (samen met fysieke metingen) kan meespelen in je beoordeling.

Ik neem zelf ook altijd een force platform en een accelerometer mee in m'n sporttas. ;)
Just saying dat het absoluut 100% wetenschappelijk meetbaar is, en er dus studies over gedaan worden en zijn. Basically is hedendaagse topsport training er gewoon op gericht, en dat gaat echt niet met nattevinger werk. Verschil in repsnelheid geeft coaches en trainees net zoals hartslag en mentale factoren een meetpunt om verdere training in techniek of intensiteit of beslissingen omtrend overtraining op te baseren, maar dan juist specifiek voor een oefening.

Laatst bewerkt:
Kijkend zo naar de laatste 5-6 posts, zie ik wederom dat het lastig is om concreet te blijven mbt. het begrip autoregulatie.

Voor je het dus weet verzand je in semantisch geharrewar en discussies over verschillende definities.
Dus laten we dat nu alvast maar doen en hopelijk bereiken we dan een consensus waarop we voort kunnen borduren. :)

Mijn definitie/interpretatie van (auto)regulatie van training is:

Regulatie in training, heeft met name betrekking op het zogeheten fatique management icm. de parameters die worden gebruikt om trainingen zo veel mogelijk te optimaliseren:

- Volume (x-sets van y-reps)
- Intensiteit (% 1RM)
- Densititeit (uitgedrukt in hoeveelheid 'werk' per tijdseenheid)
etc.

Fatique-management loopt daar feitelijk als een rode draad doorheen.
Het zijn de maatregelen die we treffen om zoveel mogelijk uit de trainingen te halen en tegelijkertijd te voorkomen dat we vroegtijdig opbranden.
Dit gebeurt zowel op het niveau van trainingsessie zelf en het verloop van de diverse cycli.(van rust tussen reps en sets t/m rustdagen load/deload fasen etc.)

Door deze parameters binnen de toegepaste trainingsmethoden te programmeren cq. reguleren, proberen we tot een maximaal resultaat te komen.

Op basis hier van, maak ik het onderscheid tussen 2 vormen van regulatie icm. periodisatie:

1. Periodisatie waarin niet alleen zaken als trainingsdagen, gebruikte oefeningen en geperiodiseerde doelen vast staan, maar ook zaken als Volume/intensiteit/densiteit en fatique management voorgefixed zijn.

Mooie voorbeeld hiervan is de Sheiko routine, waarbij trainingsdagen, aantallen sets/reps en intensiteitspercentages bij voorbaat 'vast' liggen.

Kortom, de methode reguleert de trainingsparameters, niet de trainee.
Ik vind dit soort methoden al sinds een jaar of 10 onverdraaglijk star, terwijl ik er daarvoor juist veel houvast aan had...
Zal dus ook sterk liggen aan de situatie en de trainee in kwestie.

2. Periodisatie waarin aan de ene kant zaken als trainingsdagen, gebruikte oefeningen en geperiodiseerde doelen vast staan (min of meer), maar waarbij zaken als Volume/intensiteit/densiteit en fatique management, aan de hand van bepaalde kriteria door de trainee zelf, worden gemanipuleerd.

Dit is dus 'auto-regulatie': de trainee die zelf traininsgparameters per sessie reguleert.
We praten dan uiteraard niet over 'Ik voel me niet goed, ik zal wel overreached zijn en daarom doen we maar een week niets.'
Autoregulatie of niet, discipline blijft een must.

Autoregulatie is dan ook niet hetzelfde als wat men het 'instinctive training principle' noemt en waar je min of meer op basis van ingeving je training vorm geeft.
Het is een flexibel raamwerk gebonden aan een structureel plan, waarbinnen er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met het wisselvallige karakter van iemands 'preparedness', het prestatievermogen van het moment zelf.
De kriteria waar ik dan op doel zijn de RPE scale, Fatique Percentages en wat er verder in de toekomst nog wordt bedacht.
Het 'to failure' gaan kan daarbij inderdaad ook een regulerende factor zijn.

Terugkijkend naar de eerdere discussie, Menno, je hebt een punt als je zegt dat het lichaam 'liegt' mbt. allerlei sensaties.
De terugkoppeling/evaluatie hiervan zal lang niet altijd even betrouwbaar zijn.

Meetbare zaken (hartslag, stagnatie, lichaamstemperatuur) zullen dan ook een waardevolle aanwinst zijn, voor welke vorm van periodisatie/regulatie dan ook.

Aan de andere kant, hoe betrouwbaar moet de feedback van interne "sensaties" dan zijn in de trainingspraktijk?
Het antwoord op deze vraag zal heel anders zijn, dan wanneer gesteld in de context hoe betrouwbaar in relatie tot de wetenschappelijke onderzoeksmethode.

Voor onderzoek MOETEN methoden en hun uitkomst significant zijn en binnen bepaalde betrouwbaarheidsgrenzen vallen.
In de trainingspraktijk kun je met veel ruimere marges werken, zo ruim dat zelfs het lichaam daarbinnen kan 'liegen', zonder dat daarmee de effectiveit van de training verloren gaat, integendeel.

