XXL Nutrition

Stelling Belastingen zijn diefstal

Peiling Peiling Stelling Belastingen zijn diefstal

• Eens, en niet noodzakelijk

Stemmen: 20 16,3%
  • Eens, maar noodzakelijk

Stemmen: 46 37,4%
  • Oneens (en noodzakelijk)

Stemmen: 49 39,8%
  • Anders

Stemmen: 8 6,5%

• Totaal stemmers
    123
BeginnerBB en PatrickVH for chamber memberssss!!! :D :D

Dan zouden debatten daar eindelijk een beetje spannend worden.... af en toe een flinke rechtse directe op mekaars neus poffen en met bekertjes water gooien :D

Water? ;)

Ook al zo'n "out of the box" denker!
De definite "out of the box" heeft hier op bb alleen een andere betekenis. Ik zal kijken of ik mijn papegaai deze woorden kan leren :D

Wil ik weten wat je hier mee bedoelt?

• Topic Starter Topic Starter
Ik doelde er meer op dat het makkelijk is om iets te roepen, maar zonder enige onderbouwing is het wat mij betreft weinig waard.
Wat de heffing van belasting op consumptie en het heffen van vlaktaks, dat zorgt m.i. enkel voor denivellering van de samenleving en in die exreme dat consumeren op een gegeven moment te duur wordt voor de minder goed bedeelden in de samenleving.
Aanbod wordt altijd afgestemd op de vraag, niemand koopt een product dat te duur is. Bovendien zorgt een verschuiving van de belasting op inkomen naar consumptie ervoor dat mensen meer loon overhouden. Daarnaast zullen de rijken meer gaan investeren als daar een belastingvoordeel te halen valt. Dit komt iedereen ten goede: economische groei = meer jobs = meer consumptie = meer inkomsten voor de staat. En de cirkel is rond.

Aanbod wordt altijd afgestemd op de vraag, niemand koopt een product dat te duur is. Bovendien zorgt een verschuiving van de belasting op inkomen naar consumptie ervoor dat mensen meer loon overhouden. Daarnaast zullen de rijken meer gaan investeren als daar een belastingvoordeel te halen valt. Dit komt iedereen ten goede: economische groei = meer jobs = meer consumptie = meer inkomsten voor de staat. En de cirkel is rond.

Maar beginnerbb wil de rijken juist straffen, en het strafelement ontbreekt in deze.
Beginnerbb ziet liever hogere belastingen voor de rijken zodat de overheid meer geld heeft en zelf deze banen kan creeeren.

Zeg ik het zo een beetje goed beginnerbb? :D

Maar wil je meer consumptie in een wereld waar grondstoffen steeds schaarser worden en waardoor een gedeelte van de consumptie alleen nog maar bereikbaar is voor degenen die enigszins bemiddeld zijn. Meer vraag betekent ook hogere prijzen en we zien nu al tot welke wantoestanden dat kan leiden. Misschien wel inherent aan het kapitalisme maar ongebreideld consumeren lijkt me niet de weg om een nieuw systeem op te zetten. De USA is een voorbeeld van een consumptie gedreven markt waarbij meer dan 70% van het BNP wordt bepaald door consumptie. In Nederland ligt dat maar op 46% maar ook hier zien we nu al problemen met een markt die grotendeels gedreven wordt door consumptie en de hang om maar zoveel mogelijk te lenen om die consumptie mogelijk i.pv. er voor te sparen.

Maar beginnerbb wil de rijken juist straffen, en het strafelement ontbreekt in deze.
Beginnerbb ziet liever hogere belastingen voor de rijken zodat de overheid meer geld heeft en zelf deze banen kan creeeren.

Zeg ik het zo een beetje goed beginnerbb? :D

Haha, gaat hij weer over straffen hoor, je bent wel flink "vastgeketend" in deze beperkte retoriek Patrick.
Het gaat niet om straffen. Het gaat om naar vermogen bijdragen, heeft helemaal niks met het straffen van geld verdienen te maken. Gelukkig zie ik geld niet als drijfveer in mijn leven en vind het dus helemaal niet erg om naar vermogen bij te dragen, wat mijn vermogen dan ook maar moge zijn.
Helaas zijn er inderdaad veel mensen die meer waarde hechten aan de materialistische zaken in het leven en waarvoor er nooit genoeg waar zal zijn.

