AndroidHealthClinic

'ongelijke' dumbbells

corpaul

Superdude
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
1.022
Lengte
1m95
Massa
150kg
Vetpercentage
24%
Ik vroeg mij wat af. Ik train thuis met dumbbells, en verwissel tussen de sets door de gewichten. Nu maak ik regelmatig mee dat ik niet de goede schijven heb om het gewicht 'netjes' (en binnen 30 secs) te verdelen over de dumbbells. Dit resulteert in een dumbbell waar bijv. aan de ene kant 10 en aan de andere kant 15 zit. Maakt dit wat uit voor je training? Ik snap dat dit bij een barbell in elk geval zo is omdat je dan je armen ongelijk traint. Maar geldt dit ook voor dumbbells?

Zolang het gewicht relatief niet veel scheelt tussen links en rechts op dezelfde dumbbell, maakt dat niet uit. (Bv ene kant 5kg, andere kan 6.5kg gaat prima)

Ik vroeg mij wat af. Ik train thuis met dumbbells, en verwissel tussen de sets door de gewichten. Nu maak ik regelmatig mee dat ik niet de goede schijven heb om het gewicht 'netjes' (en binnen 30 secs) te verdelen over de dumbbells. Dit resulteert in een dumbbell waar bijv. aan de ene kant 10 en aan de andere kant 15 zit. Maakt dit wat uit voor je training? Ik snap dat dit bij een barbell in elk geval zo is omdat je dan je armen ongelijk traint. Maar geldt dit ook voor dumbbells?

Ben je achterlijk ofzo bouw een fatsoenlijke (gelijke) dumbbell:roflol:

En je hebt geen mogelijkheid om die schijfje van je goed te plaatsen?? train je op drugs ofzo?? Dit is toch echt een onzin verhaal, kijk uit je doppen en plaats die dingen goed, of het nu op 30sec of 2min uit komt, je kan toch wel een gewicht goed erop zetten??......:rolleyes:

Maak gewoon gelijke dumbbells... Waarom moet het trouwens binnen 30sec?

30 seconden is goed he, zo snel mogelijk, spieren kapot maken doormiddel van trainen en geen rust geven, dan groeien ze, je weet zelluffff.....

Anders kan die niet in een zwembad lopen met opgepompte armuuuuh

30 seconden is goed he, zo snel mogelijk, spieren kapot maken doormiddel van trainen en geen rust geven, dan groeien ze, je weet zelluffff.....

Anders kan die niet in een zwembad lopen met opgepompte armuuuuh
F4waKkaAa matti3 jWt de Spi3rUhh mo3te Do0d:cool:

ey bradder, je weet zelluuuf, die spieren moeten dood, dood man, anders groeien ze niet,...!! heb je nog een goed schema voor mij voor mijn sixpack, of moet ik gewoon elke dag sitt-ups doen?

:roflol:

w0ll4h 1K swEer j3 mOet diE shIt VoElen Br4nDen G, GeWo0nN aLluhSsS GvEnN.

w0ll4h 1K swEer j3 mOet diE shIt VoElen Br4nDen G, GeWo0nN aLluhSsS GvEnN.

Ja maar hoe G? ik heb een biertender in me buik en me vriendin drinkt breezers.! Hoe brand die sjit, wat moet ik doen? Een ab-roller kopen ofzo, je weet zelluuuuf, tellsell baby... braddar

---------- Toegevoegd om 03:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 03:02 ----------

Ik lees het nu voor de 10de keer, kom op man...... wahahahahahahahaha

• Topic Starter Topic Starter

Bedankt, dacht dat ik hier als beginner een vraag kon stellen maar blijkbaar valt dat niet goed bij de 1337 bodybuilders.

Het gaat niet zo zeer om dat ik het perse binnen 30 secs wil doen, maar als ik bijv. van 22 naar 23 ga kan ik dus kiezen om aan elke kant 2x5 en aan 1 kant 1 extra, of de hele dumbbell leeghalen en opnieuw opbouwen wat langer duurt en betekent dat m'n spieren minder rust krijgen tussen de sets. Ook heb ik niet altijd alle benodigde combinaties van schijven om dit te doen.

Het leek me een vrij algemeen voorkomend probleem voor thuistrainers maar blijkbaar is het een absurde vraag ofzo.

Gewoon hetzelfde gewicht aanhouden en als dat niet meer mogelijk is schijven bijkopen online of even bij PerrySport daar heb je genoeg keuze.

hahaha, gaat lekker hier denk?

Ik had dat laatst ook, een dumbbell was 10kg de ander 25kg,
wou het nog vragen hier maar ging vrij goed...

was binnen 30sec...

Ik had dat laatst ook, een dumbbell was 10kg de ander 25kg,
wou het nog vragen hier maar ging vrij goed...

Dat bedoel ik dus niet.

Maar goed, blijkbaar vrij weinig onderbouwing waarom het wel/niet slecht zou zijn.

Het leek me een vrij algemeen voorkomend probleem voor thuistrainers maar blijkbaar is het een absurde vraag ofzo.
neen niet echt. voor 4 schijfjes extra van 0,25;0,5 en 1kg ben je hooguit 10€ kwijt ???

Het lijkt me tevens ook nog gevaarlijk om met ongelijke dumbbells te trainen

Je bedoelt beide dumbbells hetzelfde gewicht alleen per dumbbell op de ene kant bv links meer dan rechts?

Als ik dumbbell lateral raises doe hangt er momenteel ook 1.25 meer langs de ene kant, is geen probleem, hangt er een beetje vanaf wat je wil doen, en ga nu ook geen 15 kilo meer hangen de ene kant he. neem liever effe wat meer tijd tussen je reps, het lijkt me vrij logisch dat je je gewrichten gaat overbelasten als je al het gewicht langs 1 kant hangt.

Je bedoelt beide dumbbells hetzelf gewicht alleen per dumbbell op de ene kant bv links meer dan rechts?

Als ik dumbbell lateral raises doe hangt er momenteel ook 1.25 meer langs de ene kant, is geen probleem, hangt er een beetje vanaf wat je wil doen, en ga nu ook geen 15 kilo meer hangen de ene kant he. neem liever effe wat meer tijd tussen je reps, het lijkt me vrij logisch dat je je gewrichten gaat overbelasten als je al het gewicht langs 1 kant hangt.

Jep, dit bedoel ik exact. Twee verschillende dumbbells snap ik dat dat niet verstandig is :) Een groot verschil was ik inderdaad niet van plan, maar een verschil van 1-2kg moet dus kunnen begrijp ik. Thx, dan is mijn vraag beantwoord.

Je gaat toch ook niet squatten met aan de linkerkant 50kg en de andere kant 75kg...

Terug
Naar boven