XXL Nutrition

Shocking News NSMB VS Merchtem (en andere Belgische wedstrijden)

Er is eeen verschil tussen afbranden en kritiek of een mening geven. En ik vind dat er hier eigelijk toch bijzonder weinig word afgebrand. En sorry dat ik het zeg maar als er afgebrand word er meestal afgebrand door iemand van de NSMB zelf.
Want zoals Jan zegt, de NMBS verdraagt weinig of geen kritiek. Het lijkt erop dat als het wat warm word de NMBS niet meer wil reageren of zich uitermatend verdedigend opstelt.

Kijk maar wat er is gebeurd met mijn topic "sterkste man van Merchtem 2010" (deel 1 wel te verstaan) plotseling, zonder dat de topicstarter iets had gevraagd stond er een slotje op het topic, gewoon omdat er wat kritiek kwam tegen de NSMB. Ik geef wel toe dat Patkrachtser zijn post (zowel hier als in het ander topic) nogal stevig is. Maar voor wie de situatie echt goed kent, begrijpt hem maar al te goed en zal moeten toegeven dat hij eigelijk wel gelijk heeft.

Een gefundamenteerd standpunt...hoe sneller hoe liever ! ! ! ! ! ! ! ! ! Ik ben er al lang op aan het wachten, en ik niet alleen denk ik.

uw topic over sterkste man van merchtem is een slotje opgezet omda het alleen maar uitdraaide op t zelfde als dit topic, hele hoop gezeur en gedoe omtrent de regels van NSMB, ging dus niet meer over waar het topic oorspronkelijk bedoeld was en vandaar slotje, zou maar te gek zijn moesten ze eerst aan elke topicstarter vragen om slotje te mogen zetten op topic!

voor de rest: ga eens samen zitten aan een tafelke in plaats van hier altijd maar hele lappen tekst neer te zetten...

sportiviteit

De reacties van sommigen zegt alleen maar hoe laag het niveau van sportiviteit is en hoe onnadenkend ze zijn en hoe elitair de volgelingen van Jimmy zich wel voelen. Sterke man is geen sport als het op sportiviteit aankomt. Ze willen niet eens op een deftige manier in dialoog gaan.

• Topic Starter Topic Starter
leerrijk

De topicstarter zal dat zelf wel beslissen of hij teveel offtopic berichten krijgt of niet.

Deze topic gaat dus duidelijk over de regels van de NSMB. Jij vind het misschien Gezeur en gedoe. Ik vind het meningsuitingen waarvan je dingen kan leren. Tot nu toe is de overgrote meerderheid niet akkoord met het feit dat de NSMB hun leden verbied om aan andere wedstrijden deel te nemen. Daarbij komt nog dat de meesten ook niet akkoord gaan dat de onderdelen gestandariseerd moeten worden.

Bijkomend is dat de NSMB nog altijd geen deftig argument heeft gegeven waarom hun atleten in Merchtem niet mogen meedoen.
En op het moment dat ze wel met een deftig argument afkomen zal er ook een heleboel reactie op komen. Zowel van mensen die tegen zullen zijn als van mensen die voor zullen zijn van dat argument. Is dat dan ook gezeur en gedoe??

Laat de mensen gewoon eens hun gedacht zeggen. Ben je er nu voor of tegen, dat maakt niet uit. Wat belangrijker is dat je uit alle reacties tesamen genomen een conclusie moet trekken. We zouden moeten blij zijn dat forums als dit bestaat. Want uiteindelijk leren we er alleen maar van bij.

Het is niet omdat we trainen bij jimmy dat het wil zeggen dat we ons meer voelen dan iemand anders. Integendeel! Elke training opnieuw beseffen we dat er nog enorm veel werk aan de winkel is.

Ik heb respect voor iedere atleet, wat ook zijn prestatie is.

De groep die elke zondag samen afziet op training is idd een groep van vrienden geworden. Zo voel ik het toch aan en jimmy hoort daar ook bij.

Dat wil niet zeggen dat we hem op alles gelijk geven of volgen met gesloten ogen. We zitten hier niet meer in de kindertuin. Ik denk nog altijd voor mij zelf.

Wat wel redelijk triestig begint te worden dat het altijd uitdraait op jimmy hier jimmy daar. Ik dacht dat de discussie ging over Merchtem en NSMB. Niet Merchtem en Jimmy.

Dat er commentaar wordt gegeven of meningen worden geuit is idd geen probleem. We zitten op een forum dus...

Maar zo'n zaken beginnen vertellen... Kom eens mee trainen en dan zal je beseffen hoe alles in elkaar zit en dat niet alles draait om Jimmy.