Terzijde, dat liegen is naar alle waarschijnlijkheid onderdeel van een wat te conservatief afgesteld zelfbeschermingsmechanisme van ons lichaam.
(suggestie volgend discussiepunt: Noake's Central Governor model ;))
Door toch gewoon te gaan trainen, merk je al snel genoeg hoe ver je daadwerkelijk kunt gaan binnen de waan van de dag.
Soms valt dat tegen, soms valt dat mee. Consistent en progressief trainen doe je even goed wel en dat is en blijft toch DE basis voor vooruitgang lijkt me zo.

Epic A4 response getyped and counting, epic 'vorige' out of nowhere :(

Cliffs:
- Compliment voor Marco, hoe hij uitgebreid ingaat op de kritieken en die mensen zelfs een 'shout out' geeft.
- Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met 1RMs in krachtstudies en kan me niet zo vinden in Marco's kritiek op ze.
- Mijn buddy Nicholas Burd heeft afgelopen week een review gesubmit over optimale trainingsintensiteit enzo. Ik mag er inhoudelijk natuurlijk niets over zeggen, maar laat ik zeggen dat deze studie van hem wel enige indicatie geeft over zijn visie:

PLoS One. 2010 Aug 9;5(8):e12033.
Low-load high volume resistance exercise stimulates muscle protein synthesis more than high-load low volume resistance exercise in young men.
Burd NA, West DW, Staples AW, Atherton PJ, Baker JM, Moore DR, Holwerda AM, Parise G, Rennie MJ, Baker SK, Phillips SM.
BACKGROUND: We aimed to determine the effect of resistance exercise intensity (%1 repetition maximum-1RM) and volume on muscle protein synthesis, anabolic signaling, and myogenic gene expression.
METHODOLOGY/PRINCIPAL FINDINGS: Fifteen men (21+/-1 years; BMI=24.1+/-0.8 kg/m2) performed 4 sets of unilateral leg extension exercise at different exercise loads and/or volumes: 90% of repetition maximum (1RM) until volitional failure (90FAIL), 30% 1RM work-matched to 90%FAIL (30WM), or 30% 1RM performed until volitional failure (30FAIL). Infusion of [ring-13C6] phenylalanine with biopsies was used to measure rates of mixed (MIX), myofibrillar (MYO), and sarcoplasmic (SARC) protein synthesis at rest, and 4 h and 24 h after exercise. Exercise at 30WM induced a significant increase above rest in MIX (121%) and MYO (87%) protein synthesis at 4 h post-exercise and but at 24 h in the MIX only. The increase in the rate of protein synthesis in MIX and MYO at 4 h post-exercise with 90FAIL and 30FAIL was greater than 30WM, with no difference between these conditions; however, MYO remained elevated (199%) above rest at 24 h only in 30FAIL. There was a significant increase in AktSer473 at 24h in all conditions (P=0.023) and mTORSer2448 phosphorylation at 4 h post-exercise (P=0.025). Phosporylation of Erk1/2Tyr202/204, p70S6KThr389, and 4E-BP1Thr37/46 increased significantly (P<0.05) only in the 30FAIL condition at 4 h post-exercise, whereas, 4E-BP1Thr37/46 phosphorylation was greater 24 h after exercise than at rest in both 90FAIL (237%) and 30FAIL (312%) conditions. Pax7 mRNA expression increased at 24 h post-exercise (P=0.02) regardless of condition. The mRNA expression of MyoD and myogenin were consistently elevated in the 30FAIL condition.
CONCLUSIONS/SIGNIFICANCE: These results suggest that low-load high volume resistance exercise is more effective in inducing acute muscle anabolism than high-load low volume or work matched resistance exercise modes

Waarom geen compliment voor de mensen met uitgebreide kritieken die toch essentieel zijn in een discussie? :(

Door de selectie van data vanuit de beschikbaarheid van studies lijkt elke meta-analyse naar het gemiddelde van de mogelijke factoren te neigen. Elke extreme van een factor zal buiten de gemiddelde studie vallen en dus minder stem krijgen dan het in werkelijkheid misschien verdient. Vooral duratie van de studies en frequentie van de trainingen vallen ten prooi aan de praktische limitaties van wetenschappelijk onderzoek, terwijl dat belangrijke factoren zijn in consistent en progressief trainen.

Wat je dan ook ziet is dat elke verandering van selectiecriteria de conclusie drastisch veranderd, en zo zal deze manier waarschijnlijk nooit een antwoord geven. Zo ook blijft het nog steeds makkelijker om studies te bekritiseren (of analyseren) dan ze uit te voeren. :)

Ik verwacht geen absoluut antwoord uit studies of een argument, maar wel veel te leren om zo een beter geinformeerde mening te vormen. Ik moet zeggen dat harpep's post mij helemaal juist lijkt, en ik vind het central governor model interessant dus kom maar op. :)

Laatst bewerkt:
- Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met 1RMs in krachtstudies en kan me niet zo vinden in Marco's kritiek op ze.
- Mijn buddy Nicholas Burd heeft afgelopen week een review gesubmit over optimale trainingsintensiteit enzo. Ik mag er inhoudelijk natuurlijk niets over zeggen, maar laat ik zeggen dat deze studie van hem wel enige indicatie geeft over zijn visie:
Ik snap niet wat je over wilt brengen. Wat bedoel je?

Ik ben momenteel overigens druk bezig met een artikel en life in general, dus ik heb geen tijd meer om gedetailleerd op alles in te gaan.

Terug
Naar boven