XXL Nutrition

Nieuws "Niet-moslims eten vaak halal zonder dat ze het weten" (België)

Bezoekers in dit topic

Zullen we er als we er toch mee bezig zijn ook vissen verdoven voordat we ze killen? Vind dat namelijk ook best zielig om ze langzaam te laten sterven als je ze uit het water vist en kreeften levend in kokend water gooien is ook niet echt diervriendelijk? Of hebben we het enkel over dieren met een hoog knuffelgehalte? Ook meteen kappen met al die chemische zooi in het water dumpen en kappen met bossen omkappen. Kan uren doorgaan, maar zoals ik zei ''dat kost allemaal geld'' en dat hebben wij er dan weer niet voor over.

---------- Post added di 28 jun 2011 at 09:41 ----------

Als ik op reis ga, en er is echt niets anders, dan wil ik wel eens een uitzondering maken ja. Of als iemand zou trakteren vind ik het wat overdreven om te gaan weigeren. Maar doorgaans liever niet dus, en dan wil ik het iig weten. En ja de behandeling van dieren in het Westen... ik sta er ook niet achter. Daarom koop ik vaak biologisch, dat scheelt al.


Vind ik niet, je krijgt in beide gevallen iets wat niet klopt. Als er niets op staat verwacht je niet dat het halal is.

dan trakteer ik jou op een lekker stuk halal vlees :p (niet verkeerd opvatten btw, no homo!)
 
Laatst bewerkt:
Zullen we er als we er toch mee bezig zijn ook vissen verdoven voordat we ze killen? Vind dat namelijk ook best zielig om ze langzaam te laten sterven als je ze uit het water vist en kreeften levend in kokend water gooien is ook niet echt diervriendelijk? Of hebben we het enkel over dieren met een hoog knuffelgehalte? Ook meteen kappen met al die chemische zooi in het water dumpen en kappen met bossen omkappen. Kan uren doorgaan, maar zoals ik zei ''dat kost allemaal geld'' en dat hebben wij er dan weer niet voor over.
Wat vissen betreft heb je een punt, zou één van de meest gruwelijke manieren van slachten zijn. Ik dacht trouwens dat ze op dat vlak ook naar oplossingen aan het zoeken zijn.

Knuffelgehalte heeft er niets mee te maken, tenzij jij graag varkentjes knuffelt. Gaat meer om technische haalbaarheid. Hoe dan ook, het voorlopig nog niet kunnen verdoven van bepaalde dieren, is geen vrijbrief voor het niet verdoven van alle dieren. Dat achterwaarts denken leidt nergens toe.

Heb wat reacties verwijderd, gelieve normaal te reageren en elkaar niet aan te vallen.
 
Ik vind dat die dieren eerst een goed leven horen te hebben alvorens je naar de manier van slachten gaat kijken. Een goed leven vind ik dan een stuk zwaarder wegen, maar dieren een goed leven geven en gezond voer geven kost natuurlijk geld en dat hebben ze er niet voor over, dus dan maar proberen om ritueel slachten af te schaffen, want dan doen we tenminste iets goed toch? Beetje tegenstrijdig vind je niet? Zolang het maar geen geld kost?

Dat argument zie je wel vaker.. dit is niet erg, want dat is ook erg ... ? Ik snap het niet, ik vind beide belangrijk en ik vind er ook geen volgorde in zitten (zoals eerst het een en daarna pas het ander ? Waarom niet alles tegelijkertijd ?) Als dat betekent dat mijn kip wat duurder wordt dan is dat maar zo.

---------- Post added di 28 jun 2011 at 10:13 ----------

Wat vissen betreft heb je een punt, zou één van de meest gruwelijke manieren van slachten zijn. Ik dacht trouwens dat ze op dat vlak ook naar oplossingen aan het zoeken zijn.

In Noorwegen wordt zalm al "diervriendelijk" (rotwoord) geslacht. In plaats van met een haak uit het water te slaan krijgen ze nu de gelegenheid om stroomopwaarts te zwemmen waarna ze klem worden gezet en krijgen ze een pen in de kop wordt gejaagd (net als met koeien en varkens), resultaat, veel minder lijden tijdens de slacht.
 
Waarom zouden ze een oplossing zoeken voor vissen. Deze heisa rondom diervriendelijkheid is zover ik het weet alleen bij dieren waarin we kunnen verplaatsen, dus dieren die vergelijkbare emoties en gedrag vertonen.

Als vissen het kunnen uitschreeuwen van de pijn of van het gebrek aan zuurstof dan zou PETA er per direct erbovenop zitten, nummer 1 prioriteit.

