MuscleMeat

Overheid mag bepalen wie kinderen krijgt!?

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind het maar belachelijk dat het een 'recht' is om kinderen te hebben.
Mensen die door een geestelijke beperking niet eens een dag voor zichzelf kunnen zorgen? Een pedofiel verleden? Een grote kans op een erge erfelijke aandoening? Drugsverslaving?
Nee hoor, ik zou niet weten waarom die mensen recht moeten hebben op kinderen.

En als ik kijk hoeveel mensen vinden dat het wel een recht is om kinderen te krijgen, dan begrijp ik niet waarom je dat niet terug ziet in de opvoeding. Op een gemiddelde zaterdag boodschappen doen, en het barst altijd van de moeders die hun dagelijkse ergernissen openbaar botvieren op hun kinderen. Ik vraag me af hoeveel ouders er ouder zijn omdat ze echt graag een kind (dus niet alleen een baby, maar ook een puber) willen opvoeden.
De maatschappelijke druk (vrouwen worden toch bestempeld als raar, als ze geen kinderen willen) zal ongetwijfeld een rol spelen. Bewust of onbewust.

Weet niet of jij kinderen hebt of een kinderwens, maar mocht jij een kinderwens hebben zou je het prima vinden als je eerst even langs een overheidsorgansatie moest voor een psychologische keuring?

Jij die er waarschijnlijk van overtuigd bent een goede moeder te zijn en je droom is, zou je erbij neerleggen als een ambtenaar dat afkeurt aan de hand van hun test?
Jij slikt dan dus braaf je verplichte anticonceptiepillen?

Er moet een verplichte prikpil komen voor falende ouders. Dat vindt oud-PvdA-Kamerlid Marjo van Dijken. Ouders bij wie kinderen al meerdere malen uit huis zijn geplaatst, zouden geen kinderen meer mogen krijgen. Donderdag praat de Tweede Kamer met deskundigen over deze omstreden kwestie.

PvdA’er en bestuursvoorzitter van Altra Jeugdzorg Ella Kalsbeek ziet heil in het plan. Zij vindt dat de maatregel een noodzakelijk kwaad is, maar dat het alleen bij hoge uitzondering moet worden toegestaan. “Wat als we het niet doen? Kinderen worden steeds weer weggehaald bij hun ouders en ze leiden een verschrikkelijk bestaan”, aldus Kalsbeek. Vanavond gaat zij in op het plan voor verplichte anticonceptie.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragm..._ttnews[backPid]=116&tx_ttnews[tt_news]=21201

Lees nou toch eens goed wat je schrijft. Wat geeft jou (of om het even wie) in godsnaam het recht om anderen te bevelen wat ze wel en niet mogen met hun lichaam en leven???
Wat geeft anderen dat recht? Of wou je zeggen dat een verslaafde moeder totaal geen invloed heeft op het leven van haar (ongeboren) kind?

Met een prikpil voorkom je iets. Mensen komen niet voor een lastige keus van abortus.
Zou jij jouw kind (of een ander kind) met een gerust hart achterlaten bij ouders die bijvoorbeeld verslavingsproblemen hebben? Waarom zou je daar dan wel 24/7 een ander kind laten, puur en alleen omdat het hun 'recht' is? Dát is pas belachelijk.

Weet niet of jij kinderen hebt of een kinderwens, maar mocht jij een kinderwens hebben zou je het prima vinden als je eerst even langs een overheidsorgansatie moest voor een psychologische keuring?

Jij die er waarschijnlijk van overtuigd bent een goede moeder te zijn en je droom is, zou je erbij neerleggen als een ambtenaar dat afkeurt aan de hand van hun test?
Denk je nu echt dat ik een bepaalde mening heb, en die niet op mijn eigen situatie heb geprojecteerd? Ongeacht wat mijn mening is?

En stel dat een dergelijke regel er zou komen.... dan is het ook nog wel een heel groot verschil voordat iedereen daadwerkelijk langs zou moeten komen. Zoiets wordt omgedraaid (eerst een probleem, vervolgens een verbod). Dus jouw situatie is ook nog eens niet relevant.

