Marvinp
Cool Novice
- Waardering
- 1
- Lengte
- 1m78
- Massa
- 69kg
- Vetpercentage
- 9%
Je bent 17 jaar. Je weet dat de padvinderij niet hetzelfde is als het leger he?
... ok.. baas weet het
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je bent 17 jaar. Je weet dat de padvinderij niet hetzelfde is als het leger he?
Mijn stem zal ook als vorige keer naar de PVV gaan.
Anderzijds heb je bij politie ook eenheden die meer weg hebben van militaire eenheden dan de wijkagent om de hoekZo groot is de stap dus niet. Maar ik snap je punt.
Omdat hij er van overtuigd is dat de islam een groot gevaar vormt voor hoe hij Nederland ziet. Die literatuur staat volgens hem haaks op zijn omschrijving van de Nederlandse samenleving en hij wil natuurlijk het 'probleem' bij de wortels aanpakken i.e. het boek waar alles mee begint wegnemen. Maar dit is onuitvoerbaar en onrealistisch en elk verstandig mens beseft dat het principieel en wettelijk niet kan.
Dat is relatief, extreemrechts kent ook vele gradaties natuurlijk. In de VS spreek je dan gewoonlijk over neonazisme terwijl het hier gewoon zoals het woord zegt de uiterst rechterzijde vertegenwoordigd. Enorm verschil dat de linkerzijde graag op één hoopje gooit. Voor extreemrechts in de VS vormt Wilders wellicht een grote vijand gezien zijn pro-joodse standpunten.
Wilders vormt geen gevaar voor onze samenleving omdat onze structuren niet toelaten dat er een dictator aan de macht kan komen en zich kan ontpoppen als een soort nieuwe Hitler. Elk vergelijk met Hitler en de nazi's is dus op meer dan één vlak absurd te noemen als we het hebben over extreemrechts in Nederland.
Extreemrechts is net als elke partij afhankelijk van het stemgedrag en is dus ook onderhevig aan democratische principes. Dat jij Wilders' partij ondemocratisch vindt is best mogelijk, maar ook die partij ontsnapt niet aan onze democratie en is dus per definitie democratisch te noemen als ze aan macht wint. In andere landen is de centralisatie binnen extreemrechtse partijen trouwens niet zo groot als bij de PVV. Elke politieke partij wil zoveel mogelijk macht (en dus een centralisering van de macht) de PVV of het Vlaams Belang vormen daar geen uitzondering op. Ik zie daar ook niet het grote verschil tussen hen en de andere partijen. Gelukkig zijn daar grenzen aan, wat imo een voordeel vormt in vergelijking met andere regeringsvormen als het Amerikaanse. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan: regeringsvorming is bij ons vaak véél moeilijker.
Omdat extreemrechts gewoonlijk met 25% al aan een zekere top zit in de West-Europese landen, valt het dus allemaal wel mee met dat potentieel gevaar. 25% betekend 75% water bij de wijn voor Wilders. Dan zijn de scherpe kantjes er weer grotendeels af. Juist daarom ook denk ik niet dat hij wil regeren.

Anderzijds heb je bij politie ook eenheden die meer weg hebben van militaire eenheden dan de wijkagent om de hoekZo groot is de stap dus niet. Maar ik snap je punt.
Omdat hij er van overtuigd is dat de islam een groot gevaar vormt voor hoe hij Nederland ziet. Die literatuur staat volgens hem haaks op zijn omschrijving van de Nederlandse samenleving en hij wil natuurlijk het 'probleem' bij de wortels aanpakken i.e. het boek waar alles mee begint wegnemen. Maar dit is onuitvoerbaar en onrealistisch en elk verstandig mens beseft dat het principieel en wettelijk niet kan.
Dat is relatief, extreemrechts kent ook vele gradaties natuurlijk. In de VS spreek je dan gewoonlijk over neonazisme terwijl het hier gewoon zoals het woord zegt de uiterst rechterzijde vertegenwoordigd. Enorm verschil dat de linkerzijde graag op één hoopje gooit. Voor extreemrechts in de VS vormt Wilders wellicht een grote vijand gezien zijn pro-joodse standpunten.
...it works both ways). Dat heb je met algemene indelingen. De grote gemene deler van extreem rechts is, hoe verschillend de partijen op andere vlakken ook zijn, dat zij in basis anti-democratisch zijn. Dat hangt vast in de definitie....ze streven naar een sterk gecentraliserde, zei het slankere, overheid waarbij democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen in principe niet legitiem geacht worden en ter discussie staan. Wilders vormt geen gevaar voor onze samenleving omdat onze structuren niet toelaten dat er een dictator aan de macht kan komen en zich kan ontpoppen als een soort nieuwe Hitler. Elk vergelijk met Hitler en de nazi's is dus op meer dan één vlak absurd te noemen als we het hebben over extreemrechts in Nederland.
Extreemrechts is net als elke partij afhankelijk van het stemgedrag en is dus ook onderhevig aan democratische principes. Dat jij Wilders' partij ondemocratisch vindt is best mogelijk, maar ook die partij ontsnapt niet aan onze democratie en is dus per definitie democratisch te noemen als ze aan macht wint.
