AndroidHealthClinic

Pijn na Deadlift en Squat

Beau110

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m97
Massa
93kg
Vetpercentage
12%
Beste DBB'ers,

Ik krijg tijdens en vooral na dat ik mijn DL en SQ gedaan heb een hevige pijn in mijn onderrug. het gevoel is te vergelijken met door je rug gaan.

het is geen spierpijn meer, ik ben zelf bang dat het schade of een hoge druk op mijn wervels is.

Ik train altijd met andere samen. volgens grote jongens bij mij in de sportschool is mijn vorm goed, met hier en daar een rep die misschien niet helemaal 100% is. maar gene van hen weet echt wat er aan de hand is. sommige zeggen dat ik eraan moet wennen en dat mijn lichaam gewoon nog niet gewent is aan zwaar DL en SQ. andere roepen weer dat ik misschien eerst met licht gewicht een aantal weken moet opbouwen.

Zelf heb ik geen idee wat het is. ik heb ook al in oude topics gekeken maar ik kon daar niet echt iets vergelijkbaars vinden.

graag jullie mening en advies hierop

mijn dank is groot!

Ik train altijd mét band (vanaf 80kg), zo heb ik veel minder last van mijn onderrug.

• Topic Starter Topic Starter
Ik train altijd mét band (vanaf 80kg), zo heb ik veel minder last van mijn onderrug.
dank voor reactie. misschien moet ik dat ook maar is proberen. ik twijfel er alleen een beetje over omdat ik veel geluiden hoor dat je onderrug dan zwak blijft

Dan zou ik zeker uit kijken en als het erg is een dokter erna laten kijken.
Als je zeker weet dat de houding goed is en het gewicht niet boven maximaal zou ik zeker uit kijken want 1 keer teveel en je kan geen deathlift meer doen.

Slechtste raad die je hem kan geven.

Als je boven 80kg de band moet aandoen wil dit zeggen dat je rug niet sterk genoeg is om boven 80kg te trainen. Om geen gezichtsverlies te lijden neem je de riem (passieve ondersteuning) om uw gebrek aan controle en kracht extern te compenseren. Je traint om gezond te zijn en een goed lichaam te hebben maar in plaats van de zwakke punten aan te pakken maak je ze nog zwakker. Enige moment waarop je een band kan aandoen is als je in competitie enkele keren maximaal moet presteren. Dan is alle extra ondersteuning welkom.

Heb je ook last bij uitvoering gewoon met stang zonder gewicht (of zelfs zonder stang?). Technisch een goede basis leggen en van daaruit gewicht opbouwen. Romp goed stabiliseren en controleren. Last tijdens dagelijks leven? Anders even laten nakijken door manueel therapeut.

Als je boven 80kg de band moet aandoen wil dit zeggen dat je rug niet sterk genoeg is om boven 80kg te trainen. Om geen gezichtsverlies te lijden neem je de riem (passieve ondersteuning) om uw gebrek aan controle en kracht extern te compenseren. Je traint om gezond te zijn en een goed lichaam te hebben maar in plaats van de zwakke punten aan te pakken maak je ze nog zwakker. Enige moment waarop je een band kan aandoen is als je in competitie enkele keren maximaal moet presteren. Dan is alle extra ondersteuning welkom.

Heb je ook last bij uitvoering gewoon met stang zonder gewicht (of zelfs zonder stang?). Technisch een goede basis leggen en van daaruit gewicht opbouwen. Romp goed stabiliseren en controleren. Last tijdens dagelijks leven? Anders even laten nakijken door manueel therapeut.
Dank voor je reactie!

voordat ik last kreeg had ik geen last van mijn onderrug. ik wel een tijd last gehad van mijn nek omdat ik een nekwervel had die groeiproblemen vertoonde. daar ben ik uiteindelijk voor geholpen en heb ik nergens meer last van. ik denk dat dit vooralsnog geen effect heeft gehad op de rest van mijn lichaam en dan in het bijzonder mijn onderrug.

met licht gewicht heb ik er eigenlijk geen van. ik doe altijd 1-2 'opwarm' sets met in totaal 40-50 kilo en dan heb ik nooit ergens last van. Ik krijg echt last als ik het opschroef naar 100+.

dank voor de tips. Ik denk dat ik ga beginnen vanaf nul. weinig gewicht en echt mijn vorm helemaal perfect maken en dan langzaam opbouwen.

