AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Het is rundvlees, dus is prima rauw te eten (zelf bak ik het wel, maar het kan).
Net zoals carpaccio of een (Belgische) steak tartaar.
Rundergehakt moet je dus echt niet rauw eten, kun je flink ziek van worden. Het is een misverstand dat alle rund rauw gegeten kan worden. Dat geldt alleen voor vlees waarbij de binnenkant nergens mee in contact is geweest, zoals bij biefstuk, waarbij enkel de buitenkant niet meer rood moet zijn . Als het vermalen is, moet je het goed doorbakken. Dit staat doorgaans ook op het label.

Rundergehakt moet je dus echt niet rauw eten, kun je flink ziek van worden. Het is een misverstand dat alle rund rauw gegeten kan worden. Dat geldt alleen voor vlees waarbij de binnenkant nergens mee in contact is geweest, zoals bij biefstuk, waarbij enkel de buitenkant niet meer rood moet zijn . Als het vermalen is, moet je het goed doorbakken. Dit staat doorgaans ook op het label.

Dat ligt helemaal aan je weerstand, maar het is zeker niet voor pussies :D

Staat er inderdaad op. Er is een risico maar dat wil niet zeggen dat het altijd niet goed is.

In mijn studietijd heb ik jaren in een slagerij gewerkt. We maakten nog zelf het gehakt van stukken vlees. Vers gemalen rundergehakt en tartaar is dan echt zalig om even zo een plukje van te pakken met wat peper en zout :D Ben er nooit ziek van geweest. Maar dat waren nog wel de andere tijden.. alles zelf maken in een slagerij is nog maar zelden zo.

Zelfs nu kan ik dat nog steeds doen. Zalig :o

• Like
Waarderingen: BB_
Sowieso is nagenoeg alles lekkerder gebakken in roomboter of croma :meal:

Nice info. Weet alleen dat je kans hebt op wormpjes als je rauw gehakt gaat eten. Mja, het is niet eens lekker. Als je rauw wilt koop je toch steak tartaar?

de smaak van je vlees verneuk je echt met croma wat een rommel daar inzit
dit komt niet van mij maar van een chef, die gebruiken allemaal roomboter dus

En zelfs dan moet je oppassen, want stukken die van mindere kwaliteit zijn of zelfs net geen biefstuk worden dmv "mechanical tenderization" mals gemaakt. Dat wil zeggen er gaan lange naalden in om de structuren te breken om het vlees malser te laten lijken. Als dit in een slachterij gebeurd waar men het niet zo nauw neemt met de hygiëne (dat zijn er veel) en bv de stront van het karkas wegspuit (bacterien verspreid over het hele rund), hiervan vervolgens wat aan de buitenkant zit naar binnen wordt gedrukt.

Rauw eten heeft risico, het kan wel, maar hangt van veel factoren af, als algemene regel mijd ik het.

Rauw gehakt doe ik liever niet.

Een heleboel voedselwaarschuwingen zijn ook overbeschermend en risicomijdend speciaal voor domme mensen (bv EU-burgers), rauwmelkse kaas is veel lekkerder en heeft veel meer smaak, Casu Marzu is gewoon verboden terwijl het al generaties gegeten wordt en zit nu in de illegaliteit. Onder de juiste omstandigheden zou ik een kans om dat te proeven niet laten schieten.

Landen gaan ook verschillend om met dezelfde normen en regels.

Terug
Naar boven