Hetzelfde geldt voor bedreigde dieren, een mooie tijgersoort die uitsterft is jammer, bepaalde insecten die uitsterven heeft een enorme impact op het ecosysteem, maar liggen we daar wakker van? Ho maar.

Menselijke luxe, alleen maar bekoren om dieren waar we zgn een band mee hebben, de logica is ver te zoeken.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Waarom het een OF het ander ?

Waarom niet beide, zowel een goed leven, als een fatsoenlijke dood ?



Wat een kul-opmerking. Alsof het eten van vlees betekent dat het je geen drol uitmaakt hoe men dieren behandeld en dat het dus OK is om ze de meest gruwelijke dingen aan te doen (ik zeg overigens niet dat halal slachten daar noodzakelijk onder valt trouwens).

---------- Post added di 28 jun 2011 at 09:26 ----------



Als je onfatsoenlijk kunt slachten, kun je het ook fatsoenlijk doen. Dat slachten is noodzaak (als je ze wilt eten moeten ze toch eerst dood doorgaans), dat fatsoenlijke is een keuze, een bewijs van onze beschaving.

Wat een onzin. Vlees hoeft niet gegeten te worden en het hoeft al helemaal niet gefokt te worden om op te eten. Fatsoenlijk slachten bestaat niet. Slachten is onmenselijk, laten we daar mee beginnen. Het ene slachten afkeuren en het andere toejuichen is daarmee hypocriet.
 
Wat een onzin. Vlees hoeft niet gegeten te worden en het hoeft al helemaal niet gefokt te worden om op te eten. Fatsoenlijk slachten bestaat niet. Slachten is onmenselijk, laten we daar mee beginnen. Het ene slachten afkeuren en het andere toejuichen is daarmee hypocriet.

Wat bedoel je daar nou weer mee. Wat zijn de criteria voor "onmenselijkheid".
 
Wat een onzin. Vlees hoeft niet gegeten te worden

True.

en het hoeft al helemaal niet gefokt te worden om op te eten.

Wel als je het wil eten in de hoeveelheden waarin wij het nu eten.

Fatsoenlijk slachten bestaat niet.

dat is afhankelijk van wat je als fatsoenlijk beschouwd ?

Slachten is onmenselijk, laten we daar mee beginnen.

Is dat zo ? Dat is jouw mening misschien.

Het ene slachten afkeuren en het andere toejuichen is daarmee hypocriet.

Ik juich slachten helemaal niet toe (en ben dus niet hypocriet :))
 
Wat een onzin. Vlees hoeft niet gegeten te worden en het hoeft al helemaal niet gefokt te worden om op te eten. Fatsoenlijk slachten bestaat niet. Slachten is onmenselijk, laten we daar mee beginnen. Het ene slachten afkeuren en het andere toejuichen is daarmee hypocriet.
Realistisch bekeken kan je het eten van vlees niet verbieden, dat zal hetzelfde effect hebben als de drooglegging, die ook het doel volledig mistte. Er zal een tijd komen waarin we vlees kunstmatig zullen kunnen produceren, en we dus geen dieren meer zullen moeten slachten. Tot die tijd moeten we er alles aan doen om dierenleed binnen het haalbare te reduceren tot een minimum. Anderzijds moet je het slachten van dieren ook niet volledig afkeuren, er zijn momenten waar je de natuur helpt door bepaalde dieren te doden/slachten. Bijvoorbeeld een plaag die het natuurlijk evenwicht verstoort.
 
Wat bedoel je daar nou weer mee. Wat zijn de criteria voor "onmenselijkheid".

True.



Wel als je het wil eten in de hoeveelheden waarin wij het nu eten.



dat is afhankelijk van wat je als fatsoenlijk beschouwd ?



Is dat zo ? Dat is jouw mening misschien.



Ik juich slachten helemaal niet toe (en ben dus niet hypocriet :))

Oke. Doden is niet onmenselijk :roflol:
Geen zin in educatie empathie 101 hoor.
 
