Fitness Seller

Nieuws Peuters te mager door dieet ouders

JvR90

Freaky Bodybuilder
Waardering
220
Lengte
1m90
Massa
90kg
RIJSWIJK - Te magere peuters zijn een bron van zorgen voor consultatiebureauartsen. Ouders die bang zijn voor overgewicht, onthouden hun kinderen soms belangrijke voedingsstoffen.

Dat bevestigt Elise Buiting, voorzitter van de Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg naar aanleiding van berichtgeving in het AD.
Het zou vooral gaan om onverzadigde vetten. Peuters hebben deze nodig om te groeien en weerstand op te bouwen. Dieet- en lightproducten bevatten te weinig van deze vetten.

Boterham
Buiting krijgt veel meldingen van consultatiebureauartsen over te lichte kinderen. ''De kinderen eten met de pot mee en krijgen halvarine in plaats van margarine op brood. Of ouders smeren de boterham helemaal niet.''
Het probleem is volgens Buiting onbekend bij het grote publiek maar de consultatiebureaus zijn er alert op.
Vlees
Ook diëtiste Renée Nijtmans krijgt regelmatig te maken met peuters die door het dieet van hun ouders te licht blijven. Zij adviseert ouders van opgroeiende kinderen boterhammen juist wel te besmeren met margarine en met beleg te variëren. ''Ook raad ik ouders aan vloeibaar vet te gebruiken voor het bereiden van vlees en eventueel wat olie toe te voegen aan groentes'', aldus Nijtmans.
Onderzoeksinstituut TNO verzamelt elke 10 jaar cijfers over de groei van kinderen. Volgens een woordvoerder is over te lichte kinderen nog weinig bekend omdat er vooral aandacht was voor overgewicht.
De laatste cijfers over groei stammen uit 1997 en de nieuwe moeten nog worden verzameld. ''We hebben in de oude cijfers al wel de eerste signalen gezien van kinderen met ondergewicht. In de nieuwe cijfers zullen we er bijzondere aandacht aan besteden.''

http://www.nu.nl/algemeen/1914757/peuters-te-mager-door-dieet-ouders.html

:eek:

Die light producten moesten verboden worden... Wat een rommel.

eerst overgewicht, nu dit weer.
Zo zie je maar weer, mensen moeten eerst dbb doorlezen voordat ze hun kinderen op een dieet gooien! :D Dan pas weten ze wat goed is en wat niet:cool:

eerst overgewicht, nu dit weer.
Zo zie je maar weer, mensen moeten eerst dbb doorlezen voordat ze hun kinderen op een dieet gooien! :D Dan pas weten ze wat goed is en wat niet:cool:

Nou dat zou opzich best een goed idee zijn, ouders doen vaak maar wat en denken goed af te zijn met light producten. Gezond en gevarieerd eten schijnt te moeilijk te zijn ofzo, te duur :rolleyes: of een ander excuus... geen tijd. Iets waar ik me best over kan opwinden, want het is belangrijk om je kinderen een zo gezond mogelijk eetpatroon aan te leren. Ik vind dat ouders best wat meer moeite mogen doen om erachter te komen wat de juiste voedingsmiddelen zijn. Het gaan tenslotte om de gezondheid van je kind waar je alleen maar het beste voor wil.

Ik zou me kind de hele dag door volgooien met kalkoen en dan ook nog op een goede sport zetten zoals zwemmen en vechtsport.

Vroeger op school kende ik een jongen en meisje die volgens strikt dieet moest leven van hun ouders. Aten weinig, amper vlees, geen vetten, enkel ontvette melkproducten of vervangingsproducten... kinderen moesten zich iedere dag wegen, als ze bijkwamen noemden hun ouders hen "varkens"... mochten niet naar feestjes omdat er daar snoep uitgedeeld en cola gedronken werd...

en ze aten niet weinig omdat ze arm waren, gewoon omdat die ouders nutjobs waren...

eerst de potentiële ouders laten testen voordat ze kinderen mogen nemen, want als je je kind ondervoed ben je natuurlijk ook gewoon een debiel he

• Topic Starter Topic Starter
Vroeger op school kende ik een jongen en meisje die volgens strikt dieet moest leven van hun ouders. Aten weinig, amper vlees, geen vetten, enkel ontvette melkproducten of vervangingsproducten... kinderen moesten zich iedere dag wegen, als ze bijkwamen noemden hun ouders hen "varkens"... mochten niet naar feestjes omdat er daar snoep uitgedeeld en cola gedronken werd...

en ze aten niet weinig omdat ze arm waren, gewoon omdat die ouders nutjobs waren...

