Vraag me toch af wat voor beeld jij hebt bij dit woord. Democratie is in elk geval al lang niet meer de volledige wil van het volk. Ik heb vaak genoeg het gevoel gehad dat België minder democratisch en meer particratisch is dan Amerika. In Nederland heeft men tenminste nog het fatsoen om over gevoelige kwesties referenda te organiseren. De analogie met Amerika is helemaal niet zo vreemd als je lijkt te insinueren.
Een vergelijking met de VS is niet op zijn plaats in de discussie...simpelweg omdat de terminologie die zij hanteren helemaal niets te maken heeft met de invulling die wij hier aan geven. Het gebruik van het woord liberaal, extreem, rechts, conservatief, democratisch etc bijvoorbeeld zijn voornamelijk heel anders in het taalgebruik en de definities in de VS dan hier in Europa. Een vergelijking tussen wat de VS extreem vinden en wat extreemrechts in Nederland betekend is dus zoiets als appelen en peren vergelijken.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? In welk opzicht is extreemrechts 'anti-democratie'? Ik heb in België eerder het gevoel dat extreemrechts (Vlaams Belang) met hun slogan 'Volk, word staat' pleit voor directe democratie.
Wat ze zeggen en wat ze willen zijn twee heel andere punten. Dat terzijde....als je het VB programma leest dan willen ze idd op het oog meer democratie door de invoer van meer direct democratische procedures. Los van het VB...democratie is meer dan alleen procedures.
Democratie garandeert de rechtsbescherming en bescherming van de vrijheid van het individue. Extreemrechts wil uitsluiten van bevolkingsgroepen en het wegnemen van de rechtsbescherming en de bescherming van de vrijheid van individueen en democratische rechten van bepaalde groepen inperken. En dat zijn kern begrippen uit de democratie. Democratie houdt in dat de vrijheid en rechtspositie van burgers gewaarborgd en beschermd wordt...partijen die dat niet willen (extreem rechtse partijen dus) zijn derhalve anti-democratisch.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat de situatie in België totaal niet vergelijkbaar is met die in Nederland. Maar daarom juist mag je dit niet veralgemenen. Zoals ik zij heeft deze politieke stroming vele gradaties. De anti-democratie waar jij naar refereert verwijst vooral naar de meest extreme vormen.
Daar ga ik gelijk in mee...de situaties zijn niet een op een vergelijkbaar. Belgie is en blijft een federatie en de staatsindeling is ook essentieel anders...om maar niet te zeggen onbegrijpelijk complex.
En ja...indeling is gradueel. Sommige extreemrechtse partijen zijn in mindere mate antri-democratisch andere in meerdere mate. Maar de kern is dat ze allemaal stuk voor stuk een basis van ongelijkheid willen creeren en de rechtspositie van bepaalde groepen willen inperken.
Dat gezegd hebbende is de implicatie dan ook imo dat als een partij niet voldoet aan bepaalde kenmerken dus ook automatisch niet extreem rechts is.
Ik had het hier met name over het einde van de democratie en het begin van een dictatuur, gelukkig is de kans dat dit zich herhaalt binnen Europa onbestaande.
Ik denk dat de kans nog steeds aanwezig is....in beginsel is het goed te doen om de democratie uiteindelijk op te schorten of langzaam te eroderen.