MuscleMeat

Stelling Religie is de rem op de ontwikkeling van de Mensheid

Peiling Peiling Religie is de rem op de ontwikkeling van de Mensheid

• Eens, omdat:

Stemmen: 41 56,9%
  • Oneens, omdat:

Stemmen: 16 22,2%
  • Geen mening, omdat ik bang ben opgezocht te worden door een extremist als ik me smoel opentrek

Stemmen: 1 1,4%
  • i see dead people

Stemmen: 14 19,4%

• Totaal stemmers
    72
Gekozen voor oneens.

Religie is meer dan islam/christendom/jodendom en het zijn vooral die strekkingen die met hun a priori dogmatische houding ervoor kan zorgen dat men bepaalde kennis niet wil opnemen. (al zijn er wel binnen die groepen weldegelijk topwetenschappers actief).

Niet religie is het probleem, maar het dogmatisch karakter (religie + ondogmatisch denken is mogelijk) en hoe je omgaat met bepaalde kennis die tegen je geloof indruisen.
vb: een moslim kan perfect het evolutietheorie aanvaarden, maar dit vanuit een praktisch oogpunt. Ook al geloof je er niet intrinsiek in, toch zal je je moeten plooien aan de kennis van wetenschap, omdat er gewoonweg geen andere betere methode is.

oja, imo hé

Hoe kan je nu de evolutietheorie ernstig nemen en voor waarheid zien, en tegelijk geloven dat die niet juist is. Dat is hetzelfde als zien dat de lucht blauw is, maar vervolgens in de bijbel kijken en zeggen 'hey, wacht even, nee hij is toch rood'.

Ontwikkeling is overrated.

Eens , omdat de religieuze dogma's niet overeenstemmen met wetenschappelijk bewezen feiten en dus onverenigbaar zijn .

Nee, je ziet het evolutietheorie niet voor waarheid, maar toch moet je je aanpassen aan de wetenschappelijke theorien die momenteel beschikbaar zijn, omdat je feitelijk geen ander keus hebt. Als je kennis wilt accumuleren, dan zal je aan wetenschap moeten doen. Dat niet aanvaarden, dan zet je je gewoon buitenspel. (dit zien we jammer genoeg vaak voorkomen, echt een zonde :()

Dit is eigenlijk net hetzelfde als talloze andere theorien/modellen die er al bestaan.
Geen enkel theorie/model is perfect, dat kan je immers niet weten. Toch moeten we er daarmee werken, omdat we aannemen dat die theorien/modellen de werkelijkheid zo best mogelijk benaderen tot zover onze cognitieve capaciteiten dit toelaat.

Als gelovige kan je dan met bovenstaande redenering hier wel flexibel in zijn.
En je gelooft in god (en gans zijn gezever) + je kan aan wetenschap doen, omdat niets in wetenschap in tegenspraak is met je geloof. Theorien/modellen zijn als het ware 'beperkte kennis' van de mens en zijn eigenlijk enkel alleen nuttig voor praktische doeleinden (feitelijk gewoon onze levensomstandigheden verbeteren) en de totale grandioze waarheid, dat behoort tot God. Immers, fundamentele kennis is nooit zeker en zolang het niet zeker is, kan God deze gat eeuwig invullen.

Ik vind dit eigenlijk een mooi standpunt van sommige gelovigers zodat het hen toelaat om toch te geloven en aan wetenschap te doen. Het kan dus allebei en iedereen is blij :p

i see dead people.

Langs de ene kant wel een erg beperkende factor door de starheid en vasthoudendheid. Langs de andere kant kan religie sommige mensen naar een hoger niveau tillen door hun gedrevenheid voor de religie.