Openheid en sportiviteit en positieve spirit

Van bij het begin pleit ik voor openheid en sportiviteit binnen de sterke man gemeenschap in Vlaanderen, binnen België. Openheid dat er geen kunstmatige grenzen worden gesteld via regelgeving (wat nu wel is) naar wedstrijden organisatie. Sportiviteit, dat er naast een gezonde wedstrijdrivaliteit een zeer sterke geest van sportiviteit aanwezig is, dat wie 300 kan deadliften niet neerkijkt op wie maar 220 kan deadliften. Sportiviteit, dat er een open deur politiek is, dat beginnende atleten kunnen kiezen uit een aanbod van wedstrijden op hun niveau, dat beginnende atleten de kans krijgen om te groeien door mee te trainen met gevorderde atleten, dat er traininssessies worden opgezet om bijvoorbeeld specifiek farmers te trainen. Dat er een groei mogelijk is, naar aantal atleten, naar individuele en gemeenschappellijke prestaties. Sportiviteit, dat men elkaar ook eens de winst gunt als die winst verdiend is. Dat er uiteindelijk na die groei een positionering mogelijk is tov Nederland (dat we minder moeten blijven onderdoen tov Nederland naar aantal wedstrijden en prestaties). De houding van sommige individuen en organisaties werpt op dit ogenblik allen maar een dam op voor de verdere ontplooiing of het blijft een eenzijdige ontplooiing als men niet in het juiste kamp zit, want van kampen kunnen we wel spreken. Dat trainen big big big fun is, niet alleen naar de oefening maar eveneens naar het kader waarin men vertoefd. Dat de Oude Belgen mogen opstaan.

Awel daar kan ik mij nu volledig bij aansluiten zie. We zitten toch blijkbaar op dezelfde golflengte :)

Ik ben blij dat er in België zo'n sfeer heerst die jij nu opgenoemd hebt want:

- Beginnende atleten mogen komen oefenen en krijgen begeleiding(krachtschema's/ voedingschema's)

- Beginnende atleten kunnen mee doen aan een beginnerswedstrijd: New commers Cup en zo door groeien naar de voorrondes/finale

- Er is een open communicatie over hoe iedereen traint en er wordt ook info uitgewisseld tss de atleten

- Door de oprichting van een eerste strongwomen wedstrijd wordt het andere geslacht niet vergeten

- Er heerst tussen de atleten een sportieve concurrentie maar op het einde wordt het iedereen gegund een goede prestatie te behalen

- Sportiviteit is er zeker en vast want op de finale 2010 bleek dat de toeschouwers verrast waren dat ALLE atleten elkaar aan het aanmoedigen waren!

Al de opgenoemde punten verwijzen naar alle leden van NSMB en niet (zoals jij zegt) alleen jimmy zijn "groepke" of volgelingen

En omdat ik een volgeling ben eindig ik met de lieve woorden:

GA IN VREDE en ZIE UW NAASTEN GRAAG :D

Nee

Nee, dan is de boodschap nog niet volledig begrepen. Want er is nog altijd een opsplitsing tussen NSMB en al de rest. Al wie geen lid of volgeling is van die partij blijft een outsider (of een marginaal zo u het wil genoemd horen). Want die partij schrijft ook regels uit die direct van invloed zijn op het sterke man landschap. Op het ogenblik dat ik me uit SPORTIEVE overwegingen zou willen lid maken van die groep, ben ik meteen gebonden aan de regels die het uitvaardigt en men moet akkoord zijn met die regels en met die regels kan ik het niet helemaal vinden. Omdat het ook de enige sterke man groepering is op Belgisch grondgebied, is er ook weinig keus om zich elders aan te sluiten. Het is bij jullie of nergens anders.

stel je eens voor

Stel je nu eens voor dat ik in 2007 ook een federatie had opgericht, met soortgelijke regels zoals de NSMB die nu heeft. Wat dan?

Dan was dit topic nu in plaats van 6 pagina's, 600 pagina's lang :D

Stel je nu eens voor dat ik in 2007 ook een federatie had opgericht, met soortgelijke regels zoals de NSMB die nu heeft. Wat dan?

dus gij richt federatie op met momenteel maar 1 wedstrijd en dan stellen dat atleten niet aan andere wedstrijden mogen meedoen...

wa denkt ge zelf, gaat ge veel leden hebben? ;)

dus gij richt federatie op met momenteel maar 1 wedstrijd en dan stellen dat atleten niet aan andere wedstrijden mogen meedoen...

wa denkt ge zelf, gaat ge veel leden hebben? ;)

Kelly, hoe ist mogelijk? Het is goed dat je meediscussiert maar denk dan toch ook eens even na he. Als ik een federatie had opgericht dan waren we zeker niet gebleven bij maar één wedstrijd. Theoretisch hadden we kunnen hebben : St Job, Wommelgem, Merchtem (2dagen), Liedekerke, Roosdaal, Opwijk (ooit in 1994 een sterkste man wedstrijd gehad), Steenhuffel en binnenkort Ternat. Ik zeg wel dit is theoretisch!!!

