MuscleMeat

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Heb het meteen maar even gedaan ook voor mezelf:

30gram lemonpeper totaal = totaal 30 kcal
20 gram paprikapoeder mild = 70 kcal totaal
10 gram gerookte paprikapoeder = 35 kcal totaal
10 gram zout geen
25 gram suiker = 100 kcal (4 kcal per gram)
10 gram bruin = 40 kcal (4 kcal per gram)
18 gram knoflookpoeder = 60kcal
10 gram uipoeder = 25kcal
2tl oregano verwaarloosbaar
2tl tijm verwaarloosbaar

Totaal 360 kcal, gedeeld door 3 kilo kip = 120 kcal per kilo kip = 30kcal extra per portie van 250 gram kip. En die zullen wss allemaal koolhydraten zijn.

Haal je de suiker er dus uit of halveer je de suiker, wordt het in mijn ogen verwaarloosbaar. Dan kom je uit op ergens rond de 15/25 kcal extra per portie.

Zoals ik al zei als je genoegen neemt met 'minder lekker' kan je er ook wel 3,5 tot 4 kilo misschien mee marineren ;) Dan gaan we richting de 10/15kcal extra per portie. Zeker als je er wat extra oregano en tijm in sodemieterd. Die zitten op 0,3 kcal per gram geloof ik.
Wat voor dry rub heb je erop gegooid dan?
Zoek wat nieuwe inspiratie voor m'n kip

Haha inderdaad, dat is de dry rub!!

Dus je doet gewoon je kip filets in een grote kom, flikkerd die dry rub erbij en wrijft dan alle kruiden in die kip. Vervolgens wikkel je ze in folie en laat je het een nachtje staan. Dat zout trekt de vocht uit die kip, en vermengt zich vervolgens met de kruiden.

2 kilo kip gedryrubbed met een dry rub. Daarna low en slow in de oven voor 30 min en daarna nog 5 minuten gegrild. Nee, dat is niet de volledige 2 kilo kip op de foto ;)
Is dat 2 kilo inclusief vel en bot?

Kipkarbonades als ik naar de foto kijk?

Oohja, voor ik het vergeet! Als je hem dus gebruikt, deze rub, is het belangrijk om hem eerst voor te garen in de oven. Gooi je ze in de pan, verbrand je je kruiden, is niet lekker.

Dus oven op 140 graden, en dan 20 minuten garen, en daarna in de pan of grilpan afbakken voor 5 min.
Vandaag wilde ik nog sappiger, dus heb ik ze 40 minuten op 120 graden voorgegaard en daarna afgebakken.

Doe je hogere temperatuur, worden ze uiteraard droger, maar is niet anders als je in tijdsnoot zit.

Wel dus in de oven ook inwikkelen in bak papier! Dus pakketjes van maken. Gelukkig zijn mijn beide ouders kok geweest, dus ze hebben me het een en ander geleerd haha

Wat ik dus doe, is die hele 2 kilo kip voorgaren. En dan elke dag 2 kipfilets pakken uit de koelkast en hoef ik alleen nog maar af te bakken. Heb nu nog een kilo kip over, en ongeveer 1/3de over van mijn rub, dus die marineer ik dan morgen weer.

Vandaar dus dat ik zeg: 3 kilo kip marineren moet zeker lukken met het receptje boven.

Ik zie trouwens dat ik zelf ook een fout heb gemaakt, de oregano en de tijm moeten ieder zes theelepels zijn, ik heb in mijn rub ook maar twee theelepels per kruid gebruikt. Dus geen zorgen! Ze zijn zo calorie arm dat we er gewoon zes van ieder in kunnen gooien, dat betekend alleen maar meer rub. Totale kcal gaat dan iets omhoog, maar we kunnen ook meer kip marineren dus nettto maak het weinig uit ;)

Oohja, voor ik het vergeet! Als je hem dus gebruikt, deze rub, is het belangrijk om hem eerst voor te garen in de oven. Gooi je ze in de pan, verbrand je je kruiden, is niet lekker.

Dus oven op 140 graden, en dan 20 minuten garen, en daarna in de pan of grilpan afbakken voor 5 min.
Vandaag wilde ik nog sappiger, dus heb ik ze 40 minuten op 120 graden voorgegaard en daarna afgebakken.

Doe je hogere temperatuur, worden ze uiteraard droger, maar is niet anders als je in tijdsnoot zit.

Wel dus in de oven ook inwikkelen in bak papier! Dus pakketjes van maken. Gelukkig zijn mijn beide ouders kok geweest, dus ze hebben me het een en ander geleerd haha

Wat ik dus doe, is die hele 2 kilo kip voorgaren. En dan elke dag 2 kipfilets pakken uit de koelkast en hoef ik alleen nog maar af te bakken. Heb nu nog een kilo kip over, en ongeveer 1/3de over van mijn rub, dus die marineer ik dan morgen weer.

Vandaar dus dat ik zeg: 3 kilo kip marineren moet zeker lukken met het receptje boven.
Is ook handig als je een bbq hebt met veel mensen en je bijv. satestokjes gaat eten. Op lage temp alles voorgaren, hoef je het alleen nog een tikkie te geven op de grill.

Pannenkoeken eten tijdens het bakken 💪
20211216_111745.jpg

Terug
Naar boven