XXL Nutrition

Nitwit's log

Dat had ik gelezen mop, maar waarom geen 5x5(BOR/MP/BP)?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.442
Dat had ik gelezen mop, maar waarom geen 5x5(BOR/MP/BP)?
Die pak ik sowieso wel 5x5. Ik moet er alleen een beetje omheen gaan bouwen.
Die 3 op 5x5 is geen lekker WO in mijn ogen. Veel te weinig. Geeft geen voldaan gevoel.

Ben een beetje aan het zoeken naar goede aanvullende oef. om ook wat meer op definitie te gaan spelen.

Iemand nog goede extra pointers op voeding? Ik ben er uiteraard zelf mee bezig maar op den duur wordt je een beetje blind op je eigen schema en gewoontes.
Voor een ander gaat het altijd gemakkelijker en die 3 % bij mij gaat echt aanpoten worden.

Ok ik snap het.. Je wilt dus wat assist erbij doen? Tja, ik kan wel hele lijsten met oefeningen gaan opnoemen maar je moet toch kijken wat je leuk vind en wat je goed ligt.
Maar goed.
BP-dag: Dumbbell presses erbij doen
MP-dag: Schouderdrukken met dumbbells
BOR-dag: Dumbbell rows

Ik heb bij schouders en borst veel baat gehad bij oefeningen met dumbbells naast oefeningen met een stang.. En volgens mij zijn bovengenoemde oefeningen prima voor meer definitie.
Compounds doe ik altijd 5x5, assist 4x8.
Just my two cents.

• #1.444
Hmmz, ik pak liever niet db presses erbij als ik al 2x press compounds heb. ;) (maandag)
Mp idem. Row, idem.
Zit eerder te denken aan tri's bij BOR? woensdag wil ik verder onaangeroerd laten. MP en benen zijn zwaar genoeg.
Maandag? BP's en ..?
Gadver, kan heel veel oefeningen bedenken maar wat is nou echt wijsheid?

De reps doe ik idem. 5x5 op compounds en 4x8 of 3x10 op isolatie.

Hey joh, ga eens snel trainen! :p

Hoe gaat het met je rust week? Merk je dat je lichaam nu beter aanvoelt en je weer meer energie over hebt?

Damn. Ik begreep je verkeerd.

Doe je biceps bij BOR en triceps bij BP.
Maakt niet uit dat het zwaar is. Biceps doet mee met BOR, triceps bij BP.
Ik doe na benen nog 1 oef 4x8 biceps, na borst nog 1 oef 4x8 triceps (naast m'n aparte armendag).
Voor biceps zou ik concentration curls doen, voor triceps one arm triceps extension of rope pulldowns.. Zijn allemaal oefeningen waar je je 100% focust op biceps of triceps en waarbij je ook niet kan smokkelen.

Als je toch van schema wisselt en wat meer assistance work wil gaan doen, zou je ook overwegen om je trainingen te gaan afwisselen tussen kracht en volume. Dus bv de ene keer dat je een spiergroep traint 5x5, of 3x3 en de andere keer meer volume 3x8/10/12.

• #1.448
Hey joh, ga eens snel trainen! :p

Hoe gaat het met je rust week? Merk je dat je lichaam nu beter aanvoelt en je weer meer energie over hebt?

Ik kan niet zeggen dat ik veel energie over heb nee. Dat nog niet. Ik mis het trainen deze week ook niet echt, raar genoeg. Het is even goed zo.

Damn. Ik begreep je verkeerd.

Doe je biceps bij BOR en triceps bij BP.
Maakt niet uit dat het zwaar is. Biceps doet mee met BOR, triceps bij BP.
Ik doe na benen nog 1 oef 4x8 biceps, na borst nog 1 oef 4x8 triceps (naast m'n aparte armendag).
Voor biceps zou ik concentration curls doen, voor triceps one arm triceps extension of rope pulldowns.. Zijn allemaal oefeningen waar je je 100% focust op biceps of triceps en waarbij je ook niet kan smokkelen.

Kan idd goed zijn.. Ik smokkel niet op mijn oefeningen hoor, ben wat dat betreft wel strikt!

Als je toch van schema wisselt en wat meer assistance work wil gaan doen, zou je ook overwegen om je trainingen te gaan afwisselen tussen kracht en volume. Dus bv de ene keer dat je een spiergroep traint 5x5, of 3x3 en de andere keer meer volume 3x8/10/12.

Ja, kan idd een goed idee zijn maar hoe puzzel je dat zo neer dat het ook nut heeft? Daar heb ik geen bergen met ervaring mee.
De ene week 5x5, week er op 3x3 en meer gewicht, week daarop 3x8/10 en lager gewicht?

Ik kan niet zeggen dat ik veel energie over heb nee. Dat nog niet. Ik mis het trainen deze week ook niet echt, raar genoeg. Het is even goed zo.

Kan idd goed zijn.. Ik smokkel niet op mijn oefeningen hoor, ben wat dat betreft wel strikt!

Ja, kan idd een goed idee zijn maar hoe puzzel je dat zo neer dat het ook nut heeft? Daar heb ik geen bergen met ervaring mee.
De ene week 5x5, week er op 3x3 en meer gewicht, week daarop 3x8/10 en lager gewicht?

Tja, zie je, je had gewoon rust nodig ;)
En nee, ik bedoel ook niet dat je opzettelijk smokkelt maar met bv triceps pushdown heb je toch de neiging om - onopzettelijk - iets meer naar voor te leunen en je schouders iets te gebruiken als het zwaar word.

Toevallig zat ik met hetzelfde idee, om 5x5 en 5 of 3x3 af te wisselen per week bij de compounds.. Ik ga even mijn PL maatjes hierover vragen, ik zal het je wel laten weten.

Je moet nog een beetje je eigen visie krijgen en het vertrouwen dat je elke training een goed gebalanceerd geheel neerzet. Uitgaan van plezier en dan komt het goed. Anders kom je maar eens wat trainingen meedoen bij FPA.

Inderdaad; er zijn zoveel schema's, waar ook weer vele varianten op zijn. Uiteindelijk is geen enkel van die schema's/varianten de ultieme sleutel tot succes, want anders zou iedereen hetzelfde trainen (uitgaande van eenzelfde doel).

Ik deel de mening van g-men dat je een schema moet kiezen wat lekker voelt en je plezierig vind. Als je plezier hebt ben je automatisch meer gedreven, gefocust, etc. Plezier kan ook indirect zijn, bijvoorbeeld omdat een schema je een uitdaging geeft. Natuurlijk moet het samenhangend zijn, gebaseerd zijn op de juiste principes en aansluiten bij je doelen, maar 3 x 8, 5 x 5, volume met powertraining afwisselen maakt vrij weinig uit.

Ik wissel nu al een tijdje volumetrainingen met powertrainingen omdat ik het leuk vindt en het lekker voelt en ik vooruitgang boek. Voor mijn maatjes geldt hetzelfde, maar zij doen een 2-dagen split op 3 x 8. Of de vooruitgang sneller kan door een betere training? Uiteindelijk wel, geldt voor ons alledrie in dit voorbeeld, maar dan zijn zoveel andere aspecten van groter belang (meer rust, betere voeding). Wat belangrijker is is dat we allemaal telkens gemotiveerd zijn en daardoor ons schema strict volgen (het enige wat momenteel wel goed lukt :D).

Zoek niet naar het perfecte schema in het opzicht van reps/sets/soort training/oefening, maar stel een schema samen wat je voldoende gemotiveerd houd; uiteindelijk is dat het perfecte schema voor je is mijn mening. Daar zit helaas een trial-and-error fase in waarin je voor jezelf moet ontdekken wat goed voelt ;)

• #1.452
Je moet nog een beetje je eigen visie krijgen en het vertrouwen dat je elke training een goed gebalanceerd geheel neerzet. Uitgaan van plezier en dan komt het goed. Anders kom je maar eens wat trainingen meedoen bij FPA.

Daar zit inderdaad wel veel in bij mij, vertrouwen. :o

Wat trainingen mee doen bij FPA..Klinkt leuk!! Daar ga ik zeker gebruik van maken. :)
Ik hoop komende maand een andere (betrouwbare..:o) auto te hebben, dan kom ik er op terug!

---------- Post toegevoegd Sat 14 Apr 2012 om 08:11 ----------

Inderdaad; er zijn zoveel schema's, waar ook weer vele varianten op zijn. Uiteindelijk is geen enkel van die schema's/varianten de ultieme sleutel tot succes, want anders zou iedereen hetzelfde trainen (uitgaande van eenzelfde doel).

Ik deel de mening van g-men dat je een schema moet kiezen wat lekker voelt en je plezierig vind. Als je plezier hebt ben je automatisch meer gedreven, gefocust, etc. Plezier kan ook indirect zijn, bijvoorbeeld omdat een schema je een uitdaging geeft. Natuurlijk moet het samenhangend zijn, gebaseerd zijn op de juiste principes en aansluiten bij je doelen, maar 3 x 8, 5 x 5, volume met powertraining afwisselen maakt vrij weinig uit.

Ik wissel nu al een tijdje volumetrainingen met powertrainingen omdat ik het leuk vindt en het lekker voelt en ik vooruitgang boek. Voor mijn maatjes geldt hetzelfde, maar zij doen een 2-dagen split op 3 x 8. Of de vooruitgang sneller kan door een betere training? Uiteindelijk wel, geldt voor ons alledrie in dit voorbeeld, maar dan zijn zoveel andere aspecten van groter belang (meer rust, betere voeding). Wat belangrijker is is dat we allemaal telkens gemotiveerd zijn en daardoor ons schema strict volgen (het enige wat momenteel wel goed lukt :D).

