XXL Nutrition

'PVV kan dertig zetels halen'

Ik hou van kunst, maar dan toch nog met de rooie pen erdoorheen...weetje waarom? omdat die gozert op de hoek die net een eigen zaak geopent heeft alweer kan sluiten en binnekort verhuisd ie misschien ook weer uit mijn buurt ...het is maar net waar je voorrang aan geeft

Met een kale politiestaat verbetert de situatie nou ook niet echt. Grootstedelijke problemen los je in ieder geval niet op door fors te snijden in gelegenheden die positief bijdragen aan de sfeer in een stad.

Die knuppels van de PVV willen cultuursubsidies stoppen of op zijn minst halveren. Nu is subsidie voor iedere halve gare straatmuzikant of wannabe schilder onnodig maar als je musea, orkesten en andere culturele instellingen wil sluiten of verminderen dan is je cultureel besef als partij toch wel betreurenswaardig. Op naar een kale en koude maatschappij waar ieder afwijkend geluid maar moet worden gesmoord. Alleen wat onder de streep overblijft telt nog.

Zoals de PVV het verwoord heeft alleen de 'elitiare elite' baat bij cultuur. Als die sukkels nou eens zelf een bezoek zouden brengen aan een museum, orkest of ander cultureel evenement zouden ze misschien doorkrijgen dat niet alleen de elite interesse toont in cultuur.
CHECK! Gisteravond, @ http://ede.vvd.nl/agenda_3816/14969/ :)

En dan nog maar te zwijgen van het feit dat de PVV religie wil vastleggen in de grondwet....dat wil dus zeggen dat onze samenleving altijd op basis van christelijke en joodse cultuur geent moet zijn.

Helemaal offtopic enzo, maar ben ik de enige de echt helemaal gek wordt van die Maarten van Rossem? Tjezus, ik trek die gast echt zo slecht.

Qua cultuur vind ik het een beetje moeilijk. Ik ben zeker voorstander voor cultuur, maar dan meer om mensen te helpen gelegenheid te scheppen voor kunstenaars om hun kunsten tentoon te stellen, en niet het eindeloos handje vasthouden van kunstenaars zelf. Ik vind wel dat je in NL als 'kunstenaar' veels te snel subsidie krijgt, ik vind dat je het zelf op eigen kosten moet maken. Maar ik vind meer dat je geld moet uittrekken om het voor de normale mens laagdrempeliger te maken om die kunst te gaan bekijken. Ofwel, ik, als niet kunstenaar, wil naar goedkope feestjes gaan, maar ik wil niet dat elke mafketel met een kwast of gitaar in zijn hand een bom duiten krijgt om in zichzelf te investeren.

Laatst bewerkt:
Helemaal offtopic enzo, maar ben ik de enige de echt helemaal gek wordt van die Maarten van Rossem? Tjezus, ik trek die gast echt zo slecht.

Over het algemeen trek ik hem ook behoorlijk slecht....negatieve cynicus. Maar soms doet hij wel eens iets wat ik wel kan waarderen...

Qua cultuur vind ik het een beetje moeilijk. Ik ben zeker voorstander voor cultuur, maar dan meer om mensen te helpen gelegenheid te scheppen voor kunstenaars om hun kunsten tentoon te stellen, en niet het eindeloos handje vasthouden van kunstenaars zelf. Ik vind wel dat je in NL als 'kunstenaar' veels te snel subsidie krijgt, ik vind dat je het zelf op eigen kosten moet maken. Maar ik vind meer dat je geld moet uittrekken om het voor de normale mens laagdrempeliger te maken om die kunst te gaan bekijken. Ofwel, ik, als niet kunstenaar, wil naar goedkope feestjes gaan, maar ik wil niet dat elke mafketel met een kwast of gitaar in zijn hand een bom duiten krijgt om in zichzelf te investeren.

Ik heb me niet echt verdiept in de regels die gelden op dit moment...dus ik kan er werkelijk niet heel veel zinnigs over zeggen.

Wat ik wel weet is dat er gekeken wordt naar het eigen vermogen en dat door de rijksoverheid ingestelde experts subsidie aanvragen beoordelen op kwaliteit, vakmanschap, bijdrage aan de kunst, en authenticiteit van het werk en dat subsidie mede wordt beoordeeld binnen kaders die door de overheid zijn vastgesteld mbt tot bereik, spreiding, eigen vermogen, en bereik.

Aangezien de subsidietoekenningen vallen onder WOVB zijn ze publiekelijk in te zien...

Hoe dat op provinciaal en gemeentelijk niveau gaat weet ik niet.

Ik geloof wel dat op landelijk niveau het gaat om iets van 550 miljoen...maar corrigeer me als ik er naast zit.....en dat is relatief echt heel weinig geld.....aangezien daar ook de onderwijs instellingen mbt kunst en cultuur uit worden betaald....en diverse podia (theaters, concertgebouwen etc.'

Naast overheid zijner ook cultuurfondsen...dat zijn particuliere subsidieverstrekkers.

