Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Ja ik zet ze op met koud water. :dunno:

Misschien iets in de eieren zelf. Thnx anyway!
Normaal heeft eiwit een lagere stollingstemperatuur dan het eigeel (60 graden vs 65 graden), waardoor eiwit eerder stolt dan het eigeel. Als het eieren zijn van oude(re) kippen bevat het albumen (veel) meer water waardoor het eiwit opeens minder snel stolt dan het eigeel.

Laatst bewerkt:
Normaal heeft eiwit een lagere kooktemperatuur dan het eigeel (60 graden vs 65 graden), waardoor eiwit eerder stolt dan het eigeel. Als het eieren zijn van oudere kippen bevat het albumen meer water waardoor het eiwit opeens minder snel stolt dan het eigeel.
Mooie uitleg, dank!

Langer garen op lagere watertemperatuur en mogelijke oplossing? Kookt de Japanse keuken soms eieren op die manier, iirc?

20220413_123548.jpg

20220413_123553.jpg

Kalkoenfilet, pastrami, rosbief, rookvlees.

Heel veel mislukten op miraculeuze wijze dus die heb ik maar moeten opsmikkelen.

Laatst bewerkt:
Mooie uitleg, dank!

Langer garen op lagere watertemperatuur en mogelijke oplossing? Kookt de Japanse keuken soms eieren op die manier, iirc?
Of gewoon op een heel hoge temperatuur maar niet zo heel lang, zodat het eiwit tenminste ook gestold is. Misschien ook pas de eieren erin gooien wanneer het water al aan het koken is bij dit probleem.

@Japio
Wat ik zelf vaak doe is de eieren ten eerste bewaren buiten de koelkast. Dan bij koken in lauw water op het gas zetten in plaats van koud water.
Heb dan nog nooit zo een probleem gehad, de dooiers altijd lekker zacht. :)

@Japio
Wat ik zelf vaak doe is de eieren ten eerste bewaren buiten de koelkast. Dan bij koken in lauw water op het gas zetten in plaats van koud water.
Heb dan nog nooit zo een probleem gehad, de dooiers altijd lekker zacht. :)

Zo doe ik het al, zie hierboven. Maar toch bedankt! Meestal is het resultaat dus goed, maar soms vreemd genoeg zacht eiwit relatief harde dooier.

Zelfs de airfryer in op 12 min en 120 graden zijn ze helemaal hard "gekookt" 😁

Schwarzeneggertje.

Ik heb dat soms, dat er een deel van het eiwit nog snotterig is terwijl de rest dat niet is. Is dat niet die luchtbel die er in een ei zit? Die isoleert de temperatuur?
M'n oma gebruikte altijd een eierprikker.
Nog nooit dat probleem gehad? Maar ja mijn eigeel is wel droog.

Terug
Naar boven