XXL Nutrition

Paus: "Wie ben ik om homo's te veroordelen?"

Ik zeg niet dat een religie niet mag meegaan met het huidige tijdsbeeld. Wat ik zeg is dat je aan de bijbel, koran of thora geen goddelijke status kan toekennen, aangezien het duidelijk een menselijk werk is. Moest het een goddelijk werk zijn, dan zouden alle waarden die er in staan eeuwig zijn, en niet afhankelijk van het tijdsbeeld.

Daarom is het onmogelijk om gematigd te zijn, en toch waarde toe te kennen aan die boekjes, iets wat de grote religies echter wel blijven proberen.
Voor zover ik weet nemen enkel de orthodoxe christenen de bijbel letterlijk (niet alle boeken). Het is wel zo dat christenen de bijbel als een mensenwerk zien en dat men veel passages in de context moeten behouden om het te begrijpen.

Voor zover ik weet nemen enkel de orthodoxe christenen de bijbel letterlijk (niet alle boeken). Het is wel zo dat christenen de bijbel als een mensenwerk zien en dat men veel passages in de context moeten behouden om het te begrijpen.

lees je wel wat hij zegt?

Hij geeft je eerst wat hoop in de uitspraak om daarna alle hoop weer weg te nemen. :o

Zolang ze hun boekje letterlijk blijven nemen gaat de religie botsen met de hedendaagse normen. Het is de religie die steeds bijgestuurd moet worden omdat mens en samenleving veranderen.

Achterlijke opvattingen zoals die in de Bijbel worden helaas veel gevaarlijker als ze verkondigd worden door een figuur dat aanvaardbaarder is voor een groot deel van de wereldbevolking. Ik vind daarom deze paus kwaadaardiger dan de vorige paus, maar ook schadelijker dan radicale imams bijvoorbeeld.

Ik vind daarom deze paus kwaadaardiger dan de vorige paus, maar ook schadelijker dan radicale imams bijvoorbeeld.
En dat kan jij op zo'n korte tijd al beslissen? Sterk hoor. Geef dan eens een paar voorbeelden van "schadelijke woorden" van de huidige paus.

Kwestie van tijd, hoe standvastiger de paus en gelovigen blijven hoe meer geïsoleerd men zal raken dus moet men 'meegaan' met de wereldmaatschappij wilt men nog wat massa aanhangers willen blijven behouden.

En dat kan jij op zo'n korte tijd al beslissen? Sterk hoor. Geef dan eens een paar voorbeelden van "schadelijke woorden" van de huidige paus.
Heb je mijn post eigenlijk wel gelezen? Heb je begrepen wat ik zeg? Weet je eigenlijk waar dit topic over gaat?

Hm Angelus vroeg je al hetzelfde blijkbaar, nevermind.

Ik dacht dat m'n bericht duidelijk was. De bijbel is (volgens de huidige christenen) het woord van God geschreven door mensen in een bepaalde tijd met een bepaalde opvatting en met bepaalde gebruiken. De christenen hebben er sinds de verlichting voor gekozen om de teksten te bestuderen rekening houdend met de toenmalige context. Wat op zich niets verandert aan de grote lijnen en normen die veelvuldig terugkomen.

---------- Post toegevoegd 30 July 2013 om 12:33 ----------

Heb je mijn post eigenlijk wel gelezen? Heb je begrepen wat ik zeg? Weet je eigenlijk waar dit topic over gaat?

Hm Angelus vroeg je al hetzelfde blijkbaar, nevermind.
Het "hoofd" van een geloof vergelijken met een "priester" is nonsens en dat weet je zelf ook wel.

Het "hoofd" van een geloof vergelijken met een "priester" is nonsens en dat weet je zelf ook wel.
Die discussie heb ik niet gevolgd. De invloed van een paus is veel groter dan die van een priester iig en potentieel dus veel schadelijker, wat religie bijna altijd is. Zolang ze blijven hangen in de achterhaalde ideeën beschreven in de Bijbel blijft het enorm schadelijk. Uiteindelijk staan ze natuurlijk zo voor lul dat ze wel moeten veranderen, zoals al vaak genoeg gebeurd is sinds alle wetenschappelijke ontdekkingen. Een écht moderne paus zou de Bijbel veel minder letterlijk nemen en open staan voor wetenschap en hedendaags moralisme.

