XXL Nutrition

Pijn rond scheenbeen bij hardlopen

Wordt vaak gezegd hoor, maar vreemd genoeg nog nooit één succesverhaal over gehoord. Stretching daar ga ik 100% mee akkoord.

i know, maar kdacht laat k het maar gwoon erbij zeggen want eigenlijk is het best raar:
we trainen wel van andere lichaamsdelen allebei de antagonisten maar bij de onderbenen alleen de kuiten..?!

terwijl de beweging van je voeten optillen heel weinig wordt gemaakt (je drukt je ze altijd naar beneden) dus zou je denken dat je die spier juist moet aanpakken.

mijn 2 centen..

• Topic Starter Topic Starter
Dubbel

Ik ben net 5 dagen in Brabant geweest, veel gewandeld en veel ongelijk en redelijk zachte ondergronden dus veel rek en strek voor mijn schenen. Ik hou nu in de gaten of ik er continu last van krijg, als dat zo word dan is een verwijding van het vlies rond de tibialis anterior de oplossing. Als het minder word zal het inderdaad de gewenning zijn. Het lijkt tot nu toe echter niet minder te worden. In rust voelt hij nu zelfs al gespannen. Dokter heeft me wat medicijnen gegeven maar dat is niet echt nodig tot nu toe, anders verlies ik het gevoel in mn schenen alleen maar en zal ik het te snel forceren.

Rekken en strekken gaan we doen, en de omhooggaande beweging oefen ik nu al maar die is erg kort voor mn gevoel ( teen wil niet ver omhoog ). Weet nu niet of de kleine bewegingsruimte komt door een rekloze spier of juist doordat de spier overbelast zou zijn/ moet wennen. Dokter heeft me inderdaad ook een paar speciale schoenen aangeraden.

Ik ben net 5 dagen in Brabant geweest, veel gewandeld en veel ongelijk en redelijk zachte ondergronden dus veel rek en strek voor mijn schenen. Ik hou nu in de gaten of ik er continu last van krijg, als dat zo word dan is een verwijding van het vlies rond de tibialis anterior de oplossing. Als het minder word zal het inderdaad de gewenning zijn. Het lijkt tot nu toe echter niet minder te worden. In rust voelt hij nu zelfs al gespannen. Dokter heeft me wat medicijnen gegeven maar dat is niet echt nodig tot nu toe, anders verlies ik het gevoel in mn schenen alleen maar en zal ik het te snel forceren.

Rekken en strekken gaan we doen, en de omhooggaande beweging oefen ik nu al maar die is erg kort voor mn gevoel ( teen wil niet ver omhoog ). Weet nu niet of de kleine bewegingsruimte komt door een rekloze spier of juist doordat de spier overbelast zou zijn/ moet wennen. Dokter heeft me inderdaad ook een paar speciale schoenen aangeraden.

Hm, heeft je dokter gezegd dat "als het niet beter wordt moeten we het vlies rond de spier verwijden"? Vreemd, want voor hetzelfde geld heb je toch een periostitis (scheenbeenvliesontsteking), die gaat ook niet snel beter worden, en die heeft niets te maken met het vlies rond je spier.

Heb wat medicijnen tegen spier-ontsteking meegekregen. Zijn woorden waren dus: "mocht rust, medicijnen en aangepaste schoenen, en bovendien rustiger opbouw niet werken om pijn te verminderen. Dan kom je terug en gaan we de druk in beide vliezen bekijken en eventueel operatief ruimte maken om de druk te verlagen."

als je pijn hebt rond je scheenbeen tijdens het hardlopen heb je 90% zker een scheenbeenvlies ontsteking :) ik had het vroeger vaak toen ik nog rugby speelde , t beste wat je ertegen kunt doen is het wat laten rusten en als je gaat lopen op een zachte ondergrond lopen ipv op een verharde weg

als je pijn hebt rond je scheenbeen tijdens het hardlopen heb je 90% zker een scheenbeenvlies ontsteking :) ik had het vroeger vaak toen ik nog rugby speelde , t beste wat je ertegen kunt doen is het wat laten rusten en als je gaat lopen op een zachte ondergrond lopen ipv op een verharde weg

Dat is wel waar, maar het is echt te wennen gewoon wat vaker hardlopen.
Kijk maar naar hardloopwedstrijden, die gasten lopen zo 20km of meer met gemak!!!
En totaal geen last bij die grote afstanden het is echt gewoon te wennen.
Maar als je er echt gewoon vanaf wil komen dan moettie gewoon doen wat ik hem heb geadviseerd bij mijn vorige post. probeert hij het 1week en dan merkt hij gegarandeerd verschil bij het hardlopen. gewoon even de oefeningen doornemen en dan komt het goed!!!;):cool:

ik ben geen expert hierin wil ik als eerste zeggen.
Ik ben een fanatieke hardloper, en ik heb ook een tijdje last
gehad van mijn rechterscheenbeen. Ik kreeg het advies om meer kracht in mijn kuiten te krijgen. Nadat ik een paar weken meer krachttraining heb gedaan voor mijn kuiten heb ik er geen last meer van gehad...
Dus bij mij werkte het in ieder geval...