Wat niet theoretisch is is dat er in 2007 in Merchtem 21 deelnemers waren over de 2 dagen en in 2008 25 deelnemers over de 2 dagen. Er zaten ook wel Nederlanders tussen. 8 in 2007 en 9 in 2008. En dit zonder actief op zoek te gaan naar deelnemers. Enkel via Realdutchpower en DBB (en vroeger Forza)

En er werd ook gesproken om eens een supercup te organiseren met Merchtem, St Job en Wommelgem. Maar helaas is St Job en Wommelgem ermee gestopt.
Maar nee, ik ben niet het type om een federatie op te richten. En als ik het zou doen zou ik zeker niemand verbieden om gelijk welke wedstrijd niet deel te nemen. En zeker geen standaard onderdelen maar telkens iets nieuws in de mate van het mogelijke.

allez dan, ff argumentje erin gooien da wel steek houdt:
waarom standardiseren? omdat mensen die niet tot in bvb merchtem geraken geen nadeel hebben tegenover mensen die er wel eens kunnen gaan trainen
ge moet toegeven da die balls of steel ni t zelfde zijn als de stones
en dus, ist makkelijker da iedereen zelfde kans heeft op voorbereiding aangezien er meer mensen zijn met stones, dan met het materiaal da ge elke wedstrijd anders wilt

allez dan, ff argumentje erin gooien da wel steek houdt:
waarom standardiseren? omdat mensen die niet tot in bvb merchtem geraken geen nadeel hebben tegenover mensen die er wel eens kunnen gaan trainen
ge moet toegeven da die balls of steel ni t zelfde zijn als de stones
en dus, ist makkelijker da iedereen zelfde kans heeft op voorbereiding aangezien er meer mensen zijn met stones, dan met het materiaal da ge elke wedstrijd anders wilt

Ik heb nooit gezegd dat die Balls of steel hetzelfde zijn als de stones. MAAR ze zijn wel gemakkelijk te maken.
Maar daarnaast, elke tire is anders, elk paar timbers is anders, bij hand over hand kan er verschil zitten in de koord, op de yoke kan verschil zitten. de boomstammen die ik maak zijn anders dan degene die de NSMB heeft enz.

Toch is uw post zeer waardevol want het doet mij aan iets denken waar velen het hier eens zullen over zijn:
Dus eigelijk, als je het echt heel eerlijk wil houden zou een Belgisch kampioenschap georganiseerd moeten worden door een volledig onafhankelijke instelling, met origineel materiaal dat niet behoort tot één van de deelnemers en waarbij elke deelnemer op hetzelfde tijdstip te horen krijgt welke onderdelen (in detail) het zullen zijn.

En om nog iets van de ballen te zeggen: die ballen zijn net iets makkelijker te hanteren dan de stones. Dus wie thuis stones heeft, heeft echt geen nadeel maar zelfs voordeel. (bvb VanRoy Yannick, op voorrondes België mist hij de stone van 125 en enkele maanden ervoor pakt hij de bal van 140 in Merchtem. En Yannick heeft thuis Stones en geen ballen (ijzeren dan he Yannick)!!)

Laatst bewerkt:
patkrachtser je draait mijn woorden volledig om. ik heb nooit gezegd dat al die personen die geen lid zijn marginalen zijn. Die marginaliteit sloeg op één bepaald argument van jou.

En blijkbaar heb jij een probleem met regels. Het is toch logisch dat als je wil gaan sporten en je aansluit bij een federatie dat er regels zijn???

Judo, boksen,atletiek, voetbal... en al de rest hebben toch ook regels...

Ik hoop dat David rap zijn argumenten post zodanig dat we deze discussie kunnen sluiten.

patkrachtser je draait mijn woorden volledig om. ik heb nooit gezegd dat al die personen die geen lid zijn marginalen zijn. Die marginaliteit sloeg op één bepaald argument van jou.

En blijkbaar heb jij een probleem met regels. Het is toch logisch dat als je wil gaan sporten en je aansluit bij een federatie dat er regels zijn???

Judo, boksen,atletiek, voetbal... en al de rest hebben toch ook regels...

Ik hoop dat David rap zijn argumenten post zodanig dat we deze discussie kunnen sluiten.

Didier, er moeten zeker regels zijn. Maar geef nu toe, de leden verbieden om andere wedstrijden dan die van de NSMB te draaien is toch wel wat overdreven he. En dan zeker als je weet dat ze in het buitenland dan weer wel mogen deelnemen. Er is al zo weinig hier in België en er dan nog eens een beperking opleggen...das toch niet goed he. En dan nog eens de standaardisatie, ma jongens toch, dat begint hier op communisme te lijken :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Als ik deze onvrede hier zo lees dan voorzie ik toch wat velen vrezen, meerdere federaties in Belgie. Zal het TS niet zijn dan zal iemand anders inspringen om tegengas te bieden. Ik ben nog niet zo bekend met de strongman geschiedenis in Belgie, maar volgens mij is dit de eerste keer dat deelnemers expliciet verboden is aan een andere wedstrijd deel te nemen terwijl ze aangaven hier graag aan mee te willen doen.

