XXL Nutrition

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Pro tip, stoom je eieren.

Water in de vorm van stoom bevat veel meer energie dan in vloeibare vorm, het garen gaat sneller en gelijkmatiger.

Gewoon stoompan kopen, eitjes in die bak stoppen, water aan de kook, bak met eieren in de pan, deksel erop. Circa 6,5 minuutjes (afhankelijk van de grootte natuurlijk), bam, perfecte eitjes.

Zo'n pan is ook top voor in de cut je groente te stomen of dim sum te maken. Hakau :roflol:
Screenshot_20220413-192902_Chrome.jpg

En kosten geen drol. 2 tientjes voor een grote.

Water in de vorm van stoom bevat veel meer energie dan in vloeibare vorm, het garen gaat sneller en gelijkmatiger.

Gewoon stoompan kopen, eitjes in die bak stoppen, water aan de kook, bak met eieren in de pan, deksel erop. Circa 6,5 minuutjes (afhankelijk van de grootte natuurlijk), bam, perfecte eitjes.
Ga ik morgen doen.

Wedden dat ik dit nog verneuk

Vantevoren pellen? 😌

Normaal heeft eiwit een lagere stollingstemperatuur dan het eigeel (60 graden vs 65 graden), waardoor eiwit eerder stolt dan het eigeel. Als het eieren zijn van oude(re) kippen bevat het albumen (veel) meer water waardoor het eiwit opeens minder snel stolt dan het eigeel.

Ik heb dat soms, dat er een deel van het eiwit nog snotterig is terwijl de rest dat niet is. Is dat niet die luchtbel die er in een ei zit? Die isoleert de temperatuur?
M'n oma gebruikte altijd een eierprikker.

Deze combinatie is denk ik wel ongeveer het antwoord op mijn vraag.

Tip van eieren stomen ga ik zeker proberen! Beetje hetzelfde als een eierkoker dus, maar dan oldskool. :)

Zo'n pan is ook top voor in de cut je groente te stomen of dim sum te maken. Hakau :roflol:
Screenshot_20220413-192902_Chrome.jpg
Jij bent echt de eierkook guru van DBB.

Eieren in de magnetron kan best.

Ei breken in een kopje, schoteltje erop, 3 minuten op een niet te hoge stand, done.

Alles wat ik zeg is dat het kan.

image.jpg

20220414_202750.jpg

-Varkenshaasje op hoog vuur gebakken en afgemaakt in de oven.
-Roux gemaakt en daar een champignon/thijm/peperroomsausje mee gemaakt, wat kipfond toegevoegd.
-Tomaatjes met wat homemade knoflook/chiliolijfolie 15 mins gegrild in de oven op 180 C.
-Haricots verts 5 mins gestoomd en daarna geroerbakt met wat gesnipperde rode uitjes, afgeblust met sojasaus, oestersaus en honing.
-En een paar krieltjes. Die donkere saus is balsamico die ik wat heb ingekookt zodat ie stroperig wordt.

20220414_202750.jpg

-Varkenshaasje op hoog vuur gebakken en afgemaakt in de oven.
-Roux gemaakt en daar een champignon/thijm/peperroomsausje mee gemaakt, wat kipfond toegevoegd.
-Tomaatjes met wat homemade knoflook/chiliolijfolie gegrild in de oven.
-Haricots verts 5 mins gestoomd en daarna geroerbakt met wat gesnipperde rode uitjes, afgeblust met sojasaus, oestersaus en honing.
-En een paar krieltjes. Die donkere saus is balsamico die ik wat heb ingekookt zodat ie stroperig wordt.
Die varkenshaasjes zeker niet bij je slager gehaald. :D

Ziet er toch weer kunstig uit!

Terug
Naar boven