Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
MegaMo, wanneer ga je eens reageren op bijvoorbeeld de link tussen religie en slavernij?
Er is geen intrinsieke link tussen religie en slavernij, is gewoon het recht van de sterkste. Wat intrinsiek is aan religie is geloof en dat hoeft helemaal niet zo slecht te zijn. Is het bijv slecht voor kinderen als ze in Sinterklaas geloven?Geloof doorbreekt de barrieres van de ratio en geeft zo een vruchtbare voedingsbodem voor fantasie en creativiteit
Wat jullie eigenlijk betogen is dat een mens 'de realiteit' maar op 1 manier kan beleven: dmv de ratio, maar dat is slechts een interpretatie, slechts een manier om de 'realiteit' te benaderen
Dat jij de realiteit maar op 1 manier beleeft zegt meer over jouw beperkte wereldbeeld. En je hoeft amper een gelovige te zijn om te zien dat geloof en rationaliteit elkaar niet uitsluitenEEN mens kan de realiteit idd ook maar op 1 manier beleven meestal.
Dat jij de realiteit maar op 1 manier beleeft zegt meer over jouw beperkte wereldbeeld.

en daarvoor moet je wel een gelovige zijn. De definitie van 'geloven' is immers 'iets aannemen voor zonder voldoende bewijs/rationele verklaring'En je hoeft amper een gelovige te zijn om te zien dat geloof en rationaliteit elkaar niet uitsluiten

'en daarvoor moet je wel een gelovige zijn. De definitie van 'geloven' is immers 'iets aannemen voor zonder voldoende bewijs/rationele verklaring
ik weet dat jij max 1 gezichtsveld hebt, ik weet dat jij max 1 gehoorsveld hebt, ik weet dat jij max 1 bepaalde verzameling van ervaringen/herinneringen hebt,... -> ik weet dat jij max 1 beleving van de realiteit hebt

ratio sluit helemaal geen emotie (voelen) uitDit geeft enkel aan dat jij alles op een bepaalde manier benaderd. Ratio sluit bijvoorbeeld ook emotie uit, maar een evenwichtig persoon beseft dat een combinatie waardevoller is dan het een of het ander
HANDELEN op basis van emotie is idd niet (altijd) verenigbaar met rationaliteit
k weet dat jij max 1 gezichtsveld hebt, ik weet dat jij max 1 gehoorsveld hebt, ik weet dat jij max 1 bepaalde verzameling van ervaringen/herinneringen hebt,... -> ik weet dat jij max 1 beleving van de realiteit hebt
Ratio gekleurd door emotie is een andere realiteit dan alleen ratio, net zoals ratio gekleurd door geloof. Er zijn m.i. geen slechte vormen van geloof alleen -beperkende(zoals het geloof dat er slechts een rationale realiteit is)en geestverruimende
Er is geen intrinsieke link tussen religie en slavernij, is gewoon het recht van de sterkste.
Is het bijv slecht voor kinderen als ze in Sinterklaas geloven?
Geloof doorbreekt de barrieres van de ratio en geeft zo een vruchtbare voedingsbodem voor fantasie en creativiteit
Er is geen intrinsieke link tussen religie en slavernij, is gewoon het recht van de sterkste.
Dan is het geneuzel, vooral in het geval van christenen, over hun monopoly op morele waarden volstrekt hypocriet.

?Is het bijv slecht voor kinderen als ze in Sinterklaas geloven?
Ja
Geloof doorbreekt de barrieres van de ratio en geeft zo een vruchtbare voedingsbodem voor fantasie en creativiteit
Nee
Dan zal toch iets in je jeugd niet helemaal kosher zitten.
Dan is het geneuzel, vooral in het geval van christenen, over hun monopoly op morele waarden volstrekt hypocriet.
christenen hypocriet? je zet mijn hele wereld op zijn kopNee, vind het niet koosjer om kinderen te laten geloven in iets dat niet bestaat.
Heb vandaag weer eens het nieuwe testament doorgenomen en weer tot de conclusie gekomen dat er niks van klopt. Oude testament had ik de hoop al voor opgegeven maar toch blijft Christus voor altijd in mijn hart zitten en bid ik soms tot hem. Is wel apart dat ik blijft geloven want ik ben niet religieus opgevoed dus geen overblijfsel van de jeugd of zo. Niet te vergelijken met Sinterklaas, want daarvan weet ik dat het niet echt is. Van Jezus ook, maar toch geloof ik erin.
Waarin geloven? Er is geen enkele religie op aarde die niet helemaal onderuit is gehaald door de wetenschap, ik zou niet weten wat er nog te geloven valt. Het is op precies hetzelfde niveau als de Griekse mythologie en daar geloof je ook niet in neem ik aan.
Ik denk dat je dus eens eerlijk moet worden tegenover jezelf. Geloof je omdat je er rationele redenen voor hebt, of geloof je omdat het je een aangenaam gevoel geeft?