AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Zegt die ook eerlijk dat gekookt eten zowat alle voedingsstoffen eruit haalt?

Haalt gekookt eten zowat alle voedingsstoffen eruit?

Gemini zei:
De meeste voedingsstoffen blijven behouden bij het koken van eten, en sommige worden zelfs makkelijker opneembaar voor je lichaam. Koken heeft vooral een effect op wateroplosbare vitamines, zoals vitamine C en verschillende B-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B11 en B12). Deze vitamines kunnen bij het koken gedeeltelijk in het kookwater lekken of afgebroken worden door hitte.
Factoren die voedingsstoffen beïnvloeden
De mate waarin voedingsstoffen verloren gaan, hangt af van verschillende factoren:
* Kookmethode: Korte kooktijden en kookmethoden met weinig water, zoals stomen, roerbakken of magnetronbereiding, behouden meer vitamines. Frituren, braden of langdurig koken in veel water kan leiden tot meer verlies.
* Temperatuur en tijd: Hoe langer en heter je kookt, hoe meer voedingsstoffen er verloren kunnen gaan.
* Hoeveelheid water: Kook je groenten in veel water, dan lekken de wateroplosbare vitamines sneller uit.
* Versheid van het product: Hoe verser het product, hoe meer voedingsstoffen het bevat.
Voedingsstoffen die minder gevoelig zijn voor hitte
Vetoplosbare vitamines zoals vitamine A, D, E en K blijven over het algemeen goed behouden. Ook mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium en zink zijn redelijk stabiel tijdens het kookproces.
Positieve effecten van koken
Koken is niet alleen schadelijk voor voedingsstoffen. Het heeft ook voordelen:
* Makkelijkere opname: De structuur van sommige voedingsmiddelen wordt door koken afgebroken, waardoor bepaalde voedingsstoffen makkelijker door je lichaam worden opgenomen. Denk hierbij aan de lycopeen in tomaten of de bètacaroteen in wortelen.
* Veiligheid: Koken doodt schadelijke bacteriën en parasieten, wat het eten veiliger maakt om te consumeren.
* Betere vertering: Gekookt voedsel is vaak makkelijker te verteren dan rauw voedsel.
Concluderend, koken verwijdert niet zomaar alle voedingsstoffen uit je eten. Het is vooral belangrijk om te letten op de kookmethode om zoveel mogelijk vitamines te behouden. Stomen en roerbakken zijn goede opties.

Daarom eet ik ook grote hoeveelheden...

Zegt die ook eerlijk dat gekookt eten zowat alle voedingsstoffen eruit haalt?
die ai dingen geven dat meestal wel toe, maar komen dan met 'n langdradig bericht dat als je je voedsel rauw(er) eet dan doodgekookt je dood gaat door parasieten/virussen. maar wat je zegt klopt wel, je raakt een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen kwijt als je vlees kookt. daarom verbaas ik me soms ook als ik maaltijden in dit topic zie waarvan het gehakt op standje crematie is gebakken. dan zijn al je eiwitten verbrand, al je vitamen/mineralen zijn verdampt of verbrand en je gaat nog eens eerder dood door de carcinogenen op het vlees.
zou jij rauw vlees overwegen als het van een goede bron af komt? ik eet regelmatig rauw orgaanvlees van die site die ik eerder benoemde, en leef nog steeds :P.

studies: https://www.researchgate.net/public...in_B12_E_and_D_Content_of_Raw_and_Cooked_Beef en https://journalejnfs.com/index.php/EJNFS/article/view/1285

50% eiwitten va je dagelijkse eiwitten mee binnen.

Hoe weinig eiwitten eten jullie? In ieder geval ik snap het als je anderen doelen hebt, maar wil je een beetje groot worden heb je genoeg nodig.

Ik gooi even een banaan in de airfryer

Ik gooi even een banaan in de airfryer
1257946416_banana_man.gif

Heerlijk pisang goreng.

Neem multivitamine en het probleem is opgelost 😁
meh, meeste is synthetische troep gemaakt van petroleum (extracten), zijn vaak niet (fatsoenlijk) opneembaar door het lichaam, en kunnen ook nog eens schadelijk zijn. maar goed, jij behoudt nog het e.e.a. aan vitaminen/mineralen omdat je je gehakt niet cremeert.

die ai dingen geven dat meestal wel toe, maar komen dan met 'n langdradig bericht dat als je je voedsel rauw(er) eet dan doodgekookt je dood gaat door parasieten/virussen. maar wat je zegt klopt wel, je raakt een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen kwijt als je vlees kookt. daarom verbaas ik me soms ook als ik maaltijden in dit topic zie waarvan het gehakt op standje crematie is gebakken. dan zijn al je eiwitten verbrand, al je vitamen/mineralen zijn verdampt of verbrand en je gaat nog eens eerder dood door de carcinogenen op het vlees.
zou jij rauw vlees overwegen als het van een goede bron af komt? ik eet regelmatig rauw orgaanvlees van die site die ik eerder benoemde, en leef nog steeds :P.

studies: https://www.researchgate.net/public...in_B12_E_and_D_Content_of_Raw_and_Cooked_Beef en https://journalejnfs.com/index.php/EJNFS/article/view/1285
Verder dan wat rauw gehakt en amercian prepare heb ik me nog niet aan rauw vlees gewaagd.

meh, meeste is synthetische troep gemaakt van petroleum (extracten), zijn vaak niet (fatsoenlijk) opneembaar door het lichaam, en kunnen ook nog eens schadelijk zijn. maar goed, jij behoudt nog het e.e.a. aan vitaminen/mineralen omdat je je gehakt niet cremeert.
Volgens het natural terrain model zijn vitamine supps een last voor het lichaam.

Verder dan wat rauw gehakt en amercian prepare heb ik me nog niet aan rauw vlees gewaagd.
gehakt is naast rauw orgaanvlees (specifiek lever en brein) het "gevaarlijkste" wat je kan eten. afhankelijk van waar je het koopt heb je weinig zicht op hygiene (je weet niet wat er allemaal door de molen is gegaan). Het komt ook wel eens voor dat gehakt bestaat uit meerdere dieren, soms zelfs uit meerdere slachten, en omdat gehakt hoog in vet zit, bevat het aardig wat afvalstoffen (in het geval van ongezonde dieren). dat terzijde zou ik wel steak tartaar lusten nu :P

Ow alles is perfect hoor 👍🏻
alles kan kapot! je bent nog jong, maar combinatie van fysieke stress, aas en een hoop vitamines gaan je op de lange duur geen goed doen.

Terug
Naar boven