Deze uitsluiting roept veel verontwaardiging en onvreden op in deze kleine maar mooie sportwereld. Ik vraag me af of de NSMB hier zelf in de nabije toekomst geen schade van gaat ondervinden?

Hier zie ik toch lachende gezichten:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

http://www.realdutchpower.nl/uitslagen2005/merchtem/uitslag.htm
Zou mooi zijn als iedereen binnenkort weer zo bij elkaar kan staan. ;)

Yoeri, ik ben voorstander van beginnende wedstrijden zoals Sterkste man van Laarne, Oudenaarde,... en idd in mijn ogen zijn dat geen wedstrijden die moeten voldoen aan internationale regels. Waarom? simpel deze wedstrijden worden gebruikt door beginnende strongman atleten om kennis te maken met de sport en dat mag zeker op een amusante manier gebeuren. Met beginnende bedoel ik echt iemand die nog nooit een farmer of dergelijke gelopen heeft. Heb vorig jaar zelf mee gedaan aan Laarne.Deze wedstrijden moeten er gewoon zijn. Na zo'n kennismaking met de sport kunnen ze in de strongman wereld stappen door een aansluiting bij NSMB. En voor de duidelijkheid Merchtem zie ik niet als een wedstrijd voor de eerste kennismaking met de sport...(positief bedoeld)

NSMB is echt opgericht in het voordeel van de atleten. We zitten nu al aan een 7tal wedstrijden. Das toch leuk om te weten dat de sport en wedstrijden groeien in België.Ik zie een aansluiting bij de federatie alleen als voordeel.

Maar heb eens het volledige topic bekeken en ik zie alleen maar commentaar van onze Noorderburen en af en toe van een Belg. Moesten de Belgen hun mening kunnen geven dan hebben we eens een kijk hoe iedereen er over denkt.

Laatst bewerkt:
regel ?

Heb ik iets tegen regels ? Nee. Je hebt spelregels die het spelverloop moeten sturen, of ik dat niet wist.

Wel iets tegen regels die anderen op een kwaadaardige doelbewuste manier buitenspel zetten.

En meningen kunnen verschillen. Standaardisatie heeft zijn voordelen (zoals het geijkt meten van prestaties op een onderdeel) of de aansluiting op een groter geheel, maar standardisatie gaat ook in tegen de oorspronkelijke geest van strongman, waar men bij manier van spreken alles op uwen boterham kan gooien. Doorgedreven standardisatie gaat de publieke beleving van strongman versaaien. Ja nu de ballen (het mogen niet de metalen zijn hé), en nu de loglift tot max en nu de deadlift tot max ..

De NSMB laat ook weinig ruimte. De doet mee of ge doet niet mee. Er is maar één federatie.

Maar heb eens het volledige topic bekeken en ik zie alleen maar commentaar van onze Noorderburen en af en toe van een Belg. Moesten de Belgen hun mening kunnen geven dan hebben we eens een kijk hoe iedereen er over denkt.

Onze Nooderburen kennen er toevallig wel meer van dan wij Belgen en ze zijn gewoon ook met veel meer. Ze zijn veel meer ervaren dan wij en doen al veel langer aan "sterkste man" sport.
En daarnaast kijken we steeds naar de Nederlanders op en willen we zo goed worden als hen, alleen hun raad wordt niet opgevolgd.
Wat de Belgen betreft, waarschijnlijk durft nog niet de helft zijn mening te geven uit angst iets te zeggen waar de NSMB niet akkoord mee gaat.
Junipero en Yannick van Roy hadden graag mee gedaan in Merchtem maar ze mogen niet, ondanks dat hun trainer en coach Wim Jammaer in Merchtem scheidsrechter zal zijn. En er zijn er nog die wel willen meedoen maar niet mogen of niet meer durven zeggen dat ze willen meedoen. En ik kan het die jongens niet kwalijk nemen. Ik begrijp ze volledig.

Als ze niets durven zeggen zou ik dat spijtig vinden. Zo iets kan niet de bedoeling zijn.

Ik zou ook graag mee doen in Merchtem en ik ben zeker niet bang om zo iets te zeggen maar dan zou ik graag een aantal onderdelen zien veranderen naar officieële onderdelen. Zodanig dat dit voor mij een voorbereidingswedstrijd zou zijn naar de Finale toe.Natuurlijk moet je dan ook bij de NSMB komen hé :)

Is puur persoonlijke mening

Terug
Naar boven