...dus je brgijpt wel op wie ik doel
) ...is ook democratisch gekozen. Is wel een dictator. In andere landen is de centralisatie binnen extreemrechtse partijen trouwens niet zo groot als bij de PVV. Elke politieke partij wil zoveel mogelijk macht (en dus een centralisering van de macht) de PVV of het Vlaams Belang vormen daar geen uitzondering op. Ik zie daar ook niet het grote verschil tussen hen en de andere partijen. Gelukkig zijn daar grenzen aan, wat imo een voordeel vormt in vergelijking met andere regeringsvormen als het Amerikaanse. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan: regeringsvorming is bij ons vaak véél moeilijker.
Omdat extreemrechts gewoonlijk met 25% al aan een zekere top zit in de West-Europese landen, valt het dus allemaal wel mee met dat potentieel gevaar. 25% betekend 75% water bij de wijn voor Wilders. Dan zijn de scherpe kantjes er weer grotendeels af. Juist daarom ook denk ik niet dat hij wil regeren.
ff een korte reactie:
"Ik denk dat er in Nederland gewoon netjes via democratische weg een opheffing van de democratie kan plaatsvinden. Dezelfde structuren zijn in principe van toepassing hier als in Weimar Duitsland. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ik zeg wel dat het een mogelijkheid is. "
Nee dan valt de regering gewoon, omdat geen enkele andere coalitiepartner dat laat gebeuren.
Zoals ik zei laat de coalitiepartner dit niet gebeuren. Wilders doet water bij de wijn of schenkt gewoon geen wijn. Extreemrechts in Europa lijkt sowieso verdacht veel op de republikeinen in de VS. Men doet graag alsof extreemrechts hier anti-democratie is, maar dat is slechts een perceptie van zij die aan de extreem linkse zijde staan.Niet noodzakelijk. Om twee redenen....
Democratie is niet alleen een set van procedurele regels waarin de meerderheid bepaald wat er gebeurt maar ook een visie waarin de bescherming en vrijheid van ieder mens centraal staat .
Via beide wegen kan je dus een democratie opheffen....langs de ene weg door een absolute meerderheid aan steun hiervoor.....en anderzijds door het eroderen van de rechtszekerheid en beschemring van vrijheden van alle individuen of groepen.
Je begrijpt dat de ene weg langer duurt dan de andere weg, maar dat het eroderen van die rechtszekerheid in verschillende combinaties een hele reele situatie kan zijn.
Opheffing van democratie is niet bepaald volledig op democratische wijze gebeurd gedurende de Weimar republiek, of je moet vinden dat het ontslaan van oppositionele kamerleden om een kamermeerderheid te creeeren een democratische ingreep is.
Zoals ik zei laat de coalitiepartner dit niet gebeuren. Wilders doet water bij de wijn of schenkt gewoon geen wijn. Extreemrechts in Europa lijkt sowieso verdacht veel op de republikeinen in de VS. Men doet graag alsof extreemrechts hier anti-democratie is, maar dat is slechts een perceptie van zij die aan de extreem linkse zijde staan.
correctie, "extreem-links" is democratie consequent doorgetrokken.
Vraag me toch af wat voor beeld jij hebt bij dit woord. Democratie is in elk geval al lang niet meer de volledige wil van het volk. Ik heb vaak genoeg het gevoel gehad dat België minder democratisch en meer particratisch is dan Amerika. In Nederland heeft men tenminste nog het fatsoen om over gevoelige kwesties referenda te organiseren. De analogie met Amerika is helemaal niet zo vreemd als je lijkt te insinueren.Ja...haal het grote voorbeeld van democratie erbij...no offence...maar de VS en democratie? Really?
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? In welk opzicht is extreemrechts 'anti-democratie'? Ik heb in België eerder het gevoel dat extreemrechts (Vlaams Belang) met hun slogan 'Volk, word staat' pleit voor directe democratie. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de situatie in België totaal niet vergelijkbaar is met die in Nederland. Maar daarom juist mag je dit niet veralgemenen. Zoals ik zij heeft deze politieke stroming vele gradaties. De anti-democratie waar jij naar refereert verwijst vooral naar de meest extreme vormen.Extreem-rechts is anti-democratie. Heeft niets met een linkervisie te maken maar met de standpunten van extreemrechts...het is geen perceptie, maar simpelweg de standpunten van die parijen.
De kwalificatie extreem-rechts houdt ansich al in dat een partij in bepaalde mate anti-democratisch is...dat is nl een van de kern definities van extreem-rechts. Dat is gewoon correct taalgebruik obv definitie.
Dat neemt niet weg dat sommige partijen een label van extreemrechts opgeplakt krijgen dat niet terecht is vanuit allerlei politieke motivaties....maar dat is wel heel iets anders.
Ik had het hier met name over het einde van de democratie en het begin van een dictatuur, gelukkig is de kans dat dit zich herhaalt binnen Europa onbestaande.En dat coalitiepartners dat niet laten gebeuren vind ik nou niet echt een garantie waar ik veel vertrouwen in stel...politieke partijen hebben zaich in het verleden heel erg bereid getoond uit politiek egocentrisme heel veel wetten er door heen te jassen die de visie van de democratie eroderen....door rechtszekerheid en rechtsbescherming en de vrijheid van groepen burgers in te perken.