XXL Nutrition

NAS + TV opstelling

BeUrt

Freaky Bodybuilder
Waardering
335
Lengte
1m82
Massa
84kg
DBB

Iemand die een NAS gebruikt thuis, tesamen met een wifi gekoppelde tv?
Hierbij zou ik moeiteloos kunnen downloaden naar mijn NAS, en moeiteloos kunnen streamen vanaf mijn TV. En dit alles via WIFI.

Zijn er zaken waar ik op moet letten, tips?
Qua NAS heb ik mijn research al gedaan een tijdje geleden, qua tv is er zoveel keuze dat ik nog even verder moet zoeken. Wifi is alvast een vereiste vermoed ik.

Ik zou ook mogelijk PS4 willen gebruiken op deze tv.

Er zijn vast wel mensen met ervaring hierin!
Merci

BeUrt

Welke NAS wil je gaan halen?
Best een goeie router halen als je wifi wilt gaan gebruiken.

• Topic Starter Topic Starter
Welke NAS wil je gaan halen?
Best een goeie router halen als je wifi wilt gaan gebruiken.

Synology had een populaire NAS die prijs kwaliteit wel geprezen wordt. Ik heb een tijdje geleden me verdiept in deze materie, ik kan het me niet 100% meer herinneren.

Ik weet niet of je ervaring met Linux hebt, mocht het wel zo zijn kan je die synology wel achterwege laten en daarmee aan de slag gaan.

Nee ik ben eigenlijk een leek in deze zaken hoor, maar wat bedoel je?

Nee ik ben eigenlijk een leek in deze zaken hoor, maar wat bedoel je?

Dan nevermind, haha.
Is een besturingssysteem waarin met commando's (veelal) gewerkt word, waar een aantal goeie gratis software pakketten beschikbaar op zijn voor dit soort dingen.

Ik heb een synology DS411+. Geweldig apparaat, zeer goede interface.
Gebruik deze in combinatie met mijn Mac mini als mediacenter. Stream dus met plex alles naar mijn mac en via hdmi naar mijn tv.
Gebruik cat 5e kabels dus geen wifi, onbetrouwbaar imo voor hd films.

Ik heb een synology DS411+. Geweldig apparaat, zeer goede interface.
Gebruik deze in combinatie met mijn Mac mini als mediacenter. Stream dus met plex alles naar mijn mac en via hdmi naar mijn tv.
Gebruik cat 5e kabels dus geen wifi, onbetrouwbaar imo voor hd films.

Zo'n mediacenter heb je nodig? Of heb je deze niet geintegreerd in je NAS of TV?

Zo'n mediacenter heb je nodig? Of heb je deze niet geintegreerd in je NAS of TV?

Je kunt ook een oude PC op de kop tikken, mappen delen (of er een simpele FTP van maken) en die met een HDMI kabel op je tv aansluiten.
Draadloos toetsenbord+muis erbij, ben je voor €200(of minder) makkelijk klaar.

Je kunt ook een oude PC op de kop tikken, mappen delen (of er een simpele FTP van maken) en die met een HDMI kabel op je tv aansluiten.
Draadloos toetsenbord+muis erbij, ben je voor €200(of minder) makkelijk klaar.

Dat bedoel je dan ipv een nas+mediacenter.
Waarom zou ik dit beter niet/wel doen? Lijkt me inderdaad een goedkopere oplossing.

Dat bedoel je dan ipv een nas+mediacenter.
Waarom zou ik dit beter niet/wel doen? Lijkt me inderdaad een goedkopere oplossing.

Goedkoper, sneller, minder lastig en betrouwbaarder ivm bekabeld aangesloten PC en hogere snelheid.

Zo dat valt ook te overwegen dan.

Maar ik vermoed dat de opslagcapaciteit dan vrij beperkt is?

Laatst bewerkt:
Zo'n Home Theater PC (HTPC) is perfect inderdaad, heeft geen invloed op de opslagcapaciteit. Je kan juist makkelijker extra HDD's aansluiten. Hier bijvoorbeeld een advies (kan op zich nog goedkoper), moet je maar ff doorlezen.

Als je echt een home server wilt, krijg je zoiets. Die is gebouwd om veel draaiuren te maken. Een HTPC is sowieso veel sneller als een NAS.

