Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

2kg short ribs gewikkeld in alufolie 4 uur geslowcooked in de oven. Nog ff glazen met een mooi sausje en klaar.

20221014_211206.jpg
Mooi bloot blank bot... :meal:

Gister een kwaliteitstestje gedaan. Kheb namelijk volgende week een etentje waarbij ik graag een mooie gang met coquilles wil serveren. Coquilles, heerlijk, zijn nu sinds deze maand ook weer in het seizoen.
Maar, coquilles worden in verschillende vormen aangeboden bij de groothandels (Sligro, Makro, Hanos). Per maat bevroren in zakken bij de diepvries afdeling, per maat in bakjes bij de vers afdeling, of nog puur in zijn (Sint Jacobs) schelp bij de versafdeling.

Mmkay, veel keuze, maar wat is het verschil in kwaliteit? En in hoeverre proef je dat? Wat is het verschil tussen diepvries en vers? Of vers in zijn schelp? Qua prijs is er namelijk zeker verschil. Zowel bij de diepvrieszakken als de verse-in-bakjes vorm, zijn de coquilles al schoongemaakt. Geen schelp, sluitspier en dergelijke zijn verwijdert. Geen zand en dergelijke meer aanwezig.

Volgens de medewerkers van de visafdeling van zowel de Sligro als de Makro was diepvries meliger en minder smaakvol dan de 'verse' coquilles in bakje. Maar op de verpakking van het bakje 'verse' coquilles staat 'ontdooid'. Zowel bij de Makro, Hanos als Sligro. Dus die zijn ook ingevroren geweest.. en dus niet 'vers'.

Daar kon niemand bij de Makro en Sligro antwoord opgeven. Bij de Makro (Amsterdam) waren ze zelfs verbaast.

Ok..apart.
Hoe kan je nou het 'verse' product aanraden, omdat het bevroren product zogenaamd meliger en minder smaakvol is, terwijl dit product ook gewoon bevroren is geweest? Alleen de coquille in de schelp was niet bevroren geweest. En die raadde ze niet eens aan. Vreemd.

Anyway. Ik wil de beste coquilles neerzetten dus tijd voor een test. Ik heb alle drie de soorten getest.
20221014_001650.jpg

De verse coquilles die nog in de schelp zaten smaakten superieur aan de anderen. Ze waren stevig, zacht en vooral heel zoet. De diepvries en ontdooide versie waren niet zoet en vooral ontzettend zout. Op de verpakking staat dat er zout en water aan is toegevoegd en dat was te merken.

Conclusie: wil je goed coquilles eten, haal dan de verse in de schelp.
20221014_023002.jpg

Het is wel een klusje om ze allemaal uit de schelp te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ze smaken ook heel goed. Een aanrader. Het vlies verwijderen is wat werk, maar daarna is het gewoon 3,5 a 4 uur de oven in terwijl je niks hoef te doen. Als de kerntemperatuur 90 graden is verwijder je de alufolie, smeer je het vlees in met je glaze en zet je de oven op 200 graden. Nog 5 a 10 minuutjes de oven in en klaar. Wel oppassen dat de suikers in je glaze niet verbranden.

Volgende keer ga ik appelstroop gebruiken om te glazen, ik denk dat ie lekkerder wordt.

Trouwens niet duur. €10 per kilo nu bij de makro. Voor 4 personen is 2kg meer dan genoeg.

Ps. Als je het vlees minder vettig wilt en meer een korst wilt, dan kan je het zonder alufolie in de oven doen.

Pps. Het beste resultaat krijg je op de bbq maar dat is een pain in de ass om de temperatuur 4 uur te reguleren.

Ze smaken ook heel goed. Een aanrader. Het vlies verwijderen is wat werk, maar daarna is het gewoon 3,5 a 4 uur de oven in terwijl je niks hoef te doen. Als de kerntemperatuur 90 graden is verwijder je de alufolie, smeer je het vlees in met je glaze en zet je de oven op 200 graden. Nog 5 a 10 minuutjes de oven in en klaar. Wel oppassen dat de suikers in je glaze niet verbranden.

Volgende keer ga ik appelstroop gebruiken om te glazen, ik denk dat ie lekkerder wordt.

Trouwens niet duur. €10 per kilo nu bij de makro. Voor 4 personen is 2kg meer dan genoeg.

Ps. Als je het vlees minder vettig wilt en meer een korst wilt, dan kan je het zonder alufolie in de oven doen.

Pps. Het beste resultaat krijg je op de bbq maar dat is een pain in de ass om de temperatuur 4 uur te reguleren.
Het bereiden is bijna duurder als het vlees #energiecrisis

3 gangen diner voor collega's in elkaar gezet. Turkse linzensoep, pasta carbonara en amaretto-sinaasappel tiramisu. Met een lekkere pinot noir bij het hoofd en een dessertwijn bij de tiramisu.
PXL_20221015_183307073.jpg
PXL_20221015_191629968.jpg

PXL_20221015_193727402.jpg
PXL_20221015_193741401.jpg

PXL_20221015_193732798.jpg

Terug
Naar boven