Er wordt hoofdzakelijk cultuursubsidie gegeven aan evenementen voor een breed publiek. Die subsidies aan losse kunstenaars bestaan volgens mij nog amper.

Over het algemeen trek ik hem ook behoorlijk slecht....negatieve cynicus. Maar soms doet hij wel eens iets wat ik wel kan waarderen...

Ik heb me niet echt verdiept in de regels die gelden op dit moment...dus ik kan er werkelijk niet heel veel zinnigs over zeggen.

Wat ik wel weet is dat er gekeken wordt naar het eigen vermogen en dat door de rijksoverheid ingestelde experts subsidie aanvragen beoordelen op kwaliteit, vakmanschap, bijdrage aan de kunst, en authenticiteit van het werk en dat subsidie mede wordt beoordeeld binnen kaders die door de overheid zijn vastgesteld mbt tot bereik, spreiding, eigen vermogen, en bereik.

Aangezien de subsidietoekenningen vallen onder WOVB zijn ze publiekelijk in te zien...

Hoe dat op provinciaal en gemeentelijk niveau gaat weet ik niet.

Ik geloof wel dat op landelijk niveau het gaat om iets van 550 miljoen...maar corrigeer me als ik er naast zit.....en dat is relatief echt heel weinig geld.....aangezien daar ook de onderwijs instellingen mbt kunst en cultuur uit worden betaald....en diverse podia (theaters, concertgebouwen etc.'

Naast overheid zijner ook cultuurfondsen...dat zijn particuliere subsidieverstrekkers.

Nou ja, die experts daar geloof ik zelf niet zo in. Ik weet wel dat als je in NL een beetje een verhaal neerzet je echt zwaar eenvoudig kan cashen. Ik zie het nut daar niet van in, denk echt niet dat er betere kunst door komt. Ik denk vooral dat je meer lamme kunstenaars krijgt die niets fatsoenlijks aan de wereld brengen. Als je gewoon zorgt dat die gasten een podium krijgen en je het voor de rest van de wereld goedkoop maakt hen te bekijken, dan stimuleer je die gasten veel meer iets vets te maken. En daarbij komt dat het heel nederland voordeel bied, en niet alleen die paar gasten. Gewoon een beetje de markt voor kunstenaars wat groter maken zodat ze hun product beter kwijt kunnen.

Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat je dan alleen commerciele crap krijgt omdat de verkoop van de kunst dan zwaarder weegt dan de eigenlijke kunst zelf, maar ik denk dat het niet zo is, de echte kunstenaar maakt toch wel wat hij zelf vet vindt.

---------- Toegevoegd om 22:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:20 ----------

Er wordt hoofdzakelijk cultuursubsidie gegeven aan evenementen voor een breed publiek. Die subsidies aan losse kunstenaars bestaan volgens mij nog amper.

Hmz, dat is dan een goede zaak.

Laatst bewerkt:
Nou ja, die experts daar geloof ik zelf niet zo in. Ik weet wel dat als je in NL een beetje een verhaal neerzet je echt zwaar eenvoudig kan cashen. Ik zie het nut daar niet van in, denk echt niet dat er betere kunst door komt. Ik denk vooral dat je meer lamme kunstenaars krijgt die niets fatsoenlijks aan de wereld brengen. Als je gewoon zorgt dat die gasten een podium krijgen en je het voor de rest van de wereld goedkoop maakt hen te bekijken, dan stimuleer je die gasten veel meer iets vets te maken. En daarbij komt dat het heel nederland voordeel bied, en niet alleen die paar gasten. Gewoon een beetje de markt voor kunstenaars wat groter maken zodat ze hun product beter kwijt kunnen.

Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat je dan alleen commerciele crap krijgt omdat de verkoop van de kunst dan zwaarder weegt dan de eigenlijke kunst zelf, maar ik denk dat het niet zo is, de echte kunstenaar maakt toch wel wat hij zelf vet vindt.

Volgens mij is dat precies waar de subsidie voor is.

Het verder afbrokkelen van subsidie zal in iedergeval gaan inhouden dat kunst veel meer op zijn waarde genererend vermogen zal worden beoordeeld dan op inhoud en toevoeging.

Daarbij is kunst maken ook niet iets wat geen onkosten met zich mee brengt...

En laten we wel wezen...kunst is uitermate subjectief. Wat jij en ik crap vinden hoeft voor anderen helemaal geen crap te zijn.

En waar hebben we het helemaal over? +/- 500 miljoen. Daar zit echt, echt geen groot geld waar we alle problemen in Nederland mee gaan oplossen.

die peilingen zijn ook nooit iets waard.

als ik zo'n peiling gaat doen in een gereformeerde buurt met allemaal van die oudjes die naar de kerk gaan zullen ze ook allemaal op de cda stemmen

----------

Hmz, dat is dan een goede zaak.

We hebben het dan wel over gemeentelijke subsidies natuurlijk, hetgene waar de PVv tegen strijdt in de gemeentes waar ze meedoen. Rijkssubsidies worden wel verstrekt via fondsen waar individuele kunstenaars gebruik van maken.