Lekker belangrijk of de slager van mijn vlees er tegen aan heeft zitten bidden of niet. Verandert niks aan het vlees. Vind verder dat je bij je vlees niet te veel de moraalridder uit moet gaan hangen qua hoe het geslacht is. Denk dat het tegenwoordig een stuk "vriendelijker" gaat dan in de tijden dat we eerst een speer in een dier gooiden en m daarna dood gingen maken. In die tijd had je ook geen hippies die veganist/vegetarier waren. Was ook nog geen supermarkt of soja. En je moest toch eten, en nu nog steeds.
Vind het doden van (bijna uitgestorven vooral) dieren alleen maar zielig en nutteloos als het voor iets anders is dan het verkrijgen van voedsel. Of onlogisch voedsel. Apen hun kop in slaan en dan de hersens op eten. Tijgers afknallen voor hun galblaas ofzoiets dergelijks. Walvissen die met uitsterven bedreigd worden. Zippocat en Shoveldog
Haaienvinnen van haaien afsnijden en "de rest" terug gooien bijvoorbeeld. Of cheetahs die worden afgeschoten door helden die met een paar vrienden met jachtgeweren rond lopen voor de kick.

my 2 cents
 
Lekker belangrijk of de slager van mijn vlees er tegen aan heeft zitten bidden of niet. Verandert niks aan het vlees. Vind verder dat je bij je vlees niet te veel de moraalridder uit moet gaan hangen qua hoe het geslacht is. Denk dat het tegenwoordig een stuk "vriendelijker" gaat dan in de tijden dat we eerst een speer in een dier gooiden en m daarna dood gingen maken. In die tijd had je ook geen hippies die veganist/vegetarier waren. Was ook nog geen supermarkt of soja. En je moest toch eten, en nu nog steeds.
Vind het doden van (bijna uitgestorven vooral) dieren alleen maar zielig en nutteloos als het voor iets anders is dan het verkrijgen van voedsel. Of onlogisch voedsel. Apen hun kop in slaan en dan de hersens op eten. Tijgers afknallen voor hun galblaas ofzoiets dergelijks. Walvissen die met uitsterven bedreigd worden. Zippocat en Shoveldog
Haaienvinnen van haaien afsnijden en "de rest" terug gooien bijvoorbeeld. Of cheetahs die worden afgeschoten door helden die met een paar vrienden met jachtgeweren rond lopen voor de kick.

my 2 cents

Extra service voor betere gains ;). Halal vlees bevat 200% meer eiwit
 
Ik vind het eigenlijk allemaal een beetje hypocriet, die ophef die er in NL gemaakt wordt over dat onverdoofd slachten. Persoonlijk vind ik het belangrijker dan die beesten een beetje een goed leven hebben, dan of ze een paar minuten pijn lijden. M.a.w: Liever een leuk leven, lekker rondrennen en bij je dood een beetje pijn, dan je hele leven opgesloten zitten, maar wel pijnvrij sterven.

Die redenatie zou ik ook voor mijn eigen leven volgen, jij niet?


Edit: Ik ben niet de enige of de eerste met die mening in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Oke. Doden is niet onmenselijk :roflol:
Geen zin in educatie empathie 101 hoor.
Waar trek je de lijn? Ontwijk jij ook mieren op je oprit? Muggen in kamer? Kakkerlakken in je keukenkast?

Wij trekken de lijn gewoon een trapje hoger dan jou. Dat maakt jou niet moraal superieur. Vlees is gewoon lekker, planten niet. :trollface:
 
Waar trek je de lijn? Ontwijk jij ook mieren op je oprit? Muggen in kamer? Kakkerlakken in je keukenkast?

Wij trekken de lijn gewoon een trapje hoger dan jou. Dat maakt jou niet moraal superieur. Vlees is gewoon lekker, planten niet. :trollface:

Ik zei ook niet dat ik moraal superieurder ben. Enkel dat het hypocriet is.
Aan de ene kant wel flatgebouwen voor varkens bouwen, waarbij ze met zjin 10en in een hokje zitten en elkaars staart oppeuzelen, maar aan de andere kant wel gaan huilen omdat er onverdoofd geslacht wordt.
 
Ik zei ook niet dat ik moraal superieurder ben. Enkel dat het hypocriet is.
Aan de ene kant wel flatgebouwen voor varkens bouwen, waarbij ze met zjin 10en in een hokje zitten en elkaars staart oppeuzelen, maar aan de andere kant wel gaan huilen omdat er onverdoofd geslacht wordt.

Ik vroeg wat je je onder onmenselijk verstaat en niet om iets uit te kramen wat al tig keren aangehaald is in deze topic.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Wat een onzin. Vlees hoeft niet gegeten te worden en het hoeft al helemaal niet gefokt te worden om op te eten. Fatsoenlijk slachten bestaat niet. Slachten is onmenselijk, laten we daar mee beginnen. Het ene slachten afkeuren en het andere toejuichen is daarmee hypocriet.
Gelukkig zijn dieren ook geen mensen. :-)

Ik denk dat het massaal stoppen met het eten van vlees tot veel grotere problemen gaat leiden dan het massaal produceren er van.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen hebben dieren de evolutie strijd gewoon verloren.

:trollface:
 
Back
Naar boven