Ongeloofelijk dat mensen het een 'recht' vinden om kinderen te mogen krijgen. Laat het kind dan ook het 'recht' hebben op een goed leven.
Zie in mijn omgeving alleen al zoveel infantielen die een kind nemen alsof ze even beslissen een huisdier te nemen :(
Wat mij betreft mag een best een (strenge?) toets komen alleen al om te kijken of aanstaande ouders er wel goed over nagedacht hebben.

Niets geleerd van de geschiedenis blijkbaar?
Dat kan ik beter aan jou vragen.
Veel extreme situaties (van mishandeling tot pedofilie) hebben een oorsprong omdat ze zo zijn opgegroeid. Nu is het discutabel of het daadwerkelijk de oorzaak is, maar er is wel degelijk een verband.
Dus dan moet je de kans om dat stand te houden vergroten, puur en alleen omdat kinderen krijgen een recht hoort te zijn? Apart.

Denk je nu echt dat ik een bepaalde mening heb, en die niet op mijn eigen situatie heb geprojecteerd? Ongeacht wat mijn mening is?

En stel dat een dergelijke regel er zou komen.... dan is het ook nog wel een heel groot verschil voordat iedereen daadwerkelijk langs zou moeten komen. Zoiets wordt omgedraaid (eerst een probleem, vervolgens een verbod). Dus jouw situatie is ook nog eens niet relevant.

Denk vooral dat je de gevolgen niet ziet van dit soort regelgeving en dat een overheid ook fouten maakt.
Juist een orgaan met zoveel macht, moet je niet te veel macht willen geven omdat daar misbruik van gemaakt kan worden.
Er bestaat niet zoiets als een perfecte samenleving.

Niet alles is bekend van iedereen, dus als je het goed uit wilt voeren test je iedereen.
Beetje flauw om nu dan te zeggen dat er eerst een probleem geregistreerd moet zijn, terwijl er volgens die test wellicht een hele hoop ouders niet geschikt zijn.
Wil je het nou voorkomen of wil je alleen die geregistreerde mensen in een hokje plaatsen...
Gezien je de daadwerkelijke vraag ontwijkt neem ik aan dat je er dus zelf ook niet aan mee zou werken en dat is met 2 maten meten.

ik zie de laatste tijd alleen maar artikels overs dingen die verboden worden. verbied dit, verbied dat, dan doen mensen het juist omdat iets wat verboden is veel interessanter klinkt.

Wat jij zegt gaat helemaal nergens over. Het plan is gericht op ouders die keer op keer hebben bewezen niet voor hun kinderen te kunnen/willen zorgen.

ik zie de laatste tijd alleen maar artikels overs dingen die verboden worden. verbied dit, verbied dat, dan doen mensen het juist omdat iets wat verboden is veel interessanter klinkt.

De mens heeft ook gevoel en emoties, dus regels zullen altijd weerstand oproepen, zeker het doorslaan hier in.

dit roep ik al jaren....!
sommige gevallen horen gewoon geen kinderen te krijgen... klaar!
maat van me werkt in een opvanghuis met echte echte "gevaarlijke" jeugd die t geestelijk allemaal, door incidenten in hun leven, echt niet meer op een rijtje hebben! deze jongeren moeten er weer uit als ze eenmaal 18 zijn! hier zitten dus achter elkaar hele generaties verplicht "opvoedkundig opgesloten"!!

Wat geeft anderen dat recht? Of wou je zeggen dat een verslaafde moeder totaal geen invloed heeft op het leven van haar (ongeboren) kind?
Als er sprake is van mishandeling of gebrekkige verzorging dan kan de rechter een uitspraak doen om het kind hiertegen te beschermen.

Maar dan is er ook al sprake van een probleem waarin die vrouw een gevaar vormt voor het welzijn van haar kind. In dat geval is er de noodzaak om in te grijpen om een individu te beschermen.

Wat jij zegt is niet alleen maar dat we rechten moeten beschermen, maar om een potentiële schending van rechten te voorkomen, we preventief die rechten moeten schenden. En dat is waar ik dus een probleem mee heb.

