iemand postte dit deel van een discussie op facebook, vond het wel intressant
http://www.youtube.com/watch?v=Jy9tNyp03M0
Om aan te tonen dat de islam een vredig geloof is wordt aangehaald dat de verzen die het hebben over het doden van ongelovigen gaan over de situatie waarin er oorlog is. Als er oorlog is moeten hun hoofden worden afgehakt, als ze zich overgeven, dan moeten ze met respect behandeld worden en dat laatste geldt ook voor tijden van vrede.
Tot zover geef ik die mensen die dit zeggen helemaal gelijk. Het probleem is dat zij zoeken naar verzen waarin letterlijk staat dat ongelovigen gedood moeten worden, die niet vinden en daarom hun conclusie over een vreedzaam geloof trekken. Ze zouden verder moeten kijken.
In de koran worden ongelovigen allerlei slechte eigenschappen toegedicht (in de trant van onbetrouwbaar, leugenachtig etc.). Dit komt erop neer dat ongelovigen eigenlijk minder goede mensen zijn dan moslims. De god van de islam zal ongelovigen in de hel laten branden, ze komen niet in de hemel. (In detail wordt overigens beschreven dat de huid zal verbranden en steeds als de huid weg is, zal er een nieuwe huid komen om weer verbrand te worden.) De GOD van de moslims vindt ongelovigen dus eigenlijk ook minderwaardige mensen.
Daarnaast is het zo dat in vergelijking met andere religies wel ontzettend veel geweld in de islam voorkomt, weliswaar in de context van oorlogen tegen ongelovigen, maar niettemin ontzettend veel geweld. In het Wilders-proces zei arabist Jansen ook dat er niet letterlijk staat dat ongelovigen ongeacht context gedood moeten worden, maar wel dat er heel veel geweld in de koran is.
De laatste twee alinea's kunnen tot de conclusie leiden dat de mensen die geweld willen gebruiken tegen ongelovigen geinspireerd kunnen worden door de islam. Ongelovigen zijn minderwaardige mensen, dus ze mogen gedood worden. Er komt geweld voro in de koran, dus we mogen geweld gebruiken.
Ik zeg niet dat die conclusies logischerwijs volgen uit de koran, ik zeg alleen dat de koran weldegelijk 'inspiratie' kan zijn voor geweld tegen niet-moslims en dat die inspiratie NIET ver gezocht is, maar heel begrijpelijk door de koran wordt ingegeven.
Aju.