MuscleMeat

Nieuw

TvdM

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
63kg
Beste mensen,

Vandaag een account aangemaakt op DBB omdat ik nog met een aantal vragen zit. Niet goed weet hoe ik moet beginnen met trainen en welke punten er allemaal belangrijk zijn waar ik op moet letten, waaronder:

- voedingsschema?
- trainingsschema?
- belangrijk om je benen te trainen?
- wat doe je als je nogal moeilijk aankomt?

Dit is natuurlijk niet alles, maar ik zou graag met deze punten willen beginnen. Want ja, zonder verstand van zaken kom je niet ver..

Hoop dat er mensen bij zitten die me kunnen helpen

- T

Je topic stond in het verkeerde subforum dus heb ik even verplaatst. ;)

Ik raad je aan om te beginnen met het lezen van de sticky topics in het subforum waarin je topic nu staat, met name het "[Centraal] Veelgestelde Vragen Topic Voor Beginners".

Welkom, en zoals gezegd, lees de sticky's

New

Beste mensen,

Vandaag een account aangemaakt op DBB omdat ik nog met een aantal vragen zit. Niet goed weet hoe ik moet beginnen met trainen en welke punten er allemaal belangrijk zijn waar ik op moet letten.
Zoals eerder gezegd, lees de sticky's, hier ga je echt veel van leren en kijk dan vooral in de tieners en beginners, voeding, trainingsschema's en programma's en de oefeningen sectie, bij post je eigen artikels staat ook nog veel interessante informatie.

Om een goed voedingsschema te maken, moet je eerst beginnen met je behoefte te berekenen, dit kan je hier doen:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Als je wilt cutten (afvallen) moet je hier 250 tot 500 kcal onder gaan zitten, als je wilt bulken (aankomen, wat in jouw geval van toepassing is) moet je hier 250 tot 500 kcal boven gaan zitten.

Probeer in je voedingsschema de volgende waarden aan te houden

- 2 - 2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht

- 1 - 1,5 gram vet per kg lichaamsgewicht (zorg dat dit tussen de 15 en 40% van je totale calorie inname komt)

- rest aanvullen met koolhydraten

Een handige site om je voedingsschema op te stellen, voedingswaarden te berekenen is http://www.myfitnesspal.com/ of je kan dat ook doen aan de hand van het excel estand in deze thread [Link niet meer beschikbaar]

Ik raad je ook zeker aan om het boek burn the fat, feed the muscle van Tom Venuto te lezen (is ook een sticky over in de voedingssectie) of als je eens googled op burn the fat samenvatting zal je een pdf vinden over de hoofdlijnen van het boek.

Er bestaan zeer veel verschillende soorten trainingsschema's zoals fullbody, split, upperbody-lowerbody maar als beginner zal je het meest resultaat boeken met een fullbody. Als je wil kan je zelf een trainingsschema opstellen of je kan een van het internet halen, zeer goede trainingsschema's zijn:
- stronglifts 5x5 (is ook een gratis pdf beschikbaar op de site: stronglifts.com waarvan je veel zal leren, en dan vooral de eerste 100 pagina's, daarna zijn het gewoon succesverhalen)
- Starting Strength van Mark Rippetoe
- en dit is ook een zeer goed fullbody schema: http://www.victormooren.com/2011/07/...beginners.html

- belangrijk om je benen te trainen?
Ja heel belangrijk, train heel je lichaam zodat al je spieren in verhouding blijven

- wat doe je als je nogal moeilijk aankomt?
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: meer eten! Als je na een maand of twee nog helemaal geen verschil ziet, verhoog dan je calorieinname. Stel je doelen wel realistisch want spieren opbouwen is een traag proces

• Topic Starter Topic Starter
Heb even snel over m'n reacties heen gekeken, maar zie al gauw dat ik hier erg veel hulp krijg waar ik natuurlijk heel blij mee ben.

Bedankt iedereen, ga rustig mijn reacties doorlezen, en hierop mijn schema's samenstellen. Waarschijnlijk zal ik nog wel wat vaker hierop langs komen. Maar het begin is er in iedergeval!

belangrijk om je benen te trainen?

Omdat de benen de grootste spieren zijn maken ze de meeste groeihormonen aan, hierdoor groeit de rest ook sneller omdat deze "hormonen" zich verspreiden door het hele lichaam. Ik zou ze dus cker goed trainen!! En daarnaast moet dat mega bovenlichaam wat je straks hebt ook gedragen worden toch?

• Topic Starter Topic Starter
Zit vandaag nogal wat te klooien met het maken van een Fullbody-schema. Vroeg me af of er mensen bij zijn die me hier een klein beetje bij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Terug
Naar boven