Nazi's hadden ook niet zoveel op met homo's en zij waren 'sociaal'-Darwinistisch ingesteld. Een technologisch, totalitaire maatschappij. Klaarblijkelijk gaat het in beide gevallen om kindjes kakken omdat je met meer kindjes, meer kanonnenvoer hebt, meer soldaatjes om je wereldbeeld te verspreiden. M.i. is religie dus feitelijk materialisme ipv spiritualiteit.
En spiritualiteit is het tegenovergestelde van materialisme.

De nazi's hadden het niet voor homo's in tegenstelling tot andere landen in die tijd? Overigens is er geen enkel bewijs dat aantoont dat bijvoorbeeld Ernst Röhm geëxecuteerd is omdat hij (openlijk) homofiel was.

tumblr_lwl35hcO7X1r3gfw3o1_500.jpg

Heeft iemand dat hier gezegd? Overigens lijkt het wel altijd uit dezelfde hoek te komen. ;)

In principe gaat het niet om homocoïtusualiteit maar om kindjes. Pas als dat als niet iets goeds wordt gezien(meer dan 7 miljard mensen) zal er weinig veranderen aan de standpunten mbt homo's. En het gaat juist om de overbevolking, honger etc, dat ontstaat vanwege het kinderenbeleid. En iedereen maakt zich maar druk om wat zo'n clown over homo's zegt. Maar hoe pas je een 3e wereldland aan waar kinderen als vaak de enige welvaart/vermogen/oude dagsvoorziening worden gezien. Als een paus bevolkingspolitiek a la China gaat prediken vraag ik me af wat zijn aanhang(dat toch vooral uit de derde wereld komt)gaat doen. Waarschijnlijk een religie zoeken waar ze wel kunnen fokken wat ze willen

Snap er geen reet van, maar de koran en bijbel zijn in ieder geval vrij helder over homofilie.

De katholieken moeten gewoon lekker op 1 continent gaan leven, weet ik veel welke plek ze willen uitkiezen, gewoon heel zuid-amerika aangezien er dan minder mensen ver hoeven te reizen?
Zelfde geldt voor moslims, alle soennitische naar noord-afrika en indonesië en die andere zanderige sjiieten + soortgelijke aanhang naar iran, irak, beetje daar in de buurt...
Laat de westersen lekker wonen waar ze willen wonen in elk ander mogelijk land... problem solved ;D?
Voor mij wel als ze dan ook daadwerkelijk binnen hun grenzen blijven he en niet hier komen smeken om geld voor een moskee of überhaupt om werk.. ;D
Ik kan zuid-amerika en noord-afrika + indonesië dan wel met moeite missen, andere zandlanden met gemak

• Topic Starter Topic Starter
Je hoeft dus niet perse antihomo te zijn om alleen religieuze redenen.

2qvbo8k.jpg

Hitler's nazistische ideologie was deels gebaseerd op zijn katholieke achtergrond. Qua homos geheel vermoed ik, kan me iets van hem herrineren dat erover ging waarbij hij god en natuur aanriep.

Hij was koek en ei met Vaticaan tot ze zijn antisemitisme niet wouden steunen.

Hitler was trouwens niet Rooms-Katholiek, vind dat demagogen zoals Dawkins moeten oppassen met dat soort argumenten.

• Topic Starter Topic Starter
Hitler was trouwens niet Rooms-Katholiek, vind dat demagogen zoals Dawkins moeten oppassen met dat soort argumenten.

Hitler is Rooms-katholiek opgegroeid tot, zoals ik al zei, de kerk beetje moeilijk begon te doen ivm antisemitisme.

Sindsdien vond hij zichzelf nog Rooms-Katholiek, maar vond de huidige papacy niet geschikt op die denominatie te leiden(beschouwde ze als verraders van Jezus). Hij wou het Rooms-katholicisme omvormen tot zijn beoogde Positive Christianity.

Dawkins een demagoog vinden vind ik trouwens achterlijk, hij probeert steeds wetenschappelijk uit de hoek te komen, ook al faalt hij regelmatig zijn punt correct filosofisch over te brengen.

Je mag mij eens tonen wanneer Dawkins de demagoog uithangt.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven