AndroidHealthClinic

Plz , help me out!

SB79

Cool Novice
Waardering
43
Lengte
1m79
Massa
77kg
Vetpercentage
12%
Beste allemaal,

Ik zie dat er elke dag wel een paar topics worden aangemaakt met vaak dezelfde vragen.
Ik lees dit forum al langere tijd , maar loop toch met wat vragen rond.

Voorop gesteld , leeftijd is 37 :(
Lengte 1,79m

Ik woog 87 kg bij een vp van 25%. (laten meten bij een diëtiste.)
Met behulp van dit forum gestart met een cut.
Huidige stats 80 kg bij een vp van 15% ( best trots op , ook spiermassa aangekomen )

Tijdens de afgelopen 7 maanden heb ik structureel 3 keer in de week krachttraining gedaan met cardio.
Ik merk dat het afvallen de laatste weken wat minder gaat en ik heb ook steeds meer moeite om gemotiveerd te blijven.

Ik lees dit forum vaak en zie soms dat anderen hier tegen hetzelfde probleem aan zijn gelopen. Die kregen dan vaak het advies om te gaan bulken. In een later stadium met meer spiermassa is het makkelijker afvallen is de beredenering. Dit wil ik dus graag gaan doen.

Tijdens de Cut hanteerde ik netjes de arbeidsfactor 2 en kwam zo op een onderhoud van 2529 KCAL
Uiteindelijk zat ik rond 1900/2000 KCAL per dag met een EKV 40/40/20. ( als je veel topics leest wordt je hier trouwens wel gek van want iedereen roept wat anders )

Nu wil ik voor de bulk 4 keer in de week een split schema gaan doen.
Hierbij gaat mijn arbeidsfactor naar 3 en kom ik op een onderhoud uit van 2850.
Als ik hier dan nog 400 bij doe voor de bulk zit ik op 3250 per dag.

Vraag1: Is gelijk bulken in mijn geval wel verstandig , misschien is het wel beter om eerst eens een tijdje op onderhoud te trainen en te kijken wat erin zit?

Vraag2: In geval van Bulk ga ik nu ineens +/- 1300 KCAL per dag meer eten. Gaat mijn lichaam zeker in de begin fase hier niet enorm veel van opslaan om verloren vetmassa goed te maken?
Misschien de calorie inname in etappes opbouwen?

Vraag3: Ik heb al enige tijd geleden een pot creatine gekocht , die staat me al een hele tijd brandend van verlangen aan te kijken. Gelijk mee beginnen of toch beter even wachten?

Vraag 4: Ik heb een pot Whey met onder andere 5,5 gram BCAA's en 4 gram glutemine die ik gebruik na een KT.
Op het internet kom ik steeds losse potten BCAA's tegen met hogere doseringen.
Ik begin nu te twijfelen of de dosering van 5,5 gram wel hoog genoeg is. ( zonde als van de arbeid als het niet zo was )

Ik snap dat jullie best wel eens gek kan worden van al die newbies met hun vragen , maar voor mij is dit heel serieus. ( ik hoop dus ook dat jullie er zo naar kijken. :rolleyes: )

Alvast bedankt voor de replys

Ik heb verder geen verstand van Bulken aangezien ik altijd alleen maar cut :roflol: Maar, ik zou zeker niet van je cut gelijk epic hard je bulk inspringen en gelijk +1300 kcal gaan eten.

Ik zou het rustig opbouwen.. Kijken wat het opbouwen voor je doet, en als je niet aankomt weer een beetje verhogen. Anders zit je er straks mee dat je heel snel vet aanzet omdat je veel te veel kcal binnenkrijgt. Een onderhoud berekenen is altijd maar een benadering. Ik zou eerst naar je vermeende onderhoud gaan en kijken hoe je het daar op doet, en dan wellicht wekelijks verhogen. Tijdens je bulk zet je opnieuw vet aan, als je nu op 15% zit, en veel boven je onderhoud zit, eindig je straks weer hoog en moet je het er weer allemaal afcutten...

je staat NU op 15% en wilt bulken?

Aardige lap tekst hoor, maar je vraag is duidelijk.

Ik zou sowieso (zoals HillR ook al zegt) echt niet je kcal inname met 1300 naar boven gooien van de ene op de andere dag.

Ik zou het volgende doen als jij wilt gaan bulken:

Eens even 1 of 2 weken op onderhoud gaan eten, dan kijken naar de resultaten op de weegschaal en eventueel wat maten opmeten. Niet te snel die kcal omhoog gooien, maar wel verhogen.

Ik zou gezien jou stats absoluut een clean bulk doen dus echt gezond blijven eten en geen troep naar binnen gooien.

Na die 2 weken kun je verder kijken wat de beste optie zou kunnen zijn.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om toch nog wat verder te cutten naar 13% bijvoorbeeld, maar dat is jouw eigen keuze.

• Topic Starter Topic Starter
je staat NU op 15% en wilt bulken?

Ik weet dat dit in jullie ogen helemaal niks is maar ik begin pas net en heb wel een langere termijn visie.
Na 7 maanden cutten kom je jezelf mentaal best tegen :rolleyes:
De laatste tijd gaat het niet zo heel best meer en ik voel me vaak slap , om de sleur te doorbreken kreeg het idee om eens een week of 6-8 te gaan Bulken en vervolgens weer te gaan cutten.
Of ik het er nu af cut met een mindere motivatie of na een bulk met een hopelijk goeie motivatie maakt toch niks uit ?
Ik kwam op dit forum tegen dat het iets makkelijker cutten was als je wat meer spiermassa had en je onderhoud dus hoger was. ( minder honger ?)
Het doel is uiteindelijk wel die 12%. Wellicht denk ik er anders over als ik er eenmaal ben.

De link van fiezefur heeft me al wel aardig op weg geholpen. En ook de tips van andere neem ik ter harte.
Volgens mij is vrij vertaalde advies toch ; Niet zeiken maar gewoon nog ff door knallen en nog wat lager cutten! Toch gemotiveerd door jullie :D

bulken ja maar toch niet 1300 kcal meer eten dat is om vet vragen :D
gewoon de sticky's eens lezen en de supplementen achterwegen halen (behalve de whey)

Wat de rest zegt hier.
En als je die pot creatine toch al hebt zou ik daar ook gelijk mee beginnen, gewoon doseringen van 3 gram.
Voor de prijs van crea hoef je het zeker niet te laten.

Verder moet je uit je voeding en whey genoeg aminos kunnen halen.
Mocht je veel later op een plateau zitten met je trainingen kun je dan altijd nog kijken naar een BCAA of EAA supplement.

Verder moet je uit je voeding en whey genoeg aminos kunnen halen.
Mocht je veel later op een plateau zitten met je trainingen kun je dan altijd nog kijken naar een BCAA of EAA supplement.

Als hij op een plateau zit moet hij bcaa of eaa sups nemen? hoe kom je daar bij?
Dan moet hij gewoon zijn voeding aanpassen, meer calorieën eten he!
Bcaa en Eaa zijn gewoon aminozuren die je ook uit voeding en zo kunt halen dus zijn die zeker overbodig

Als hij op een plateau zit moet hij bcaa of eaa sups nemen? hoe kom je daar bij?
Dan moet hij gewoon zijn voeding aanpassen, meer calorieën eten he!
Bcaa en Eaa zijn gewoon aminozuren die je ook uit voeding en zo kunt halen dus zijn die zeker overbodig

Was miss niet helemaal duidelijk. Ik zei mocht je veel later op een plateau zitten kun je altijd nog kijken naar BCAA.
En veel later bedoelde ik een paar jaar later ervan uitgaande dat voeding dan helemaal in orde is.

Ik ben wel van mening dat BCAA dan nog iets kan toevoegen tijdens, kort voor of kort na je workout doordat het zo snel wordt opgenomen. Zijn ook onderzoeken van die laten zien dat bovenop goede voeding een experimentele groep die extra BCAA toevoegt meer spiermassa giant.
Maar zoals ik aangaf dat is voor veel later mocht TS dan ooit op een plateau zitten en normale voeding/ training goed zijn. Voor nu whey + evt creatine en belangrijkste goede voeding.

1 lastige keuze, gaat uiteindelijk om wat je zelf wilt en gemotiveerd voor bent. Als verder cutten nu even niet wil zou ik zeggen enkele weken op onderhoud te eten kijken of je kracht vooruit blijft gaan en kijken of je dan weer verder wilt. Persoonlijk wil ik pas 'bulken' bij zeer lage vet% dus vandaar.
2 nee dat wordt niet significant plots meer vet. dat verschil is groot maar je zat nu in een tekort. in etappes opbouwen vanaf wat nu eigenlijk ondervoeding is stelt herstel alleen maar uit. je kunt direct op onderhoud gaan eten en vanaf daar kijken wat je wilt (punt 1)
3 gewoon altijd creatine nemen, eventueel in fases van 2-3 maanden als je gelooft dat dat uitmaakt.
4 die 5gr bcaa in je whey is zat. is dat per dosering of per 100gr?

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.

Soms is het schijnbaar ff nodig om er aan herinnerd te worden waar je nou mee bezig bent. Ik had gewoon ff een schop onder me kont nodig. Komt allemaal niet vanzelf , dus als het even tegen zit niet je goal uit het oog verliezen maar gewoon nog harder werken.

Gisteren de topic van JW gelezen en daar kwam uit dat ik dingen nog wel anders of beter kan doen. Ik hield heel krampachtig vast aan 2 gr eiwit en 1 gram vet. Die vet ga ik nu verlagen naar 0.6 en de koolhydraten iets verhogen , kijken of dat werkt.
We gaan sowieso nog door met de cut totdat ik de 12-13 % heb gehaald. Motivation is back!

Ik wilde de creatine gebruiken voor in de bulk. Maar maak ik nu uit het verhaal van Chrisk op dat je dat altijd kan gebruiken?
Je leest over het algemeen toch dat je het +/- 6 weken kan gebruiken en dan weer 6 weken moet laten staan. Maar dat zal dan wel weer een rookie mistake zijn. ( ja ik moet nog veel leren )

Die 5 gram BCAA is inderdaad per serving.

Bedankt voor de info!

Er zijn wel wetenschappelijke aanwijzingen dat je creatine minder vasthoud na 2 maanden. Zie http://peterbond.nl/creatine-101/

Zelf vind ik dat nog niet genoeg duiding om het te cyclen. Ik heb het idee dat het na maanden nog gewoon z'n ding doet.

Nadat ik het neem zie ik meer pomp, merk ik dat ik meer moet drinken, en training blijft gelijkwaardig gaan. Ik neem wel meer dan de normale 5 gram per dag.

Ik vind dat je niet zo lang moet cutten dat het uitmaakt of je creatine tijdens een cut of bulk neemt, het zou zelfs in die 2 maanden toch moeten overlappen. Kan er ook geen redenatie voor verzinnen om daar een keuze tussen te maken.

Terug
Naar boven