Met een prikpil voorkom je iets. Mensen komen niet voor een lastige keus van abortus.
Zou jij jouw kind (of een ander kind) met een gerust hart achterlaten bij ouders die bijvoorbeeld verslavingsproblemen hebben? Waarom zou je daar dan wel 24/7 een ander kind laten, puur en alleen omdat het hun 'recht' is? Dát is pas belachelijk.
Ten eerste zullen koppels waarbij beide partners verslaafd zijn in de meeste gevallen wel nog verstandig genoeg zijn om in te zien dat ze geen kinderen moeten krijgen wanneer ze niet in staat zijn om kinderen op te voeden. Maar voor die uitzonderingen (want daar hebben we het hier over) die niet meer in staat zijn om een veilige omgeving te garanderen voor hun kinderen, kan later altijd een beslissing volgen wanneer de rechten van het kind in gevaar zijn. En er is altijd sociale controle mogelijk.

De nadruk ligt op het beschermen van individuen en hun rechten. Terwijl bij het preventief optreden de nadruk juist ligt bij het schenden van rechten en vrijheden. De kuur is erger dan de kwaal.

Dat kan ik beter aan jou vragen.
Veel extreme situaties (van mishandeling tot pedofilie) hebben een oorsprong omdat ze zo zijn opgegroeid. Nu is het discutabel of het daadwerkelijk de oorzaak is, maar er is wel degelijk een verband.
Dus dan moet je de kans om dat stand te houden vergroten, puur en alleen omdat kinderen krijgen een recht hoort te zijn? Apart.
Mishandeling pak je uiteraard aan als je het vaststelt. Onmogelijk om op voorhand te weten waar mishandeling zal afspelen, dat kan net zo goed in een op het eerste gezicht normaal gezin ook gebeuren. Ik zou overigens de statistieken daarvan wel eens willen zien, ik denk dat het vooral gebeurd waar je het niet verwacht. Een seriemoordenaar herken je ook niet aan zijn asociaal gedrag, iemand die kinderen mishandeld kan heel lang perfect normaal lijken.

Denk vooral dat je de gevolgen niet ziet van dit soort regelgeving en dat een overheid ook fouten maakt.
Juist een orgaan met zoveel macht, moet je niet te veel macht willen geven omdat daar misbruik van gemaakt kan worden.
Er bestaat niet zoiets als een perfecte samenleving.

Niet alles is bekend van iedereen, dus als je het goed uit wilt voeren test je iedereen.
Beetje flauw om nu dan te zeggen dat er eerst een probleem geregistreerd moet zijn, terwijl er volgens die test wellicht een hele hoop ouders niet geschikt zijn.
Wil je het nou voorkomen of wil je alleen die geregistreerde mensen in een hokje plaatsen...
Gezien je de daadwerkelijke vraag ontwijkt neem ik aan dat je er dus zelf ook niet aan mee zou werken en dat is met 2 maten meten.
Of het macht of verantwoording is, is afhankelijk van het context. Ik zie het als een verantwoording die ze hebben.

Waarom zou dat flauw zijn? Denk eens aan de GGD... er is al zoveel geregistreerd. En daarbij zou je zoiets ook aantrekkelijk kunnen maken, door bijvoorbeeld een financieel plaatje te koppelen aan de prikpil. Immers, het kost ook geld als ze wel kinderen nemen.

Maar zo tot in de details doorgaan lijkt me niet relevant. Dat je mij beschuldigt van twee maten meten, terwijl je alleen maar een aanname hebt, is ook niet echt stijlvol. Vind je wel?
Als ik zeg dat ik kinderen wil, heb jij jouw mening ook al klaar (terwijl ik dat stukje controle misschien wel een goede zaak zou vinden, ondanks dat ik niet tot de extreme doelgroepen behoor). En als ik zou zeggen dat ik ze niet wil, dan is het antwoord waarschijnlijk dat ik me dan niet kan inleven in de kinderwens.

Wat jij zegt gaat helemaal nergens over. Het plan is gericht op ouders die keer op keer hebben bewezen niet voor hun kinderen te kunnen/willen zorgen.

Je moet wel goed lezen he?
Gaat om mensen die psychiatrische problemen hebben of verslaafd zijn aan alcohol en drugs en in een erg geval hun eerdere kind mishandelt hebben.

Daar kan ALLES onder vallen en word niet specifiek op in gegaan in dat artikel.
Mensen die een trauma hebben opgelopen vallen hier ook onder, en dan wil jij ze ook nog een kind misgunnen.
En hoeveel mensen hebben wel niet de diagnose ADHD gekregen waarvan tegenwoordig word aangenomen dat een groot deel onterecht is?
Een ouder die een kind een keer een tik geeft kan ook onder de categorie van mishandeling vallen.

