Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

IMG_7284.jpeg

Musclemeat-kipstukjes waren op en vergeten te bestellen, dus maar even paar kg kip bij de Makro gehaald.
17426691660944285136097900785169.jpg

Laatst bewerkt:
Zelfgemaakte Hachee? Goede voedingswaarde? Ben zoekende naar een hachee recept laag in cals
Sommige dingen moet je gewoon niet verneuken.

Stoofvlees maak je het liefst met vlees met een beetje vet, dat geeft smaak, dat wordt mals. Als je daar op wil bezuinigen doe je het waarschijnlijk het liefst in de aardappelen.

Dat gezegd: de bieflappen zijn waarschijnlijk het beste alternatief, daarna de magere runderlappen, daarna pas sukade en riblappen.

Dat gezegd: de bieflappen zijn waarschijnlijk het beste alternatief, daarna de magere runderlappen, daarna pas sukade en riblappen.
Voor de malsheid van mager vlees wel wat azijn oid toevoegen. Vlees kan anders met stoven erg taai worden.

Wil je een echte lekker stoofschotel maken gebruik dan gewoon wat vetter vlees zoals @Mentat zegt. Na stoven kan je altijd nog de vetranden die over blijven eraf snijden.
Maar zou zelf kiezen voor smaak en minder kh.

Voor de malsheid van mager vlees wel wat azijn oid toevoegen. Vlees kan anders met stoven erg taai worden.

Wil je een echte lekker stoofschotel maken gebruik dan gewoon wat vetter vlees zoals @Mentat zegt. Na stoven kan je altijd nog de vetranden die over blijven eraf snijden.
Maar zou zelf kiezen voor smaak en minder kh.
Dat is wel een goede tip!

Bij sommige stoofgerechten kan je als je ze laat koelen en overnachten in de koelkast een deel van het vet eraf scheppen: dat verzamelt zich als een laagje aan de bovenkant.
(Ik vraag me af of het kan helpen het gerecht dan iets wateriger te laten terugkoelen dan je het zou willen hebben zodat het vlees en andere vaste ingredienten echt tot onder de oppervlakte kunnen zakken. Dan moet je het bij bereiding ff een beetje reduceren.)

Bij sommige stoofgerechten kan je als je ze laat koelen en overnachten in de koelkast een deel van het vet eraf scheppen: dat verzamelt zich als een laagje aan de bovenkant.
Jongens, nu krijg ik trek in zuurvlees! drool:

Sommige dingen moet je gewoon niet verneuken.

Stoofvlees maak je het liefst met vlees met een beetje vet, dat geeft smaak, dat wordt mals. Als je daar op wil bezuinigen doe je het waarschijnlijk het liefst in de aardappelen.

Ik snap wat je bedoeld hoor, maar ik had laatst deze:

https://www.ah.nl/producten/product/wi506381/ah-voor-in-de-oven-stoofvlees-gekruid

(Welke overigens erg goed smaakte voor kant en klaar!!)

En die bevat maar 95 cal / 100g met maar 1.5g vet. Hoe doen ze dit dan?? Neem aan dat hun ook gewoon in vet moeten bakken etc..

En waarom zou je niet willen besparen als de smaak er niet minder van wordt?

(Ik vraag me af of het kan helpen het gerecht dan iets wateriger te laten terugkoelen dan je het zou willen hebben zodat het vlees en andere vaste ingredienten echt tot onder de oppervlakte kunnen zakken. Dan moet je het bij bereiding ff een beetje reduceren.)
Verdunnen maakt t toch net minder lekker. Dan trekt ook de smaak weer uit t vlees. En dat kleine beetje vet wat achterblijft in de ingrediënten valt vaak reuze mee.
T is net als kippensoep maken met hele kip met vel. Als je t af laat koelen ligt t meeste vet erbovenop en kan je erafhalen. Maar juist wat vet achterlaten geeft wel extra smaak.
Wat bij stevigere mengsels zoals hachee oid wel kan helpen is regelmatig even roeren tijdens t af laten koelen. Dan komt t meeste vet er wel uit.
En net als echte snert is t de dag erna nog lekkerder.
Ik snap wat je bedoeld hoor, maar ik had laatst deze:

https://www.ah.nl/producten/product/wi506381/ah-voor-in-de-oven-stoofvlees-gekruid

(Welke overigens erg goed smaakte voor kant en klaar!!)

En die bevat maar 95 cal / 100g met maar 1.5g vet. Hoe doen ze dit dan?? Neem aan dat hun ook gewoon in vet moeten bakken etc..

En waarom zou je niet willen besparen als de smaak er niet minder van wordt?
Dit soort kant en klaar wordt vaak in grote snelkookpannen (ketels) gemaakt, zonder extra vet toevoegen. Vet komt al van t vlees.
veelal wordt druk eraf gehaald en snel teruggekoeld onder zacht roeren (eerder bewegen van de massa). Vet gaat naar boven (drijft) en afvullen van onderuit de ketel. Dus hou je een relatief magere massa over. Maar door de bereiding en doordat er wat vet achterblijft in het vlees en andere ingrediënten blijft de smaak behouden.
En daar komt bij... supermarkt hachee/stoofvlees bevat relatief weinig vlees en meer groente/saus. Dus kcal is altijd relatief laag per 100 gram.

Bij zelf maken gebruik je vaak meer vlees. In ieder geval ik wel.

Ik heb het niet over liters vocht erbij...
Snap ik 😊 maar wil je echt meer vet eruithalen dan zal je veel moeten verdunnen en verwarmen. Het beetje vet wat er nog inzit, zit vnl in het vlees. Dus wil je dat eruit hebben dan moet je het er echt soort van "uitkoken".
Maar bij stoofvlees hoort gewoon wat vet voor smaak 😇 is mijn mening.

Snap ik 😊 maar wil je echt meer vet eruithalen dan zal je veel moeten verdunnen en verwarmen. Het beetje vet wat er nog inzit, zit vnl in het vlees. Dus wil je dat eruit hebben dan moet je het er echt soort van "uitkoken".
In een recept van Julius Jaspers is het zelfs een onderdeel van het recept, het gaat echt om een klein laagje gestold vet wat bovenop komt liggen.

Is overigens een aanrader.
  1. Bak riblappen in een koekenpan om en om aan in 2 eetlepels olijfolie.
  2. Fruit in een stoofpan de ui glazig in 2 eetlepels olijfolie.
  3. Voeg knoflook, tomaten, bouillon, wijn, selderijzout, tomatenpuree, laurier en tijm toe en breng langzaam tegen de kook aan.
  4. Voeg de riblappen toe en zet alles afgedekt in een op 140°C voorverwarmde oven.
  5. Controleer na 3 uur of het vlees zacht en gaar is en breng op smaak met zout en peper. Laat een nachtje afkoelen in de ijskast.
  6. Schep de volgende dag met een lepel het vet van de bovenkant van de gegaarde riblappen af en snijd of pluk het vlees in kleine stukjes.
  7. Verwarm het vlees langzaam in de saus op het fornuis of in een voorverwarmde oven op 140ºC.

Dan gebruikt hij wel riblappen, die zijn al wat vetter.

preach it, sister!

Zowel voor stoof-als vrouwenvlees is een randje vet op de juiste plaatsen best lekker.
(Maar respect voor ieders individuele smaak, doelen, inzet en voorkeuren enzo)
:D

Vind persoonlijk vettig vlees echt niet lekker, kipdij en bijv spek ga ik van over m'n nek

Terug
Naar boven