XXL Nutrition

Nietzsche zegt: wat je niet doodt, maakt je sterker.

Corleoné

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.275
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
20%
Nietzsche zegt: wat je niet dood, maakt je sterker.

Maar klopt dit wel?

Vb: Nietzsche zelfs heeft 10 jaar krankzinnig doorgebracht op het einde van zijn leven, is dit dan het bewuste wat je niet dood maakt je sterker?

Of bv, Mensen die bang zijn van iets, en het blijven en zo hun ganse leven dingen gaan vermijden..

Of bv, je bent doofstom of bent je armen en benen kwijt waardoor alleen je romp nog overschiet, ben je dan in godsnaam sterker???

Nietzsche zegt: wat je niet dood, maakt je sterker.

Maar klopt dit wel?

Vb: Nietzsche zelfs heeft 10 jaar krankzinnig doorgebracht op het einde van zijn leven, is dit dan het bewuste wat je niet dood maakt je sterker?

Of bv, Mensen die bang zijn van iets, en het blijven en zo hun ganse leven dingen gaan vermijden..

Of bv, je bent doofstom of bent je armen en benen kwijt waardoor alleen je romp nog overschiet, ben je dan in godsnaam sterker???

Dan zou je bijvoorbeeld kunnen leren meer te genieten van het leven en dankbaar zijn dat je leeft, dat zou je dus sterker maken.

Maar goed, je moet het niet zo letterlijk nemen, sommige mensen maakt het hun persoonlijkheid inderdaad sterker (de doorzetters) sommige zakken in, zal per persoon verschillen

Niet letterlijk nemen, dit slaat vooral op mentale weerbaarheid. Nietsche had problemen met de aanvaarding van zijn eigen nihilistische theorieën en de daarmee gepaard gaande vergankelijkheid van moraliteit. Een dilemma dat zijn persoonlijkheid sterk aantastte en waar hij vanaf wou. Door zijn dilemma op te lossen zou hij zijn onzekerheid overwinnen. Zo zou hij zijn valkuilen leren kennen en dus sterker als ooit tevoren zijn met meer controle over zijn psyche. Het is er nooit van gekomen.

Deze metafoor van Guardian slaat de spijker op zijn kop en is een prima zelfreflectie voor deze matige filosoof.

Karma als ik je die kan geven. (edit; moet eerst verspreiden)

Nietsche is leuk als een jongen v/d straat bent of uit een slonzerig gezin. Kan me best voorstellen dat low-lifers kracht vinden in z'n citaten.

Overigens is dood een zwaar overrated iets, lijden is een naar gevoel. Dood = geen gevoel. Liever geen lading, dan negatieve lading.

sisyphus.jpg

Nietzsche zegt: zonder tegenstellingen, geen vooruitgang, aantrekking en afstoting, pijn en genot. de dyonisos die drijft en aanzet tot creatie, de Apollo die synthetiseert, twee krachten vloeiend uit de zelfde basis, de oerenergie. Diegene die verlangt en niet handelt is gedoemd om eeuwig te lijden onder het mens zijn, maar de enkeling zal opstaan als genie, kunstenaar en dadensteller.
wees een jazegger ten opzichte van de natuur en jezelf en wees geen miet.

of zoals giordano Bruno zei: handel omdat het werk nooit af is en handel for the sake of itself. doelen zijn overrated, de weg geeft voldoening.

Dat zeggen mensen alleen als wat verrots hebt meegemaakt om je moed in te praten.

ik vind het nogal een baco-uitspraak voor je gemiddelde profielpagina

Wat je niet dood maakt je sterker vind ik eigelijk wel een goeie :thumbs:

'wat je niet doodt ..' staat gewoon in de titel, maar toch die spelfouten ? :D

Ik denk dat je beter die uitspraak kan veranderen in:

Wat je niet kapot maakt, maakt je sterker.

Want dood is een raar begrip. Je kan jaren leven in coma en vervolgens sterven; maar sterker zul je er niet door worden.

wat je niet dood maakt, is niet hoog genoeg gedoseerd imo

Wat je niet dood maakt, blijft leven.

sisyphus.jpg

Nietzsche zegt: zonder tegenstellingen, geen vooruitgang, aantrekking en afstoting, pijn en genot. de dyonisos die drijft en aanzet tot creatie, de Apollo die synthetiseert, twee krachten vloeiend uit de zelfde basis, de oerenergie. Diegene die verlangt en niet handelt is gedoemd om eeuwig te lijden onder het mens zijn, maar de enkeling zal opstaan als genie, kunstenaar en dadensteller.
wees een jazegger ten opzichte van de natuur en jezelf en wees geen miet.

of zoals giordano Bruno zei: handel omdat het werk nooit af is en handel for the sake of itself. doelen zijn overrated, de weg geeft voldoening.

Klopt! Nietzsche bekeek zichzelf als kluizenaar met macht als ultieme doel. Om dat doel te bereiken moest hij eerst in het nirwana geraken om zo alle erfzonden waarmee hij door zijn vader was opgezadeld kwijt te spelen. Je zou van minder de pedalen kwijtgeraken.

• Topic Starter Topic Starter
Niet letterlijk nemen, dit slaat vooral op mentale weerbaarheid. Nietsche had problemen met de aanvaarding van zijn eigen nihilistische theorieën en de daarmee gepaard gaande vergankelijkheid van moraliteit. Een dilemma dat zijn persoonlijkheid sterk aantastte en waar hij vanaf wou. Door zijn dilemma op te lossen zou hij zijn onzekerheid overwinnen. Zo zou hij zijn valkuilen leren kennen en dus sterker als ooit tevoren zijn met meer controle over zijn psyche. Het is er nooit van gekomen.

Ok, hier even toch bij stilstaan. Nietzsche heeft wel een oplossing gegeven tegen het Nihilisme, namelijk in zijn boek Aldus Sprak Zarathoestra. Op het einde van zijn boek had hij namelijk alles overwonnen en zat hij daar op een steen voor zich uit te kijken en was hij intens gelukkig..

En mentale weerbaarheid, dus in feite zei hij "Wat je niet dood, maakt je sterker", enkel en alleen om hem positieve kracht in te spreken voor als hij iets tegenkwam?? Dus klopt het niet echt of wel?

Mss dat het klopt in geestelijke zin maar dan nog kom ik bij zijn krankzinnigheid.. hij was niet dood de laatste 10 jaar van zijn leven, maar sterker was hij imo toch ook niet..

Ok, hier even toch bij stilstaan. Nietzsche heeft wel een oplossing gegeven tegen het Nihilisme, namelijk in zijn boek Aldus Sprak Zarathoestra. Op het einde van zijn boek had hij namelijk alles overwonnen en zat hij daar op een steen voor zich uit te kijken en was hij intens gelukkig..

En mentale weerbaarheid, dus in feite zei hij "Wat je niet dood, maakt je sterker", enkel en alleen om hem positieve kracht in te spreken voor als hij iets tegenkwam?? Dus klopt het niet echt of wel?

Mss dat het klopt in geestelijke zin maar dan nog kom ik bij zijn krankzinnigheid.. hij was niet dood de laatste 10 jaar van zijn leven, maar sterker was hij imo toch ook niet..

Zijn boek was theorie. De gedachtengang erachter heb ik wel voldoende geïllustreerd.

En die laatste alinea... hoe denk je dat hij dat dan bedoelde man? Denk je echt dat hij dacht dat hij onmiddelijk sterker werd als iets hem overkwam waar hij niet fysiek van doodging? Als je het op die manier interpreteert kan je enige conclusie zijn dat hij achterlijk was. Ik denk eerder dat een beetje minder eng moet denken om te kunnen vatten wat hij bedoelde. Hij dacht door zijn lijden zichzelf beter te leren kennen, zichzelf te overwinnen en sterker te kunnen worden. Maargoed, het lijden heeft hem gedood en hij is er dus niet sterker van geworden. Heerlijk die zelfbevestigende logica, kroniek van aangekondigde verbittering met de dood tot gevolg :roflol:

Terug
Naar boven