Ieder mens heeft wel wat en iedereen maakt ook wel is stomme fouten.
Wie zijn wij om te oordelen wat goed en fout is en waar stel je de grens?
Daarbij heeft de overheid talloze keren bewezen grenzen te vervagen en te verleggen.
Belasting begon ook als het symbolische "steentje bijdragen", tegenwoordig ben je meer kwijt dan je overhoud, op alles betaal je belasting.

En als dit alles dan word doorgevoerd en een ouder blijkt onterecht afgekeurd te zijn geweest, krijgt het dan een "sorry" en adoptiekind als goedmakertje?
Ondertussen is het leven van deze vrouw waar dat toch vaak gevoelig ligt verwoest.

Hoewel ik bepaalde figuren ook niet graag kinderen zie krijgen mag je NOOIT een overheid deze macht geven.
Gaat in tegen alle mensenrechten.

Of het macht of verantwoording is, is afhankelijk van het context. Ik zie het als een verantwoording die ze hebben.

Waarom zou dat flauw zijn? Denk eens aan de GGD... er is al zoveel geregistreerd. En daarbij zou je zoiets ook aantrekkelijk kunnen maken, door bijvoorbeeld een financieel plaatje te koppelen aan de prikpil. Immers, het kost ook geld als ze wel kinderen nemen.

Maar zo tot in de details doorgaan lijkt me niet relevant. Dat je mij beschuldigt van twee maten meten, terwijl je alleen maar een aanname hebt, is ook niet echt stijlvol. Vind je wel?
Als ik zeg dat ik kinderen wil, heb jij jouw mening ook al klaar (terwijl ik dat stukje controle misschien wel een goede zaak zou vinden, ondanks dat ik niet tot de extreme doelgroepen behoor). En als ik zou zeggen dat ik ze niet wil, dan is het antwoord waarschijnlijk dat ik me dan niet kan inleven in de kinderwens.

Aangezien jij geen antwoord geeft kan ik niet anders dan van een aanname uitgaan toch?
Mijn vraag afdoen als niet relevant is ook niet erg stijlvol.
Door niet antwoord te geven of je er zelf ook aan mee zou werken wek je toch de indruk met 2 maten te meten.
Na de overheid deze macht te geven is het ook niet meer aan jou of je bij die doelgroepen behoort.

Zie ook mijn bovenstaande text waarin ik uitleg dat als deze wet aangenomen zou worden deze grenzen van toelaatbaarheid steeds verder uitgerekt zullen worden door allerlei wereldverbeteraars in de politiek.

Zou ik niet zeggen, maar valt me wel op dat je graag voor andere denkt als je nu al mijn antwoorden op niet gestelde vragen probeert te geven. :P

http://www.anarchiel.com/stortplaats/toon/de_kikker_en_het_hete_water als je dit zou willen lezen begrijp je wat ik bedoel met de gevaren van een overheid te veel macht geven.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk vindt ik wat PatrickvH aankaart ook het moeilijkste aan deze kwestie.
Kun je een overheid dit soort macht wel geven?
De overheid heeft inderdaad een neiging om een maatregel die op het eerste oog heel fatsoenlijk is er doorheen te krijgen en vervolgens te gaan uitbouwen.

Eigenlijk vindt ik wat PatrickvH aankaart ook het moeilijkste aan deze kwestie.

Zeker maar dan vraag ik mij af of je bij "het zekere voor het onzekere" niet juist voor de beperking kiest ipv. andersom zoals nu. Voor mij staat het leed van nieuw leven/kind duidelijk voorop boven het recht van de ouder.

Big T, weet niet waar jij woont maar waar ik zit is er heel veel wat ik niet mag doen met eigen lichaam en leven. Recht en samenleving. Juist omdat mensen dat zelf blijkbaar niet goed kunnen of doen. De vraag of je overheden dit soort macht wel kunt geven zijn we al LANG voorbij.

