- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

VVD-minister Henk Kamp van Sociale Zaken gaat uitzoeken wat de opdracht voor een of meerdere informateurs zou kunnen zijn bij de vorming van een nieuw kabinet. Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet heeft dat bekendgemaakt.
Volgende week donderdag tijdens een debat in de Kamer zal Kamp verslag doen van zijn bevindingen. Kamp gaat als zogenoemde verkenner aan de slag op verzoek van VVD-leider Mark Rutte, die als winnaar van de verkiezingen het voortouw heeft bij de kabinetsformatie. De andere partijen hebben ingestemd met het voorstel van Rutte.
VVD
De VVD eindigde bij de verkiezingen met 41 zetels als grootste partij. De PvdA volgt met 39 zetels. Alom wordt verwacht dat beide partijen onderdeel zullen worden van een nieuw te vormen kabinet. Zo'n kabinet zou aangevuld kunnen worden met het CDA, zodat de combinatie ook een meerderheid heeft in de Eerste Kamer.
De Kamer neemt nu zelf het initiatief bij de kabinetsformatie, waar eerder het staatshoofd de regie in handen had. Eerder sprak de Kamer af dat na de verkiezingen er een debat moet komen over de uitslag en dat het parlement vervolgens de opdracht voor een of meerdere informateurs vastlegt. Het is de bedoeling dat Kamp volgende week met namen van informateurs komt.
Het CDA wordt er weer bijgesleept?!
Rot eens op met dat CDA, staat flink in de min en heeft alleen nog seniele bejaarden uit de provincie die al 600 jaar CDA stemmen "want ik heb het dit keer niet zo gevolgd" als stemmers.
VVD-PvdA-D66 zou ik redelijk acceptabel vinden en ik denk velen met mij. Laten we erover stemmen.
Zeker goed nieuws, met verbazing toen dat beleidsplan gelezen.
Doet me erg goed dat VVD top heeft gescoord. Geeft aan dat het gros van de Nederlanders optimistisch zijn en er gewoon tegen aan willen gaan.
Dat kleine potje zeikers die massaal reageren op NU.nl en andere nieuws-sites zijn dus niet representatief.
Stel dat 10% van de stemmen 1 zetel is..
En 1 partij heeft 15% van de stemmen
Kan hij die 5% aan een andere partij geven zodat die weer 10% vol maakt en dus die zetel krijgt.

Eerste test voor Rutte komt er al aan aangezien Griekenland snel een derde bailout nodig gaat hebben (volgens IMF)