MuscleMeat

Onderkant borst

:eyes:

Here whe go again.
De eeuwige discussie hier kun je nu wel of niet een specifiek deel van de borst belasten.
Denk hier eens over na:

Als je niet een bepaald deel van de borst extra kunt belasten waarom gaan we dan niet gewoon allemaal flatt benchen?
45 graden,crossovers, incline of decline is allemaal overbodig want je traint één spier die altijd geheel wordt belast.

Voor ik hier het middelpunt van discussie wordt let wel ik zeg EXTRA belasten.
De major zal altijd in zijn geheel mee funtioneren.

De major is wat wij de borstpier noemen. Onderkant borst is dus een gedeelte van de pectoralis major. De pectoralis minor is een hele anders spier, en ligt onder de pectoralis major.

Trouwens is dit geen eeuwige discussie. Alleen luppie heeft het nog niet helemaal door. De eeuwige discussie is of je binnenkant borst kan trainen, wat natuurlijk niet kan.

Ik ben gewoon benieuwd of je onderkant bost serieus apart kunt laten groeien.
EMG studie's zouden dit naar mijn idee kunnen bewijzen..

Binnenkant borst kan niet omdat?
Ik denk zelf omdat de spiervezels van zijkant naar binnenkant lopen in de lengte.
Als de spier dus zamentrekt is de kracht daar van over de borst gelijk van zijkant naar binenkant.

Binnenkant borst kan niet omdat?
Ik denk zelf omdat de spiervezels van zijkant naar binnenkant lopen in de lengte.
Als de spier dus zamentrekt is de kracht daar van over de borst gelijk van zijkant naar binenkant.

Juist.
Nu hou ik er mee op hoor, is net alsof ik tegen een 10 jarige aan het praten ben.

sneu om dat te zeggen.
Ik wil alleen maar wat leren

Heb je wel bovenkantborst?

Ja: doe de oefeningen voor bovenkant inplaats van schuin omhoog (incline) schuin omlaag (decline).

Nee: Stop met zeuren over het kleine strookje genaamd onderkant borst! Volgens mij is dit toch al overrated!

Oke ik wist niet dat je van 1 spier de prikkel met (25%) hoger kunt krijgen op een bepaald
gedeelte van de spier.

Ik vraag mij af of er EMG tests van zijn ?
Ik wil dit namelijk 100% weten

Kijk naar de aanhechtingslocaties. (claviculair, sterno-costaal, costaal)

Je ziet dan dat naar naar binnen/onder halen van de armen meer een taak is van het sterno costale/costale deel van de pec. major en dat het claviculaire deel minder betrokken wordt

Dit verplaatst het accent naar het sterno costale/costale deel van de pec. major.

Wat Emg aangaat ik heb wel dit voor je Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses

[Link niet meer beschikbaar]

Staan wat EMG uitslagen in, maar is een verglijking tussen incline/decline

even uit het abstract:
The purpose of this study was to determine the relationship between motor unit recruitment within two areas of the pectoralis major and two forms of bench press exercise. Fifteen young men experienced in weight lifting completed 6 repetitions of the bench press at incline and decline angles of +30 and 15° from horizontal, respectively. Electrodes were placed over the pectoralis major at the 2nd and 5th intercostal spaces, midclavicular line. Surface electromyography was recorded and integrated during the concentric (Con) and eccentric (Ecc) phases of each repetition. Reliability of IEMG across repetitions was r = 0.87. Dependent means t-tests were used to examine motor unit activation for the lower (incline vs. decline) and upper pectoral muscles. Results showed significantly greater lower pectoral Con activation during decline bench press. The same result was seen during the Ecc phase. No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press. It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press, while the upper pectoral portion is unchanged.

Verders staan er volgens mij in de wetenschapssectie nog een aantal mbt borst en trainingshoek

Zou Ronnie Coleman onderkant borst trainen en binnenkant? :D
Of zou hij ook op EMG studies googlen en zich daarop basseren?

d

En je bedoeld daarmee ? ? Vooral niet nadenken ? ?

Nee, ben zeker voor nadenken. Maar bedoelde ermee dat een hele oude discussie weer gevoerd werd over iets waarvan ik me dan afvraag: hoe zou een pro daar naar kijken.
Dus niet omdat het al uitgekauwd is over alle fora heen er niet meer over nadenken maar er met boerenverstand even nuchter over nadenken. Relativerend bedoeld.

d

• Topic Starter Topic Starter
Thanks gasten, stuk wijzer! Ik ga gewoon extra gas geven op chest dips, declines en cross overs...ff kijken wat eruit komt. Blijkt dus een onderwerp van discussie te zijn en te blijven.

Nee, ben zeker voor nadenken. Maar bedoelde ermee dat een hele oude discussie weer gevoerd werd over iets waarvan ik me dan afvraag: hoe zou een pro daar naar kijken.
Dus niet omdat het al uitgekauwd is over alle fora heen er niet meer over nadenken maar er met boerenverstand even nuchter over nadenken. Relativerend bedoeld.

d

Dat is inderdaad interessant, heb hetzelfde gedacht over AAS. Als de pros nu eens daar hun mond over zouden open doen en zeggen wat ze gebruiken en waarom etc dan waren we al een pak verder.

Die training videos zijn best wel leuk maar is meestal toch veel voor de show ie. zware gewichten veel cheaten

Kijk naar de aanhechtingslocaties. (claviculair, sterno-costaal, costaal)

Je ziet dan dat naar naar binnen/onder halen van de armen meer een taak is van het sterno costale/costale deel van de pec. major en dat het claviculaire deel minder betrokken wordt

Dit verplaatst het accent naar het sterno costale/costale deel van de pec. major.

Wat Emg aangaat ik heb wel dit voor je Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses

[Link niet meer beschikbaar]

Staan wat EMG uitslagen in, maar is een verglijking tussen incline/decline

even uit het abstract:
The purpose of this study was to determine the relationship between motor unit recruitment within two areas of the pectoralis major and two forms of bench press exercise. Fifteen young men experienced in weight lifting completed 6 repetitions of the bench press at incline and decline angles of +30 and 15° from horizontal, respectively. Electrodes were placed over the pectoralis major at the 2nd and 5th intercostal spaces, midclavicular line. Surface electromyography was recorded and integrated during the concentric (Con) and eccentric (Ecc) phases of each repetition. Reliability of IEMG across repetitions was r = 0.87. Dependent means t-tests were used to examine motor unit activation for the lower (incline vs. decline) and upper pectoral muscles. Results showed significantly greater lower pectoral Con activation during decline bench press. The same result was seen during the Ecc phase. No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press. It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press, while the upper pectoral portion is unchanged.

Verders staan er volgens mij in de wetenschapssectie nog een aantal mbt borst en trainingshoek

Thnx hier heb ik wat aan. Ik vroeg me dit namelijk serieus af
Somige mensen heb ik totaal nix aan qwa uitspraken

Kan soms ook liggen aan vraagstelling of reactie. Iedere vraag is een goede vraag en hoe je er mee omgaat bepaald vaak de reacties/tips. :rolleyes::rolleyes:

of gewoon pecs trainen en de zwaartekracht zijn werk laten doen?:p

Terug
Naar boven