Subsidiebeleid in Den Haag aangaande cultuur:

Wat is het?
De gemeente Den Haag stelt 2 keer per jaar subsidie beschikbaar voor culturele projecten. De subsidie is bedoeld voor professionele en kunstzinnige activiteiten die incidenteel plaatsvinden.

Wat zijn de mogelijkheden?
Elk half jaar is vanuit de gemeente ongeveer € 430.000,- beschikbaar. Per initiatief kunt u maximaal € 30.000,- subsidie krijgen. Heeft de gemeente meer aanvragen gehonoreerd? Dan verdeelt de gemeente het budget op een redelijke manier over de aanvragen. Blijft er na een aanvraagronde budget over? Dan neemt de gemeente dit mee naar de volgende ronde binnen hetzelfde kalenderjaar.

vierhonderddertigduizend euro :roflol:

Ja nee inderdaad, daarmee vegen we de stad wel even schoon hoor.
Pas op, straatterreur!! PAS OP zeg ik je.

Subsidiebeleid in Den Haag aangaande cultuur:

Wat is het?
De gemeente Den Haag stelt 2 keer per jaar subsidie beschikbaar voor culturele projecten. De subsidie is bedoeld voor professionele en kunstzinnige activiteiten die incidenteel plaatsvinden.

Wat zijn de mogelijkheden?
Elk half jaar is vanuit de gemeente ongeveer € 430.000,- beschikbaar. Per initiatief kunt u maximaal € 30.000,- subsidie krijgen. Heeft de gemeente meer aanvragen gehonoreerd? Dan verdeelt de gemeente het budget op een redelijke manier over de aanvragen. Blijft er na een aanvraagronde budget over? Dan neemt de gemeente dit mee naar de volgende ronde binnen hetzelfde kalenderjaar.

Dat zijn de incidentele activiteiten, de evenementen die de gemeente Den Haag mede sponsort of organiseert zijn daar niet in opgenomen. Geld wat naar o.a. het Residentie-orkest vloeit evenmin.

Dat zijn de incidentele activiteiten, de evenementen die de gemeente Den Haag mede sponsort of organiseert zijn daar niet in opgenomen. Geld wat naar o.a. het Residentie-orkest vloeit evenmin.

Is dat subsidiebeleid dan wel transparant? Je zal het in de jaarverslagen misschien kunnen terug vinden neem ik aan?!

Is dat subsidiebeleid dan wel transparant? Je zal het in de jaarverslagen misschien kunnen terug vinden neem ik aan?!

Alle subsidies vallen gewoon onder WOVB...dus je kan ze "gewoon" opvragen bij de overheid of inzien.

Ik moet eigenlijk wel bekennen dat ik een beetje moeite heb met "transparant" ...wat is transparant, en voor wie moet het transparant zijn?

De budgetten worden vooraf vastgesteld en de regels voor toekenning ook. Daar zit een mate van subjectiviteit in, maar daar tegenover staat dat de toekenning gewoon gepubliceerd moet worden.

Alle subsidies vallen gewoon onder WOVB...dus je kan ze "gewoon" opvragen bij de overheid of inzien.

Ik moet eigenlijk wel bekennen dat ik een beetje moeite heb met "transparant" ...wat is transparant, en voor wie moet het transparant zijn?

De budgetten worden vooraf vastgesteld en de regels voor toekenning ook. Daar zit een mate van subjectiviteit in, maar daar tegenover staat dat de toekenning gewoon gepubliceerd moet worden.

Als partijen gaan schreeuwen dat het beleid ten aanzien van de subsidies drastisch veranderd dient te worden wil ik wel graag weten hoe dit in elkaar zit.
Als hier maar bijvoorbeeld 500 miljoen per jaar in te besparen is zal dit niet genoeg zoden aan de dijk zetten om het begrotingstekort te dichten.

Als je kijkt naar hoeveel geld er nu over de spreekwoordelijke balk wordt gepleurd dan krijg je spontaan een rolberoerte.

Inderdaad dan kan je beter al het geld dat naar ontwikkelingslanden gaat stopzetten.

Dat kan je sowieso beter doen :)

(Tenzij het om hulp gaat die de toestand daar écht verbeterd, wat ik tot nu toe zelden heb gezien).

Je moet die ontwikkelingshulp sowieso anders aankleden. Kijk naar bijvoorbeeld China, die pompen enorm veel geld in Afrika en die gaan daar de vruchten van plukken op de langere termijn. Grondstoffen worden opgekocht (China is nu bezig om de Europese grondstoffen naar zich toe te trekken), bouw projecten worden gestart door Chinese bouwmaatschappijen.
Nu heeft China ook een partij extra geld daar wordt je niet goed van maar die gaan goed profiteren van het rare beleid van o.a. de Europese Unie.

Nederlandse bouwbedrijven mogen bijvoorbeeld niet in Frankrijk of Polen bouwen en vice versa maar Chinese bouwbedrijven krijgen wel bouwprojecten in bijvoorbeeld Polen (aanleg grootste snelweg van het land).
Dit wordt heel erg stil gehouden door de overkoepelende bouworganisaties maar dit is aan de orde van de dag.

Terug
Naar boven