Maar misschien valt het pas op bij een taboe en is de rest ook vanzelfsprekend geworden, gewoon onderdeel van onze cultuur. (want daar verzet o.a. PatrickvH zich om onbegrijpelijke reden niet "met elke cel" tegen. Anarchist in hart en nieren.)
Komt bij dat nogmaals het niet alleen eigen lichaam en leven is maar juist dat van een ander nieuw leven met eigen recht, wat het veel gecompliceerder maakt dan de huidige cultureel bepaalde norm en dan jullie het voorstellen door het als recht te zien.

Helemaal mee eens. Heb de aflevering van Zembla destijds gezien.

Zeker maar dan vraag ik mij af of je bij "het zekere voor het onzekere" niet juist voor de beperking kiest ipv. andersom zoals nu. Voor mij staat het leed van nieuw leven/kind duidelijk voorop boven het recht van de ouder.

Big T, weet niet waar jij woont maar waar ik zit is er heel veel wat ik niet mag doen met eigen lichaam en leven. Recht en samenleving. Juist omdat mensen dat zelf blijkbaar niet goed kunnen of doen. De vraag of je overheden dit soort macht wel kunt geven zijn we al LANG voorbij.

Maar misschien valt het pas op bij een taboe en is de rest ook vanzelfsprekend geworden, gewoon onderdeel van onze cultuur. (want daar verzet o.a. PatrickvH zich om onbegrijpelijke reden niet "met elke cel" tegen. Anarchist in hart en nieren.)
Komt bij dat nogmaals het niet alleen eigen lichaam en leven is maar juist dat van een ander nieuw leven met eigen recht, wat het veel gecompliceerder maakt dan de huidige cultureel bepaalde norm en dan jullie het voorstellen door het als recht te zien.

Van jou mag dat kind niet eens geboren worden, er is dus geen eens sprake van leed.
Vind het ook van een bepaalde arrogantie getuigen dat jij beslist dat een kind die leed mee zou kunnen meemaken niet gelukkig zou kunnen zijn of worden en daarom geen recht heeft op geboorte.

Je zou je eens wat meer in politiek en de mens moeten verdiepen voor je mij "anarchist in hart en nieren" noemt.
Je begrijpt er werkelijk geen klap van, maar weet wel met je vingertje te wijzen.
De wietpas en de gevolgen daarvan zal je ook niet begrijpen, maar is een prima voorbeeld van hoe de overheid en hun handelen daadwerkelijk gevaarlijk kunnen zijn.

Van jou mag dat kind niet eens geboren worden, er is dus geen eens sprake van leed.

M'n ogen doen zeer. Wacht ja precies. Geen leed.

Anarchist was sarcastisch.
Als je maar ver genoeg doordraait in het politieke spectrum dan wordt je vanzelf weer links.

De wietpas en de gevolgen daarvan zal je ook niet begrijpen

Wietpas. ..ik was juist zo'n hippie dacht ik, mwa, net zo in de war als jij.
Ben jij trouwens dezelfde persoon als Ruud0111, die reageert net als jij. Weet je wat 'ie pas tegen mij zei, zal ik 's zeggen, is wel prive, maar, maar hij zei zo van, "Je begrijpt er echt helemaal niks van." Okay :(

Er wordt nu net gedaan alsof straks iedere potentiële ouder onder de loep gaat terwijl het alleen gaat om een groep waarbij reeds eerder is aangetoond dat het ouderschap een te grote opgave is. Dat zijn geen gevallen die even een foutje gemaakt hebben, dat betreft personen die waarschijnlijk hun hele leven begeleiding nodig hebben van diverse instanties. Is het dan rechtvaardig om kinderen een toekomst te geven in een wereld waar ze niet kunnen rekenen op hun ouder of ouders? Een wereld waar ze een grote kans hebben dat ze misbruikt, mishandeld, verwaarloosd etc worden door degenen die ze het meest zouden moeten kunnen vertrouwen?

Natuurlijk moet je waakzaam zijn dat zo'n plan niet uitgebreid wordt naar een veel ruimere uitwerking maar het lijkt soms wat op paranoia als we bij ieder plan van een instantie of overheid gelijk maar denken dat het uitloopt op een vorm van 1984 in het kwadraat. Ben zelf ook wars van de meeste instanties maar zie toch liever dat kinderen opgroeien in wat enigszins een harmonieuze omgeving is dan een spiraal van ellende die blijft voortduren omdat we besloten hebben dat een ieder hoe dan ook recht heeft op voortplanting.

Terug
Naar boven