Oké dan zal ik voortaan zonder riem moeten trainen.. Thanks!

Dank voor je reactie!

voordat ik last kreeg had ik geen last van mijn onderrug. ik wel een tijd last gehad van mijn nek omdat ik een nekwervel had die groeiproblemen vertoonde. daar ben ik uiteindelijk voor geholpen en heb ik nergens meer last van. ik denk dat dit vooralsnog geen effect heeft gehad op de rest van mijn lichaam en dan in het bijzonder mijn onderrug.

met licht gewicht heb ik er eigenlijk geen van. ik doe altijd 1-2 'opwarm' sets met in totaal 40-50 kilo en dan heb ik nooit ergens last van. Ik krijg echt last als ik het opschroef naar 100+.

dank voor de tips. Ik denk dat ik ga beginnen vanaf nul. weinig gewicht en echt mijn vorm helemaal perfect maken en dan langzaam opbouwen.

Van 0 beginnen hoeft niet hoor. Je hebt nooit ruglast in je dagelijks leven of bij opwarmsets enkel bij 100+kg. Lijkt me gewoon nog te zwaar dan.

Bouw op vanaf je opwarmsets en kijk waar je pijnvrij raakt. Alles op uitvoering, controle en techniek. Stel je doet je sets met 80kg volledig pijnvrij zowel tijdens uitvoering als nadien. Dan zou ik volgende training 85kg nemen en kijken hoe het gaat. Zo verder opbouwen. Stel je zit aan 95kg en hebt last tijdens of nadien dan zou ik paar trainingen stapje terugnemen naar 90kg. Na een paar trainingen ga je merken dat 90kg steeds vlotter gaat. Dat is het moment waarop je terug 95kg kan proberen.

Oké dan zal ik voortaan zonder riem moeten trainen.. Thanks!

Je mag best met riem trainen als je echt heavy gaat liften. Maar je moet de riem niet gebruiken om je blessures de kop in te drukken. Hij houd je core bij elkaar bij zware lifts, zodat je zwaarder kan, met name als je laag in reps gaat. Als je een blessure hebt/pijn, dan moet je helemaal niet zo zwaar liften dat je een riem nodig hebt, eerst revalideren en dan het gewicht weer opbouwen. Ik gebruik m bij squats van 130+ en bij deadlifts van 170+

Je mag best met riem trainen als je echt heavy gaat liften. Maar je moet de riem niet gebruiken om je blessures de kop in te drukken. Hij houd je core bij elkaar bij zware lifts, zodat je zwaarder kan, met name als je laag in reps gaat. Als je een blessure hebt/pijn, dan moet je helemaal niet zo zwaar liften dat je een riem nodig hebt, eerst revalideren en dan het gewicht weer opbouwen. Ik gebruik m bij squats van 130+ en bij deadlifts van 170+

Ik heb geen blessure aan mijn rug. Ik heb gewoon serieus veel last van mijn onderrug als ik boven de 80kg train. Met riem heb ik de volgende dag gewoon spierpijn zoals het hoor na een harde training.

Van 0 beginnen hoeft niet hoor. Je hebt nooit ruglast in je dagelijks leven of bij opwarmsets enkel bij 100+kg. Lijkt me gewoon nog te zwaar dan.

