MuscleMeat

Nooit geen spierpijn

Jonas, hoogstwaarschijnlijk is jouw afvoer van afvalstoffen gewoon heel erg goed. Nu een wedervraag: doe je aan duursport? Als je zo losjes vertelt dat je de Kennedymars gelopen hebt, klinkt dat naar wandelen (al zei je eveneens: ongetraind).
Zelf had ik amper ooit spierpijn, tot ik met lange-afstands-fietsen ophield. Ik fietste sowieso altijd 15 km naar/van de sportschool en daarmee waren alle spierpijn veroorzakende afvalstoffen ook verdwenen.

Die kwam pas op nadat ik naar een andere sportschool (zonder squatrek) ging en nog maar 5 min hoef te fietsen om er te komen.

Aanleg en/of het uitvoeren van duursport kan dus veel verklaren. Om een voorbeeld te noemen: Lance Armstrong schijnt een perfect afvoersysteem voor melkzuur te hebben. Ondanks zeer zware inspanningen komt bij hem het melkzuur niet tot een hoog niveau. Sommige mensen hebben dat en die hebben dus amper ooit spierpijn. Of ze nemen een middeltje zoals Endure.

Je lichamelijke conditie speelt hier idd een grote rol. Verder afwisseling in training en het mentale aspect van de training, concentreren op de spiergroep die je traint waardoor de deze nog harder kunt aanspannen tijdens een oefening.

je zegt dat je nooit geen spierpijn hebt. Je hebt dus altijd spierpijn? ;)

• Topic Starter Topic Starter
bedankt Esperantisto en skuurboer,

De enigste duursport die ik op dit moment doe is 2 X in de week 45 min fiesten op de fitneszaak, en dan rond 33 km per uur met 80 omwentelingen, dan kom ik rond de 17 a 18 km uit. Meer aan duursport doe ik niet, of je moet 1 keer in de 2 maanden 5 km hardlopen, ook bij tellen.

Ik denk, dat het dan zit met het goeie afvoer van het melkzuur :D

Over die kennedymars.... vrijdag avond wist ik dat pas.... en maakte een grapje, dat ik hem zaterdag wel ff zou lopen.... nouw meteen kommetaar natuurlijk, "lukt je toch niet, moet ik de bezem wagen vast bellen??" Dus toen zei ik van.... dan loop ik hem echt, en zo begon dat. En de laatste 15 km ging echt NIET van harte..... dat was op het tandvlees, bijten.

Jonas

als ik train met een schema voor kracht heb ik minder spierpijn dan als ik train op massa, misschien is er iets mis met je techniek

Heel supergeconcentreerd trainen wil de spierpijn wel laten toenemen, maar nogmaals, ik heb niet het idee dat ik destijds maar uit mijn neus zat te 'peuteren' als het ware... hooguit dat ik mijn beste krachten al verbruikt had omdat ik altijd met bloedspoed naar de sportschool moest en onderweg altijd de Greb (7% helling , paar honderd meter lang) tegen kwam en dan al een deel mijn krachten verbruikte..
Het rustig terugfietsen heeft er echter meer mee te maken.

Plus... hoeveel KH eet je zo gemiddeld? Toen ik heel laag in de KH zat had ik bijna geen spierpijn. Als ik een refeed heb gehad (carboloading) is die spierpijn weer erger.

Ik ga altijd tot het punt dat ik een rep net wel/niet haal maar ik heb ook vrij weinig last van spierpijn. Wel in de eerste 2 weken dat ik begon met trainen, maar daarna was het ook echt wel voorbij. Bij mij ligt het ook een beetje aan welk lichaamsdeel; mijn buikspieren bijvoorbeeld voel ik zowat nooit, wat ik ook doe. Wat ik tot nu toe het meeste voel zijn mijn schouderspieren en triceps, soms. Ik groei tot nu toe prima, dus ik denk niet dat spierpijn iets is waar je alles aan moet meten.

Jonas1985 zei:
Ik train echt tot het einde, vaak dat ze me de laatste rep moeten helpen, maar echt geen spierpijn een dag erna, vaak dat ik ze niet eens voel ??? Wat heb ik dan, dat jullie niet hebben :help:

So, what actually causes the soreness?

A bout of exercise causes inflammation, which leads to an increase in the production of immune cells (comprised mostly of macrophages and neutrophils).

Levels of these immune cells reach a peak 24-48 hours after exercise. These cells, in turn, produce bradykinins and prostaglandins, which make the pain receptors in your body more sensitive.

The result?

Whenever you move, these pain receptors are stimulated. Because they're far more sensitive to pain than normal, you end up feeling sore.