Heb het ook aan mijn linker scheen, te veel basket gespeeld. Zoals vermeld : probeer harde oppervlakte te vermijden en bespaar zeker niet op goede schoenen.

mijn kuiten zijn sterk zat, maar het schoeisel moet inderdaad verbeteren. Dit en een setje ontstekingsremmers moet genoeg zijn. Bedankt voor het advies, geef over een week of 3 wel door hoe het is ;)

Kan zijn dat je overproneert en daardoor last krijgt. Dit kan (deels) verholpen worden door schoenen aan te schaffen met een zgn. anti-pronatie blok. Maar ik zou je aanraden om naar een speciaalzaak te gaan en daar je looppatroon te laten analyseren. Maar kies dan niet voor een zaak met een loopband!

Heb je aan scheenbeen vlies ontstekking gedacht. Komt veel voor bij mensen die met een zwaarder gewicht gaan hardlopen. In dat geval helaas rust en daarna cardio in de vorm van fietsen of cross trainer
succes

Kan zijn dat je overproneert en daardoor last krijgt. Dit kan (deels) verholpen worden door schoenen aan te schaffen met een zgn. anti-pronatie blok. Maar ik zou je aanraden om naar een speciaalzaak te gaan en daar je looppatroon te laten analyseren. Maar kies dan niet voor een zaak met een loopband!

zo een zaak waar maniac het over had, zo eentje kan je via je huisarts regelen en betaal je de halfe prijs voor die zool. ze meten je voeten precies zodat ze kunnen zien waar er onevenheden zitten.
ik heb er €75,- voor betaald en het is het echt waard!!!!;)

Ik heb ook ontzettende last van mn schenen! Ik ga elk jaar hardlopen en dit jaar voor het eerst móet ik echt na 15 minuten stoppen van de pijn... Zou het komen doordat ik zwaarder ben geworden, of mn kuiten sterker in verhouding? Ik heb ook voor het eerst hardloopschoenen gehaald terwijl ik eerder op basketbalschoenen liep, maar dat zou juist beter moeten zijn lijkt me.

Ik zie heel veel tips staan in dit topic, ga in eerste instantie proberen wat rustiger te lopen met kleinere passen en ff goed rekken van te voren..

Ik heb ook ontzettende last van mn schenen! Ik ga elk jaar hardlopen en dit jaar voor het eerst móet ik echt na 15 minuten stoppen van de pijn... Zou het komen doordat ik zwaarder ben geworden, of mn kuiten sterker in verhouding? Ik heb ook voor het eerst hardloopschoenen gehaald terwijl ik eerder op basketbalschoenen liep, maar dat zou juist beter moeten zijn lijkt me.

Ik zie heel veel tips staan in dit topic, ga in eerste instantie proberen wat rustiger te lopen met kleinere passen en ff goed rekken van te voren..

Op een zachte ondergrond lopen helpt ook, vraag eens bij de voetbal club of je op het veld mag hardlopen.

Ik heb mijn beide benen laten amputeren, en sindsdien heb ik er geen last meer van.

Een operatie is eventueel mogelijk indien het om scheenbeenvlies ontsteking gaat. De pees gaat opzwellen door het spontane gebruik bij hardlopen o.a. Die pees zit in een soort huls die niet makkelijk op de grootte van de pees mee gaat. Er komt dus echt een beknellend gevoel, en soms echt flinke pijn.

Je hebt 5 stadiums (1. druk ~ t/m ~ 5. pijn ook zonder inspanning). ikzelf zat in stadium 4, ik blijf er ook last van houden en ben gestopt met hardlopen. Ik ga liever fietsen of zwemmen.

Maar rustig opbouwen en en goeie schoenen... en indien nodig zelf bij een hardloopwinkel binnen lopen en juiste schoenen met zolen laten aanmeten.

meer info: http://www.loopmee.nl/downloads/shinsplintsfolderbinnenkant.pdf

Terug
Naar boven