AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

2de Kerstdag maaltijd, oldschool classic rijst, kip en groente.

200gr rijst (even 50gr extra want het is kerst), 100gr kip en 100gr sperziebonen
IMG_20231226_171735.jpg
200 gram gekookt of ongekookt gewogen?

Zou zelf alles onbereid wegen om safe te spelen. Bereid kan veel afwijken door het water.

Zou zelf alles onbereid wegen om safe te spelen. Bereid kan veel afwijken door het water.
Heb je een punt. Sowieso

Alleen hebben ik en mijn vriendin een kilo rijst gekookt en daarna in porties verdeeld van rond de 150 gr (marge van 5 a 10 gram). En inderdaad ivm met het water kan ik dan niet terug rekenen hoeveel rijst het dan precies is.

Echter merk ik wel dat het voor mij wel werkt zo in mijn eerste officiële cut in mijn leven.

De volgende kilo (die één dezer dagen gekookt gaat worden) gaan we in 10 porties verdelen zodat we weten dat elke portie in ieder geval 100gr rijst bevat.

Misschien beter om elke dag ongekookte rijst te wegen en die dan te koken.

Iets voor ons om over na te denken.

Thanks voor je feedback in ieder geval

• Like
Waarderingen: AK
Heb je een punt. Sowieso

Alleen hebben ik en mijn vriendin een kilo rijst gekookt en daarna in porties verdeeld van rond de 150 gr (marge van 5 a 10 gram). En inderdaad ivm met het water kan ik dan niet terug rekenen hoeveel rijst het dan precies is.

Echter merk ik wel dat het voor mij wel werkt zo in mijn eerste officiële cut in mijn leven.

De volgende kilo (die één dezer dagen gekookt gaat worden) gaan we in 10 porties verdelen zodat we weten dat elke portie in ieder geval 100gr rijst bevat.

Als die kilo rijst droge rijst is en de 150gr porties gekookte rijst is, kun je het omrekenen als je weet hoeveel porties je hebt :)

• Like
Waarderingen: K82
Top forum dit, ik krijg echt superveel motivatie van alles wat ik hier lees en leer. En ook wat ik aan den lijve er van merk 💪🏼💪🏼

Dankbaar!

Als die kilo rijst droge rijst is en de 150gr porties gekookte rijst is, kun je het omrekenen als je weet hoeveel porties je hebt :)
Ja klopt! Ik weet alleen niet meer hoeveel porties mijn vriendin had gemaakt en ligt al in de vriezer en veel is al op dus bij de volgende gaan we goed tellen en verdelen.

Dan dus de volgende ronde of vooraf afwegen, of als ik een kilo kook dan wanneer deze klaar is in tien gelijke porties verdelen, weet ik ook zeker dat ik goed zit.

Zou dit dan inderdaad doen, kg droge rijst koken en na koken in 10 porties verdelen.
Dan eet je, droog gewogen, 100gr rijst (maakt dan niet uit hoeveel dit per portie gekookt dan is) :thumb:
Al vind ik 100gr droog gewogen rijst vrij veel maar wellicht is dat in mijn voeding veel en voor bijvoorbeeld iemand die 6000 kcal eet, nog weinig :o

• Like
Heb je een punt. Sowieso

Geld ook voor vlees, alles onbereid wegen en die waardes aanhouden. Je zou die manier van jou kunnen doen dat je 1kg onbereid rijst kookt en dan deelt in 10 porties en zo terug kunt rekenen, maar ikzelf zou dat risico niet nemen en prep al mijn eten zelf en ik deel niks met de bereiding, alles wat ik maak is voor mij alleen.

Klinkt apart, maar heb in het verleden zoveel gekut ermee meegemaakt dat ik 0.0 fout marge hierin hanteer en ik liever 2x kook dan alles in 1 pot/pan en beetje op gevoel delen.

Ligt er aan of je waarde van 200g rauw telt of gekookt.
oa in track app fatsecret staat de portie gekookt a ~258kcals

Geld ook voor vlees, alles onbereid wegen en die waardes aanhouden. Je zou die manier van jou kunnen doen dat je 1kg onbereid rijst kookt en dan deelt in 10 porties en zo terug kunt rekenen, maar ikzelf zou dat risico niet nemen en prep al mijn eten zelf en ik deel niks met de bereiding, alles wat ik maak is voor mij alleen.

Klinkt apart, maar heb in het verleden zoveel gekut ermee meegemaakt dat ik 0.0 fout marge hierin hanteer en ik liever 2x kook dan alles in 1 pot/pan en beetje op gevoel delen.
Maar vlees bevat veel vocht dat verloren gaat tijdens het bereiden, is het dan nog raadzaam om vooraf te wegen?

• Like
Maar vlees bevat veel vocht dat verloren gaat tijdens het bereiden, is het dan nog raadzaam om vooraf te wegen?
Jazeker, op de verpakking staat de onbereiden kcal aantallen. Dat 100gr onbereide kip netto 80gr is na het koken is wat anders maar de kcal blijven hetzeltde.

Alles onbereid wegen is de maatstaaf. Doe je dit niet ga je gegarandeerd keer de fout in. Vandaar dat de kip van muscle meat op de verpakking meer kcal/eiwit per 100gr bevat dan die van de albert heijn aangezien die van muscle meat wel al bereid is en van de appie niet.

• Like
Terug
Naar boven