XXL Nutrition

Na bankdrukken, schouderpijn.

Lees hier "Shoulder Saver #3: Learn to Bench Press Correctly." maar eens, dat kan je al een stuk helpen.

Testosterone Nation - Shoulder Savers: Part I

Het idee van die 90 graden is allemaal heel leuk maar misschien toch wat overtrokken. Zelf vind ik het redelijk simpel : als je de ROM aankan zonder bar zit je goed. En dat doe je door aan je techniek te werken, zoals hierboven beschreven.

Aan de ene kant denk ik dat dit topic zelfs topic van de week potentieel heeft...

Want als ik dat artikel van T-nation zo bekijk ... Er zit toch een degelijk verschil tussen een PL-style bench en een BB-style bench...
Mijn vraag, hoe krijg je dan toch nog dikke borstspieren van bench-en, aangezien PL-ers absoluut naar de kracht kijken, en BB-ers naar de omvang..

Mijn mening is dat je met een PL-style bench veel minder groei afdwingt en echt kracht kweekt?

Mee eens, topic van de week potentie. Niet alleen over het verschil tussen PL- en BB-style bench, maar zeker ook omdat best een groep groep mensen last heeft (in meer of mindere mate) van de schouders bij benchen.

Gast.. wat weet jij ervan ? Ooit wel eens te maken gehad met een schouderprobleem. Ik tijdenlang last van gehad en ben langs de fysio geweest.. beetje respect voor andermans input kan geen kwaad hoor.. ook al werkt het voor jou misschien niet.

Nee nog nooit te maken gehad met een schouderprobleem. Graag zo houden.
Maar met armen die niet verder dan 90 graden in flexie mogen gaan is er weinig meer te benchen. Daarnaast is dat maar een klein deel van het probleem imo. Schouderprobleem: disbalans.

oplossing: rehab, schema grondig onder de loep nemen, techniek goed leren en weer verder gaan.

Feit is dat veel mensen eigenlijk de flexibiliteit missen om goed te kunnen benchen.

Lees hier "Shoulder Saver #3: Learn to Bench Press Correctly." maar eens, dat kan je al een stuk helpen.

Testosterone Nation - Shoulder Savers: Part I

Het idee van die 90 graden is allemaal heel leuk maar misschien toch wat overtrokken. Zelf vind ik het redelijk simpel : als je de ROM aankan zonder bar zit je goed. En dat doe je door aan je techniek te werken, zoals hierboven beschreven.

Idd goede artikelen van Cressey, helaas is de site van Paul Check nu blijkbaar even uit de lucht. Zijn artikel 'Big bench, Bad shoulders' haakt mooi in op hetgeen Raistlin hier zegt.

Aan de ene kant denk ik dat dit topic zelfs topic van de week potentieel heeft...

Want als ik dat artikel van T-nation zo bekijk ... Er zit toch een degelijk verschil tussen een PL-style bench en een BB-style bench...
Mijn vraag, hoe krijg je dan toch nog dikke borstspieren van bench-en, aangezien PL-ers absoluut naar de kracht kijken, en BB-ers naar de omvang..

Mijn mening is dat je met een PL-style bench veel minder groei afdwingt en echt kracht kweekt?

BENCHEN IS NIET PERSE EEN GOEDE BORSTOEFENING.

Maar waarom is iedereen toch nog steeds zo benchgeil?

Het probleem begint natuurlijk als je een oefening zodanig wil aanpassen dat je bepaalde spieren extra accentueert (hier de borst), zonder er rekening mee te houden dat je dan biomechanisch fout bezig bent. Net zoals builderB zegt, je kan benchen niet zomaar als borstoefening zien. Denk in bewegingen.

• Topic Starter Topic Starter
ik doe het nu heel rustig aan en vorige week kon ik weer bankdrukken tot me borst te leggen maar met zwemmen heb ik een verkeerd beweging waardoor ik toch weer pijn heb. en met die crosstrainer.:thumbs: :thumb: :rocknana: dat werkt echt goed. ik doe nu eerst rennen 5 min. en daarna 5 min. crosstrainer en dan gelijk rustig bankdrukken tot die bepaalde punt en het gaat wel steeds beter.

leer eerst eens een OH squat met 0,5 x BW

Goede dingen moeten twee keer herhaald worden ;)
- Plato

waarom?

verder bench ik op PL style; puur om mn schouders te ontzien, borst train ik met zware flyes en zware dips.

Ik ben van mening dat het aanleren van een fatsoenlijke OH fullsquat een goede basis voor schoudermobiliteit legt. Liever had ik inloques aangeraden, maar goed :D
De interne rotatoren van de humerus (opperarmbeen) hebben genoeg lengte nodig om de beweging van een full OH squat te kunnen maken.
Het gaat er hierbij niet om om zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen, maar te zorgen dat je schouders stabiel en flexibel worden; een niet vaak geziene combi.
Hier zit vaak een probleem (bijv agv van overmatig benchen) De interne rotatoren (waarvan pectoralis en lattisimus twee bekenden zijn) zijn erg stram en 'kort', hetgeen vaak een oneway ticket to ****ed up schouders is. tel daarbij op dat benchen de gymratoefening numero uno is en de schouderbladen vaak maar een beetje losjes op de ruggen 'hangen' agv van een slechte retractie en tadaa....

Soms zeurt mijn schouder ook tijdens het benchen... blessure wil ik niet zeggen, het remt me niet af en doet ook niet echt stekend pijn, het zeurt wat... Tijd voor RC werk dus.. hoevaak en hoeveel doe je dit soort oefeningetjes?

Soms zeurt mijn schouder ook tijdens het benchen... blessure wil ik niet zeggen, het remt me niet af en doet ook niet echt stekend pijn, het zeurt wat... Tijd voor RC werk dus.. hoevaak en hoeveel doe je dit soort oefeningetjes?

licht gewicht meestal 3-4 kilo, en dan een stuk of 30 herhalingen. train die dus vooral op uithoudingsvermogen net zoals alles op dit moment (ben met medische training bezig) zodat ik langer rechte rug kan houden bij computer- en ander zitwerk. dus misschien ben ik geen objectief voorbeeld

@ builderB, okee nu begrijp ik je :) verkorte pectoralis is idd vaak de oorzaak voor (voorkant) schouder blessures. toen ik die heftig ging rekken door die bezemsteelrek, ben ik een stuk mobieler geworden in mn schouder en is de blessures zo goed als over gegaan. nu nog de nek en de elleboog :rolleyes:

Terug
Naar boven