Hun lichamen waren wss ook onderontwikkeld of niet?

Maarja veel ouders kunnen niet eens voor zich zelf zorgen, dus laat staan voor een kind. Ik ben er van overtuigd dat het goede voorbeeld geven belangrijker is dan dingen verbieden. Als je je zelf volstampt met junkfood is het niet vreemd dat het kind dit ook wilt.

Dus ook als die kinderen dan 40cm groeien, verwachtten die ouders dat ze op hetzelfde gewicht bleven? Ziek...

Een verplichte psychologische test voor iedere aanstaande ouder zou wat mij betreft verplicht moeten gesteld. Iedereen die de test niet haalt moet een verplichte opvoedingscursus volgen, gefinancierd door het Rijk. Aanstaande ouders die de test niet halen mogen uiteraard ook aan de cursus mee doen, maar zijn hier niet toe verplicht.

wat een gelul weer :sad:

Een verplichte psychologische test voor iedere aankomende ouder zou wat mij betreft verplicht moeten gesteld. Iedereen die de test niet haalt moet een verplichte opvoedingscursus volgen, gefinancierd door het Rijk. Mensen die de test niet halen mogen uiteraard ook aan de cursus mee doen, maar zijn hier niet toe verplicht.

Een persoonlijke screening voordat je aan kinderen mag beginnen bij iedereen? Geloof je het zelf :roflol:

Nee. Dat is een vrijheidsberoving en dat zal nooit doorgezet worden.

Maar wat wel gedaan kan worden is ervoor zorgen dat wanneer er mensen zijn van wie dus al bekend is dat ze niet instaat zullen zijn om kinderen op te voeden anticonceptie verplicht stellen. Dat zou een idee kunnen zijn, maar dan gaat het alsnog erg ver.

Een persoonlijke screening voordat je aan kinderen mag beginnen bij iedereen? Geloof je het zelf :roflol:

Nee. Dat is een vrijheidsberoving en dat zal nooit doorgezet worden.

Maar wat wel gedaan kan worden is ervoor zorgen dat wanneer er mensen zijn van wie dus al bekend is dat ze niet instaat zullen zijn om kinderen op te voeden anticonceptie verplicht stellen. Dat zou een idee kunnen zijn, maar dan gaat het alsnog erg ver.

En hoe bepaal je dan of iemand instaat is om een kind op te voeden zonder test? Met mijn idee mag vrijwel iedereen kinderen krijgen, als ze maar die cursus hebben gevolgd.

Dieptriest zulke ouders, zouden sancties tegen moeten komen.

Te dik te dun, die lui heb je niks aan van een consultatiebureau.

groeicurves enz. lach me rot om die lui.

het enige is dat je kind de inentingen nodig heeft.
en mensen die geen gezond verstand hebben die juist hulp van een instantie nodig hebben komen daar al helemaal niet.

Eerst waren de kinderen te dik, en nu weer te dun.

Ik zelf ben vroeger opgevoed zonder snoep en zelden chips, resultaat --> nooit snoepen, dus een gewoon een gezonde ecto geworden. Later werd ik natuurlijk een buffe kerel maar dat verhaal laat ik achterwege

:thumb:

Een verplichte psychologische test voor iedere aanstaande ouder zou wat mij betreft verplicht moeten gesteld. Iedereen die de test niet haalt moet een verplichte opvoedingscursus volgen, gefinancierd door het Rijk. Aanstaande ouders die de test niet halen mogen uiteraard ook aan de cursus mee doen, maar zijn hier niet toe verplicht.

Goed idee ;)

En hoe bepaal je dan of iemand instaat is om een kind op te voeden zonder test? Met mijn idee mag vrijwel iedereen kinderen krijgen, als ze maar die cursus hebben gevolgd.

Ik vind dat kinderen krijgen eigen vrijheid is en blijft. Maar ik vind dat wanneer ouders verkeerd bezig zijn, zoals dus ouders in de openingspost, dat er hulp ingeroepen moet worden door bijvoorbeeld consultatiebureau, school, huisarts. Met hulp kun je heel ver komen :)

Terug
Naar boven