Hoe zit het dan met mensen die denken dat ze van hun geloof een pet moeten dragen? Rappers, honkballers etc.? Regels zijn er om de orde te houden. Als iemand niet wil dat er in zijn huis alcohol word gedronken heb je daar ook aan te houden. Die k*t moslims willen altijd boven de wetten staan. Als ze dat willen rotten ze mar lekker op naar hun achterlijke geiten cultuur!
Wat een haat zeg...
Die geloven waar jij naar refereert bestaan overigens niet. En als je mijn post goed had gelezen, zou je merken dat ik van mening ben dat men de keuze moet hebben om te dragen wat hij of zij wilt. Zolang het maar niet tegen de wet in gaat. Als jij graag petjes wilt dragen, doe dat dan. Mijn punt is echter dat er een groot verschil bestaat tussen een verbod op petjes en een verbod op hoofddoeken.
Wat betreft die huisregels. Huisregels staan niet boven de Nederlandse wet. Een supermarkt kan ook wel als huisregel hebben dat wanneer ze je op heterdaad betrappen van diefstal dat ze je arm er af hakken. Maar dat gaat tegen de wet in. De huisregel dat jij je geloof niet mag belijden gaat ook tegen de wet in.
Ik ga maar eens een geloof oprichten denk ik. Ik laat ook een boekje schrijven door één of andere langharige hippie met grootheidswaanzin, en mijn hoofddeksel wordt dan een modieuze zwarte pet. De eerste die er wat van durft te zeggen druk ik mijn persoonlijke bijbel in zijn gezicht. Maw, zjivago, je post slaat totaal nergens op. Je zegt letterlijk dat gelovigen meer rechten mogen krijgen dan niet-gelovigen, en je geeft daarvoor geen enkel valabel argument.
Ik zeg nergens, en al helemaal niet letterlijk, dat gelovigen meer rechten mogen krijgen dan niet-gelovigen. Iedereen is aan de wet gebonden, gelovig of niet.
Artikel 6 lid 1 van de Grondwet geeft duidelijk aan:
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Ditzelfde heb ik ook geprobeerd te zeggen in mijn post, zij het op een eenvoudigere wijze. Zolang je de wet niet overtreedt in de uitoefening van je geloof, moet er geen probleem bestaan. Veel instanties denken echter te kunnen bepalen of jij wel of niet je geloof uit mag oefenen, op grond van hun zogenaamde huisregels.
Kortom jij vindt de motivatie van een hoofddoekjesdrager superieur aan die van een petjesdrager. Als je iets op je hoofd wil doen omdat het in een fantasieboek staat is dat een geldige reden, maar als je het om een andere reden wil niet? Waarom worden geloofsgerelateerde gedragingen altijd boven andere gedragingen geplaatst?
En wat is dan de motivatie van een petjesdrager?
Het doet er overigens ook niet toe. Zoals ik al zei: we moeten vrij zijn in onze kledingskeuze (levensovertuiging), maar ook in het belijden van ons geloof - zolang het niet tegen de wet in gaat. Als je gelooft dat je iedere zondag een pasgeborene moet offeren aan jouw goden, dan zeg ik: jammer dan, maar dit kan niet. Geloofsovertuiging of niet.
Kortom: als je een petje wilt dragen, moet dat gewoon kunnen. Als jij een hoofddoek wilt dragen (al dan niet uit geloofsovertuiging), moet dat ook kunnen. En volgens de wet kan dit ook, maar talloze instanties (scholen, sportscholen, zwembaden, etc) denken boven de wet te staan met hun huisregels.