Een volledige week spierpijn hebben net als ik is ook geen lolletje :cool:

heeft heb ik mij laten vertellen ook te maken met je vezel samenstelling. Ik heb namelijk veel fasttwitch vezel en dat heeft de explosiviteit om spier beschadigingen te veroorzaken bij maximale stimulatie. Ik was namelijk sprinter op de weg met wielrennen en kon ondanks de vele uren op de fiets (tot 35 uur per week in het voor seizoen) toch nog spierpijn genereren met krachttraining vooral eigenlijk in superkorte sets kon ik me zelf goed uitputten en was ik echt brak de dag erna.

Squat kun je beter niet tot failure trainen. Pre-exhaust is ook een manier van trainen waar je spierpijn van krijgt.

Bijv. benen:
leg extensions en leg curls om voor te vermoeien (tot failure)
daarna je squats pas doen, niet te veel gewicht, maar idd iets van 20 reps
daarna leg press, ook high rep, en dan tot failure

Ik denk dat het vooral ligt aan de variatie in je oefeningen maar ook in de herhalingen. Als je heel lang dezelfde oefeningen doet met dezelfde herhalingen dan raken je spieren gewend aan deze training en krijg je geen spierpijn meer, probeer eens geheel andere oefeninge te doen waardoor je spieren op een andere manier geprikkeld worden, hetzelfde geldt voor de herhalingen. Ik kan me dan haast niet voorstellen dat je nog steeds geen spierpijn hebt
succes

Het komt wel vreemd over dat je zegt nooit spierpijn te hebben maar misschien ben je een uitzondering die dat gewoon nooit heeft.

Ik heb zelf wel veel meer spierpijn na het trainen van borst of benen dan na het trainen van rug of biceps, blijkbaar herstellen die sneller ofzo.

Yo bedankt allemaal voor de reacties !!

Esperantisto, hoe kan ik dat het beste uitrekenen hoeveel koolhydraten ik eet?

Big R , je hebt gelijk... maar 3 uur na benen trainen al nix meer voelen, wat ik nu altijd heb is ook "vreemd en apart" volgens sommige.

Loe, ik wissel altijd af met oefening, alleen het aantal reps is altijd 10, of minder als ik niet meer kan, dan niet ofcourse ;)

Esperantisto, hoe kan ik dat het beste uitrekenen hoeveel koolhydraten ik eet?

Kijk in de voedingssectie op de stickys, kijk daar zo ie zo maar eens goed naar als je dat nog niet weet, verdiep je even los van dit probleem ook in de voeding.

Als je dat niet weet, dan wordt het idd tijd dat je eens een Eetmeter aanschaft en/of een voedingsschema gaat opstellen! Te beginnen met wat je nu eet en dat gaan 'tweaken' .

Sowieso denk ik dus niet dat jij zo laag in de KH zit, dat je dus vanwege weinig KH geen spierpijn hebt. Dit is gewoon iets wat je van nature al hebt.

Bij mij is het wel zo dat ik dus minder spierpijn heb, naarmate ik ook minder KH eet.

Je behoort tot de weinige (gelukkige) mensen die vrijwel nooit geen spierpijn hebben. Dit wil niet betekenen dat je spieren niet groeien. Pas wel op dat je voldoende afwisseling blijft houden in je training.

Mm ik heb de afgelopen dagen ff bij gehouden wat ik at, en dat is ongeveer dit schematje. Zit ik hiermee te hoog/laag in de KH, dat ik daarom geen spierpijn krijg, of ben ik echt een "gelukspik?"

tijdens het werk

12 bruine sneetjs brood
4 x stroop < aangeraden vanwege de ijzer? >
4 x jonge 40 + kaas
4 x vlees, gerookte ham, snijworst
1 kiwi, 1/5 e van een galiameloen

Na het werk
250 gram frambozen youghert van optimal, 0 % vet

Voor het trainen

250 gram rijst uit een pak bij de C1000,
1 biefstuk of kippenborst 100 a 150 gram.

Eiwit shake van Promax 85 na het trainen

1 uurtje na het trainen

ongeveeer 200 gram gekookte aardappels
100 gram vlees, wat de pot schaft.
150 gram groente wat de pot schaft, vaak erwten met wortelen of boontjes/ bloemkool

+ 3 liter water.

ik weet zo zelf ff niet hoe dat werkt met zon eetwijzer, dus vandaar deze oplossing.

Jonas

mja doe is 100 chin ups, wedden dat je je rugspieren (tjes) weet liggen.

LoL, die chin ups kan ik maximaal een keertje of 7 en dan houd het op.

Terug
Naar boven