Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Peiling Peiling Hoe bak jij je steak?

• Totaal stemmers
    169
Weinig tijd
20240430_195322.jpg

Ik zou voor minder van de cut naar de bulk gaan als dit topic zie 😍

Pre bed, altijd standaard een kleinere maaltijd zodat ik rustiger slaap. Ga ik all out laaien pre bed dan slaap ik alsof ik een wasmachine ben en ga ik schijnbaar snurken waardoor ik moet verhuizen naar de logeerkamer of buurvrouw.

Aardbeien in de aanbieding bij de lidl anders kocht ik ze niet hoor.

IMG_6865.jpeg

Je hebt mensen die het testsn op youtube.
Invloed van zout op sous vide.

2 stukken vlees wegen. De 1 zout de ander niet. Paar uur sous vide. Dan weer wegen om % vochtverlies te meten. Die met zout had minder verlies.

20240430_210231.jpg

24 Gillardeau's

Met een vinaigrette van rode wijnazijn, 1 van cherry azijn, en nog wat verschillende tabasco's (normaal, chipotle, scorpion xtra heet), worcestershire saus en citroen. Veel verschillende combinaties mogelijk om uit te proberen.

En een mooie chabli's plus een mooie brut.

*ps. Die Gillardeau's

Laatst bewerkt:
Je hebt mensen die het testsn op youtube.
Invloed van zout op sous vide.

2 stukken vlees wegen. De 1 zout de ander niet. Paar uur sous vide. Dan weer wegen om % vochtverlies te meten. Die met zout had minder verlies.
Had daar volgens mij laatst een video van Joshua Weissman over gezien. Leuke video.
Kan hem alleen niet meer terugvinden dus heb je precies niks aan.

*Edit*

Oh nee, dat was dat je vlees rondom dichtschroeien om meer vocht vast te houden een fabeltje is. (Maar dat een goede sear natuurlijk wel beter is)

BBQ-steak (gemarineerde varkenslap) en gekookte Sperziebonen met EV Olijfolie en Nootmuskaat
20240430_203450.jpg

Ook nog een paar sneetjes brood erbij.

Had daar volgens mij laatst een video van Joshua Weissman over gezien. Leuke video.

*Edit*

Oh nee, dat was dat je vlees rondom dichtschroeien om meer vocht vast te houden een fabeltje is. (Maar dat een goede sear natuurlijk wel beter is)
Klopt. Sear houdt geen vocht vast.
Sear is voor Maillard reactie.

Gang 3
20240430_220746.jpg

Witte asperges (AA kwaliteit van de groothandel) met gerookte ham, peterselie, gekookt ei crumble (niet op de foto) en een zelfgemaakte hollandaise saus.
(gastrique gemaakt van 2 delen pinot grigio en 1 deel champagne azijn, mosterzaad en zwarte peperkorrel. Dat 2/3 gereduceerd. Tot 65 °C opgeklopt met eigeel en daarna al roerend opgeklopt met geklaarde boter tot een mooie gladde hollandaise saus.

Gang 4 - Hoofdgerecht
20240430_225728.jpg

20240430_230012.jpg

20240430_230018.jpg

4 kg slow cooked black angus short ribs (48 uur op 71°C.).
Daarna geglazed met teriyaki honing saus in de oven op 210°C (3x insmeren met de saus en dan 4 mins de oven in). Daarna een jus de veau (kalfschenkel 18 uur op vuur) met port reductie sausje erover gedaan en afgetopt met fijn gesneden peterselie/rode ui/chili peper van eigen balkonteelt.
Air fryer frietjes erbij.

Gang 5 - dessert
Scropino met wodka - limoen/citroen sorbet ijs en prosecco

Laatst bewerkt:

*Edit*

Dichtschroeien houdt idd geen vocht vast, maar je maakt wel veel smaak door de kleurvorming.

Zout onttrekt wel vocht, maar niet zo snel. Je kunt ook droog pekelen, dan trekt het zout ook weer deels in het vlees en brengt het smaak en houdt het weer wat vocht vast en er gebeurt nog wel meer met droog pekelen, beetje hetzelfde als dry aging. Je biefstuk wordt iig niet droog/taai van zout, maar van te ver doorgaren of slechte kwaliteit. Bij de supermarkt kun je nauwelijks goede biefstuk kopen helaas.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven