AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Die varkenshaasjes zeker niet bij je slager gehaald. :D

Ziet er toch weer kunstig uit!
Kwas bij de Vomar, wilde eigenlijk een maaltijdsalade maken maar zag toen varkenshaasjes in de aanbieding en toen had ik meteen hier zin in. Triggered!

Jammere was, ik had de termometer (heb zo'n digitale die met bluetooth via een app op je telefoon werkt zodat je live de temperatuur kan aflezen) op 49 C gezet. Maar die kleine vereiste aandacht waardoor hij net was doorgeslagen naar 53 C :(. Alarm ging af maar kon niks doen. Jammer. Na 5 mins rusten zal ie wel rondt de 56 hebben gezeten ipv 51,5.

Morgen een retry :).

Ding werkt trouwens echt top.

Zitten 4 sondes bij, je kan er 6 max aansluiten (als je dus nog 2 apart besteld). 4 is meer dan genoeg.

Gewoon chill op de bank netflix kijken terwijl je vlees in de oven zit. Af en toe die app checken hoever hij is. Alarmen kan je instellen op temperatuur en/of tijd. Zitten trouwens verschillende presets bij die je per sonde in kan stellen (rund, varken, kip, etc) en natuurlijk ook kan editten. Varken staat bijv. standaard op 64 C.

Laatst bewerkt:
Kwas bij de Vomar, wilde eigenlijk een maaltijdsalade maken maar zag toen varkenshaasjes in de aanbieding en toen had ik meteen hier zin in. Triggered!

Jammere was, ik had de termometer (heb zo'n digitale die met bluetooth via een app op je telefoon werkt zodat je live de temperatuur kan aflezen) op 49 C gezet. Maar die kleine vereiste aandacht waardoor hij net was doorgeslagen naar 53 C :(. Alarm ging af maar kon niks doen. Jammer. Na 5 mins rusten zal ie wel rondt de 56 hebben gezeten ipv 51,5.

Maakt die paar graden zoveel verschil? Ik voel me door jou echt een kluns nu. Ik bak altijd gewoon op gevoel. :roflol:

Beetje als..

chef swedish GIF

Waarom dan ook niet sous vide? :D

Maakt die paar graden zoveel verschil? Ik voel me door jou echt een kluns nu. Ik bak altijd gewoon op gevoel. :roflol:

Beetje als..

chef swedish GIF
Ja dat maakt best veel uit. Bij biefstuk is 51,5 C rare, 54 medium.

Bij sous vide is het bijvoorbeeld nog strikter. Ik dacht bij 56 (of 65 graden) breekt collageen af, waardoor het boterzacht en mals wordt, maar 1 graad hoger en het vlees begint vocht te verliezen, waardoor het droog en taai wordt. Bij ossenhaas, varkenaas of andere stukken vlees met weinig vet en bindweefsel is dat niet aan de orde. Bij sukade, runderriblappen of ander stoofvlees wel en kan je dus heel moeilijk in de pan krijgen zoals je het met sous vide kan krijgen.

Temperatuur is alles. Hoe precieser je de kerntemperatuur kan regelen, des te beter maar vooral des te consistenter je kwaliteit :).

Laatst bewerkt:
Ik bak altijd gewoon op gevoel. :roflol:
Dat kan ook, vooral als je iets vaak maakt. Stel een kogelbiefstukje is bij kort aanbakken in de pan, dan 5 mins in de oven op 180 C en daarna na 5 mins rusten in alufolie perfect, dan kan je dat prima altijd op die manier doen (bij soortgelijke stukken vlees van dezelfde dikte).

Maar meten is weten :).

Zitten 4 sondes bij, je kan er 6 max aansluiten (als je dus nog 2 apart besteld). 4 is meer dan genoeg.
Leugenaar!

Als een vriend van mij hamburgers maakt op de bbq/grill/smoker dan is het wel fijn er 6 te hebben. Al komt die van hem van uit China.