Ik had de NAS al, gebruiken het voor het bedrijf.
Voordeel daarvan is dat ik op elk systeem in huis, of waar ook ter wereld (via internet) toegang heb tot al mijn bestanden.
De mac mini is in dit geval mijn HTPC.

Zo'n Home Theater PC (HTPC) is perfect inderdaad, heeft geen invloed op de opslagcapaciteit. Je kan juist makkelijker extra HDD's aansluiten. Hier bijvoorbeeld een advies (kan op zich nog goedkoper), moet je maar ff doorlezen.

Als je echt een home server wilt, krijg je zoiets. Die is gebouwd om veel draaiuren te maken. Een HTPC is sowieso veel sneller als een NAS.
Hoe snel wil je het hebben. Met een raid 0 of 5 configuratie met gig switch heb je een loei snel systeem, nog nooit vertraging ondervonden.

Raid 5 is onzin voor zoiets dergelijks en met een PC kun je ook vanaf overal ter wereld erop.
Portforward op je router is in 2 min gedaan en stelt geen ruk voor, scheelt je wel een hoop geld.

Raid 5 is onzin voor zoiets dergelijks en met een PC kun je ook vanaf overal ter wereld erop.
Portforward op je router is in 2 min gedaan en stelt geen ruk voor, scheelt je wel een hoop geld.

Misschien dat je het nog niet wist maar een NAS is gewoon een computer.
Het is een zeer efficiënt en energie zuinig systeem.
Ga jij maar prutsen met je pc en die constant aan laten staan.

Daarnaast is raid 5 voor mij geen onzin. Het is snel en veilig, zeker als je met meerdere systemen informatie van de schijven aan het trekken bent.

Misschien dat je het nog niet wist maar een NAS is gewoon een computer.
Het is een zeer efficiënt en energie zuinig systeem.
Ga jij maar prutsen met je pc en die constant aan laten staan.

Daarnaast is raid 5 voor mij geen onzin. Het is snel en veilig, zeker als je met meerdere systemen informatie van de schijven aan het trekken bent.

Een NAS is gewoon een stel schijven in een simpele raid opstelling met een leuke interface, is totaal niet te vergelijken met een PC die als FTP word gebruikt.
Als je met meerdere systemen bezig bent en er staat alleen video-/fotomateriaal op (wat TS dus wilt) is het onnodig.
Als je bedrijfsgegevens er op hebt staan, oke. Maar dit is in zijn geval niet van toepassing.
Een PC met een stille voeding, degelijke kast en schijven hoor je ook niet, dus ik weet niet welk punt je daarmee wilt maken.

Maar jij hebt ook wel een goede NAS Mc.Chick (sorry, lees ik nu pas). Dat is echt eentje die al voor minimaal kleine bedrijven of semi-pro's gebruikt kan worden. Voor dat soort specs moet je dan ook wel het geld voor over hebben, geen idee of OP dat wilt uitgeven. Dan zit je al op een kleine 400 euro exclusief HDD's. Niet iedere NAS is zo snel. Maar goed, een 2-bays QNAP of Synology zou denk ik reëler zijn voor OP denk ik. Het grote voordeel van HTPC of home server vind ik vooral dat lekker veel RAM erin kan steken.

De opstelling waar ik nu aan dacht:

NAS: http://www.nascenter.be/product/387765/category-222705-synology-diskstation/synology-ds114-4-tb.html

Mediacenter: http://www.mediacentershop.be/product/155380/category-9633-wd-mediaspelers/wd-tv-live.html

Ik apprecieer je inbreng Barebald, maar ik heb geen kennis van PC's in elkaar te prutsen, dus een kant en klare NAS is voor mij de beter oplossing.

Wat ik me afvraag met de huidige generaties smartTV , heb je dan nog een mediaspeler nodig? Met de meeste TV's kan je toch bestanden lezen via wifi. De enige nadelen die ik zie is het aantal te lezen extensies en het mogelijk haperen van HD films via wifi.

Koop een Raspberry Pi met een of ander XBMC distributie erop, bv. OpenELEC. Veel beter dan zo'n WD tv o.i.d. Zoek eens op YouTube naar wat filmpjes ervan. Kun je ook bedienen via je telefoon.

En zeker bekabeld, wifi is niet te doen als je HD wilt streamen..

Terug
Naar boven