Zoek niet naar het perfecte schema in het opzicht van reps/sets/soort training/oefening, maar stel een schema samen wat je voldoende gemotiveerd houd; uiteindelijk is dat het perfecte schema voor je is mijn mening. Daar zit helaas een trial-and-error fase in waarin je voor jezelf moet ontdekken wat goed voelt ;)

Ja juist, ik wil gewoon goede progressie en niet gesukkel omdat ik mijn training niet optimaal heb. Dat laatste ben ik bang voor omdat ik ZO vast zit in mijn 5x5 en zo ongelooflijk graag weer zou deadliften en squatten. :( Alle andere manieren van trainen lijken voor mij dan min of meer 'niet afdoende'/'niet compleet'.

Maar goed, dat weet jij ook, ik ben ooit begonnen met 5x5, dat sloeg voor mij aan als een idioot..je wilt niet van een succesformule afstappen.

Ik heb inderdaad moeite met het opnieuw in elkaar zetten van een schema waar ik net zo succesvol op draai. Althans, moeite met erop te vertrouwen. ;)

Ik was begonnen met FB op 5x5, ging ook als een tiet vooruit. Op gegeven moment naar 3x8 gegaan, toen 4x8 en nu doe ik compounds op 5x5 en de rest op 4x8.
Een tijdje terug zocht ik naar een nieuwe prikkel, toen heb ik een tijd op 4x12 getraind. Was echt verschrikkelijk zwaar, die 4 extra reps. Ik heb het 4 weken gedaan, daarna weer 4x8 maar ik heb er echt veel baat bij gehad, op alles was ik sterker geworden.
Niet bang zijn om iets nieuws te proberen, je moet toch ontdekken wat goed voor je werkt. Dat 5x5 super gaat wil niet zeggen dat 4x8 dat niet doet.
Afwisseling is altijd goed.

Ik heb een aantal weken geleden gewoon een schema uit de muscle & Fitness gepakt en die 6 weken aan gehouden. 1e week was klote en daarna ging het lekker en had ik er lol in.
Kortom je moet gewoon afwisselen en de ene training zal beter gaan als de andere maar elke keer het zelfde doen is ook niet alles.

• #1.455
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Ik merk dat mijn rug lekker gaat en blijft gaan. Ookal kan ik beperkt mijn rug trainen. Eigenlijk ben ik er wel blij mee. Als ik iets mooi vind dan is het wel een mooi gespierde rug. Ik ben er nog niet..we buffelen gestaag door. :)

Probeer eens je rug ipv in elkaar te trekken zo wijd mogelijk te maken. Dan zal het er beter uitkomen

• #1.457
Ok.. Mijn training komende week:

Ma:
BP 5x5
incl. BP 5x5
Tri kickback 4x8
Tri pulldown 4x8
Shrugs 4x8

HIT, 20min. crosst.

Woe:
MP 5x5
Push ups (zo veel mogelijk)
Benen (Gijs zijn schema)

Vrij:
BOR (5x5)
Pull ups
Lat. puldown 4x8
Cable face pul 4x8
Bicep dbconcentr. curl 3x10
Bicep bbcurl 3x10

HIT:20min. crosstr.

Op en aanmerking? Shoot!

---------- Post toegevoegd Sat 14 Apr 2012 om 21:37 ----------

Probeer eens je rug ipv in elkaar te trekken zo wijd mogelijk te maken. Dan zal het er beter uitkomen
Klopt, zat ik mij later ook te bedenken ook ivm schouders.
(poseren..moet ik echt gaan leren.):o

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik merk dat mijn rug lekker gaat en blijft gaan. Ookal kan ik beperkt mijn rug trainen. Eigenlijk ben ik er wel blij mee. Als ik iets mooi vind dan is het wel een mooi gespierde rug. Ik ben er nog niet..we buffelen gestaag door. :)

Hey Nit jij bent toch niet een van de tattoo killers?! Die hadden ook chinese tekens op hun rug! :D
OT: Mooi vrouwelijk figuur. Lekker zo doorgaan en ik ben het helemaal met je eens, gespierde rug is het vetste wat er is. Borst is zo overrated.

• #1.459
Hey Nit jij bent toch niet een van de tattoo killers?! Die hadden ook chinese tekens op hun rug! :D
OT: Mooi vrouwelijk figuur. Lekker zo doorgaan en ik ben het helemaal met je eens, gespierde rug is het vetste wat er is. Borst is zo overrated.
Ja, die tat moet ik nog eens wat aan laten doen. Die staat er al bijna 10 jaar :o
Ik heb een heel gaaf idee, maar dat gaat dik geld kosten, dus daar wachten we nog even mee :p

Mooie rug hoor!

Terug
Naar boven