Ik moet meteen denken aan Quadzilla haar gekookte biefstuk. Ben er nog steeds niet over uit of ik dat erger vind dan haar pizza met ananas. :roflol:
Dat was dan ook de referentie. :p

Gekookt vlees is toewijding, pizza op ananas is een misdaad tegen de menselijkheid.

Leugenaar!

Als een vriend van mij hamburgers maakt op de bbq/grill/smoker dan is het wel fijn er 6 te hebben. Al komt die van hem van uit China.
Al maak je er 50. Als je er 4 kan meten kan je gewoon gemiddelde nemen. Statistisch gezien zal de rest dan niet veel verschillen. ;)

Ik doe vaak met die kleine een wandeling langs het winkelcentrum en dan loop ik meestal ff langs de Jumbo, vooral als ik honger heb en nog moet bedenken wat ik wil eten. Daar hebben ze zo'n bak staan met flink afgeprijsde producten, van alles en nog wat maar vaak vlees, die dezelfde dag nog opmoeten. Soms best aantrekkelijke kortingen, zoals deze keer.

20220415_102816.jpg

12 kipworstjes voor €3,00 ipv ong €11.
Zakje sla melange erbij voor 50 cent.

20220415_102825.jpg

Ong 50 gram dierlijke eiwitten voor een euro, top.

20220415_105401.jpg

8 atuks invriezen, 4 voor nu.

20220415_105936.jpg

Tomaatjes uit de oven met knoflookolie, overgebleven olie met wat azijn gemengd tot een dressing. Restje komkommer uit de koelkast erbij. Kleine handje overgebleven noten uit de kast erbij. Wat balsamico erover en klaar.

Was bovenverwachting lekker trouwens. Prima worstjes, totaal niet droog of zo vet als varkensworstjes.

Prima maaltijdsalade met ong 60g eiwit voor ong €2. Ik schat circa 750 tot 800kcal.

Laatst bewerkt:
100 gram havermout 50 gram bessen 1 banaan 40 gram pure hagelslag
20220415_110845.jpg

Aftoppen met hydro whey chocolade hazelnoot 😅
20220415_110904.jpg

Moet er toch een feestje van maken tijdens het laden.
Misschien in de loop van de dag dat ik ook mijn andere maaltijden laat zien waar ik momenteel mee aan het laden ben

Ik doe vaak met die kleine een wandeling langs het winkelcentrum en dan loop ik meestal ff langs de Jumbo, vooral als ik honger heb en nog moet bedenken wat ik wil eten. Daar hebben ze zo'n bak staan met flink afgeprijsde producten, van alles en nog wat maar vaak vlees, die dezelfde dag nog opmoeten. Soms best aantrekkelijke kortingen, zoals deze keer.

20220415_102816.jpg

12 kipworstjes voor €3,00 ipv ong €11.
Zakje sla melange erbij voor 50 cent.

20220415_102825.jpg

Ong 50 gram dierlijke eiwitten voor een euro, top.

20220415_105401.jpg

8 atuks invriezen, 4 voor nu.

20220415_105936.jpg

Tomaatjes uit de oven met knoflookolie, overgebleven olie met wat azijn gemengd tot een dressing. Restje komkommer uit de koelkast erbij. Kleine handje overgebleven noten uit de kast erbij. Wat balsamico erover en klaar.

Prima maaltijdsalade met ong 60g eiwit voor ong €2. Ik schat circa 750 tot 800kcal.
Daar heb je wel heel veel thermometers vpor nodig!

De supermarkt hier doet oa vlees en vleeswaren voor 50% tegen de THT-datum. Helemaal niet zo erg voor riblappen, kippendijfilet, drumsticks, bouten en eeswaren voor de volgende dag voor op brood.

Leuk crisiskoken doe je zo:
AAA: meer muscle, minder money!
(Aankloten, Aanbiedingen, Apfelstrudel)

Roeren gaat uiteraard (nog steeds) altijd rechtsom!

Terug
Naar boven