Ik denk wel meer tegenhoudende factor volgens mij, religie wilt zich moeilijk aanpassen aan de feiten die we rondom ons vergaren en blijft maar vasthouden aan een boek dat 2000 jaar geleden geschreven is. :rolleyes:

Religie vind ik nog steeds het meest onbegrijpelijke grootschalig fenomeen waarin onze hoog begaafde levensvorm blijft geloven. Het moet te maken hebben met de indoctrinatie van jongs af aan waardoor je meer oordeelt op basis van instinct dan dat je common sense gebruikt. Het kan gewoon niet zo zijn dat men een verhaal blijft geloven waar duidelijk zoveel onjuistheden in voorkomen. Zelfs mensen met een veel hoger denkniveau dan bijvoorbeeld mij, blijken nog vaak gelovig te zijn. Bizar.

Laatst bewerkt:
sinds de middeleeuwen en zelfs ervoor mischien werd geloof ook gebruikt om mensen de mond te snoeren ook klopt geen enkel verhaal van geloof wat neergeschreven is meestal zijn het zo overdreven verhaaltjes dat je in een film zou tegenkomen
terwijl wetenschap tenminste altijd een duidelijke verklaring heeft voor alles

plus religie zorgt inderdaad voor haat en oorlog in de wereld

Oneens, Religie is boven alles en iedereen verheven. Het kent een suprematie die zijn weerga niet kent. Jammerlijk is wel het falen van de mensheid. De onverdorven drang om zichzelf ten alle tijde te profileren alsof zij de wijsheid in pacht heeft. Daarmee is link van de mens met religie onmiddellijk gelegd. De gedachte dat religie op gelijke hoogte gesteld kan worden met de mensheid of de ontwikkeling ervan is ook een verkeerde. We moeten terug naar de basis waar de mens van zijn fouten leert maar als leidraad voor zijn of haar leven de facetten van een bepaalde religie zich eigen maakt. Verdeeldheid is oorzaak nummer één voor al de problemen die onze aarde momenteel kent. Religie zou de basis moeten zijn om tot elkaar te komen. We starten een grootschalig project, ook wel leven genoemd, en we trachten die verantwoordelijkheid tot in successie te volbrengen. De mensheid kent geen suprematie. Het enige verschijnsel dat recht heeft op een dergelijk predicaat is onze religie.Van nature nemen we aan dat wij beter zijn dan andere. Een groep vol met non-conformisten pretendeert te weten wat de wereld nodig heeft.

Mijn visie is nog niet af, maar tot op dit punt vind ik het gepast te posten op dit forum.

Domheid is de rem op de menselijke ontwikkeling.

En ja, er zijn religieuze mensen die dom zijn, maar er zijn net zo veel atheisten die dom zijn.

Eens omdat religie stilstand betekend. Rotsvaste denkbeelden en dogma's in een steeds sneller veranderende wereld.

religie heeft alleen invloed op onder-ontwikkelde mensen, die sowieso al geen progressie boeken voor ons ras. dus oneens

Ben ik niet helemaal met je eens bsbsbs :D want helaas zijn het niet alleen mensen met een lager IQ.
Neem bijv die malloot Enait. die moslimadvocaat. NU is dat een individueel geval, maar zo zijn er toch wel meer mensen op hoge posities die hun religie sterk door laten voeren in hun werk/beleid.

Religie = niet zelf na hoeven denken = rem op ontwikkeling.

Mensen die bij alles denken: "tja, het is niet anders, blijkbaar heeft god het zo gewild".

Die mensen heb ik niet hoog in het vaandel staan.

Helaas volgen veel mensen hun religie blind, zonder dat er ruimte is voor andere feiten, theorieën en/of ideeën.

Religie mag een leidraad zijn voor mensen, maar geen blinddoek voor hun ogen.

Ik zelf geloof niet in iets zoals de bijbel, koran of welk boek dan ook. Ik geloof wel dat er iets is, normen en waarden, misschien wel een hogere macht (daar ben ik nog niet uit). Maar niets zoals er gepredikt wordt door al die religieuzen.

Terug
Naar boven