Maar wil je meer consumptie in een wereld waar grondstoffen steeds schaarser worden

Huge problem inderdaad. Als je alle voortekenen moet geloven krijgt de mensheid heel wat grote problemen te verwerken in deze eeuw.
Alleen het probleem al om goed drinkwater te krijgen zal medio 2050 heel groot zijn wereldwijd.

Haha, gaat hij weer over straffen hoor, je bent wel flink "vastgeketend" in deze beperkte retoriek Patrick.
Het gaat niet om straffen. Het gaat om naar vermogen bijdragen, heeft helemaal niks met het straffen van geld verdienen te maken. Gelukkig zie ik geld niet als drijfveer in mijn leven en vind het dus helemaal niet erg om naar vermogen bij te dragen, wat mijn vermogen dan ook maar moge zijn.
Helaas zijn er inderdaad veel mensen die meer waarde hechten aan de materialistische zaken in het leven en waarvoor er nooit genoeg waar zal zijn.

Communisten zijn per definitie mensenhaters om dat ze geen oog hebben voor de menselijke behoeftes.

Maar dan ga jij toch lekker wat extra betalen, ontwijk ik wel weer wat extra ;)

Ik had deze post net in verkeerde topic geplaatst. Maar hierbij nog een keer:

"Levert naar vermogen en neemt naar behoefte" is een utopie die de goedheid van de mens veronderstelt. Waarom ga je niet in Noord-Korea, Laos, Cuba of Vietnam wonen? Daar kan je heerlijk genieten van zo`n systeem. Perfect systeem dat communisme voor: legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en bizarre censuur om tegenstanders de kop in te drukken. Bovendien heeft het communisme geleid tot het schenden van mensenrechten.

Ik zou Beginnerbb willen adviseren om voor kerst het boek "Het geloof der kameraden" te vragen, geschreven door de Russische professor Karel van het Reve. Daar wordt heel duidelijk beschreven dat dit systeem meer van een geloof wegheeft dan van slechts een theorie

Communisten zijn per definitie mensenhaters om dat ze geen oog hebben voor de menselijke behoeftes.

Maar dan ga jij toch lekker wat extra betalen, ontwijk ik wel weer wat extra ;)

Wel leuk om zo af en toe een inkijkje in je persoonlijkheid te krijgen. Krijg gelijk meer duidelijkheid waarom iemand zoals jij voor een egocentrisch politiek systeem pleit.

Wel leuk om zo af en toe een inkijkje in je persoonlijkheid te krijgen. Krijg gelijk meer duidelijkheid waarom iemand zoals jij voor een egocentrisch politiek systeem pleit.

Denk dat tijd word voor een brilletje.
Ken niemand die graag belastingen betaald.
Op school word het ook gestimuleerd zo min mogelijk belasting te betalen.

Is juist egocentrisch iedereen in jouw ideaalbeeld gevangen te nemen.
Mensen hun vrijheid geven is weinig egocentrisch aan.
Sowieso denken dat een overheid wel weet wat de menselijke behoeftes zijn en moet bepalen is te achterlijk voor worden.

Weet niet wat er tegenwoordig wordt geleerd op school maar kan me niet herinneren dat ik les heb gekregen in belastingontduiking of ontwijking.

Maar verder vooral blijven geloven dat de markt wel weet wat goed is voor de mens. Zelfs 1 van de grootste voorvechters van de vrije markt, Alan Greenspan, heeft aangegeven dat de vrije markt regulatie nodig heeft terwijl hij jarenlang bepleit had dat regulatie geen goede zaak was.

Weet niet wat er tegenwoordig wordt geleerd op school maar kan me niet herinneren dat ik les heb gekregen in belastingontduiking of ontwijking.

Maar verder vooral blijven geloven dat de markt wel weet wat goed is voor de mens. Zelfs 1 van de grootste voorvechters van de vrije markt, Alan Greenspan, heeft aangegeven dat de vrije markt regulatie nodig heeft terwijl hij jarenlang bepleit had dat regulatie geen goede zaak was.

Haha er zijn geen colleges belastingontduiking of ontwijking, maar belastingen zijn natuurlijk wel kosten die laag gehouden moeten worden en bepaalde structuren zijn wel eens naar voren gekomen.
Ook dat het mogelijk is deze structuren zelf te maken.
Heb ook wel eens begrepen dat een leraar afentoe met zijn beleggersclubje samen kwam om te kijken hoe ze de belasting konden tillen :D

De mens = de markt en heb niet gezegd dat ik tegen regulatie ben.
De ideeen van beginnerbb gaan ook wel wat verder dan regulatie.

AMSTERDAM - De bestuursvoorzitters van de vijfhonderd grootste bedrijven van Amerika, konden afgelopen jaar ruim een derde meer loon innen. Dat meldt CNN op basis van een rondvraag door onderzoeksbureau GMI.

De hogere lonen, 36,5 procent, betekent een trendbreuk met de twee jaren daarvoor: toen moesten topmanagers met lagere lonen genoegen nemen. Toch is van een even sterke groei in winsten of aandelen geen sprake.

Ook bij een grotere groep van 3000 bedrijven, was er sprake van een gemiddelde loonstijging met 27 procent.

Met name in de gezondheidszorg wordt grof geld verdiend. Een derde van alle best betaalde Amerikaanse CEO’s werkt in die sector.
Niet helemaal gerelateerd maar ik vraag me af of iemand zulk gedrag nog kan rechtvaardigen. Winsten die niet in de pas lopen met loonstijgingen, in feite dus gewoon graaierij. Als je die lonen wat afroomt merken die CEO's er weinig van terwijl het wel miljarden oplevert voor de staatskas. Maar de verdedigers van die graaiers zullen wel weer aandragen dat ze al genoeg bijdragen. Vraag ik me alleen af of bijdragen wel het juiste woord is als je in feite gewoon geld ontrekt uit een bedrijf of instelling terwijl er geen directe winststijging tegenover staat.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een voorbeeld waar weinig regulatie toe kan leiden. In Europa is die ratio overigens relatief gezond met ratio's tussen de 10 en 20. Daarom is het wel grappig dat hier van die Occupyfiguren zijn terwijl de ongelijkheid hier vele malen kleiner is dan in de USA. Ook op de GINI-index scoort de USA een stuk slechter dan de meeste Europese landen. Het voorbeeld van de vrije markt, de USA, is het land met de grootste ongelijkheid van alle sterk ontwikkelde landen.

Denk dat tijd word voor een brilletje.
Ken niemand die graag belastingen betaald.
Op school word het ook gestimuleerd zo min mogelijk belasting te betalen.

Is juist egocentrisch iedereen in jouw ideaalbeeld gevangen te nemen.
Mensen hun vrijheid geven is weinig egocentrisch aan.
Sowieso denken dat een overheid wel weet wat de menselijke behoeftes zijn en moet bepalen is te achterlijk voor worden.
Belasting ontduiken is in mijn ogen egocentrisch, omdat het de belasting voor een ander verhoogd. Niets teruggeven aan een maatschappij die ervoor heeft gezorgd dat je scholing, infrastructuur en gezondheidszorg tot je beschikking heeft is egocentrisch.

Haha er zijn geen colleges belastingontduiking of ontwijking, maar belastingen zijn natuurlijk wel kosten die laag gehouden moeten worden en bepaalde structuren zijn wel eens naar voren gekomen.
Ook dat het mogelijk is deze structuren zelf te maken.
Heb ook wel eens begrepen dat een leraar afentoe met zijn beleggersclubje samen kwam om te kijken hoe ze de belasting konden tillen :D

De mens = de markt en heb niet gezegd dat ik tegen regulatie ben.
De ideeen van beginnerbb gaan ook wel wat verder dan regulatie.
Misschien moet je mij even uitleggen wat mijn ideeën precies zijn, want ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt.

Belasting ontduiken is in mijn ogen egocentrisch, omdat het de belasting voor een ander verhoogd. Niets teruggeven aan een maatschappij die ervoor heeft gezorgd dat je scholing, infrastructuur en gezondheidszorg tot je beschikking heeft is egocentrisch.

Mag je vinden en kan ik me zelfs wat bij voorstellen, toch vertik ik het me kaal te laten plukken en zal ik altijd proberen zo min mogelijk belasting te betalen.
En dat niets valt wel mee aangezien de overheid op letterlijk alles belasting heft zal je het ook nooit voledig kunnen ontwijken.

De overheid pakt wat hij pakken kan en ik probeer te behouden wat ik behouden kan.

Misschien moet je mij even uitleggen wat mijn ideeën precies zijn, want ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt.

Marxisme toch?
Of ben jij toch voor het kapitalisme met regulatie?

Terug
Naar boven