Bouw op vanaf je opwarmsets en kijk waar je pijnvrij raakt. Alles op uitvoering, controle en techniek. Stel je doet je sets met 80kg volledig pijnvrij zowel tijdens uitvoering als nadien. Dan zou ik volgende training 85kg nemen en kijken hoe het gaat. Zo verder opbouwen. Stel je zit aan 95kg en hebt last tijdens of nadien dan zou ik paar trainingen stapje terugnemen naar 90kg. Na een paar trainingen ga je merken dat 90kg steeds vlotter gaat. Dat is het moment waarop je terug 95kg kan proberen.
Dankje voor reactie. Ik zal dit uitproberen! dank voor de tips

heb je die pijn ook als je gewoon lowerback extensions doet??

ik kan me herrineren dat ik zelf ook last had van pijn tijdens squaten vooral in me onderrug ik ben wat vaker
lowerback extensions gaan doen en voor deadliften warm ik altijd op met lowerback extensions men onderrug is veel sterker geworden dus... misschien werkt het ook voor jou.

goodluck fellow iron soldier

train hard but smart

Ikzelf merk met squatten dat ik "last" van mijn onderrug krijg als ik mij niet goed focus op het aanspannen van mijn buikspieren/rug "stabiel"houden. Misschien een aandachtspuntje?

Heb sinds gisteren een compleet verzuurde onderrug (pijn). Imo is het belangrijkste dat je de dagen erna licht traind (gewoon dat je geen last hebt) en dat je veel blijft bewegen (soepel houden). Veel water helpt ook. Ik heb zelf een rumble roller, die vergroot m'n souplesse ook. Soms even proberen of je wat 'uit kan hangen' naar achteren om het wat losser te maken. Dit zijn mijn ervaringen, ik kan natuurlijk niet in jouw rug kijken. Heb zelf nooit zo lang last..

als je echt hevige pijn hebt, steken en eventueel uitstraling naar billen en benen, dan zou ik hier zeker niet mee doorgaan.
Kun je beter oefeningen zoals rows doen waar je je erector spinae statisch belast, zoals cable row wanneer je je rug op 1 punt recht houdt. Ook wat buikspieren erbij zodat je core rug- en buikzijde goed in balans en sterk is. Zal daarna weer gaan proberen met DL en SQ na een tijd.
De pijn klinkt iig best riskant en niet zomaar een beetje pijn tijdens eerste keren deadlift of hevige spierpijn erna...

Misschien lager gewicht blijven trainen tot de pijn weg is? of tijdelijk de oefeningen vervangen

Dank voor al jullie reacties en tips, Ik kan hier zeker mee uit de voeten.

Ik heb geen blessure aan mijn rug. Ik heb gewoon serieus veel last van mijn onderrug als ik boven de 80kg train. Met riem heb ik de volgende dag gewoon spierpijn zoals het hoor na een harde training.

Hoe merk je het verschil tussen spierpijn en last van rug? Ik ben zelf net begonnen met SQ en DL en de nachten erna voel ik het flink in mn onderrug, die de dag erna ook hard aanvoelt.

Hoe weet ik nu of dit erbij hoort of dat het toch niet klopt?

Hoe merk je het verschil tussen spierpijn en last van rug? Ik ben zelf net begonnen met SQ en DL en de nachten erna voel ik het flink in mn onderrug, die de dag erna ook hard aanvoelt.

Hoe weet ik nu of dit erbij hoort of dat het toch niet klopt?
IK denk dat je dat zelf het beste aanvoelt. Wanneer het zodanig pijn doet dat het je dagelijkse bezigheden niet (goed) kan uitvoeren. Duurt dit ook nog eens een aantal dagen is het eerder pijn die niet goed is.

Is het gevoel een zeurende pijn en kan je gewoon goed de dagelijkse bezig heden doen zal het meer goede spierpijn zijn.

Bij mij voelt het meer als door mijn rug zijn gegaan, dus kan niet goed zijn..

Laatst bewerkt:
A ok bij mij is het meer zeurende pijn vooral tijdens het in bed liggen, op het moment dat ik warm ben en wat heb bewogen dan heb ik er amper last meer van, alleen als ik een verkeerde werkhouding aanneem bijvoorbeeld.\

Gisteren deed het ook zeer met crunches, maar dat is wel logisch denk als je de dag ervoor je onderrug flink hebt aangepakt met SQ en DL :)

Terug
Naar boven