MuscleMeat

Problemen met optrekken

Boomstam

Dutch Bodybuilder
Waardering
16
Ik zit met een lastig probleem , ik kan mezelf namelijk amper optrekken. Na 4 a 5 reps zit ik al op mijn maximum. Ik train m'n rug echter wel goed , maar het optrekken vlot maar niet. Elke keer dat ik rug train , blijf ik mezelf optrekken maar ik maak geen progressie.

Kan iemand mij wat advies geven over hoe ik hier vooruitgang op kan boeken?

gewoon blijven doen duurt even :)

Heb je thuis iets waar je aan op kan trekken? Moet je eens een maand lang iedere dag één setje optrekken tot je max, dan zul je snel meer reps halen. (srs)

Heb je bij jou in de gym geen assist er voor? Of anders veel lat-pull down. 't lukte mij eerst ook niet. Nu haal ik met gemak 3x10 ookal ben ik aangekomen. Gewoon doorzetten.

Even aan iemand vragen als je niet meer kunt die je kan helpen je bij je benen te liften om er nog 3 uit te persen zo ga je wel vorderen met reps

Ik zit met hetzelfde probleem. Heel vervelend daar ik het wil/moet kunnen voor een ingangcoïtusamen. Vrij vervelend dus dat het niet wil vlotten. Ik train het 2 x per week 4 sets. Steeds tot failure en dan negatives tot 8 reps. Ik denk dat je toch een maand of 4 zal moeten trainen erop alvorens je er 10 kan. Natuurlijk afhankelijk van wat je start niveau is/was.
Ik zit na 2,5 maand trainen op 5 chin-ups. Als ik 4 sets van 8 reps kan ga ik overgaan naar pull-ups.

Wat voor mij goed werkte was elke training geen sets met een aantal vast herhalingen te maken, maar gewoon een totaal aantal herhalingen doen (heb ik van Arnold volgens mij). Dus 50 reps totaal in zo min mogelijk sets.

Dus gewoon net zoveel sets blijven doen tot je het juiste aantal herhalingen hebt gehaald.
Ik zou wel beginnen met 30 reps totaal. En ja, dat betekent dat je heel langs bezig bent en misschien wel 1 herhaling haalt op de laatste 8 sets.

elke keer tot fail gaan, zodat je 12 reps haalt.

en vervolgens nog 8x negatief (optrekken met springen, vast houden en langzaam laten zakken)

je zult zien dat je binnen de korste keren 12 reps haalt zonder fail.

Wat een k*tadvies in dit topic.

Wil je meer reps op chin ups/pull ups? Zeker NIET steeds tot failure gaan. Af en toe mag natuurlijk wel, maar plan dat dan in binnen een progressief schema.

Nu kan je 5reps max? Dat is weinig, maar een begin.
Wat kan je als volgende stap doen?

Doe maar 2 tot 3 reps.
Rust een dagje.
Doe nogmaals 2-3 reps.
Rust een dagje.
Doe 2-3reps met 2,5kg aan een belt.
Rust een 2 daagjes.
Doe 2-3reps met 2,5kg aan een belt.
Rust een dagje.
Doe 2-3 reps met 5kg aan een belt.
Rust een dagje.
2-3 reps met 5kg aan een belt.
Rust twee daagjes.
Doe 2-3reps met 7,5kg aan een belt.
enz...
Blijf op deze manier gewicht toevoegen totdat je 2 trainingen op rij met een bepaald gewicht faalt. Tussen de 2-3sets per training blijven.

Volgende mogelijke stap?
Doe 4reps zonder gewicht.
Rust een dag.
4reps zonder gewicht.
Rust een dag.
5reps zonder gewicht.
Rust 2 dagen.
5Reps zonder gewicht.
Rust een dag.
6Reps zonder gewicht.
Rust een dag.
6Reps zonder gewicht.
Rust 2 dagen.
7reps zonder gewicht.
Enz...
tot je aan een bepaalde reprange komt die je niet meer haalt. Dan kan je weer terugvallen naar 5reps ofzo, en daar stelsematig gewicht aan toevoegen. Tussen de 2-3sets per training blijven.

Rince & repeat for unlimited power. Problem to failure fags? :trollface:

Best wat betreft je lats het ook hierbij houden en vooral niets meer dan dat willen doen voor die spiergroep! (Bor's en DL is natuurlijk geen probleem).

Laatst bewerkt:
Ben ook bezig me widegrip te trainen. Doe gewoon telkens 4 sets maximum reps.
4 x 8 lukt me wel aardig nu.

hetgeen ik nu aan het doen ben is op elke UB training +/- 50 chinups te doen. Ik doe dit bv in 10x5. Gewoon goed volume maken, en je reps zullen verbeteren.

Je kan idd tot failure gaan, maar niet steeds.

Gaat weer lekker in dit topic. (:

Als eerste, hoeveel % vet heb je? Dikkertjes zullen nu eenmaal meer moeite hebben met optrekken dan schriele mannetjes. Vandaar dat klimmers het liefst zo licht mogelijk zijn.

Ten tweede, hoe belangrijk is het doel van meer pullups kunnen voor jou? Afhankelijk van je prioriteit kun je een methode kiezen. Als het de hoogste prioriteit heeft, dan kun je er voor kiezen om een "Grease the Groove" methode toe te passen. Dat is een bedenksel van Pavel Tatsouline. Met deze methode doe je (verspreid over) elke dag meerdere setjes met ongeveer de helft van je max aantal reps. De gedachte die hierachter zit is dat optrekken een "skill" is. Hoe vaker je oefent, des te beter je wordt. Uit ervaring kan ik je zeggen dat deze manier zeer goed werkt. Je moet dan echter wel thuis een mogelijkheid hebben om je te kunnen optrekken. Trapgat werkt prima kan ik je verklappen. Ga dan NIET tot failure, al denken anderen er hier blijkbaar anders over. :) Laat dan ook andere rugoefeningen even achterwege. Deadliften kan prima. Op internet valt er genoeg te vinden over de GTG-methode.

Heeft het niet de hoogste prioriteit.. Dan zou ik het volgende doen:

Pullups als eerste tijdens je workout doen en elke week het volume (totaal aantal reps) opvoeren. Stel jezelf voor elke training een doel. Bijvoorbeeld ik wil 30 (goede) herhalingen doen. Het maakt dan niet uit hoeveel setjes je nodig hebt.

+1

Ik ben nooit de slankste geweest. Kon toen ik begon maar 2 reps. Advies (en hoe ik het heb gedaan): vind een grip die je fijn ligt (hammer, overhands, onderhands, wide hammer whatever) en doe zo veel mogelijk pullups. Gewoon 3-4 minuten rust tussen sets als je het nodig hebt. En met zo veel mogelijk bedoel ik tot je geen single met goede vorm meer kan maken. Als je op dat punt bent spring je omhoog en doe je een langzame negatieve rep, dit 3x3. Als je inmiddels een aantal reps kan maken (en dat kan je opzich al) kan je gaan mikken op een totaal aantal reps met zo veel rust als je maar nodig hebt (denk in tientallen).

Zo heb ik het gedaan iig, suc6 ;)

Terug
Naar boven